[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 14 jun 2021, 23:42

In Duitsland zijn er toch ook best wat verschillen tussen de deelstaten onderling. Nederland en Frankrijk kennen geen federale staatsstructuur.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 jun 2021, 13:51

Een gegidste rondleiding op de Grote Markt te Leuven begin jaren 90. Voor de heraanleg en het autovrij maken.

Het eerste dat opvalt, wat een lawaai!
Link

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 jun 2021, 13:56

^^ Die situatie kan ik me nog wel herinneren. :)
Rond die tijd zag ik een hoop Belgische steden voor het eerst.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 19 jun 2021, 13:10

Egbert schreef: do 10 jun 2021, 13:03 Madam kent haar vaktermen wel :lol:
Die vrouw is dan ook echt ingenieur. Laat je niet misleiden door het volkse taalgebruik. Een leek kan echt niet zo gedetailleerd een bouwproces beschrijven.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 14 jul 2021, 20:15

Een unieke foto van de aanleg van het knooppunt aan Zaventem Luchthaven. Je ziet hier de oude rotonde nog liggen die er eerst lag.

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 14 jul 2021, 20:32

^^ Als kind noemde m'n mama dat hele complex "de spaghettibruggen" omdat het zo'n wirwar was van kronkelende bruggen, maar goed, dat was ergens halverwege de jaren 80. En m'n moeder had wel vaker "originele" benamingen voor wegconstructies en meubilair.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 16 jul 2021, 9:53

^^
Bij mijn vader was 'pierenpot' de gangbare benaming voor zo'n soort knooppunt.
Ubi volentia est, via est

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » di 03 aug 2021, 22:07

Zijn er hier mensen die foto's hebben van gelijkvloerse kruisingen over snelwegen in de jaren '50? Zelf heb ik nog nooit eerder een foto gezien van zo'n kruising en welke borden er hier zouden gestaan hebben. De volgende reportage heb ik wel gezien: https://www.youtube.com/watch?v=IJq2RyyMbuI en hier zie je ze duidelijk de (vrij drukke) snelweg kruisen maar ik ben al een tijdje op zoek naar meer gedetailleerde foto's hierover.

In het algemeen ben ik zeer geïnteresseerd in foto's van de E5/E40 van de aanleg/verbreding/renovatie. Zelf bezit ik een fotoreeks over de verbreding van de E5/E40 thv Drongen/Gent deze zal ik in de komende dagen posten maar moet deze eerst nog digitaliseren.

De te renoveren Goedingebrug te Drongen bij de bouw in 1951

https://imgur.com/9ite3AE
https://imgur.com/OhFJWi9
https://imgur.com/onsQ6cL

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » di 10 aug 2021, 14:40

Er bestaat minstens één foto van de tramlijn die de toenmalige E5 gelijkgronds kruiste, waarbij de tram overigens voorrang had. Alleen vind ik het beeld niet meteen terug.

mvg
JJN

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 aug 2021, 15:01

Met excuus voor de late reactie
Km357 schreef: wo 14 jul 2021, 20:32 Als kind noemde m'n mama dat hele complex "de spaghettibruggen" omdat het zo'n wirwar was van kronkelende bruggen, maar goed, dat was ergens halverwege de jaren 80. En m'n moeder had wel vaker "originele" benamingen voor wegconstructies en meubilair.
De spaghetti-metafoor zie je best vaak voor complexere knooppunten. Wikipedia kent de eer van eerste spaghetti junction toe aan Gravelly Hill in Birmingham (M6 / A38(M)), maar ik denk dat de term zich feitelijk steeds lokaal ontwikkelt wanneer mensen de wirwar van lijnen zien bij knooppunten met veel flyovers en eventueel ook parallelstructuren - op een kaart of op een luchtfoto.

Ik moet desalniettemin zeggen dat ik in het Nederlandse taalgebied zo snel geen knooppunten weet met spaghetti-bijnaam. Zelfs bij Rotterdam, waar de mensen er toch altijd snel bij zijn om bouwwerken van bijnamen te voorzien, heeft noch het Kleinpolderplein noch het (ruim later ontwikkelde) breiwerk van Ridderkerk die bijnaam nooit gekregen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 10 aug 2021, 15:19

^^ Misschien wel omdat in Nederland tot diep in de jaren '70 vrijwel geen spaghetti gegeten werd. Nederland was tot die tijd namelijk een waar macaroniland, geproduceerd door onze eigen Honigfabriek.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 10 aug 2021, 15:29

Het knooppunt Antwerpen-Centrum is één van de bekendste "spaghettikruispunten" van Vlaanderen. Gekend tot in onze streek.
Grappig genoeg hebben knooppunten in het Brabantse en Brusselse dan weer minder vaak bijnamen (die wij kennen). Ergens frequent bijnamen aan geven is toch eerder iets van het Antwerpse en de Kempen. Bij ons krijgt alles en iedereen een bijnaam.

