Old School. Het bestaat nog
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Old School. Het bestaat nog.

I'm average height... in Thailand.
-
- Wegnummerfotograaf
Of in een redesign-frame, zoals ze in 2004 eens hebben geprobeerd. Maar dat zag er niet uit.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- dorpsstraat
-
- verkeersader
De verschillende vormen van de frames waren juist belangrijk. Op die manier viel een handwijzer met een bijzondere pijl (rechtdoor, schuin, keerbeweging) veel beter op. De bestuurder zag een rechthoekige handwijzer met een dikke pijl, dus werd de aandacht op die pijl gevestigd.
Nu heeft iedere handwijzer dezelfde vorm, met daarop een pijl. Ik neem aan dat minstens 99% van de handwijzers in Nederland gewoon naar links of rechts wijzen. Die pijl is voor de bestuurder dus compleet oninterressant geworden, hij kijkt simpelweg aan welke kant van de mast de handwijzer hangt, en daaruit wordt de conclusie "links" of "rechts" getrokken. Daardoor wordt een afwijkende pijl amper geregistreerd.
Het oog van de bestuurder gaat direct naar de bestemmingen, want dat is de belangrijke informatie. Als je een steekproef zou doen waarbij je willekeurige bestuurders erop wijst dat er op die handwijzers een pijl staat, denk ik dat de meerderheid je zal vertellen dat ze zich dat nooit hebben gerealiseerd.
Nu heeft iedere handwijzer dezelfde vorm, met daarop een pijl. Ik neem aan dat minstens 99% van de handwijzers in Nederland gewoon naar links of rechts wijzen. Die pijl is voor de bestuurder dus compleet oninterressant geworden, hij kijkt simpelweg aan welke kant van de mast de handwijzer hangt, en daaruit wordt de conclusie "links" of "rechts" getrokken. Daardoor wordt een afwijkende pijl amper geregistreerd.
Het oog van de bestuurder gaat direct naar de bestemmingen, want dat is de belangrijke informatie. Als je een steekproef zou doen waarbij je willekeurige bestuurders erop wijst dat er op die handwijzers een pijl staat, denk ik dat de meerderheid je zal vertellen dat ze zich dat nooit hebben gerealiseerd.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben zelf ook een paar keer verkeerd gereden omdat de pijl omhoog wees. Het voorbeeld dat me meteen te binnen schiet:
https://goo.gl/maps/YyLAGv3WKShx91zc9
https://goo.gl/maps/YyLAGv3WKShx91zc9
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Is bij mij ook diverse keren gebeurd door dezelfde reden. Hier bv:
https://www.google.nl/maps/@52.0198423, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@52.0198423, ... 384!8i8192
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
Oef, bij die laatste wordt het spookrijden wel heel erg aangemoedigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ach ja, wie hier richting de snelweg wil, wordt gewoon door het gras de distributiestraat van IKEA in gestuurd. 

-
- autoweg
Regenboogsingel / Blauw-roodlaan, Zoetermeer. Waarschijnlijk één van de weinige non iRoute design borden die nog in Zoetermeer te vinden is.

-
- 4x5 autosnelweg
Willemstad:

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
Zijn er eigenlijk nog wegen te vinden waarlangs alle bewegwijzering nog 'Old School' is? Dat begint ondertussen wel een zeldzaamheid te worden denk ik.
-
- Wegnummerfotograaf
Hang af van je definitie van "weg". Is dat iets wat dezelfde straatnaam heeft? Hetzelfde wegnummer?nvanleijden schreef: ↑di 03 aug 2021, 21:18 Zijn er eigenlijk nog wegen te vinden waarlangs alle bewegwijzering nog 'Old School' is?
Er zullen best nog wel wat pleinen in bebouwde kommen zijn met één oldschool-wegwijzer, die daarmee direct 100% scoren.
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Ik denk vooral de echt rustige wegen in de noordelijke provincies. Mij staat bij dat de N357 en N358 hebben voor het overgrote deel nog steeds veel oldschool staan.nvanleijden schreef: ↑di 03 aug 2021, 21:18 Zijn er eigenlijk nog wegen te vinden waarlangs alle bewegwijzering nog 'Old School' is? Dat begint ondertussen wel een zeldzaamheid te worden denk ik.
-
- woonerf
Dit was uiteraard niet wat ik in gedachten had

