[CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » ma 05 okt 2020, 10:23

SnarfFlevoland schreef: ma 05 okt 2020, 10:11Rest nog het stuk door het Pfynwald en onder Susten door. Daar is nog geen datum voor bekend en zal minstends wel 3x worden uitgesteld. :facepalm:
Ik stond in juni op camping Monument, dat is in het Pfynwald aan de H9. Ik was met de eigenaresse aan het kletsen, ze vertelde dat ze eigenlijk al wel 20 jaar niet meer in de camping hebben durven investeren vanwege de bouw van de A9, waardoor de camping waarschijnlijk op een gegeven moment gesloten zou moeten worden. Dit is echter heel vaak uitgesteld, de camping is nog steeds open. Het is daardoor een vrij basic camping, het enige wat ze hebben is een zwembad. Verder is het eigenlijk niet meer dan standplaatsen in een bosgebied met een eenvoudig sanitairblok. De kosten daarvan zijn ook niet echt hoog, ik had de indruk dat die vrouw van tegen de 60 de hele camping zelf runde.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door IQ[] » ma 05 okt 2020, 10:31

SnarfFlevoland schreef: za 03 okt 2020, 13:42 Voor een modern en welvarend land als Zwitserland te bespottelijk voor woorden. Had men flink eraan gewerkt, hadden die "geologische problemen" ook wel eerder opgelost kunnen worden.
Wellicht heb je gelijk, maar ik vraag me af of echt alles zo voorspelbaar is. Als je de website mag geloven, hebben ze problemen gehad door door hydrologische effecten (niet verder gedefinieerd, wellicht veranderend patroon van de waterstromen in de berg), met daarbij horende vervormingen en afschuiven van de berg. Aangezien ze in Zwitserland, en in het specifiek Wallis, een aantal slechte ervaringen hebben met deze hydrologische effecten (Rawill-tunnel - beschadiging de Tseuzierdam, en ik geloof ook de Simplontunnel), denk ik dat ze het voorzichtig hebben aangepakt. Neemt niet weg dat 15 jaar erg veel is en toepasselijk is voor het A9 project...

Recente dronebeelden van trace bij Raron/Turtig:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » za 16 jan 2021, 11:21

Een paar foto's van de A9 tussen Susten en Gampel. Dit deel is in november 2016 opengesteld en is nu vooral een bypass van Turtmann.

1. Bij Susten kom je vanaf een rotonde de nieuwe A9 op. Na een korte verbindingsweg begint het 2x2 deel.
Afbeelding
A9 Susten - Gampel 01 by European Roads, on Flickr

2. Vrij snel duik je de landtunnel in. Deze is 1300 meter lang, maar het nu van deze tunnel mag wel sterk betwijfeld worden. Er staan maar een paar huizen dicht bij de A9, de rest zijn bedrijven.
Afbeelding
A9 Susten - Gampel 02 by European Roads, on Flickr

3. Verzorgingsplaats Martischeiju.
Afbeelding
A9 Susten - Gampel 05 by European Roads, on Flickr

4. Dan al snel weer het einde van de A9.
Afbeelding
A9 Susten - Gampel 06 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A9 Susten - Gampel 07 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
A9 Susten - Gampel 09 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door GuteFahrt » za 16 jan 2021, 12:21

Mooie foto's. :top:

Martischeiju betekent overigens 'stukje oeverland begroeid met riet langs de Rhône' wat indertijd van Martin was. Het betreft een Walliserdeutsche aanduiding.

https://www.srf.ch/audio/schwiiz-und-du ... d=11707517
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 jan 2021, 14:19

Kom er nu vaak langs. Opvallend toch wel dat de A9 vanuit Montreux tot Sion vaak nog flink druk is, daarna tot Sierre een stuk rustiger en dit nieuwe stuk tussen Susten en Gampel is eigenlijk altijd zo goed als uitgestorven. Het stukje tussen Visp en Brig (door de Gamsentunnel) is dan weer wat drukker, al rij ik door de nieuwe Eyholztunnel ook vrijwel altijd alleen. Ben benieuwd hoe dit zal zijn als 'ooit' de A9 in z'n geheel gereed zal zijn. Het zal straks alsnog wel niet veel verschillen, omdat het Duitssprekende Oberwallis toch echt op de Deutschschweiz gericht is, en het Franssprekende Bas-Valais met Valais central, geheel op de Romandië.