Hoewel Vlaanderen van alle gewesten in België relatief gezien de kleinste groep inwoners met een buitenlandse nationaliteit heeft, zijn Italianen altijd wel goed vertegenwoordig geweest. Wellicht daarmee dat wij al veel vroeger aan de spaghetti zaten.

Als bewijs reik ik graag het volgende aan, één op de vier inwoners van buitenlandse nationaliteit in Vlaanderen is Nederlander en wij leggen heel graag Hollandse Complexen aan :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 aug 2021, 15:34

Pino schreef:Ik moet desalniettemin zeggen dat ik in het Nederlandse taalgebied zo snel geen knooppunten weet met spaghetti-bijnaam. Zelfs bij Rotterdam, waar de mensen er toch altijd snel bij zijn om bouwwerken van bijnamen te voorzien, heeft noch het Kleinpolderplein noch het (ruim later ontwikkelde) breiwerk van Ridderkerk die bijnaam nooit gekregen.
Mijn ouders (!) noemden het Prins Clausplein, Kleinpolderplein en Knooppunt Ridderkerk spaghettihopen. Ik ben als kind wel met die term grootgebracht :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 aug 2021, 17:57

paolie schreef: di 10 aug 2021, 15:19 ^^ Misschien wel omdat in Nederland tot diep in de jaren '70 vrijwel geen spaghetti gegeten werd. Nederland was tot die tijd namelijk een waar macaroniland, geproduceerd door onze eigen Honigfabriek.
Tja, mijn herinneringen beginnen in de jaren ‘80. Qua pasta had je toen feitelijk de keuze tussen spaghetti en macaroni, beide inderdaad van Honig. Daarna kwam Grand Italia op de markt met exotischer keuzes als lasagne en penne.

Nou goed, ik ben onder de rook van het Kleinpolderplein opgegroeid en hoorde daar niet echt mensen over het plein als spaghetti praten. Maar misschien hoort dat ook een beetje bij het feit dat een naam als Kleinpolderplein juist daar sterk ingeburgerd was én mensen de verbindingen door en door kenden. De associatie spaghetti komt dan misschien juist eerder op bij mensen die er niet heel vaak komen. Overigens werd bij mij thuis dan wel over de krappe Kleinpolderplein-verbinding Schiedam -> Den Haag gesproken over het Muizengaatje. Ook dat is een bijnaam die aan veel meer onderdoorgangen zal zijn gegeven - in een Rotterdamse context duidde het meestal op een doorgang van Straatweg naar Bergweg onder de A20 door, een door een latere verbouwing thans niet meer zo heel krappe verbinding.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 10 aug 2021, 18:11

Wimpie25 schreef: di 10 aug 2021, 15:29 van alle gewesten in België
Alledrie. :rofl2:
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 10 aug 2021, 19:02

Pino schreef: di 10 aug 2021, 17:57
paolie schreef: di 10 aug 2021, 15:19 ^^ Misschien wel omdat in Nederland tot diep in de jaren '70 vrijwel geen spaghetti gegeten werd. Nederland was tot die tijd namelijk een waar macaroniland, geproduceerd door onze eigen Honigfabriek.
Tja, mijn herinneringen beginnen in de jaren ‘80. Qua pasta had je toen feitelijk de keuze tussen spaghetti en macaroni, beide inderdaad van Honig. Daarna kwam Grand Italia op de markt met exotischer keuzes als lasagne en penne.

Nou goed, ik ben onder de rook van het Kleinpolderplein opgegroeid en hoorde daar niet echt mensen over het plein als spaghetti praten. Maar misschien hoort dat ook een beetje bij het feit dat een naam als Kleinpolderplein juist daar sterk ingeburgerd was én mensen de verbindingen door en door kenden. De associatie spaghetti komt dan misschien juist eerder op bij mensen die er niet heel vaak komen. Overigens werd bij mij thuis dan wel over de krappe Kleinpolderplein-verbinding Schiedam -> Den Haag gesproken over het Muizengaatje. Ook dat is een bijnaam die aan veel meer onderdoorgangen zal zijn gegeven - in een Rotterdamse context duidde het meestal op een doorgang van Straatweg naar Bergweg onder de A20 door, een door een latere verbouwing thans niet meer zo heel krappe verbinding.
De associatie met spaghetti had ik tot dit topic nog nooit eerder gehoord eerlijk gezegd.
De verbindingsbocht A10west-A10zuid in knooppunt de Nieuwe Meer staat in Amsterdam overigens vrij algemeen bekend als de banaan.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 aug 2021, 19:46

harry schreef: di 10 aug 2021, 18:11
Wimpie25 schreef: di 10 aug 2021, 15:29 van alle gewesten in België
Alledrie. :rofl2:
Nou én?