Als we dan kijken naar genummerde wegen, of in ieder geval wegen met een behoorlijk aantal kruispunten met wegwijzers achter elkaar: Hiervan zijn er natuurlijk nog best een aantal met veel oldschool, maar eigenlijk altijd wel met hier en daar wat vernieuwde borden tussendoor. Wegen die '100% scoren' ben ik nog niet tegengekomen.
-
- 2x3 autosnelweg
Heb het idee dat een aantal van die old school wegwijzers, en met name die lichtwegwijzers op het kruisingsvlak zelf, van die "weeskindjes" zijn. Ofwel waar wegbeheerders naar elkaar wijzen van "nee, zij zijn voor die borden verantwoordelijk."
-
- 2x3 autosnelweg

De borden staan zo'n beetje op een gemeentegrens en provinciegrens en de vraag is denk ik een beetje van wie ze zijn. Formeel staat die wegwijzer in de gemeente Hillegom, maar dan ook echt in een uithoek ervan. Op een lichtmast er heel dichtbij stond een telefoonnummer van de gemeente Bloemendaal, maar (ook) die lichtmast staat formeel in Hillegom. Kortom: het is een beetje vaag allemaal en het zou heel goed kunnen dat niemand eigenlijk weet wie eigenaar is van deze oude wegwijzer.
-
- 2x5 autosnelweg

Je kunt ook andersom beredeneren: deze borden zijn nog goed leesbaar en niet aan vervanging toe. Een hoop jongere borden zijn al lang vervangen omdat ze vaal of stuk waren...
-
- 2x3 autosnelweg
Gezien de staat van onderhoud en bijvoorbeeld het feit dat een deel van de borden niet leesbaar is door overhangende takken, denk ik toch echt dat dit 'weesborden' zijn.

-
- expressweg

-
- Moderator
Het kan ook nog eens voorkomen dat een mast (met verlichting) van de gemeente is maar de provincie over de wegwijzers gaat. En de gemeente weer over het groenbeheer.
-
- expressweg
Heb deze mast even opgezocht. En het is inderdaad een weesmast. De mast en bijbehorende specificatiestaat stammen uit 1982, zijn nooit vernieuwd en vermelden geen beheerder. Sowieso is het een zeer beperkte specificatiestaat.
Vrees dat deze mast nog wel een tijdje zal blijven staan op deze manier.
Vrees dat deze mast nog wel een tijdje zal blijven staan op deze manier.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Die borden zijn één ding, de paal is iets anders. Best vervelend als die naar beneden komt als gevolg van corrosie of verzwakte fundering of wat dan ook.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Kan ik bevestigen.Jackbauer1350 schreef: ↑do 05 aug 2021, 12:10 Zo'n plaat ervan staat ook leuk aan de muur in de kamer.![]()

-
- stadsweg
In het buitengebied rond knp Sabina deze oudjes gespot.
Setje komt uit 1996, behalve de plaat Helwijk/Willemstad die is van 2011.

En dit setje komt uit 1990

Setje komt uit 1996, behalve de plaat Helwijk/Willemstad die is van 2011.

En dit setje komt uit 1990

-
- verkeersader
Foto van Streetview te Oirsbeek (L).

Dit exemplaar zag ik toevallig op TV toen ik de Simac Ladies tour aan het volgen was zaterdag. Staat er nog zo bij zoals op de foto.
https://goo.gl/maps/So47ghRb8v9qqSwr6

Dit exemplaar zag ik toevallig op TV toen ik de Simac Ladies tour aan het volgen was zaterdag. Staat er nog zo bij zoals op de foto.
https://goo.gl/maps/So47ghRb8v9qqSwr6
-
- dorpsstraat
-
- 2x5 autosnelweg
https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... 000/05504/
Helaas gaan de oude lichtwijzers in Rhenen op de N225 vervangen worden...
Helaas gaan de oude lichtwijzers in Rhenen op de N225 vervangen worden...
-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.