Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 02 aug 2021, 21:57

Tournus, zeker de camping municipal aan de Saône. Daar heb ik ook al een paar keer overnacht, als je toch in twee dagen naar Zuid-Frankrijk wil rijden is dat wel een goede stop, hoef je ook niet vroeg weg als je geen caravan hebt.

De afgelopen dagen zag je overigens ook dat er voor Lyon bijna geen file was en dat het na Lyon volledig vast stond. Misschien een combinatie van verkeer uit de regio Lyon + transit vanuit Duitsland en Zwitserland dat er bij op komt via de A42. Ik keek zaterdag op de webcam van het tolstation van Gye (A31 bij Toul) en daar was zelfs vrijwel geen verkeer te zien terwijl er toen in het Rhônedal 4 uur vertraging was.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 02 aug 2021, 22:13

^^ Uiteindelijk gebeurt dat ieder jaar zo. En ergens blijft het verbazen. Vroeger begon de zwarte zaterdag altijd met files voor het tolstation van Villefranche sur Saone en dan dóór naar de Fourvièretunnel, maar aan die laatste begint op een zwarte zaterdag niemand meer en de eerste is al langer geleden uitgebouwd. Tot mijn verbazing zag ik daar zaterdagochtend weer even een file gemeld, maar lang heeft deze er niet gestaan.

Behalve verkeer dat er bij Lyon bij komt, is er vrees ik ook wel sprake van een wet dat verkeer daar bij de eerste opstopping (knooppunt A46-A7 en tolpoort van Vienne) bij elkaar komt en dat daarna eigenlijk een soort permanente verzadiging in de A7 bestaat waardoor iedere zware remactie een kettingreactie-file veroorzaakt. En een aanrijding met afsluiting van een rijstrook helemaal een megavertraging oplevert. Het feit dat de A7 zo tot Montélimar net wat geaccidenteerder en bochtiger is dan de A6 helpt dan ook niet.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 147
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pindaklaas » di 03 aug 2021, 7:20

Chris schreef: ma 02 aug 2021, 21:57 Tournus, zeker de camping municipal aan de Saône. Daar heb ik ook al een paar keer overnacht, als je toch in twee dagen naar Zuid-Frankrijk wil rijden is dat wel een goede stop, hoef je ook niet vroeg weg als je geen caravan hebt.
Nee, die was het niet. Vorig jaar hebben we een camping één dorp verderop gedaan, in Uchizy. Het is nogal vergane glorie, maar prima voor een nachtje. Altijd plek.
Dit keer hebben we een nachtje luxer gedaan en een appartement gehuurd in Tournus zelf. Vandaag ons maar eens wagen op de A7. Verwacht dat het prima te doen is, en we hoeven hem maar te hebben tot Montelimar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 18:28

Google Maps vs officiële data van de grens: Kroatische A2 bij de grensovergang Macelj naar Slovenië (richting Maribor, Graz).

Je kan op Google Maps zien dat het volledig stilstaat (hele traject donkerrood). Dan kan Google Maps eigenlijk de vertraging niet meer berekenen, een voorbeeld dat het algoritme dan verzadigd raakt rond 1h30 vertraging. Echter de routebeschrijving geeft 2h18 vertraging aan. In werkelijkheid is dat dus 4 uur wachttijd.

Afbeelding

Passat_tdi
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 1:11
Locatie: Tegelen

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Passat_tdi » vr 06 aug 2021, 11:16

Chris schreef: do 05 aug 2021, 18:28 Google Maps vs officiële data van de grens: Kroatische A2 bij de grensovergang Macelj naar Slovenië (richting Maribor, Graz).

Je kan op Google Maps zien dat het volledig stilstaat (hele traject donkerrood). Dan kan Google Maps eigenlijk de vertraging niet meer berekenen, een voorbeeld dat het algoritme dan verzadigd raakt rond 1h30 vertraging. Echter de routebeschrijving geeft 2h18 vertraging aan. In werkelijkheid is dat dus 4 uur wachttijd.

