Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wouter N14 » wo 11 aug 2021, 10:30

Dat was ook een keer in een Top Gear-aflevering, ze reden over een van de mooiste toeristische wegen van de VS in ik dacht de Apalachen. Maar er gold een continue Vmax van 40 mph of zo vanwege de bochten die weinig voorstelden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 aug 2021, 13:36

Chris schreef: wo 11 aug 2021, 10:23
marcel schreef: wo 11 aug 2021, 10:19Is dit nou echt zo 'tough driving for someone who is inexperienced'?
In Amerikaanse wegengroepen heb ik zulke dingen wel vaker gehoord. Die vinden bochtige wegen al heel snel eng en gevaarlijk. Die hebben dus nog nooit in de Alpen gereden of zo. Ik heb ook wel eens reacties gelezen over gewone tweestrooks plattelandswegen zonder vluchtstroken, dat vinden ze daar ook al substandaard terwijl bijna geen wegen in Europa zoiets hebben.
Ik ben een keer naar Pikes Peak gereden. Daar krijg je ook waarschuwingen mee over hoe het rijden in de bergen is en bergaf wordt zelfs na het steilste stuk je remtemperatuur gemeten.

Wie ook maar enige ervaring in de Ardennen of het Sauerland heeft kan al probleemloos naar boven rijden, want ondanks dat je naar 4301 m boven zeeniveau gaat is de weg naar Pikes Peak een brede weg, niet extreem steil en ook niet met heel krappe bochten.

Ik reed terug gewoon in de 2e bergversnelling, en afremmen deed ik zoveel mogelijk op de motor door naar de 1e bergversnelling terug te gaan, en toen de temperatuur van mijn remmen gemeten werd was men verbaasd dat het maar 98°F was, waar het in ieder geval onder de 300°F moest blijven. :lol:
marcel schreef: wo 11 aug 2021, 10:19 Er is weer eens ophef over een alternatieve route die problemen zou geven:
https://kdvr.com/news/local/drivers-tak ... od-canyon/
Het gaat om de Independence Pass i.v.m. de afgesloten Interstate 70.
Nou heb ik die in Streetview bekeken en voor mij ziet die weg er prima uit. Dit is de scherpste bocht:
https://www.google.com/maps/@39.1056597 ... 384!8i8192
Is dit nou echt zo 'tough driving for someone who is inexperienced'?
Het alternatief dat ze willen is maar liefst 100 km meer om. We hebben het aangepast maar ik heb daar zo mijn twijfels over.
Ik heb de Independence Pass gereden (van Aspen via de Independence Pass, Buena Vista en de Cottonwood Pass naar Mount Crested Butte), maar het staat me eigenlijk niet zo goed meer bij. Het was een weinig memorabele pas en vrij simpel te rijden. Veel indruk heeft het op mij in ieder geval niet gemaakt. Ook zonder bergervaring moet dit toch wel te doen zijn, zeker bij goed weer in de zomer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » vr 13 aug 2021, 13:40

Chris schreef: wo 11 aug 2021, 10:23
marcel schreef: wo 11 aug 2021, 10:19Is dit nou echt zo 'tough driving for someone who is inexperienced'?
In Amerikaanse wegengroepen heb ik zulke dingen wel vaker gehoord. Die vinden bochtige wegen al heel snel eng en gevaarlijk. Die hebben dus nog nooit in de Alpen gereden of zo. Ik heb ook wel eens reacties gelezen over gewone tweestrooks plattelandswegen zonder vluchtstroken, dat vinden ze daar ook al substandaard terwijl bijna geen wegen in Europa zoiets hebben.
Amerikanen halen al vroeg hun rijbewijs en zijn wellicht gewend aan de stedelijke boulevards waar een groot deel van de kilometers worden afgelegd. Iets als een rotonde vinden ze ook al snel eng. Terwijl juist die wegen door de 'urban sprawl' nu juist zo onveilig zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance » vr 13 aug 2021, 13:44

Ik heb zelf rijervaring in de Canadese Rockies. Maar daar is ook niet heel veel spectaculairs te vinden op de doorgaande wegen. Geen haarspeldbochten a la Alpen. Als je in Zuid-Limburg hebt gereden, kun je de Canadese Rockies prima aan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » vr 13 aug 2021, 13:51

Eén van de 'gevaarlijkste' wegen in de VS die vaak genoemd wordt is de US 550 'Million Dollar Highway' tussen Ouray en Durango in Colorado. Die heeft haarspeldbochten en afgronden. Maar wel twee brede rijstroken, feitelijk is die weg beter uitgebouwd dan menig Alpenpas.

