Afbeelding

Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 aug 2021, 17:55

Wimpie25 schreef: ma 09 aug 2021, 15:03Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom men dat in D als "de autosnelweg van de toekomst" propageert. In België worden al bijna 50 jaar autosnelwegen in doorlopend gegoten beton met wapening aangelegd.
In Duitsland heeft men er wel vaker een handje van om zaken die in andere landen al lange tijd gebruikelijk zijn als razend inventief, of inderdaad als "van de toekomst" te omschrijven.

Een McDonald's waarbij je niet meer bij de kassa hoeft te bestellen maar het bij een aanraakscherm kan doen, zoals tegenwoordig vrijwel overal kan en wat ik in 2017 zonder problemen ook al deed in landen als Rusland en Georgië, heet in Duitsland een Restaurant der Zukunft.

Dus als Duitsers zeggen dat iets de toekomst is, dan bestaat het waarschijnlijk ergens anders allang.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 aug 2021, 17:56

In Nordrhein-Westfalen werd onlangs met veel fanfare 'Rambo II' geïntroduceerd als pilotproject. Wat is Rambo II dan? Een botsaborber achterop een werkvoertuig. Die worden in Nederland al een kwart eeuw gebruikt...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 aug 2021, 18:16

^^ Wat was Rambo I dan? Overigens niet echt een handige naam, maar fijn dat de Duitsers het ontdekt hebben...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jump
autoweg

Bericht door Jump » ma 09 aug 2021, 19:01

^^
Een botsaborber vooraan een werkvoertuig. Zodat ze zelf veilig zijn als ze ergens tegen rijden. :facepalm:

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » ma 09 aug 2021, 20:00

Coen Tunnel schreef: ma 09 aug 2021, 17:55
Wimpie25 schreef: ma 09 aug 2021, 15:03Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom men dat in D als "de autosnelweg van de toekomst" propageert. In België worden al bijna 50 jaar autosnelwegen in doorlopend gegoten beton met wapening aangelegd.
In Duitsland heeft men er wel vaker een handje van om zaken die in andere landen al lange tijd gebruikelijk zijn als razend inventief, of inderdaad als "van de toekomst" te omschrijven.

Een McDonald's waarbij je niet meer bij de kassa hoeft te bestellen maar het bij een aanraakscherm kan doen, zoals tegenwoordig vrijwel overal kan en wat ik in 2017 zonder problemen ook al deed in landen als Rusland en Georgië, heet in Duitsland een Restaurant der Zukunft.

Dus als Duitsers zeggen dat iets de toekomst is, dan bestaat het waarschijnlijk ergens anders allang.
Zelfs in Duitsland zijn bestelzuilen bij McDonalds al jaren schering en inslag. Probleem is alleen dat Duitsers bij alles (en ook in de wegenbouw) het wiel opnieuw willen uitvinden, getuige de pilots met de in Nederland al decennia toegepaste volledige afsluitingen voor een weekend als vervanging voor de voor Duitsland typische 'halve afsluitingen' waar maanden overlast van is. :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 aug 2021, 8:56

^^ In Duitsland worden nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld ook pinnen in winkels en restaurants, door veel mensen pas laat omarmd. Een hogere acceptatie kan een reden zijn om veranderingen te presenteren als "de toekomst".

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 aug 2021, 12:49

Het is wit met een rode streep en het gaat terug in de tijd?

De ICE naar Frankfurt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 10 aug 2021, 12:59

^^ Dus ironisch genoeg hebben die conservatieve Duitsers wel het tijdreizen uitgevonden :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 aug 2021, 17:02

Wat is er eigenlijk bij Kreuz Weinsberg aan de hand waardoor Google Maps met geen mogelijkheid een route wil plannen van de A81 vanaf Stuttgard naar de A6 richting Mannheim? Is er een afsluiting of zit er een fout in de kaarten?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 10 aug 2021, 17:33

^^ Ik zie niets bijzonders.
SPOILER: TOON

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 aug 2021, 18:07

Duitsland geeft 30 miljard euro uit om alle schade van de overstromingen te herstellen:
https://www.nu.nl/economie/6150723/duit ... ingen.html
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 aug 2021, 18:08

Bij mij doet hij het ook niet:

Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 10 aug 2021, 18:18

Schelpenpaadje schreef: di 10 aug 2021, 17:02 Wat is er eigenlijk bij Kreuz Weinsberg aan de hand
Het probleem zit niet bij Weinsberg, maar bij [37] Neckarsulm op de A6. Dat lijkt een Google-probleem want op andere websites zie ik geen bijzonderheden op dit traject.

