[GGW]Verkeerslichten

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 03 apr 2006, 17:31

Zoals jij hierboven beschrijft zou er dus een pijl voor rechtsaf zijn en vervolgens een kruisend fietspad, dat groen licht heeft en voorrang moet verlenen aan autoverkeer dat afslaat?? Daar wil ik wel eens foto's van zien...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 03 apr 2006, 17:42

Zoals jij hierboven beschrijft zou er dus een pijl voor rechtsaf zijn en vervolgens een kruisend fietspad, dat groen licht heeft en voorrang moet verlenen aan autoverkeer dat afslaat?? Daar wil ik wel eens foto's van zien...
Dat was vroeger op alle kruisingen van de N 201 in de bebouwde kom van Aalsmeer zo. Al hadden fietsers/voetgangers volgens mij wel voorrang. De gemeente vond het te gevaarlijk, en deze situatie komt dus nu niet meer voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 03 apr 2006, 17:44

Maar dan kan er volgens mij GEEN pijl voor rechtsaf zijn geweest...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 03 apr 2006, 18:01

Jawel, dat weet ik bijna zeker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 03 apr 2006, 18:09

Seat Ibiza schreef:
Hanno schreef:
Bij een lens met een pijl kan het ook zijn dat een conflictrichting gelijk groen krijgt; deze conflictrichting heeft echter nooit voorrang.
Kent iemand zo'n situatie in de praktijk? Ik ben het nog nooit tegengekomen...
Ik zal morgen nog eens kijken bij de Velperweg hier. Volgens is daar namelijk wel een dergelijke situatie te vinden.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » di 04 apr 2006, 8:48

René schreef:
Hanno schreef:Niet helemaal juist. Bij een volle lens (groen) is het wettelijk idd mogelijk dat er een conflictrichting gelijk groen kan krijgen. Ook kan het dan zo zijn dat deze conflictrichting voorrang heeft. Bij een lens met een pijl kan het ook zijn dat een conflictrichting gelijk groen krijgt; deze conflictrichting heeft echter nooit voorrang.
Hmm, in de laatste CROW uitgave staat het inderdaad zo - maar dat was in voorgaande versies absoluut niet het geval.
Ik vind het bovendien een flagrante vorm van schijnveiligheid. Maak dan in dergelijke situaties gewoon géén richtinggroepen met pijlen. :roll:
Ik vind het idd ook een grote mate van schijnveiligheid. Ik ken zelf geen dergelijke situatie, maar ik kan me voorstellen dat je niet altijd een volle lens kan toepassen. Wanneer en rechtdoor- en een linksafrichting beide verschillende signaalgroepen hebben, kun je ze natuurlijk niet allebei een volle lens geven. Je moet dan idd in de onderhavige situatie gewoon geen aparte signaalgroepen voor de verschillende richtingen maken. Verder vind ik dat je bij kruispunten waar je wél aparte signaalgroepen hebt voor de verschillende richtingen moet werken met alleen maar pijlen, dus ook voor rechtdoor. Ik vind het altijd vreemd om wel rechtsaf- en linksafpijlen te hebben en voor rechtdoor een volle lens.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 04 apr 2006, 10:38

Hanno schreef:Verder vind ik dat je bij kruispunten waar je wél aparte signaalgroepen hebt voor de verschillende richtingen moet werken met alleen maar pijlen, dus ook voor rechtdoor. Ik vind het altijd vreemd om wel rechtsaf- en linksafpijlen te hebben en voor rechtdoor een volle lens.
Inderdaad. En juist op die plaatsen waar zulke combinaties voorkomen, zie ik Belgen regelmatig door rood rijden, omdat ze naar het verkeerde licht kijken.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 30 mei 2006, 11:23

De nieuwe verkeerslichten op de N80 zijn geen alleenstaand geval. Op het Wegcode-forum las ik dat ze inmiddels ook op de N75 in Bokrijk te vinden zijn, en hier NIET op portalen, zodat er voor linksafslaand verkeer enkel een licht boven de rijstrook (en eentje aan de andere kant van het kruispunt) wordt bevestigd. Een erg betreurenswaardige evolutie. :neenee: Hier gaat men nog spijt van krijgen!
Het Belang van Limburg (23-05-2006) schreef:Nieuw soort verkeerslicht in Limburg