Beeld: https://goo.gl/maps/wFZDpPsG819a4JXT7

Ik krijg op mijn video's ook wel vaak de reactie van Amerikanen van 'wow wat is die weg smal'.

Maar past wel een beetje in het stereotype beeld van de VS: enorme slagschepen van auto's die alleen maar goed rechtuit kunnen rijden op de cruise control.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Robonus » vr 13 aug 2021, 14:04

^^
Mooi gebied hoor, maar in Zuid Europa of de Alpen zie je meestal nog wel een gemetselde voertuigkering. Ik vind dit wel vrij krapjes hoor:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » vr 13 aug 2021, 15:04

Die pickup trucks zijn brede voertuigen en hebben nog een hele ruime marge over, de verhardingsbreedte lijkt wel 7 tot 8 meter te zijn. In de Alpen kom je ook wegen tegen die minder dan 5 meter breed zijn. Dat er helemaal geen voertuigkering is, is wel opvallend, aan de andere kant kom je in de Alpen toch ook best vaak afgronden tegen zonder voertuigkering. Hier moet je ook niet er af rijden: https://goo.gl/maps/modro6iybRhMxzPr6

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » vr 13 aug 2021, 18:56

Ik heb het er ook over gehad met een collega die daar in de buurt gewoond heeft. Volgens hem hebben mensen die daar wonen geen problemen met die weg, maar toeristen uit de stad die bijv. van Denver naar Aspen rijden zullen in de meeste gevallen toch de omweg via Interstate 70 en Glenwood Springs nemen.
Je moet wel op het weer letten: er is vaak sneeuw, zelfs midden in de zomer, het is ook erg hoog (3687 m).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 aug 2021, 20:30

^^ De I-70 ligt net zo goed behoorlijk hoog, 3401 m bij de Eisenhower Tunnel en 3251 m op de Vail Pass. Zo heel veel scheelt dat nou ook weer niet met de Independence Pass.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chrysa » vr 13 aug 2021, 21:02

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat ondanks dat de Rocky Mountains niet hoger zijn dan de Alpen (hoogste piek is maar 4400 meter), veel paswegen veel hoger lijken te liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » vr 13 aug 2021, 21:10

Desondanks zijn er maar weinig passen die boven de boomgrens uitkomen. De boomgrens ligt aanzienlijk hoger dan in de Alpen en er zijn in de Rocky Mountains in Colorado bijna geen eeuwige sneeuw of gletsjers. Er zijn officieel 16 gletsjers maar de meesten zijn niet veel meer dan sneeuwvelden van 200 meter groot die de zomer overleven, het zijn geen gletsjers zoals in de Alpen of Scandinavië. In Wyoming en Montana zijn wel wat grotere gletsjers, net zoals in Washington state.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » za 14 aug 2021, 20:59

Ik weet niet wat er nu weer mis is, maar opeens, elke keer als ik naar een plaats of weg zoek, gaat google maps opeens een route van mijn locatie naar die locatie plannen. Nee, dat wil ik niet. Ik wil gewoon dat je naar die plek gaat zodat ik daar de kaart kan bekijken.
Ik weet niet of Google nu weer probeert slim te zijn of dat ik een of andere routeplannerfunctie nu standaard aan heb staan, maar vervelend is het wel. En ik kan het ook nergens uitzetten. Als ik de route wegklik dan is er weer een maagdelijk maps venster.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » zo 15 aug 2021, 17:43

En het is weer normaal. Typisch.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » zo 15 aug 2021, 19:26

^^ Dat is typisch Google, al zullen er vast wat signalen naar ontwikkelaars gegaan zijn.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » di 17 aug 2021, 10:58

Weer een lekker stukje management van Google, is me een week of zo geleden voor het eerst opgevallen. Als je een google maps linkje in een ander tld opent (zoals in viewtopic.php?p=1172557#p1172557 waar een maps.google.ch in staat), krijg je uiteraard een loginpagina. Wel in je eigen taal, dat wordt op de een of andere manier nog wel gezien (waarschijnlijk van mijn IP adres).
Niet dat google je dan even doorstuurt naar maps.google.nl of zo.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Sibren » wo 18 aug 2021, 9:36

Vandaag kreeg ik bij het opstarten van Google Earth Pro het bericht dat de basislagen zijn geüpdatet. Kennelijk werd deze update gedurende de afgelopen maand uitgerold. De lagen die gemarkeerd waren als "verouderd" zijn nu dus vervangen door nieuwe lagen. De verouderde lagen zijn nog wel te bekijken in Google Earth Pro.