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » wo 11 aug 2021, 10:32

Dit is inderdaad een Google-probleem. Vorige maand toen ik hier langs kwam wilde Google Maps ons ook maar niet via deze route sturen. Uiteindelijk wel gedaan en er was niets aan de hand op een enorme LKW-stau na. Dit probleem speelt dus al behoorlijk lang...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 11 aug 2021, 10:40

^^ Die LKW-Stau is op dat punt wel een hardnekkig probleem. Alle keren dat ik daar reed, was die Stau daar aanwezig. Dat zal de gemiddelde rijsnelheid op dit wegvak in google dusdanig drukken, dat google op basis van historische rijsnelheden bij voorbaat al een alternatieve route kiest.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 aug 2021, 11:02

Er zijn ook nog steeds wegwerkzaamheden bij Heilbronn aan de Neckartalbrücke. En de A6 had vroeger het karakter van een rustige snelweg die alleen nog naar Nürnberg ging maar tegenwoordig is dit een behoorlijk drukke transportroute, met een aandeel vrachtverkeer van 25% of zelfs iets meer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 aug 2021, 11:05

En de combi A6-A81 (Mannheim - Stuttgart) is ook populair als alternatief voor de A5-A8 via Karlsruhe.

martien
verkeersader

Bericht door martien » wo 11 aug 2021, 11:10

Sondermaut schreef: ma 09 aug 2021, 20:00 Zelfs in Duitsland zijn bestelzuilen bij McDonalds al jaren schering en inslag. Probleem is alleen dat Duitsers bij alles (en ook in de wegenbouw) het wiel opnieuw willen uitvinden, getuige de pilots met de in Nederland al decennia toegepaste volledige afsluitingen voor een weekend als vervanging voor de voor Duitsland typische 'halve afsluitingen' waar maanden overlast van is. :roll:
Kijk, de Autobahn GmbH heeft een app!
:wow:

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » wo 11 aug 2021, 11:38

paolie schreef: wo 11 aug 2021, 10:40 ^^ Die LKW-Stau is op dat punt wel een hardnekkig probleem. Alle keren dat ik daar reed, was die Stau daar aanwezig. Dat zal de gemiddelde rijsnelheid op dit wegvak in google dusdanig drukken, dat google op basis van historische rijsnelheden bij voorbaat al een alternatieve route kiest.
Ik denk toch eerder dat dit een bug is. Je kan op geen enkele manier een route over de Neckartalbrücke plannen, zelfs niet als je meerdere punten sleept. De rijsnelheid voor personenauto's valt denk ik nog wel mee. Wij hebben nauwelijks file moeten rijden en zijn daar met 60 km/h langsgereden.
Chris schreef: wo 11 aug 2021, 11:02 Er zijn ook nog steeds wegwerkzaamheden bij Heilbronn aan de Neckartalbrücke. En de A6 had vroeger het karakter van een rustige snelweg die alleen nog naar Nürnberg ging maar tegenwoordig is dit een behoorlijk drukke transportroute, met een aandeel vrachtverkeer van 25% of zelfs iets meer.
En die werkzaamheden zijn verdomd krap. Er mogen dan wel 2x3 rijstroken zijn, maar met alleen maar stilstaande vrachtwagens aan de rechterkant is het nauwelijks te doen. De twee linker rijstroken werden gewoon als één rijstrook gebruikt aangezien het qua autoverkeer niet druk was.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 11 aug 2021, 11:47

S3mv schreef: wo 11 aug 2021, 11:38
paolie schreef: wo 11 aug 2021, 10:40 ^^ Die LKW-Stau is op dat punt wel een hardnekkig probleem. Alle keren dat ik daar reed, was die Stau daar aanwezig. Dat zal de gemiddelde rijsnelheid op dit wegvak in google dusdanig drukken, dat google op basis van historische rijsnelheden bij voorbaat al een alternatieve route kiest.
Ik denk toch eerder dat dit een bug is. Je kan op geen enkele manier een route over de Neckartalbrücke plannen, zelfs niet als je meerdere punten sleept. De rijsnelheid voor personenauto's valt denk ik nog wel mee. Wij hebben nauwelijks file moeten rijden en zijn daar met 60 km/h langsgereden.
Jawel hoor:
Afbeelding

