Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » ma 16 aug 2021, 11:55

Men kan wel snel werken in Duitsland :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 16 aug 2021, 18:49

^^ Men kan wel degelijk snel werken in Duitsland, maar het is een beetje de gewoonte om langdurige stompzinnige procedures tot in den treure te willen blijven volgen.

Sowieso heb ik altijd de indruk dat veel Duitsers zich een beetje ongemakkelijk en/of geïrriteerd voelen als ze niet exact volgens een stappenplan iets kunnen doen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 17 aug 2021, 8:18

^^ Die laatste conclusie is correct. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 17 aug 2021, 17:39

^^ Als je een poot hebt om op te staan en op een hele beleefde maar zelfverzekerde manier druk zet, dan kan het vaak wel. Met een chagrijnig smoelwerk, maar dat zij dan maar zo. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Willem » di 17 aug 2021, 20:08

duikgek89 schreef: ma 16 aug 2021, 18:49 Sowieso heb ik altijd de indruk dat veel Duitsers zich een beetje ongemakkelijk en/of geïrriteerd voelen als ze niet exact volgens een stappenplan iets kunnen doen.
Klopt: Ordnung muss daarin. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 9:57

Road rage op de A45 tussen Hammersbach en Altenstadt:

Zunächst hatte einer der drei Lkw-Fahrer die beiden anderen überholt. Während dieses Überholmanövers hatte der Unfallverursacher mit seinem Pkw wohl von hinten gedrängelt und ist mit Lichthupe angefahren. Damit jedoch nicht genug. Wie die Polizei weiter mitteilte, hatte sich der Unbekannte danach direkt vor den vordersten Lkw gesetzt und diesen fast zum Stillstand ausgebremst, was dazu führte, dass die beiden anderen Lkw nicht mehr bremsen konnten und auffuhren. Der Pkw-Fahrer fuhr im Anschluss einfach weiter.

Afbeelding

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » vr 20 aug 2021, 11:26

^^
Dan hoop je toch zo dat een van die vrachtwagens een dashcam heeft...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 20 aug 2021, 11:50

Eergisteren ook zo'n gek gehad op de BAB30 bij Rheine. Een gek die via de vluchtstrook komt met pak en beet 140km/h en na seinen ook nog een middelvinger krijgen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 20 aug 2021, 15:58

Sinds het gezeik met een irritant Roemeen met Duitse platen zet ik mijn dashcam in DE niet meer uit.
Die mogelijke boete accepteer ik wel, al helemaal als het om dit soort idiote acties gaat. Dan draag ik met alle liefde de beelden over aan de Autobahn Polizei

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » vr 20 aug 2021, 16:00

^^ Gezien het conservatieve in Duitsland, moet je de bestanden dan niet eerst op VHS zetten? :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 16:02

Jeff schreef: vr 20 aug 2021, 15:58Dan draag ik met alle liefde de beelden over aan de Autobahn Polizei
Er was toch ook iemand die daarom juist een boete had gekregen, vanwege het 'oneigenlijk verzamelen van beeldmateriaal' of zo. Die kreeg dus straf omdat hij bewijsmateriaal liet zien.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » vr 20 aug 2021, 16:05

Je moet een halve jurist zijn om iets met dashcambeelden en claims te kunnen doen in Duitsland.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 20 aug 2021, 16:07

In 2015 werd ik staande gehouden door Verkehrsamt NWR (Geen idee wat ze precies doen -- maar weinig zin in gezeik, dus netjes meegewerkt), de dame en heer hadden een tablet bij en werkte op die manier de volledige checklist van de controle af.

Hoewel in 2019 het Politiebureau in Nittendorf dan weer de indruk gaf dat men daar nog in de jaren 90 was blijven hangen.
Mixed feelings :p

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chrysa » vr 20 aug 2021, 16:07

Filmen is prima hoor. Kentekens hoeven niet geblurred te worden, zolang locatie en tijdstip maar onbekend is en je het niet publiceert met als doel iemand de schuld te geven ergens van.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 20 aug 2021, 16:08

mhkamp schreef: vr 20 aug 2021, 11:50 Eergisteren ook zo'n gek gehad op de BAB30 bij Rheine. Een gek die via de vluchtstrook komt met pak en beet 140km/h en na seinen ook nog een middelvinger krijgen.
Waarom sein je? Wat wil je daarmee bereiken?