Afbeelding
Lijken mij voornamelijk mensen die vakantie hebben gevierd op de Balkan icm de terugkerende Turkse vakantiegangers. Op Turkse reisgroepen op FB zie je dater nog veel verkeer(sdrukte) is bij de grenzen tussen TR-BG en BG-SR, dus die drukte komt nog deze richting op de komende dagen. Lijkt me het hele weekend aan te houden zo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » vr 06 aug 2021, 11:48

Of gewoon Kroaten die een lang weekend weggingen: 5 augustus is een feestdag in Kroatië: De herdenking van Operatie Storm (Oluja). Op die datum in 1995 werd Knin veroverd, en dat wordt als een zeer belangrijk moment gezien in de oorlog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 14 aug 2021, 16:23

De wachttijd voor grensovergang Macelj, Kroatië richting Slovenië bedraagt momenteel 6(!) uur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Km357 » za 14 aug 2021, 16:24

Deze morgen stond het op de A7 (FR) vanaf Vienne al bijna stil. Het resultaat was verkeer die de "oude" N7 verkoos, met resultaat dat het daar ook al vast liep. Dat komt niet zo vaak voor op een zaterdagochtend om nog voor 9h.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 16 aug 2021, 22:25

Palance schreef: za 14 aug 2021, 16:23 De wachttijd voor grensovergang Macelj, Kroatië richting Slovenië bedraagt momenteel 6(!) uur.
Op dit moment, een maandagavond na 22 uur, is de wachttijd nog steeds 3 uur. Wat is daar aan de hand?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 aug 2021, 0:40

Een golf vakantiegangers die dit weekend de terugreis vanuit Turkije en Griekenland naar Duitsland heeft aangevangen?

KaiserVonB1
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:56

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door KaiserVonB1 » di 17 aug 2021, 23:37

Chris schreef: ma 16 aug 2021, 22:25
Palance schreef: za 14 aug 2021, 16:23 De wachttijd voor grensovergang Macelj, Kroatië richting Slovenië bedraagt momenteel 6(!) uur.
Op dit moment, een maandagavond na 22 uur, is de wachttijd nog steeds 3 uur. Wat is daar aan de hand?
Zelf heb ik afgelopen donderdag rond 10 uur de grensovergang via Leskovec/cvetlin genomen. Volgens Google maps stond er toen bij de grensovergang Macelj vanaf de laatste tolstations 1 uur en 2 minuten file. De grensovergang Leskovec/Cvetlin is een aanrader geen auto was er voor mij. Alleen je moet de route programmeren op Apple kaarten omdat GM en Waze deze route niet aangeeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 21 aug 2021, 12:25

Het is vandaag knetterdruk op de Europese wegen. Veel terugkerend vakantieverkeer. Alleen Centraal-Duitsland en Midden/Noord-Frankrijk kennen bijna geen files.

Afbeelding

Echter niet overal is het richting noorden, de Italiaanse A22 kent een hele rij files richting zuiden van de Brennerpass tot ter hoogte van Lago di Garda. Ik vind het wel opmerkelijk dat de Italiaanse A22 compleet vastloopt terwijl er op de aansluitende Oostenrijkse A13 geen enkele file gemeld wordt. Dat is elke zaterdag zo.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » za 21 aug 2021, 13:37

De uittocht richting het Gardameer gaat lang door. Ik ben daar een aantal jaar geleden op een zaterdag in september eens naartoe gereden en toen was het al op de Fernpas file rijden. De A13 reed inderdaad goed door, maar direct na de Italiaanse grens stond het weer muurvast tot het tolstation.
Terwijl ik toen dacht dat de vakantiedrukte wel voorbij zou zijn....

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 21 aug 2021, 13:53

Bayern en Baden-Württemberg hebben nog twee weken vakantie, dus die gaan met gemak nog naar het zuiden. En je begint nu in de tijd te komen dat veel mensen die niet aan schoolvakanties gebonden zijn erop uittrekken. En daarna het seizoen van mensen uit München die even een weekend gaan surfen in Torbole.

Terechte opmerking over de Brenner. Nu is het denk ik niet helemaal eerlijk vergelijken tussen de twee landen doordat Oostenrijk maar een 35 kilometer heeft en Italië zeven keer zoveel (tot aan Verona), maar het is zeker wel opvallend. Denk dat er een paar oorzaken aan te wijzen zijn.
  • Het dal aan Italiaanse kant is bochtiger en op een paar plaatsen vrij smal, waar je aan Oostenrijkse kant een breder en rechter dal hebt. Nu hebben de Italianen natuurlijk hun pogingen gedaan om dit wat te compenseren met tunnels en bruggen, maar er zijn genoeg scherpere bochten en andere dingen die kleine rem-manoeuvres veroorzaken, die op dit soort dagen funest zijn. Zelfde effect als de Franse A7.
  • De steden Bolzano en Trento hebben ook wel hun impact. Zelfs als op dit soort dagen locals ongetwijfeld van de snelweg weg zullen blijven, zo’n stad genereert toch wat onrust.
  • En ten zuiden van Trento krijg je afritten die grote verkeersstromen richting Gardameer niet aankunnen. Die veroorzaken dan files terug op de hoofdbaan. Gevolg van al die flessenhalsjes is dat verkeer superdicht op elkaar blijft zitten en permanent in harmonica rijdt tot Verona.
  • Omgekeerd is het aan Oostenrijkse kant zo dat het tolstation van Schönberg richting zuid wel een aardige doserende werking heeft. Daarvóór wil best nog wel eens langere file staan (heb ze wel gezien tot op de A12), maar dan kleurt het grootste deel van de A13 dus groen. En men komt elkaar dus pas weer tegen bij de volgende flessenhals: mooi over de grens het tolstation van Sterzing. Richting noord heeft Sterzing (en eventueel grenscontroles) een soortgelijke doseerwerking, en dat levert dan ook best wel eens files op voor Schönberg. Neemt niet weg dat de files bij Sterzing vaak langer zijn dan voor Schönberg - moeilijk om er de vinger op te leggen wat hiervoor zorgt.