In Genk, Hasselt en As staat sinds kort een nieuw type verkeerslichten, een combinatie van de volle lenzen en pijltjes.
Dat zorgt bij sommige weggebruikers voor verwarring. Wie linksaf slaat, moet naar het pijltje kijken. Voor het verkeer rechtdoor en rechtsaf geldt het volle licht.
De nieuwe generatie verkeerslichten krijgt binnenkort nog een eigen paal: een galg-model. “Voor de herkenbaarheid van de nieuwe lichten is ook voor een andere vorm van paal gekozen. Die heeft de vorm van een galg, een lugubere vergelijking, maar dat is niet de bedoeling. Elk type lichten benadrukken we met een ander type van paal. De galg-palen staan er nog niet.Het ontwerp heeft meer tijd gevraagd dan verwacht. Vandaar dat de nieuwe lichten er al zijn, maar de palen nog niet,” verduidelijkt Armand Rouffaert van de dienst verkeerskunde, een afdeling van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
De galg-palen worden wel al in Nederland gebruikt en ook langs Vlaamse wegen zie je ze wel eens ter aankondiging van een zebrapad. Door de vormgeving van de paal zal de weggebruiker vanop afstand kunnen zien om welk type verkeerslichten het gaat. “Voor elk kruispunt bekijken we wat best is. Conflictvrije lichten met pijltjes - waarbij telkens maar één rijrichting groen heeft - zijn heel veilig maar vergen veel rijstroken. De nieuwe verkeerslichten met galgpalen zijn vooral voor de kruispunten waar links afslaan gevaarlijk is doordat de tegenovergestelde richting moeilijk zichtbaar is of hoge snelheden kan hebben,” legt Armand Rouffaert uit.
Ook de lampen zelf evolueren.“Meestal steken er nog gloeilampen in de verkeerslichten.Door de zon is het brandende licht soms minder goed zichtbaar, waardoor we er grote afschermplaten rond maakten.Voor de nieuwe LED-verlichting met een grotere lichtsterkte is dat niet meer nodig. Het wegvallen van die schermen maakt ook dat de verkeerslichten minder wind vangen waardoor we de constructie minder zwaar moeten maken,” zegt afdelingshoofd Rouffaert. De verschillende types van verkeerslichten zijn voor sommige weggebruikers verwarrend, maar volgens de experts spoort het de chauffeurs wel aan tot meer alertheid.
Bovendien blijft het voorlopig een voonamelijk Limburgs fenomeen, waardoor de uniformiteit in Vlaanderen/België er nog maar eens op achteruit gaat. Goed bezig!
Lees hier de discussie op het Wegcode-forum.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 30 mei 2006, 12:55

De N71 bij Lommel heeft al jaren zo een "galgpaal" :roll:
En in sommige situaties is conflictvrij linksaf best wel een goede oplossing, zeker bij een hoge intensiteit linksafverkeer en doorgaand verkeer uit de tegemoetkomende richting.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 30 mei 2006, 13:39

Ik begrijp het niet echt. Gaan ze nu het systeem in NL toepassen?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 30 mei 2006, 13:42

Nee, in België. Anders zou Rien het hier niet hebben geplaatst :lol:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 30 mei 2006, 13:46

Hier een foto van de VRI die ik bedoel:
Afbeelding
Wordt er dit bedoeld in het artikel, of niet?

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 30 mei 2006, 14:04

Nee, dat zijn niet de palen die worden bedoeld in het artikel. De galgpalen vind je tot nog toe alleen terug op sommige heringerichte tracés in de grotere steden, ter verfraaiing van het wegbeeld.

Afbeelding

Ik heb niks tegen conflictvrije verkeerslichten, maar wel tegen de nieuwe uitvoering ervan, nl. het gebruik van volle lenzen en pijlen op hetzelfde kruispunt, en het weglaten van lichten op belangrijke plaatsen in het kruispunt.
Alsof de gemiddelde weggebruiker trouwens op de vorm van een paal let... :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 30 mei 2006, 16:27

IQ[] schreef:Nee, in België. Anders zou Rien het hier niet hebben geplaatst :lol:
Ik bedoel of ze ons systeem in NL gaan toepassen in Belgie ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 30 mei 2006, 17:53

Rien schreef:Nee, dat zijn niet de palen die worden bedoeld in het artikel. De galgpalen vind je tot nog toe alleen terug op sommige heringerichte tracés in de grotere steden, ter verfraaiing van het wegbeeld.

plaatje
Noemen ze dit vooruitgang in Belgie? Het lijkt wel zo'n ophangconstructie van de bovenleiding van een tram. :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 30 mei 2006, 17:57

Zuiver esthetisch gesproken geef ik de voorkeur aan de "oude" verkeerslichten. De armaturen zijn namelijk sierlijk en m.i. mooi ;)
http://users.skynet.be/IQ.online/temp/N71-vri.jpg (dus de verkeerslichten op de zijweg)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » di 30 mei 2006, 21:36

Ik snap even het probleem niet Rien. Je vindt het verwarrend dat rechtdoorgaand en rechtsafslaand verkeer een vol licht heeft en linksaf een pijl? Wordt in België niet geleerd dat pijl conflictvrij betekent en vol licht niet?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 30 mei 2006, 21:42

Afbeelding

Waarom zo'n lelijke steunkabel?