Je ziet het nu ook wel op het stukje door het Pfynwald tussen Sierre-Est en Susten. Daar rijdt altijd wel wat verkeer, maar nooit echt veel. De parallele H9 via Salgesch is altijd uitgestorven, daar maakt vrijwel niemand gebruik van. Dat typeert toch wel een beetje de twee werelden van het kanton Wallis. Wat dat betreft is het geen ramp dat straks na 2025 de A9 door Oberwallis gereed zal zijn, maar nog niet de taalgrensverbinding door het Pfynwald.

Wat er wat mij betreft aan de infrastructuur in Wallis verbeterd kan worden is de passage door Gampel en Steg richting de Lötschbergtunnel en de H19 rond Brig, dat best wel 2x2 rijstroken met autowegstatus zou mogen krijgen. De rotonde bij Brig-Glis lijkt echter zonder veel problemen te functioneren. Een echt knooppunt zou wat mooier zijn, maar voor het huidige verkeersaanbod is de huidige constructie acceptabel en veel plaats voor een mooi ongelijkvloers knooppunt is er helaas ook niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » za 16 jan 2021, 14:40

SnarfFlevoland schreef: za 16 jan 2021, 14:19 Je ziet het nu ook wel op het stukje door het Pfynwald tussen Sierre-Est en Susten. Daar rijdt altijd wel wat verkeer, maar nooit echt veel. De parallele H9 via Salgesch is altijd uitgestorven, daar maakt vrijwel niemand gebruik van. Dat typeert toch wel een beetje de twee werelden van het kanton Wallis. Wat dat betreft is het geen ramp dat straks na 2025 de A9 door Oberwallis gereed zal zijn, maar nog niet de taalgrensverbinding door het Pfynwald.
Eens. Sion en Brig zijn de regionale centra. Nog los van de taalgrens passeer je zo rond het Pfynwald ook wel het punt dat Brig dichterbij is dan Sion. Op een wat lager niveau staan dan nog de plaatsen Sierre en Visp. Sierre heeft dan nog een functietje voor de dorpen direct ten oosten van het Pfynwald (iets dat je terugziet in de stationsnaam Sierre-Siders), maar die dorpen genereren natuurlijk maar heel weinig verkeer.

Dat zal met de A9 niet echt veranderen. Als het daar nog iets drukker moet worden dan op de huidige H9, moet het zijn doordat de Simplon wat meer verkeer gaat trekken. Of de route buitenom langs Martigny in plaats van de Lötschberg. Ik weet trouwens niet of dat verwacht wordt. Aanleg van de A9 lijkt me ook een kwestie van verkeersveiligheid en ontlasten van de dorpen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » za 16 jan 2021, 14:48

Je observaties deel ik. Ik vraag mij ook af of Walliser families dan ook familieleden hebben aan beide kanten van de taalgrens. Als dat ook ontbreekt verklaart het wel waarom er zo weinig taalgrensoverschrijdend verkeer is door het Pfynwald. Mensen zullen ook wel niet voor winkelen of uitgaan de taalgrens overschrijden.

Over de taalgrens gesproken, ik zie op de oude topografische kaarten dat de huidige H9 door het Pfynwald de historische route is. Maar ik vraag mij af waarom men nog geïnvesteerd heeft in nog twee nieuwe wegverbindingen door de taalgrens op de noordoever. Afgaande op de topografische kaarten is dat grote viaduct tussen Leuk en Varen omstreeks 1992 aangelegd en is omstreeks 2005 nog een derde weg aangelegd langs het spoor met een tunnel bij Salgesch. Dat lijkt op het oog nogal overdreven als de route door het Pfynwald onproblematisch was en er bovendien ook al de A9 gepland was.