boriq
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 sep 2019, 18:16

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door boriq » za 21 aug 2021, 20:40

Chris schreef: za 21 aug 2021, 12:25 Het is vandaag knetterdruk op de Europese wegen. Veel terugkerend vakantieverkeer. Alleen Centraal-Duitsland en Midden/Noord-Frankrijk kennen bijna geen files.
Vandaag Twente - München gereden via Osnabrück/Kassel/Bamberg/Ingolstadt en het werd pas rond Nürnberg druk. Vroeg weggereden (3:30) zorgde voor lege en mistige A30/A33/A44. Ten noorden van Dreieck Holledau (A9/A93) zorgden werkzaamheden wel voor wat vertraging, maar vooral de noordelijke richting stond een flinke file. Morgen door naar Istrië (via de Karawankentunnel in principe), hopen dat de drukte van vandaag zorgt voor iets beter berijdbare snelwegen morgen richting het zuiden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » za 21 aug 2021, 21:18

Pino schreef: za 21 aug 2021, 13:53 Bayern en Baden-Württemberg hebben nog twee weken vakantie, dus die gaan met gemak nog naar het zuiden. En je begint nu in de tijd te komen dat veel mensen die niet aan schoolvakanties gebonden zijn erop uittrekken. En daarna het seizoen van mensen uit München die even een weekend gaan surfen in Torbole.
Ik zou ook zeker niet onderschatten dat ‘we’ dit jaar gemiddeld wat later op vakantie gaan, doordat veel mensen hebben gewacht tot ze dubbel gevaccineerd waren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chrysa » zo 22 aug 2021, 0:26

Heb alleen even bij Antwerpen en Brussel file gehad vandaag op mijn rit van Breda naar Lausanne. Verder viel het mee. Wel heel erg veel Nederlanders rond Luxemburg.

Ook lijkt de hele Conté vol Belgen te zitten. Vroeg me al af waar die op vakantie gingen, want ik kom ze verder eigenlijk nooit tegen in zuid-europa.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 22 aug 2021, 0:31

Vandaag op onze terugreis uit Zwitserland meer vertraging gehad dan gehoopt.

In Zwitserland geen bijzonderheden. Gotthard had 's ochtends al heel wat file maar daar hoefden we gelukkig niet te zijn. Bij Luzern reed alles goed door en het oponthoud voor Härkingen op dit soort drukke dagen viel mee.

In Duitsland eerst ongeveer drie kwartier vertraging door een file voor het Darmstädter Kreuz; vanwege werkzaamheden was een deel van de A67 afgezet wat er voor zorgde dat de A5 van iets voorbij Heidelberg tot aan het knooppunt volliep.

Vervolgens moet er op de A3 iets gebeurd zijn bij Neustadt want de navigatie kondigde daar een file met ruim een uur vertraging aan. Uit voorzorg maar uitgeweken via A48-A61-A565-A59 weer terug naar de A3. Op deze omweg reed het goed door.

Een route via de A61 is voor de meeste mensen niet interessant vanwege de afsluiting rond Erftstadt maar met de kennis van nu hadden we beter bij :KP: Waldorf al kunnen afbuigen naar de route die we uiteindelijk genomen hebben.

