Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Hoe werkt het nu eigenlijk met die toegangspassen die landen invoeren. Kan elke barhouder of restauranteigenaar die QR code lezen? Als ik mijn QR code met een andere telefoon wil scannen geeft hij geen resultaat.
-
- autoweg
Je hebt een speciale app nodig om de code te kunnen scannen. Scanner voor coronacheck heet dat ding.
-
- 4x3 autosnelweg
Die app zit in Google Play Store. Maar die hoef je als consument dus niet te installeren 

-
- 2x4 autosnelweg
Mijn gele boekje vraagt ook niet om een paspoortnummer en die is uit 2012. Er kunnen natuurlijk meerdere fabrikanten bestaan en meerdere edities. Staan ook alle vaccinaties in die ik nodig had voor een werkvergunning in India. Mijn adres had ik niet ingevuld, want als je naar India gaat (voor de zaak) weet je nog niet waar je precies gaat wonen. En op je NLse adres (dat ik aanhield) woonde ik dan formeel niet meer. Nu heb ik mijn NL adres wel ingevuld, met Pfizer stempels erbij omdat ze er nu in Europa naar kunnen vragen. Ja: ik heb de app ook, maar je weet maar nooit.
Ik moet waarschijnlijk eind deze maand naar Brazilie (voor werk), en dan heb ik niets aan de app en niets aan het gele boekje. Ik moet een in het Portugees, Spaans, of Engels opgestelde vaccinatie-verklaring hebben. Zucht....
Ik moet waarschijnlijk eind deze maand naar Brazilie (voor werk), en dan heb ik niets aan de app en niets aan het gele boekje. Ik moet een in het Portugees, Spaans, of Engels opgestelde vaccinatie-verklaring hebben. Zucht....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg
Ik heb als geboren Rotterdammer een groen-wit boekje van de Rotterdamse GGD. Met ook ruimte om je zeelieden-ID in te vullen naast je paspoortnummer. Maar die regels zijn al die jaren gewoon leeg gelaten.
Aan checks op de grenzen echt helemaal niets gezien.
Vorige week door Frankrijk naar Italië gereisd. Niets hoeven laten zien bij hotel (bijvoorbeeld ook niet in ontbijtzaal), avondeten en koffiestop onderweg. Hier in Italië is sinds afgelopen vrijdag een “green pass” verplicht voor overdekte horeca. Die is me tot nu toe redelijk precies gevraagd, zelfs bij overdekte afhaalloketten (al heb ik mensen daar ook zien zeggen “ik ga buiten opeten” en dan wordt niet doorgevraagd). De check vindt hier telefoon-op-telefoon plaats. Men zal daar wel een speciale uitlees-app voor kunnen downloaden, al is er niet iedere keer echt uitgelezen als ik liet zien mijn Nederlandse app te openen die als openingsscherm al “vaccination date 15 July 2021” toont.
Aan checks op de grenzen echt helemaal niets gezien.
-
- expressweg

Van collega hoorde ik net dat afgelopen weekend in Parijs al volop gecontroleerd wordt in de horeca, zelfs bij afhaalloketten.
-
- 2x4 autosnelweg
Er zijn wel iets meer landen die die ID kaart accepteren. Meestal landen grenzend aan de EU (+ EER Noorwegen, Ijsland, Zwitserland en dwergstaatjes) zoals Turkije en wat niet-EU Balkanlanden. Marokko weet ik niet. Hoe het zit met de (NLse of Franse) Caraïbische eilanden weet ik ook niet (indien je rechtstreeks vliegt).Wouter N14 schreef: ↑zo 08 aug 2021, 17:42 Als je altijd binnen Schengen blijft heb je waarschijnlijk nooit een paspoort nodig inderdaad.
Zoals gezegd is een ID kaart hoogstens handig als je veel door de EU reist omdat ie in je portemonnee past. Aan de andere kant heb je je ID zelden nodig in het Schengen buitenland. Hoe vaak wordt je door de politie gecheckt ? Mij nog nooit gebeurd in het EU-buitenland en 3 keer in 35 jaar rijbewijs in NL. En dan nog kom je vermoedelijk weg met je rijbewijs, want het gaat ze meestal daarom of om drugs, auto-eigendom of smokkelwaar. Alleen soms bij het inchecken in een hotel of het huren van een auto heb je een ID (niet zijnde rijbewijs) nodig (en daarna leg ik een paspoort in de kluis als die er is).
-
- autoweg
In Zweden wordt uiteraard nergens om gevraagd en nergens moeilijk om gedaan. Vandaag na anderhalve week hier de eerste persoon met pestsnavel op gezien. Uiteraard een Duitser.
-
- expressweg
Na luiers, muilkorven, nu snavels. Ben benieuwd wat voor een "koos"-naampjes er nog meer voorbij komen 