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » vr 20 aug 2021, 16:09

Het is dat de Duitsers hun stokpaardje in het midden zwaarder beboeten, maar rijden over de vluchtstrook is niet voor niets verboden, zeker met een dergelijk achterlijke snelheid naast een vrachtauto.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » vr 20 aug 2021, 16:11

@Chrysa: zolang de locatie niet bekend is? Hoe verberg je dat: alle kerktorens, landmarks, bewegwijzering en hectometerpaaltjes blurren? :nuts:

Dan kies ik ervoor om kentekens te blurren. ;)

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 20 aug 2021, 16:12

Chris schreef: vr 20 aug 2021, 16:02
Jeff schreef: vr 20 aug 2021, 15:58Dan draag ik met alle liefde de beelden over aan de Autobahn Polizei
Er was toch ook iemand die daarom juist een boete had gekregen, vanwege het 'oneigenlijk verzamelen van beeldmateriaal' of zo. Die kreeg dus straf omdat hij bewijsmateriaal liet zien.
2017/2018: Die zaak ging om een geparkeerde auto, waarbij een ander tegen die auto aanreed. De eigenaar ging met de beelden naar de verzekeraar, de tegenpartij naar de rechtbank.

Gevolg: De partij die schade maakte, ging vrij uit. De eigenaar van de auto met schade mocht de 1250 euro boete betalen + taakstraf.
------------
Er is later NOG een zaak geweest, waarbij rechtbank heeft bepaald dat het beeldmateriaal wel gebruikt mocht worden. Tevens zijn toen een soort van voorwaarden bekend gemaakt, maar welke dat zijn -- weet ik niet meer. Ik dacht dat de laatste zaak in 2019 of 2020 gespeeld heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 16:13

Chrysa schreef: vr 20 aug 2021, 16:07 Filmen is prima hoor. Kentekens hoeven niet geblurred te worden, zolang locatie en tijdstip maar onbekend is en je het niet publiceert met als doel iemand de schuld te geven ergens van.
Het internet staat vol met dergelijke beelden uit Duitsland, maar de ADAC zegt dat dit eigenlijk niet mag: https://www.adac.de/verkehr/recht/verke ... d/dashcam/

Die Veröffentlichung, z. B. im Internet, ohne das Unkenntlichmachen von Personen und Autokennzeichen sowie ohne Zustimmung der Beteiligten ist eindeutig ein Verstoß gegen deren Recht auf informationelle Selbstbestimmung.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 20 aug 2021, 16:16

ah, artikel op tweakers:
https://tweakers.net/nieuws/138629/duit ... eding.html

@Chris: De websites van ANWB en ADAC staan vol met verouderde en/of incorrecte info.
Bijv.: Zo wordt nog ergens vermeld dat voor Frankrijk een alcoholtester nodig is.

Dat soort websites gebruik ik dus ook niet meer in voorbereidingen voor ritten naar het buitenland.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » za 21 aug 2021, 0:18

Na het zien van dit filmpje begrijp ik het iets beter: locatie (coördinaten) en datum met tijdstip worden bij veel dashcams in beeld weergegeven. Door ook die informatie te blurren of weg te knippen voorkom je problemen, zeker als er 'veroordeling' in het spel is.
Link

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » za 21 aug 2021, 8:23

Wesso schreef: za 21 aug 2021, 0:18zeker als er 'veroordeling' in het spel is.
Name and shame dus. Daar valt nog wel iets voor te zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 22 aug 2021, 16:23

In Hamburg wordt er groot onderhoud uitgevoerd aan de B5, één van de belangrijkste invalswegen van de stad. De B5 ligt aan de oostkant van Hamburg en sluit op de A1 aan.

Groot onderhoud moet je lezen als: complete sloop van de weg en kunstwerken en daarna herbouw.

Er is daar een tijdelijke wisselstrook, maar die is afgelopen week aan gort gereden door een een vrachtwagen, er is kennelijk sprake van enorme verkeershinder omdat het herbouwen van die tijdelijke barriers blijkbaar een week of langer moet duren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » zo 22 aug 2021, 16:32

Er dient vast een aanbesteding te gebeuren om uit te maken wie nu precies die barrières mag herstellen?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » zo 22 aug 2021, 16:51

^^ Uiteraard. ;)

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » di 24 aug 2021, 8:35

Barriers opstellen, verwijderen of verplaatsen hoeft toch niet meer dan twee dagen te duren?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 24 aug 2021, 14:56

^^ In Duitsland wel.