Bij ons vertrek vanochtend uit de bergen was de hoop ergens rond etenstijd Nederland binnen te rijden. Het avondeten werd een Mac langs de A61 met om 20u nog bijna 400 kilometer te rijden tot aan huis. Tot ver in Nederland was er tot in de late uren nog veel vakantieverkeer op de weg. De rit is volbracht dus dit hebben we ook weer meegemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 22 aug 2021, 12:24

Ook deze zondag valt het nog niet mee. Vooral in Duitsland, Alpen en Italië nog heel veel files richting zuiden en noorden, in Frankrijk hoofdzakelijk richting noorden. In Noord-Duitsland is het ook nog erg druk met files op alle doorgaande routes.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » zo 22 aug 2021, 15:11

De terugreis is duidelijk begonnen op de Balkan. Weer 4 uur bij Macelj en wat kortere wachttijden bij veel Sloveense grensovergangen. Verder zijn er wachttijden tot 2 uur van Servië en Bosnië-Herzegovina naar Kroatië, en van Kroatië ook naar Hongarije.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Km357 » zo 22 aug 2021, 15:12

In Frankrijk komt daar deze avond nog de exodus van de 24h van Le Mans bij, er was dan maar 50 000 man toegelaten (ipv de gebruikelijk 250 000), dan nog zal dat stress veroorzaken op de A11 en A28 rond de stad.

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door S3mv » zo 22 aug 2021, 17:28

Chris schreef: za 21 aug 2021, 12:25 Echter niet overal is het richting noorden, de Italiaanse A22 kent een hele rij files richting zuiden van de Brennerpass tot ter hoogte van Lago di Garda. Ik vind het wel opmerkelijk dat de Italiaanse A22 compleet vastloopt terwijl er op de aansluitende Oostenrijkse A13 geen enkele file gemeld wordt. Dat is elke zaterdag zo.
De A13 heeft op sommige ‘lastige’ stukken wel 3 rijstroken, misschien scheelt dat. Ook vind ik dat je op de A22 aanzienlijk slechter door kan kijken door de hoge geleiderails in het midden, waardoor je remacties ook nog eens later ziet. Daarbovenop heb je nog Italianen die naar Vinschgau, Gröden en het Pustertal gaan. Deze aansluitingen verwerken sowieso aanzienlijk meer toeristisch verkeer dan de aansluitingen van de A13. De aansluitingen van de A22 vind ik ook geen fijne aansluitingen. De invoegstroken zijn enorm breed maar wel kort, wat niet optimaal is voor grote hoeveelheden verkeer lijkt me. Klausen-Gröden is al helemaal naar met invoegen, maar daar lijkt juist nooit echt file voor te staan.

Overigens heb ik een paar weken terug een zaterdag op de A22 tussen Affi en Klausen in levende lijve mogen ervaren. Wat Pino zegt over een harmonica kan ik bevestigen. Op stukken waar geen file stond reed overigens niemand harder dan 90, hoewel het wel zou kunnen. Iedereen hield behoorlijk afstand en liet rustig zijn gas los als er file in zicht was, dus er wordt niet echt. De file voor het tolstation bij Affi is ook heel hardnekkig. We hebben er bijna een uur verloren, terwijl de file niet enorm lang was.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door exroosje » ma 23 aug 2021, 18:13

Ooit had je op de A22 ook een spitsstrook zuidwaarts tussen Bolzano en Trento (zoek het topic hier maar op - A22 krijgt Europa's langste spitsstrook) maar die is ergens onderweg gesneuveld. Al kan ik mij herinneren dat rond 2014 ik wel eens een stukje ervan gereden heb..... De signalering is er ook nog ( 3 rijstrookpijlen) , maar alle bebording is weg en de vluchtstrook is weer vluchtstrook

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 23 aug 2021, 18:24

Daar was indertijd berichtgeving over, maar ik vroeg mij ook af of deze wel echt bestaan heeft, en waarom hij dan zo snel weer weggehaald is? Misschien omdat de bruggen niet voldoende draagkracht hebben voor 3 rijstroken? Aan de andere kant zijn er op dit traject amper noemenswaardige bruggen. Op oude Street View kan ik er niet echt iets van vinden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 aug 2021, 20:38


Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Wesso » ma 23 aug 2021, 21:26

Die vluchtstrook is wel erg smal om als spitsstrook te gebruiken. Je moet er niet denken dat daar vrachtwagens moeten rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 23 aug 2021, 21:31

Daar geldt op dit soort dagen Fahrverbot voor, maar caravans lijkt me ook geen lolletje. Hoe dan ook, hij zou er nog steeds moeten zijn: https://www.autobrennero.it/de/verkehrs ... fahrspur-/

Het is trouwens in eerste instantie tussen Trento en Rovereto, op termijn verder uit te bouwen. Maar als hij open is geweest, helpt hij dus maar beperkt tegen files. Als de afritten overstromen, loopt het vanzelf dáár vast natuurlijk, ook al tussen de afritten de capaciteit is verhoogd. Misschien dat de aanleg van de spitsstrook tussen Neumarkt en Trento, waar je met minder afslaand verkeer zit, meer gaat helpen. Maar daar zouden dus nog verdere werkzaamheden aan de A22 (vluchtstrook? Kunstwerken?) voor nodig zijn.