Kaart van 1985: de doorgaande route door het Pfynwald en nog een secundaire weg ten noorden van de Rhône.
Afbeelding

Kaart van 1992: tussen Varen en Leuk is een nieuwe weg aangelegd met een groot viaduct over die canyon.
Afbeelding

Kaart van 2005: nieuwe weg tussen Sierre en Leuk die wat lager ligt, met een tunnel bij Salgesch en daarna dichter langs de Rhône.
Afbeelding

Ik wist eigenlijk niet dat de Rhône in het Duits de 'Rotten' heet. Ik heb die naam nog nooit eerder gelezen, wordt die naam wel gebruikt?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 jan 2021, 15:05

Chris schreef: za 16 jan 2021, 14:48 Over de taalgrens gesproken, ik zie op de oude topografische kaarten dat de huidige H9 door het Pfynwald de historische route is. Maar ik vraag mij af waarom men nog geïnvesteerd heeft in nog twee nieuwe wegverbindingen door de taalgrens op de noordoever. (...)
Kaart van 2005: nieuwe weg tussen Sierre en Leuk die wat lager ligt, met een tunnel bij Salgesch en daarna dichter langs de Rhône.
De nieuwe wegverbinding aan de noordoever is de nieuwe H9. Het oude tracé door het Pfynwald blijft zo lang bestaan totdat de A9 hier gereed gekomen is, daarna zou deze weg in verband met natuurcompensaties afgebroken moeten worden.
Chris schreef: za 16 jan 2021, 14:48 Ik wist eigenlijk niet dat de Rhône in het Duits de 'Rotten' heet. Ik heb die naam nog nooit eerder gelezen, wordt die naam wel gebruikt?
In het Walliserduits wordt de naam wel eens gebruikt, maar normaliter hoor je in het Hoogduits of Zwitserduits niemand er zo over praten. Men praat ook over de "Rhonegletscher" en niet over de "Rottengletscher", terwijl de gletsjer meer als eenduidig in de Deutschschweiz ligt.
Chris schreef: za 16 jan 2021, 14:48 Ik vraag mij ook af of Walliser families dan ook familieleden hebben aan beide kanten van de taalgrens.
Die zijn er vrijwel niet inderdaad. Natuurlijk zijn er zo hier en daar uitzonderingen, maar men blijft toch wel vaak onder zich. Ook niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat zelfs in Sierre de meeste Franstalige inwoners amper een woord Duits kunnen spreken. Dat geldt principieel wel een beetje voor de mensen uit Wallis dat ze blijven waar ze zijn. Nu is het vanuit bijv. Martigny niet ver naar Vaud, en er werken ook best wat mensen uit Wallis in Vaud, maar echt verhuizen of relaties opbouwen buiten Wallis is niet zo erg in trek.
Pino schreef: za 16 jan 2021, 14:40 Sierre heeft dan nog een functietje voor de dorpen direct ten oosten van het Pfynwald (iets dat je terugziet in de stationsnaam Sierre-Siders), maar die dorpen genereren natuurlijk maar heel weinig verkeer.
Ja, dat klopt wel. Zeker voor Salgesch heeft Sierre natuurlijk meer te bieden dan Susten en is voor een grote inkoop flink wat sneller en korter dan Visp. Sowieso heeft Sierre aan de westkant van het stadje nog een aardig industrieterrein met flink wat grote winkels. Dat lijkt zelfs een beetje op Conthey, dat min of meer het grote inkoopcentra van Sion is.
Pino schreef: za 16 jan 2021, 14:40 Als het daar nog iets drukker moet worden dan op de huidige H9, moet het zijn doordat de Simplon wat meer verkeer gaat trekken. Of de route buitenom langs Martigny in plaats van de Lötschberg. Ik weet trouwens niet of dat verwacht wordt. Aanleg van de A9 lijkt me ook een kwestie van verkeersveiligheid en ontlasten van de dorpen.
Persoonlijk verwacht ik ook niet echt dat de Simplon meer verkeer zal trekken. Misschien voor diegenen die in de winter de tol voor de Grote St. Bernardtunnel willen besparen, maar vanuit Basel is het niet echt een logische route die bovendien in de winter ook niet noodzakelijk is, omdat de Gotthardtunnel in de wintermaanden ook geen problemen geeft. In de zomermaanden is daarvoor de pas over de Grote St. Bernard geopend, en vormt daarmee een tolvrij alternatief voor de tunnel.