Afbeelding bron

'Galgpalen' noemen we in NL zweepmasten (dacht ik).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 30 mei 2006, 23:44

jeroent schreef:Wordt in België niet geleerd dat pijl conflictvrij betekent en vol licht niet?
Nee, omdat het hier zo goed als bijna niet voorkomt, in ieder geval is het tot nog toe buiten de stad vrij zelfdzaam. En conflictvrij of niet: maakt toch niet uit, je moet blijven opletten. En de meeste mensen snappen een VRI zoals op de foto van mij wel hoor ;)

Verwarrender wordt het pas bij VRI's met meer dan drie lichten onder elkaar.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 31 mei 2006, 14:27

Ik vind de Nederlands wel mooi, de Duitse en Italiaanse met ronde boog vind ik ook heel mooi, de nieuwe ingevoerde in België gaan er ook nog mee door. Ik ga straks is een schets maken van wat ik mooi vind :)
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 31 mei 2006, 15:41

ET voila ...

Afbeelding
****

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 31 mei 2006, 17:14

Toegevoegde waarde van het licht voor linksaf helemaal aan de rechterkant is nihil. Voor de rest, ziet er grappig uit, maar het huidige voldoet ook ;)

mylar
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:29
Locatie: Aalst
Contacteer:

Bericht door mylar » wo 31 mei 2006, 22:01

Zo van die galgpalen staan volgens mij al heel lang in brussel...
Of vergis ik mij ??

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 31 mei 2006, 23:07

mylar schreef:Zo van die galgpalen staan volgens mij al heel lang in brussel...
Of vergis ik mij ??
Ik heb ze er ook al gezien inderdaad.
IQ[] schreef:Toegevoegde waarde van het licht voor linksaf helemaal aan de rechterkant is nihil. Voor de rest, ziet er grappig uit, maar het huidige voldoet ook
Misschien hingen ze er omdat enkel verkeerstekens die aan de rechterkant van de weg geplaatst zijn, rechtsgeldigheid hebben? (En bijgevolg overtreedt men nu de wet.)
Dat de lichten voor linksafslaand verkeer aan de rechterpaal zijn bevestigd, is des te meer nuttig bij toepassing van die galgpalen, aangezien er aan de linkerkant helemaal geen drager staat!
De bewerkte foto van Mikhail toont hoe het was, en hoe het zou moeten blijven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 31 mei 2006, 23:13

Waarom het woord "galgpaal" verzinnen als er (zoals Wouter N14 terecht opmerkte) al een gangbaar en goed Nederlands woord voor is, namelijk zweepmast ?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 10 jun 2006, 3:13

Omdat galgpaal beter overeenkomt met de vorm van de paal, je herkent er een beetje de vorm van een galg in. Waar de term zweepmast vandaan komt, weet ik niet, alleszins zie ik niet direct het verband tussen de naam van de paal en de vorm ervan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 19 jun 2006, 11:07

Ik heb gister een nieuw ingerichte kruising gezien met de N71. Zo een verwarrende VRI-situatie heb ik hier nog nooit gezien! :shock:

Je komt aanrijden en uit de verte zie je een rood en een groen licht branden. Direct denk je: wat is hier aan de hand? Netjes afremmen en behoorlijke twijfel want er brandde een groen en een rode lamp naast elkaar aan de bovenhangende paal. Pas op het laatste moment zag je dat de rode lamp voor links was en groen voor rechtdoor en rechtsaf. Erg onduidelijk omdat je het veel te laat ziet! :?

Overigens vind ik het wel goed dat ze conflictvrije richtingen maken. Maar los het dan alsjeblieft duidelijk op! :roll: Geen lampen naast elkaar monteren en die midden boven de weg hangen dus!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 19 jun 2006, 11:17

Even voor de duidelijkheid: dit was om 23u. Dus het was donker.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 19 jun 2006, 18:07

Was dit soms in een situatie waarbij de paal waar de verkeerslichten aan hangen niet tot de rijstrook voor linksaf rijkt (m.a.w. dat die dus te kort is)?
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 19 jun 2006, 18:52

Zoiets was het:
Afbeelding

Plaats reactie