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door borglevens » di 24 aug 2021, 22:03

Km357 schreef: zo 22 aug 2021, 15:12 In Frankrijk komt daar deze avond nog de exodus van de 24h van Le Mans bij, er was dan maar 50 000 man toegelaten (ipv de gebruikelijk 250 000), dan nog zal dat stress veroorzaken op de A11 en A28 rond de stad.
ik ga al 20 jaar naar Le Mans, en nog nooit heb ik geweten dat de a11 (of a28 of a81) daar noemenswaardige problemen mee heeft. Op zondagavond in juni rijdt dat altijd goed door. Dit jaar was natuurlijk omwille van de datum een ander verhaal maar op zich had het wel goed gedaan. De a11 zat sinds de middag wel goed vol richting Parijs, maar ergens rond 3 uur was er net voorbij Le Mans een zwaar ongeval waardoor er op één rijstrook zigzag moest gepasseerd worden. Het own slipte ook al snel dicht en ik heb na de race nog gewacht tot de baan vrij was om aan te zetten (men sprak van 2 uur wachttijd). Die file was dan redelijk snel opgelost, echter op dat ogenblik heeft zich dat vertaald in accordeonverkeer tot Parijs. Eerste probleem was de filegolf die terug begon te rijden en doordat bij La Ferte Bernard iedereen de verzadigde snelweg terug op kwam,gaf dat onmiddellijk een dikke file. En 90% van wat er op zit, moet ook tot Parijs. Bij de drukke afrit van Chartres sloeg de afritfile ook terug op de snelweg. En vervolgens bij Ablis/Rambouillet ook nog eens voor zij die de oost-kant van Parijs opzoeken of Saint-Arnoult willen vermijden (traditie op zondagavond dat deze afrit vol staat).
Het was treffend dat ook mensen bij 107.7 soms niet weten hoe iets in elkaar zit. Dat er bij La Ferte Bernard een half uur vertraging was, was volgens hen te wijten aan het extra verkeer van de 24 uren. Het ongeval was immers al lang opgelost, dus normaal gezien zou alles in orde moeten geweest zijn. Enfin, men zag niet in dat er vanaf dat punt een massa verkeer bij kwam.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 24 aug 2021, 22:45

Je kunt natuurlijk zeggen dat zónder Le Mans-verkeer dat ongeluk en het gebeuren bij La-Ferté-Bernard minder gedoe had gegeven. Maar ik snap je punt.

Waar je spreekt over drukte bij afrit Ablis/Rambouillet, bedoel je daar niet verkeer op weg naar de westkant van Parijs (ipv Oost)?

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door borglevens » wo 25 aug 2021, 9:25

Pino schreef: di 24 aug 2021, 22:45 Je kunt natuurlijk zeggen dat zónder Le Mans-verkeer dat ongeluk en het gebeuren bij La-Ferté-Bernard minder gedoe had gegeven. Maar ik snap je punt.

Waar je spreekt over drukte bij afrit Ablis/Rambouillet, bedoel je daar niet verkeer op weg naar de westkant van Parijs (ipv Oost)?
juist ja, de westkant bedoelde ik, met de N10. foutje.
Het extra verkeer van LM zal er niet aan helpen maar in de zee van Parijzenaars zal het weinig verschil gemaakt hebben. Probleem bij LM is dat de bottlenecks zich bij het verlaten van de parkings bevinden en het complexe own rond het circuit (het ontbreken van een cruciale oprit bijvoorbeeld). Het is niet zoals bij pakweg de Heizel waar men zich 4 rijstroken breed op de Ring stort met alle gevolgen van dien. Het gros rijdt naar de A28 en vervolgens noordwaarts de A11 op en dan vertakt het onmiddellijk verder... Parijs, Rennes, Angers, Rouen. Maar dus tot aan dat tolpoortje geraken is een hele opgave. IK heb er ook al eens twee uur over gedaan om van de parking af te raken en dan stond het achter mij nog vol. (Tegenwoordig pak ik het slimmer aan en sta ik na 10 minuten op de A11). Het Engels verhaal (in een normaal jaar zijn dat er zo'n 80.000) is anders, die uittocht begint al op zondagochtend en druppelt verder tot maandagochtend.

Plaats reactie