Grenzen en Labels
  • Geüpdatet. De nieuwe grens tussen Utrecht en Zuid-Holland staat er nu goed in.
  • Er staan alleen nog maar nationale grenzen en eerste administratieve grenzen in. In Nederland dus alleen provinciegrenzen, geen gemeentegrenzen meer. In België alleen de gewestgrenzen.
  • De vormgeving van de plaatsnamen lijkt nu op die van Google Maps. Alleen op een hoger zoomniveau staat er een stip bij een plaatsnaam. Als je inzoomt op een stad worden stadsdelen in kapitalen aangegeven.
Plaatsen
  • Hierin staan alle pushpins die je op Google Maps ook ziet, van nationale parken tot ieder klein bedrijfje dat op de kaart adverteert. Je kunt niet kiezen wat je wel en niet wilt zien, het is alles of niks.
Wegen en vervoersvoorzieningen
  • Deze laag bevat geometrie voor wegen en spoorlijnen en vaarroutes, wegnummers, straatnamen, afritnummers- en namen, en iconen voor stations, bushaltes, luchthavens enzovoort. Ook hier kun je geen keuze maken, het is alles of niets.
  • De gegevens zijn up-to-date en waarschijnlijk gekoppeld aan de gegevens van Google Maps.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » wo 18 aug 2021, 20:15

marcel schreef: wo 11 aug 2021, 10:19 ... voor mij ziet die weg er prima uit. Dit is de scherpste bocht:
https://www.google.com/maps/@39.1056597 ... 384!8i8192
Is dit nou echt zo 'tough driving for someone who is inexperienced'?
Het alternatief dat ze willen is maar liefst 100 km meer om. We hebben het aangepast maar ik heb daar zo mijn twijfels over.
Mijn twijfels waren terecht, blijkt nu, maar het was een beetje anders dan ik dacht: CDOT had gemeld dat de weg dicht was, wat niet waar was:
https://www.postindependent.com/news/cd ... le-others/
When the Colorado Department of Transportation deceptively reported that mudslides closed Independence Pass on Aug. 4, some agency officials feared they were jeopardizing their “trusted partner” status with navigation services

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » vr 20 aug 2021, 16:50

Wat me nu opvalt bij navigeren op google maps met de telefoon: als je de A2 van Roermond richting Kerensheide rijdt, dan vindt hij elke afrit een splitsing in de snelweg en krijg je aanwijzingen om links te blijven. Ook elke keer als je een afrit gepasseerd bent dan wordt de volgende afrit als volgend doel getoond.
Op andere snelwegen, bijvoorbeeld de A67 van Venlo naar Eindhoven is dat niet, daar wordt waar je daadwerkelijk de snelweg verlaat als volgend doel getoond.
Iemand een idee waarom dat verschil?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 16:54

Vanwege de spitsstrook wellicht? Ik kom het met Waze ook af en toe tegen dat hij een afrit als splitsing ziet.

Ik gebruik Google Maps alleen als kaart om een beeld te krijgen van de drukte, voor navigatie gebruik ik Waze. Ik heb nog een tijdje de Engelse Google Maps gebruikt voor navigatie, wat mij opviel was de enorme waslijst aan bestemmingen die opgenoemd werden bij elke afslag. Straatnaam en alle bestemmingen die op wegwijzers staan. Echt een gevalletje 'too much information'. Ik weet niet of de Nederlandse dat ook doet.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » vr 20 aug 2021, 18:07

Ja, zou kunnen. Maar dan vraag ik me af waarom je dat anders moet zien.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Google Earth & Maps

Bericht door paolie » vr 20 aug 2021, 18:24

^^ tomtom heeft er tegenwoordig ook last van op oa de A2 tussen het Vonderen en Kerensheide, maar ook op de A1 tussen Eemnes en Muiden. Lijkt alsof de Nederlandse spitsstrookbelijning bij afritten verkeerd geïnterpreteerd wordt (twee afslaande rijstroken). Op zich ook niet gek, we wijken behoorlijk af van de Europese standaard.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » vr 27 aug 2021, 8:45