Zoals je al schreef is de bouw van de A9 inderdaad vooral om de dorpen te ontlasten van verkeer, de algemene verkeersveiligheid en de regio beter te ontsluiten voor haar eigen inwoners.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 16 jan 2021, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jan 2021, 15:06

Die naam is in onbruik geraakt. Zelfs op de Furkapas staat de gletsjer aangegeven als Rhônegletscher. De Franse naam is ook in het Duitstalige deel van Wallis meer en meer gebruikelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » za 16 jan 2021, 15:15

^^ Als je Rotten nog ergens hoort, is het in Oberwallis. Maar in landelijke Duitstalige media steeds minder. De regionale zender Radio Rottu verwijst nog wel naar de Duitstalige naam, in Walser dialect ...

Wat betreft de wegen: als ik het goed begrijp is de weg met brug over de canyon het oude spoor. Het spoor werd verlegd toen het verdubbeld moest worden, dus toen hebben ze daar de kantonsstrasse neergelegd. Ook met het idee dat dat de OWN-verbinding zou blijven zodra de snelweg er zou komen te liggen. En die snelweg was gepland op de plaats van de huidige H9. Alleen dat plan is na de planvorming in de jaren ‘80 zo lang blijven liggen dat het door nieuwe inzichten en natuurbeschermings-regels alsnog op de schop moest. Zodat nu uiteindelijk afbouw van de H9 is voorzien.
Laatst gewijzigd door Pino op za 16 jan 2021, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » za 16 jan 2021, 15:15

Susten heeft overigens nog best wel wat voorzieningen, twee redelijk grote supermarkten (Coop en Migros), een treinstation, een tankstation met Coop Pronto, een aantal andere tankstations, een bank, kleine detailhandel, restaurants, een garage, etc. Voor zo'n klein dorp is dat toch best wat. Maar ja, voor IKEA of een grote bouwmarkt zal je wel wat verder moeten rijden. En dan komt Sierre of Conthey in zicht voor het westelijk deel van het Duitstalige Wallis.

Ik had nog deze onheilspellende foto gemaakt van de nieuwe Coop Pronto in Susten, die zit bij de toegang naar de A9.

Afbeelding
Coop Pronto Susten by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 jan 2021, 15:22

^^
Ja, Susten heeft inderdaad de laatste jaren flink wat betere infrastructuur gekregen. Dat was vroeger geloof ik allemaal wat kleinschaliger. Die Coop Pronto's zijn ook geniaal om 's avonds of in het weekend nog een boodschap te kunnen doen. De prijzen liggen niet of nauwelijks hoger dan in een echte Coop Supermarkt en je hebt toch een vrij compleet assortiment. Hetzelfde geldt ook voor Migrolino bij Shell tankstations, die van de Migros zijn. In sommige kantons is de Volg, vaak echte typische dorpswinkels ("Tante-Emma-Laden"), ook nog op zondag open.

Overigens ook opvallend dat de benzine in het Duitstalige deel van Wallis vaak zo'n 10 cent per liter goedkoper is dan in het Franstalige deel. Waar dit vandaan komt is me een groot vraagteken. Susten is daarom altijd een mooi punt om de auto nog even vol te gooien, alvorens je de Romandië binnenrijdt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door martwout2 » zo 17 jan 2021, 14:38