-
- 4x5 autosnelweg
Goede tip! Ik heb nu voor het eerst mijn eigen QR-code kunnen checken (en een groen vinkje gehad

Althans, voor de Nederlandse QR-code. De internationale pikt-ie niet. ("Vraag om de Nederlandse code")
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Trés bien, merci! 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik ga binnenkort naar Mexico Stad. Om Mexico in te komen heb je niets nodig. Maar om terug te reizen naar NL volgens de Rijksoverheid wel:
Er wordt niet specifiek over de app gesproken, maar een vaccinatiebewijs. Is dat de app? Of het printje van de GGD? Het gele boekje misschien? Staat de deur naar het gele boekje dan toch op een kiertje nu? Zou me verbazen als ze op de luchthaven in Mexico de QR gaan scannen.Een vaccinatiebewijs waaruit blijkt dat u volledig gevaccineerd bent met een vaccin dat is goedgekeurd door de EMA (Europees Geneesmiddelenbureau) of WHO (Wereldgezondheidsorganisatie). Het vaccinatiebewijs is vanaf 14 dagen na de laatste vaccinatie geldig om te reizen. Reizigers met een volledige vaccinatie die korter dan 14 dagen geleden is gegeven, moeten voor terugkeer naar Nederland óók een negatief testresultaat of herstelbewijs (afgegeven door een EU-lidstaat) laten zien.
-
- expressweg

-
- Voorzitter
Marokko niet, de Nederlandse Caribische eilanden ook niet, Franse overzeese departementen en gebiedsdelen echter wel.Peter schreef: ↑ma 09 aug 2021, 11:10Er zijn wel iets meer landen die die ID kaart accepteren. Meestal landen grenzend aan de EU (+ EER Noorwegen, Ijsland, Zwitserland en dwergstaatjes) zoals Turkije en wat niet-EU Balkanlanden. Marokko weet ik niet. Hoe het zit met de (NLse of Franse) Caraïbische eilanden weet ik ook niet (indien je rechtstreeks vliegt).Wouter N14 schreef: ↑zo 08 aug 2021, 17:42 Als je altijd binnen Schengen blijft heb je waarschijnlijk nooit een paspoort nodig inderdaad.
Een overzichtje is op Wikipedia te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/National_ ... nomic_Area
In datzelfde artikel staat ook dat een ID-kaart voor Belgen verplicht is. Dat is in Nederland niet het geval. Dat verklaart dus ook het verschil tussen beide landen.
Werk of vakantie? Ik zit er voor vakantie aan te denken.
-
- autoweg
Partner voor werk en ik voor plezier. Is ook maar een paar dagen.
Ik heb trouwens ook wel aan Mexico gedacht voor vakantie later in het jaar. Maar zie nu meer Costa Rica als betere optie, daar is net zo soepel heen/terug te reizen. Prachtig land ook en wat veiliger om te reizen dan Mexico. Of misschien heb ik teveel Netflix gekeken
.
Ik heb trouwens ook wel aan Mexico gedacht voor vakantie later in het jaar. Maar zie nu meer Costa Rica als betere optie, daar is net zo soepel heen/terug te reizen. Prachtig land ook en wat veiliger om te reizen dan Mexico. Of misschien heb ik teveel Netflix gekeken