Egbert schreef: vr 20 aug 2021, 16:50 Wat me nu opvalt bij navigeren op google maps met de telefoon: als je de A2 van Roermond richting Kerensheide rijdt, dan vindt hij elke afrit een splitsing in de snelweg en krijg je aanwijzingen om links te blijven.
Dit is inderdaad een bekend probleem (en ik heb nu een externe link gevonden erover):
https://www.reddit.com/r/GoogleMaps/com ... o_tell_me/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Pino » vr 27 aug 2021, 8:56

Chris schreef: vr 20 aug 2021, 16:54 Vanwege de spitsstrook wellicht? Ik kom het met Waze ook af en toe tegen dat hij een afrit als splitsing ziet.
Tja, de meeste navigaties benaderen afritten met afvallende rijstroken als een actiepunt “blijf links”. Met spitsstroken zullen meer afritten in deze categorie zijn gekomen, terwijl het inderdaad ook mijn voorkeur zou hebben om de instructie te beperken tot “blijf op de Axx tot afrit Y”.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » vr 27 aug 2021, 11:11

Pino schreef: vr 27 aug 2021, 8:56
Chris schreef: vr 20 aug 2021, 16:54 Vanwege de spitsstrook wellicht? Ik kom het met Waze ook af en toe tegen dat hij een afrit als splitsing ziet.
Tja, de meeste navigaties benaderen afritten met afvallende rijstroken als een actiepunt “blijf links”. Met spitsstroken zullen meer afritten in deze categorie zijn gekomen, terwijl het inderdaad ook mijn voorkeur zou hebben om de instructie te beperken tot “blijf op de Axx tot afrit Y”.
Maar een spitsstrook is geen afvallende rijstrook. Of de spitsstrook daar nu open is of niet, het aantal rijstroken voor en na de afrit blijft hetzelfde (2 of 3).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Pino » vr 27 aug 2021, 11:47

^^ Uiteraard. Hoewel er natuurlijk ook spitsstroken zijn die net eindigen bij een afrit en in die zin dus overgaan in een weefvak. De suggestie was hoe dan ook dat spitsstroken de “standaard-benadering” qua rijstroken allemaal wat complexer maken, en dat dat bijdraagt aan deze problematiek in de navigatiesystemen. Daar kan ik bij, vanaf daar over naar de programmeurs.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door petervdveen » vr 27 aug 2021, 15:24

Chris schreef: vr 20 aug 2021, 16:54 Vanwege de spitsstrook wellicht? Ik kom het met Waze ook af en toe tegen dat hij een afrit als splitsing ziet.
In Waze is de richtlijn, als je (mogelijk) een strook moet opschuiven, dan komt er een instructie om de weg te vervolgen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » za 28 aug 2021, 10:32

Pino schreef: vr 27 aug 2021, 11:47 ^^ Uiteraard. Hoewel er natuurlijk ook spitsstroken zijn die net eindigen bij een afrit en in die zin dus overgaan in een weefvak. De suggestie was hoe dan ook dat spitsstroken de “standaard-benadering” qua rijstroken allemaal wat complexer maken, en dat dat bijdraagt aan deze problematiek in de navigatiesystemen. Daar kan ik bij, vanaf daar over naar de programmeurs.
Ik vermoed dat het algoritme is aangepast om autonoom rijden beter te kunnen faciliteren. Waarschijnlijk is daar dit een onbedoeld gevolg van. Het lijkt me ook lastig te vermijden: in het verleden ging men gewoon uit van de rij-as met het betreffende autosnelwegnummer maar nu wordt dus gekeken naar de daadwerkelijke rijstrookindeling.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: Alles over auto's

Bericht door Allan C » do 02 sep 2021, 11:54

I passed this car this morning. As if by chance, it was near my house/town... :o

AfbeeldingGoogle Street View by FreewayAllan, sur Flickr

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alles over auto's

Bericht door Wesso » do 02 sep 2021, 12:15

Did you do a funny dance so we can recognize you?

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: Alles over auto's

Bericht door Allan C » do 02 sep 2021, 13:24

^^ HAHAHAH No! :lol:

Plaats reactie