Chris schreef: za 16 jan 2021, 15:15 Susten heeft overigens nog best wel wat voorzieningen, twee redelijk grote supermarkten (Coop en Migros), een treinstation, een tankstation met Coop Pronto, een aantal andere tankstations, een bank, kleine detailhandel, restaurants, een garage, etc. Voor zo'n klein dorp is dat toch best wat. Maar ja, voor IKEA of een grote bouwmarkt zal je wel wat verder moeten rijden. En dan komt Sierre of Conthey in zicht voor het westelijk deel van het Duitstalige Wallis.
Als we in Blatten (Naters) zitten, gaan we altijd een keer naar Conthey voor laatste boodschappen als we bijna vertrekken. Die Coop is een mooie grote supermarkt. Dit jaar hopen we een week in Sallanches te verblijven en gaan dan zeker ook een keer die kant op via Martigny. Mooie route heen en weer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » zo 17 jan 2021, 16:02

^^
Vanaf Blatten naar Conthey om boodschappen te doen?! :schrikreactie: Wat heb je dan allemaal aan het eind van de vakantie nog nodig? :lol: In Visp en Brig heb je eigenlijk alles wat je hartje begeert, maar ook locals schijnen dat te doen. Conthey heeft een "magische" aantrekkingskracht voor winkeltoerisme uit heel Wallis. Elke zaterdagochtend staat daar file...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door martwout2 » zo 24 jan 2021, 11:30

SnarfFlevoland schreef: zo 17 jan 2021, 16:02 ^^
Vanaf Blatten naar Conthey om boodschappen te doen?! :schrikreactie: Wat heb je dan allemaal aan het eind van de vakantie nog nodig? :lol: In Visp en Brig heb je eigenlijk alles wat je hartje begeert, maar ook locals schijnen dat te doen. Conthey heeft een "magische" aantrekkingskracht voor winkeltoerisme uit heel Wallis. Elke zaterdagochtend staat daar file...
Je bedoelt de Coop bij Visp? Die van Conthey is een stuk groter qua aanbod. Ik ken ze beiden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » zo 24 jan 2021, 15:55

^^
Niet alleen de Coop, ook de Migros en andere supermarkten (Lidl, Denner etc.) bieden in Brig en Visp al een groot assortiment. Ik snap die hype op Conthey niet helemaal, misschien omdat het de enigste "megastore" van Coop in Wallis is, maar zoveel keuze meer heb je er nu ook weer niet en het is er vaak erg druk, laat staan op zaterdagen. Niet zonder reden kan Coop zich meteen een tweede supermarkt in Conthey perimenteren, die ook al een vrij groot aanbod heeft en gelukkig een stuk rustiger. En dan heeft men nog een grote nieuwe supermarkt in Sierre erbij laten bouwen, waar pal naast al de Manor zit, wat ook al een warenhuis ("megastore") is.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik zou zo'n uitstapje naar het westen eerder verbinden met wat bezienswaardigheden. Rond en in Sion is er genoeg te zien en te beleven. De fotoreportages van Chris moeten daarvoor al de nodige inspiratie geven. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chrysa » zo 24 jan 2021, 22:52

SnarfFlevoland schreef: zo 24 jan 2021, 15:55 De fotoreportages van Chris moeten daarvoor al de nodige inspiratie geven. ;)
Ik vind het door die reportages vooral jammer dat ik er afgelopen week was, in plaats van in de zomer. :lol: Mijn lijstje voor komende zomer groeit gestaag elke keer als ik dit topic open.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Vinny » wo 27 jan 2021, 20:24

Als je Rotten nog ergens hoort, is het in Oberwallis. Maar in landelijke Duitstalige media steeds minder. De regionale zender Radio Rottu verwijst nog wel naar de Duitstalige naam, in Walser dialect ...
Ze vonden het rot dat ze moesten uitleggen dat Rotterdam nog zo ver weg was :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Coccodrillo » vr 29 jan 2021, 19:24

The Salgesch-Leuk section was the last single track one of the Simplon railway. As far as I remember it was quite narrow to easily build a second track on site, so they decided to build a new line in tunnel more to the north. Beside that, another reason I heard of is that this section of railway was prone to rockfalls, which is a bigger problem for trains than road vehicles as there is no alternative there. I suppose that the decision to recycle the old trackbed for a road has beent aken just because it was possible, and the new road was not the reason to build the rail tunnels, but I'm not sure.