-
- Moderator
Ik heb die scanapps eens geprobeerd. De Nederlandse scant mijn Nederlandse QR code, maar niet de internationale. De TousAntiCovid Verif scant de internationale QR code maar niet de Nederlandse code. Lijkt dus prima te werken.
-
- stadsweg
Waarom niet? Stel je voor dat je thuis bezoekers ontvangt, en zeker wilt weten of ze wel gevaccineerd of hersteld zijn?
-
- expressweg
De vraag is hierbij: scant de Nederlandse app ook een bijvoorbeeld Belgisch vaccinatiebewijs?Chris schreef:Ik heb die scanapps eens geprobeerd. De Nederlandse scant mijn Nederlandse QR code, maar niet de internationale. De TousAntiCovid Verif scant de internationale QR code maar niet de Nederlandse code. Lijkt dus prima te werken.
-
- stadsweg
Italiaanse app is Verificac19, scant de internationale QR code. Na 1 dosis (recebt) krijg je blauwe check “Geldig in Italië”, na 2 dosissen groene check “Geldig in Italië en buitenland” (iets in die zin)
-
- Voorzitter
Heb ik ook naar gekeken, maar Mexico-Stad heeft directe vluchten van/naar Nederland. Daar komt Cancún vanaf november ook nog bij. De KLM-vlucht naar San José en Liberia is nog niet terug, voor zover ik weet.sanderl schreef: ↑ma 09 aug 2021, 12:26 Partner voor werk en ik voor plezier. Is ook maar een paar dagen.
Ik heb trouwens ook wel aan Mexico gedacht voor vakantie later in het jaar. Maar zie nu meer Costa Rica als betere optie, daar is net zo soepel heen/terug te reizen. Prachtig land ook en wat veiliger om te reizen dan Mexico. Of misschien heb ik teveel Netflix gekeken.
In Mexico hangt het er vooral van af in welke staten je reist. Sommige plekken moet je echt vermijden, ook enkele voorheen toeristische hotspots zoals Acapulco. Maar een groot deel van het land lijkt wel veilig te zijn om te reizen.
-
- 4x3 autosnelweg
Zou kunnen, maar ik ben niet zo angstig aangelegd.de_Aristocraat schreef: ↑ma 09 aug 2021, 12:40Waarom niet? Stel je voor dat je thuis bezoekers ontvangt, en zeker wilt weten of ze wel gevaccineerd of hersteld zijn?
-
- autoweg
Volgens mij is die niet weggeweest. Kerst 2020 was die er sowieso en ook nu is die er. Het is de KL717.Coen Tunnel schreef: ↑ma 09 aug 2021, 13:26 De KLM-vlucht naar San José en Liberia is nog niet terug, voor zover ik weet.
-
- Voorzitter

-
- autoweg
Nee hoor, het is geen winterbestemming. Als je wil kan je volgende week bijvoorbeeld gewoon gaan.
-
- Voorzitter

-
- 2x4 autosnelweg
Veel Mexicaanse staten zijn (zeer) onveilig vanwege de bendes, vaak drugsbendes. Dus dat veilig reizen is alleen Covid gerelateerd...Coen Tunnel schreef: ↑ma 09 aug 2021, 13:26 In Mexico hangt het er vooral van af in welke staten je reist. Sommige plekken moet je echt vermijden, ook enkele voorheen toeristische hotspots zoals Acapulco. Maar een groot deel van het land lijkt wel veilig te zijn om te reizen.
-
- Voorzitter

Als ik ook reisadviezen van andere overheden bekijk zijn de meeste noordelijke staten sowieso te vermijden, behalve Baja California Sur en Nuevo León.
Dit maken de Amerikanen er bijvoorbeeld van:

En ook het Franse reisadvies gaat alleen van de veiligheidssituatie uit:

Ik denk dat dat alles bij elkaar wel een redelijk idee geeft van welke gebieden voor een westerling relatief veilig zijn en waar je absoluut niet moet komen.
-
- Moderator
Mexico heeft toch een enorm veiligheidsprobleem dat president na president, van verschillende pluimage, niet hebben weten op te lossen...
-
- Voorzitter

Dit was, via het Twitteraccount van Buitenlandse Zaken (@247BZ), het laatste pre-corona reisadvies wat ik kon terugvinden, gedateerd 26 oktober 2017 (tweet):