Pino schreef: ↑ma 16 aug 2021, 14:27
Het stuk ten zuiden van Baume-les-Dames is bochtiger: eerst een klim, de vallei van de Doubs uit, maar ook daarna allemaal niet meer zo kaarsrecht als het eerste stuk. In het dorp Vercel-Villedieu-le-Camp begon mijn navigatie wat te piepen. Ik hield borden Pontarlier aan, maar werd naar andere wegen gestuurd. Toen toch maar afgeslagen, uit twijfel dat ik het toch verkeerd had gezien op de borden. Wat bleek: zo werd ik van de hoofdroute D50 naar de veel minder uitgebouwde D32 gestuurd. Beide routes gaan naar de N57, de D32 is ook korter, maar het is een weg van een veel mindere standaard - op de Michelinkaart is de D50 rood en de D32 wit. Volgende keer volg ik hier toch de borden ...
Huh, ik heb beide wegen nog nooit uit mijn navigatie gekregen. Vanaf Baume-les-Dames rij ik eerst die klim omhoog via de D50, maar dan sla ik af de D492 op. Misschien niet de best uitgebouwde weg, maar wel gewoon een rijstrook per richting en compleet uitgestorven, waardoor je er prima 100 kunt rijden.
Rond Pontarlier valt tegen inderdaad. Op de ring van Pontarlier en bij Les Hôpitaux-Vieux kan even het gas erop, maar verder is het een beetje slingeren door de Jura. Schiet voor geen meter op, maar het is een prachtige route, zeker in de winter. Je moet hier ook rekening houden met de frontaliers, want in de middagspits is Zwitserland uit eigenlijk niet te doen.
Ik ga 21 augustus weer eens met de auto naar Lausanne. Neem denk ik gewoon weer de weg zoals ik altijd doe, tenzij iemand nog wegwerkzaamheden kent die ik over het hoofd gezien heb.
Toch ook maar eens een parkeerplaats in Lausanne vinden, die 2 parkeerboetes per week worden een beetje een dure grap.