Here are some (small) photos of the rail times:

https://bahnbilder-von-max.ch/keyword-files/leuk.html

http://www.sbeb.ch/Themen/KBS100.htm
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door martwout2 » za 30 jan 2021, 14:22

SnarfFlevoland schreef: zo 24 jan 2021, 15:55 Maar goed, ieder zijn ding. Ik zou zo'n uitstapje naar het westen eerder verbinden met wat bezienswaardigheden. Rond en in Sion is er genoeg te zien en te beleven. De fotoreportages van Chris moeten daarvoor al de nodige inspiratie geven. ;)
Klopt. Meestal pakten we Conthey of op de laatste middag van de vakantie of als het slecht weer was. Dan was het een aardige middagrit. Vanuit Blatten doen we meestal de passentocht (Furka/Gotthard/Nufenen), dagje Berner Oberland via Grimsel en terug via trein, Zermatt, Lago Maggiore. Week is dan snel gevuld. En een dag Sallanches/Chamonix voor Franse boodschappen en omgeving. We zijn gek op die regio. Als alles meezit dit jaar zitten we daar eind aug (Sallanches).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » za 30 jan 2021, 14:28

Er is ook wel veel te doen daar. Het Rhônedal zelf is vooral interessant als verblijfplaats / uitgangspunt om de vele zijdalen, passen, stuwmeren, kabelbanen, treintjes, etc. te bezoeken.

Mijn ouders gingen voorheen ook naar Wallis, maar dan naar Evolène. Nadeel: het kost erg veel tijd om andere dalen en gebieden te bezoeken omdat je het hele dal in en uit moet rijden, wat vaak al wel richting de 40 minuten enkele reis gaat. Dus ook voor boodschappen. En het ligt hoog: 's ochtends en 's avonds koud en de zon gaat vroeg onder en laat op. Ook als het weer wat wisselvalliger is dan heeft het Rhônedal vaak meer zon omdat de wolken vooral rond de bergen blijven hangen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door exroosje » wo 10 mar 2021, 16:53

Leuk om zo'n topic terug te lezen.
Uit 2008:
Sierre - Leuk/Susten
Bouwprogramma:
Begin: 1999
Verwachte ingebruikname: 2016
Leuk/Susten - Steg/Gampel
Bouwprogramma:
Begin: 2002
Verwachte ingebruikname: 2014
Steg/Gampel - Visp
Bouwprogramma:
Begin: onbekend
Verwachte ingebruikname: 2016
Omlegging Visp
Bouwprogramma:
- De doorbraak van de tunnel van Staldbach naar Grosshüs/Eyholz was 08-05-2002.
- Eerste etappe: 2012
- Tweede etappe: 2016
Volgens mij eindigt deze snelweg nog steeds bij Sierre Oost en is er alleen een stukje tussen Leuk en Steg opgeleverd (en de helft van de omlegging van Visp)

Volgens mij ben ik ik er ook eens eind jaren 80 geweest en toen eindigde de snelweg ergens bij Sion.
Veel haast wordt er dus niet mee gemaakt.
Terwijl dit een mooie alternatieve route zou kunnen zijn via de Simplon naar het zuiden. Neem je de Kandersteg autotrein kom je nog steeds op
een onaf stuk uit. Als de snelweg helemaal klaar zou zijn zou omrijden via Martigny zelfs een alternatief kunnen zijn. Zeker bij drukte op de st Bernhard.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » wo 10 mar 2021, 19:24

^^ Dit is gewoon een vreselijk traag lopend project. Gebrek aan interesse bij de Zwitserse federale overheid, een kanton Wallis waar de belangstelling ook niet enorm is en een wens bij omwonenden én natuurbeschermers om nul hinder te hebben. Het hielp daarbij ook niet dat wijzigingen in natuur-regels er op enig moment voor zorgden dat men voor het Pfynwald terug naar de tekentafel moest.