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 11 aug 2021, 11:52

De Google map heeft daar gewoon een fout bij Kreuz Heilbronn/Neckarsulm die samen zal hangen met de werkzaamheden. Als je op het Kreuz inzoomt staat er een :C2: op de hoofdrijbaan en is de parallelbaan in oostelijke richting niet goed ingetekend. Je ziet daar een witte weg en de aansluitingen van/naar het zuiden gaan naar de hoofdrijbaan. Dat kan de huidige situatie zijn (is het volgens de luchtfoto), maar die afsluiting klopt niet.

Als je van vlak voor naar vlak na dat Kreuz een route vraagt word je over die witte weg gerouteerd met een snelheid van zo'n 18 km/h.
https://www.google.nl/maps/dir/49.18326 ... m2!4m1!3e0

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 aug 2021, 12:00

Een grote crash op de A7 richting Kassel net voorbij het Kirchheimer Dreieck. Dit gebeurde al gisteravond laat. Een kraanwagen is hier van de snelweg geraakt. De A7 is helemaal dicht. Er staat een gridlock in de omgeving, verkeer wordt de A4 opgestuurd om daarna door Bad Hersfeld te rijden. De A7 loopt ook richting zuiden vast omdat mensen via Niederaula gaan omrijden.

De verwachting is dat de A7 nog de hele dag dicht blijft richting noorden, dit gaat enorme verkeershinder opleveren vanmiddag. Reken op vertraging van meerdere uren.

Afbeelding
https://www.hna.de/lokales/rotenburg-be ... 18430.html

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 aug 2021, 12:31

Daar gaat je alternatieve route vanuit Noordoost-NL :facepalm: Hopelijk valt het persoonlijk leed mee.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 14 aug 2021, 15:26

Egbert schreef: wo 11 aug 2021, 11:52 De Google map heeft daar gewoon een fout bij Kreuz Heilbronn/Neckarsulm die samen zal hangen met de werkzaamheden.
Het is nu gecorrigeerd. Het lag er denk ik aan dat de rijbanen verlegd zijn waardoor we geen verkeer meer detecteerden.
Nou zullen er alleen al in Duitsland wel een paar honderd situaties zijn waar verkeer op de andere rijbaan rijdt en meestal werkt het wel goed, maar hier was de afstand misschien wat te groot.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 14 aug 2021, 17:22

marcel schreef: za 14 aug 2021, 15:26
Het lag er denk ik aan dat de rijbanen verlegd zijn waardoor we geen verkeer meer detecteerden.
Een algorithme is zo slim als de maker...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 15 aug 2021, 0:29

^^ Een slimme ontwikkelaar voorkomt dat algoritmes te vooruitstrevend zijn waardoor er automatisch onverwachte ongewenste dingen gebeuren, kun je ook zeggen...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 15 aug 2021, 11:08

Zoals gezegd, het gaat bijna altijd goed, het is gewoon een kwestie van precision vs. recall:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precision_and_recall

Natuurlijk kan het zo ingesteld worden dat het vrijwel nooit fout gaat maar dan worden de meeste echte afsluitingen ook niet meer gevonden.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 15 aug 2021, 16:34

Ik neem aan dat dit op basis van telefoongegevens gaat. Wordt dan niet gezien dat er een flinke beweging van west naar oost is en dat er op onverklaarbare wijze geen beweging is op een bepaald wegvak? Dan zie je toch dat er iets mis is, want je kunt niet constant west-oost verkeer hebben dat opeens stopt. Als je een plot van je bewegingen maakt zul je bij een afsluiting altijd zien dat de bewegingen eromheen gaan, niet dat de bewegingen in een zwart gat oplossen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 15 aug 2021, 17:20

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat mijn collega's daar niet ook al op gekomen zijn ... maar ik ben wel van plan er wat meer naar te kijken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 aug 2021, 11:38

De SWR meldt dat nu alle dorpen in het Ahrtal weer over de weg bereikbaar zijn. Er zijn tijdelijke bruggen door de THW gebouwd: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... r-100.html