Eerst het handboek erbij pakken, hoofdstuk "opstellen van een barrier". Ja, aha, juist. "Jongens, eerst moet de vrachtwagen met de barriers arriveren. Dan moeten we de barriers eraf halen en voorlopig hier langs de weg neerzetten."

Op een gegeven moment staan ze op de juiste plek. Maar nu moeten ze verplaatst worden. Handboek, hoofdstuk "Hoe verplaats je een barrier?" Enzovoort.

:mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 aug 2021, 15:57

Jullie maken er grappen over, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het vaak echt zo gaat. Ook in het bedrijfsleven kunnen in Duitsland heel veel zaken zoveel sneller, soepeler en efficiënter georganiseerd worden, tenminste als we over mijn tak ICT praten. Het is daarvoor best relaxed werken als je efficiënt te werk gaat. Gelukkig heb ik een baas die me beoordeeld op basis van afgeleverd werk i.p.v. geleverde werkuren, zodat ik de facto vaak maar 6-7 uur per dag werk i.p.v. 8-9, wat de meeste Duitsers doen. (OK, reistijd is voor mij als consultant ook werktijd en komt er nog bovenop, maar toch...)

Natuurlijk ben ik zeker niet perfect, maar die paar uur extra dragen ook niks meer bij aan verbeterde productiviteit of kwaliteit van een Duits bedrijf. Ons bedrijf is nog best modern, maar vooral bij klanten moeten we vaak wachten op „interne procedures“. Makkelijker kunnen we geen geld verdienen: De klant moet ons al betalen, maar hoeven nog niks te doen. Zwitsers zijn wat dat betreft anders, namelijk een stuk efficiënter en strikter met afspraken, maar het werktempo is soms dan weer nog langzamer als in Duitsland. Zouden Zwitsers überhaupt overspannen kunnen worden?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 24 aug 2021, 19:16

Hajo schreef: di 24 aug 2021, 14:56 ^^ In Duitsland wel.

Eerst het handboek erbij pakken, hoofdstuk "opstellen van een barrier". Ja, aha, juist. "Jongens, eerst moet de vrachtwagen met de barriers arriveren. Dan moeten we de barriers eraf halen en voorlopig hier langs de weg neerzetten."

Op een gegeven moment staan ze op de juiste plek. Maar nu moeten ze verplaatst worden. Handboek, hoofdstuk "Hoe verplaats je een barrier?" Enzovoort.

:mrgreen:
Rebel dat je bent. Je kunt dat toch niet doen zonder de hoofdstukken "hoe start je een vrachtwagen," "hoe laad je barriers op een vrachtwagen," "hoe gebruik je een heftruck," "hoe zet je een lading barriers vast" en natuurlijk "hoe dit alles in minstens 100kg papier te documenteren en in drievoud te archiveren." :mrgreen:

SnarfFlevoland schreef: di 24 aug 2021, 15:57Zouden Zwitsers überhaupt overspannen kunnen worden?!
Goudse kaas was als eerste boven maar Emmentaler had eenmaal boven genoeg energie voor nog zo'n klim terwijl Goudse al voor pampus lag. :mrgreen:

Serieuzer: De andere kant van het verhaal hierboven... De Hollander doet dat alles zonder boek, zonder vragen en zonder documenten; maar moet onderweg 5 keer een pleister plakken omdat ie z'n kop gestoten heeft en 10 keer een brandje blussen wat makkelijk had voorkomen kunnen worden om uiteindelijk een oplossing over te houden die op een hele andere manier exact even k*t is.

Tenminste, dat is de indruk die ik nu in het Nederlandse bedrijfsleven krijg en daar heb ik eerlijk gezegd meer moeite mee. De ideale wereld is mijns inziens ergens tussenin. En sowieso ken je het verhaal van de koe die z'n kop door het hek steekt omdat het gras aan de andere kant groener lijkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 25 aug 2021, 17:37

Een grote crash in de wegwerkzaamheden op de A3 bij Erlangen. Een vrachtwagen is dwars door de middengeleider gereden en daar zijn meerdere voertuigen in de tegenrichting op ingereden. Er vielen 11 gewonden.

Afbeelding

Plaats reactie