Zelfs moesten het er 2 zijn, is het argument wel juist.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 10 aug 2021, 19:52

Vinny schreef: di 10 aug 2021, 15:34Mijn ouders (!) noemden het Prins Clausplein, Kleinpolderplein en Knooppunt Ridderkerk spaghettihopen. Ik ben als kind wel met die term grootgebracht :rofl2:
Mijn ouders hebben niet zo veel met knooppunten, maar mijn moeder heeft het vaak over haken en breien als ik een klaverbladlus neem. :lol:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 10 aug 2021, 19:59

^^ Weet je zeker dat ze het niet over je rijstijl heeft?
:duck:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 10 aug 2021, 21:35

Km357 schreef: di 10 aug 2021, 19:46 Nou én?
Niks inhoudelijks. Ik vond het een grappige manier van uitdrukken.

Hoewel Vlaanderen van alle gewesten in België relatief gezien de kleinste groep inwoners met een buitenlandse nationaliteit heeft...
doet me denken aan zoiets als
Hoewel de A58 van alle snelwegen in Zeeland de langste is...
:)
--Harry.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 aug 2021, 22:03

^^ Zo had ik het inderaad niet begrepen. :handshake:

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 11 aug 2021, 1:21

Pino schreef:Ik moet desalniettemin zeggen dat ik in het Nederlandse taalgebied zo snel geen knooppunten weet met spaghetti-bijnaam. Zelfs bij Rotterdam, waar de mensen er toch altijd snel bij zijn om bouwwerken van bijnamen te voorzien, heeft noch het Kleinpolderplein noch het (ruim later ontwikkelde) breiwerk van Ridderkerk die bijnaam nooit gekregen.
Het IJsselmondseplein ten zuiden van de Van Brienenoordbrug heeft/had wel een bijnaam; de Pierenpot.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 aug 2021, 7:00

Die heb ik nog nooit gehoord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 aug 2021, 7:52

^^ Even googlen op pierenpot Rotterdam leert dat die naam voor het IJsselmondseplein wel gebruikt wordt, en ook een enkele keer voor het Kleinpolderplein:

Paar linkjes m.b.t. IJsselmondseplein:

https://fotojoop.nl/portal/alias__fotoj ... fault.aspx
https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoeke ... g%2C%20Van
https://wederopbouwrotterdam.nl/actueel ... 5-jaar-oud
http://www.architectuurgids.nl/project/ ... rj_id/1844
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsselmonde_(stadsdeel)

Hier refereert men naar het Kleinpolderplein als pierenpot:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... a15502130a

habke
stadsweg

Bericht door habke » vr 20 aug 2021, 9:24

Wimpie25 schreef: wo 14 jul 2021, 20:15 Een unieke foto van de aanleg van het knooppunt aan Zaventem Luchthaven. Je ziet hier de oude rotonde nog liggen die er eerst lag.

Afbeelding
Volgens mij is dit niet knooppunt Zaventem maar Groot Bijgaarden. De lange brug op de foto, net boven het knooppunt, is de huidige Raymond Pelgrims de Bigardlaan.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 30 aug 2021, 15:58

^^
Klopt.

De hoek rechts op foto is de hoek van de huidige Rijshout met Industrialaan. Zie ook geopunt.be, luchtfoto kleinschalig :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » ma 24 jan 2022, 23:22

De pas aangelegde autosnelweg ter hoogte van de huidige veeartsenijcampus van de Universiteit Gent .
Een gelijkvloerse kruising op de snelweg Brussel-Oostende.
Afbeelding

De 'Baileybrug' over de autosnelweg E40 ter hoogte van Merelbeke.
Afbeelding

Aanleg van de E5 ter hoogte van Merelbeke.
Afbeelding

bron: https://merelbeke.debeeldbank.be

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 25 jan 2022, 21:03

^^
De gelijkvloerse kruising thv Merelbeke. Vermoedelijk de Salisburylaan/Heidestraat?
Zie ook https://www.geopunt.be/ (luchtfoto 1971). Daar zijn een handvol huizen te zien.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Jump
autoweg

Bericht door Jump » di 25 jan 2022, 22:33

Vermoedelijk van wel. Aan de twee bochten te zien richting Gent gekeken. De schouw in de verte lijkt me van de fabriek te zijn die vlak tegen het knooppunt E40-E17 gelegen is.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 26 jan 2022, 8:05

Dat zie je zo ook niet meer, die bebouwing zo dicht op de weg.
Donateur Vereniging Wegenforum