Zie de Wegenwiki voor de openstellingsgeschiedenis. Eind jaren ‘80 haalde je bij lange na Sion nog niet; zo rond 1993 had je tenminste nog een bypass daar. Met de huidige bypass van Sierre is tenminste nog een grotere kern weggenomen en voor Visp is er hoop. Begin jaren ‘90 waren wij een paar keer op vakantie in het Val d’Anniviers en dat benaderden we liever via de Lötschberg dan buitenom via Montreux én dan nog eens geen snelweg ten oosten van Riddes. Nu ligt er tenminste nog zoveel snelweg dat het zelfs vanuit Visp interessanter is om vanaf Bern over Montreux te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 mar 2021, 0:58

exroosje schreef: wo 10 mar 2021, 16:53 Als de snelweg helemaal klaar zou zijn zou omrijden via Martigny zelfs een alternatief kunnen zijn. Zeker bij drukte op de st Bernhard.
De Grote St. Bernard heeft echter uiterst zelden problemen. Sterker nog: De Simplon zal in de zomermaanden vanwege steeds weer terugkerende wegwerkzaamheden met alternerend verkeer eerder stroperig gaan verlopen dan de Grote St. Bernard. Vergeleken met de spitsdagen op de Gotthard of St. Bernardino route is dat allemaal natuurlijk niet veel, maar daarbuiten kan de Simplonroute flink tegenvallen. Zeker wanneer overige bergpassen nog niet geopend zijn moet je goed opletten wat de vertragingen rond Montreux of voor de Lötschbergtunnel zijn. Om over de Furkatunnel maar te zwijgen, die is zonder pardon meteen al overbelast.
Pino schreef: wo 10 mar 2021, 19:24 Dit is gewoon een vreselijk traag lopend project.
Zeg dat wel! :roll: Bij de oprit Visp-Süd (vanuit Stalden) zag ik onlangs een kleine verandering voor de weggebruiker. Daar heeft men portalen geplaatst voor de nieuwe bewegwijzering en heeft de toegangsweg naar de Vispertalertunnel autowegstatus borden gekregen. Het schijnt dat men de op- en afrit voor de toekomstige situatie aan het afronden is, al duurt een openstelling richting Sion nog wel tot 2022 en een volledige opening tot 2024. :facepalm:
Pino schreef: wo 10 mar 2021, 19:24 Nu ligt er tenminste nog zoveel snelweg dat het zelfs vanuit Visp interessanter is om vanaf Bern over Montreux te rijden.
Het stuk langs Montreux heeft echter wel vaak met stelselmatige congestie te maken, hetgeen voor de Lötschbergtunnel alleen voor de piektijden geldt, al is dit effect in de zomer niet zo groot als in de winter en het voorjaar. Aan de andere kant is de toegangsweg naar de Lötschberg vanuit Spiez ook niet geweldig. In de zomerse weekenden wil het graag rond Blausee opstoppen en in de winterse weekenden tussen Spiez en Fruttigen, vanwege het wintersportverkeer van/naar Adelboden, terwijl met de Lötschbergtunnel zelf in beide gevallen niets aan de hand is.

Het is wel een beetje typisch: Terwijl in Oostenrijk vaak de wintersport files zich op het OWN van de zijdalen concentreert, met vaak urenlange wachttijden in de beruchte vakanties van/naar de wintersport dorpen tot gevolg (dit jaar natuurlijk even uitgezonderd), zijn het in Zwitserland de snelwegen met weekend- en dagjesverkeer. Zowel de A9 tussen Vevey en Martigny (en de A1 tussen Bern en Härkingen), als ook de A13 tussen Sargans en Reichenau (en in iets mindere mate ook de A3 tussen Zürich en Sargans) zijn hier erg gevoelig voor. Het zijn weliswaar geen uren die je dan stilstaat, maar op een zondagmiddag/avond ben je zomaar 30-60 minuten extra tijd kwijt op de autosnelweg om naar huis te komen. Blijf je echter binnen Wallis, is er niks aan de hand. De toegangswegen naar de skigebieden, ook in Graubünden, kennen amper tot geen congestie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » di 30 mar 2021, 20:20

Diverse media melden dat de UVEK (Eidgenössisches Departement für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation) het uitvoeringsproject van de A9 tussen Sierre en Susten heeft goedgekeurd, volgens mij is dit vergelijkbaar met een tracébesluit. Dit betreft het deel door het Pfynwald.

Op de site van de UVEK zelf kan ik het nog niet vinden.

Edit: de website van het kanton maakt er wel melding van: https://www.vs.ch/web/communication/det ... d=10981528

De kosten van dit 8,5 kilometer lange deel zijn geraamd op 935 miljoen CHF.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 mar 2021, 23:12

^^
De goedkeuring was uiteindelijk wel te verwachten, maar het blijft toch altijd goed nieuws. :) Desondanks dat is dit stuk in mijn ogen het minst belangrijkst van de gehele nieuwe A9, aangezien het OWN tussen Sierre en Susten vrijwel nooit problemen geeft. Opzich ook wel logisch, want het is de taalbarrière en daar tref je nu eenmaal overal in Zwitserland minder verkeer aan. Veel meer is het stuk tussen Gampel-Steg en Visp vooral in de spits toch wel erg druk. Het zou al erg fijn zijn als je vanaf Susten tot Brig aan één stuk door kunt rijden. De finale aansluiting met de rest van de A9 in de Romandie zal uiteindelijk het "happy-end" worden van dit eeuwig durende project.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » wo 31 mar 2021, 9:00

^^ Gelijk heb je. Wanneer straks Susten-Brig ruim vóór Sierre-Susten klaar zal zijn, wordt het niet meer dan een wat hinderlijke enkelbaans onderbreking in een verder volledige snelweg. Een beetje zoals het stuk enkelbaans in de Duitse A60, alleen dan nog ietsje minder van kwaliteit. Het zal niet de impact hebben van Maastricht in de A2 vroeger, om maar een zijstraat te noemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » ma 16 aug 2021, 22:05

Mooi vroege-avond-licht op de A9 (rijdend van Sierre naar Sion) afgelopen weekend.

AfbeeldingA9 Tourbillon by Pino, on Flickr

AfbeeldingA9 parking by Pino, on Flickr

Komend vanaf de Simplon rijdt het nogal af en aan nu: stukje snelweg, stukje enkelbaans, weer een stukje snelweg, stukje enkelbaans nota bene met krappe rotondes. Nou goed, dat is redelijk eindig: ten westen van Visp lag de snelweg toch al best redelijk klaar. Voor Visp zelf pak je dus de tunnel aan de oostkant om dan dus enkelbaans alsnog Visp in te rijden. Het leek me, zo op de kaart gezien, nog wel ietsje prettiger rijden. Zodra je vanuit het Mattertal Visp inrijdt, ben je er eigenlijk ook alweer heel snel uit. Anders gezegd: je laat het lastigste stuk Visp wel achter je op deze manier. Vond de passages van Gampel en Susten met krappe rotondes hinderlijker dan Visp, waar ik wel een beetje tegenop had gezien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 aug 2021, 10:15

^^
Het probleem is nog wel vaak dat je filevorming vanuit het zuiden voor de rotonde bij Visp hebt. Soms staat het al vanaf het einde van de autosnelweg vast.

Verder is de passage door Visp geen groot probleem, deels ook dankzij de noordelijke omlegging. Wel jammer is dat de A9 alleen richting westen nuttig is, aangezien je de A9 richting oosten bij Visp-Süd alleen vanuit Stalden op kunt rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » vr 20 aug 2021, 11:23

SnarfFlevoland schreef: vr 20 aug 2021, 10:15 Het probleem is nog wel vaak dat je filevorming vanuit het zuiden voor de rotonde bij Visp hebt. Soms staat het al vanaf het einde van de autosnelweg vast.
De vraag is of dat anders zou zijn wanneer verkeer vanaf de H9 oost zou komen aantreffen. Had je een serie van drie krappere rotondes achter elkaar gehad in het centrum. Zelfde als dat er in Raron een behoorlijk krappe rotonde is die file veroorzaakt.

Hoe lang ging het nog duren voordat de tweede tunnel bij Visp heropent en het stuk van Visp-West tot Susten?

Plaats reactie