veel stukken 50 km/u buiten bebouwde kom
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
veel stukken 50 km/u buiten bebouwde kom
Wat me opviel, na de afgelopen jaren in Noord-Italië te hebben gereden, is dat de normale maximum snelheid van 90 km/u bijna nooit gereden mag worden. Dat is ook niet zo vreemd bij de kronkelige, smalle wegen die ik vaak tegenkwam of vanwege de lintbebouwing met bijbehorende onoverzichtelijke uitritten.
Maar vaak zou 60-70-80 best kunnen en vrijwel altijd zie je dan als beperking 50. In veel gevallen absurd langzaam.
Een recent voorbeeld: om tol te besparen en om grote files tussen Como en Milaan te vermijden ben ik van Como naar Arona geheel binnendoor gereden, ten zuiden van Varese langs. Bij Varese zelf even de A60 vermeden (kost weinig extra tijd), niet vanwege de 1 euro tol, maar omdat ik geen gedoe met deze elektronische tolheffing wilde hebben. Bijna de gehele route mag je nergens sneller dan 50!
Ook op de route Courmayeur-Aosta viel me op dat alles bijna 50 km/u is op de SS26 en daar kun je echt makkelijk en veilig sneller. Op de heenweg naar Courmayeur heb ik de A5 gereden. 100 km/u regime en je ziet bijna geen daglicht door een aaneenschakeling van tunnels. Snap wel dat dit stuk enkele reis bijna 10 euro aan tol kost maar op de terugweg hadden we geen haast en we wilden wat meer daglicht zien en en passant tol uitsparen.
Is mijn waarneming heel streekgebonden in Italië of delen jullie dit verhaal?
Maar vaak zou 60-70-80 best kunnen en vrijwel altijd zie je dan als beperking 50. In veel gevallen absurd langzaam.
Een recent voorbeeld: om tol te besparen en om grote files tussen Como en Milaan te vermijden ben ik van Como naar Arona geheel binnendoor gereden, ten zuiden van Varese langs. Bij Varese zelf even de A60 vermeden (kost weinig extra tijd), niet vanwege de 1 euro tol, maar omdat ik geen gedoe met deze elektronische tolheffing wilde hebben. Bijna de gehele route mag je nergens sneller dan 50!
Ook op de route Courmayeur-Aosta viel me op dat alles bijna 50 km/u is op de SS26 en daar kun je echt makkelijk en veilig sneller. Op de heenweg naar Courmayeur heb ik de A5 gereden. 100 km/u regime en je ziet bijna geen daglicht door een aaneenschakeling van tunnels. Snap wel dat dit stuk enkele reis bijna 10 euro aan tol kost maar op de terugweg hadden we geen haast en we wilden wat meer daglicht zien en en passant tol uitsparen.
Is mijn waarneming heel streekgebonden in Italië of delen jullie dit verhaal?
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Re: veel stukken 50 km/u buiten bebouwde kom
In Veneto zelfde verhaal. Al moet ik zeggen zo hier en daar wel wat stukken bubeko te zijn tegengekomen met een 50 die ik niet helemaal kon plaatsen. Maar goed, dat heb ik in Italië op zich vrij vaak met verlaagde snelheidslimieten. Ze laten zich gelukkig ook vrij goed met een korrel zout nemen (van zo’n 20 kmh) en flitsers staan hoofdzakelijk in de bebouwde kom. Wat de verlaging dan drijft? Misschien het feit dat men even substandaard heeft moeten bouwen?
Het levert het probleem op dat je op enig moment een bewegwijzerde limiet tegen zult komen waar je wél echt op de rem moet, en dan ben je onvoldoende voorbereid.
Het levert het probleem op dat je op enig moment een bewegwijzerde limiet tegen zult komen waar je wél echt op de rem moet, en dan ben je onvoldoende voorbereid.
-
- stadsweg
Dat is volgens mij juist het veiligheidsprobleem. Dat mensen limieten gaan negeren omdat het altijd wel wat sneller kan. Maar dat men dan vervolgens te hard rijdt waar het absoluut niet kan. Ik heb het dan over de mensen die dat niet zo goed zelf kunnen inschatten en dat zijn er meer dan je denkt 
Het is dezelfde categorie die mij veroordeelt als ik op een lege rechte 2x3 autobahn 180 rijd (terwijl dat mag), maar gerust zonder af te remmen voorbij een gelijkwaardige kruising van rechts gaat met het idee dat er nooit wat vandaan komt...

Het is dezelfde categorie die mij veroordeelt als ik op een lege rechte 2x3 autobahn 180 rijd (terwijl dat mag), maar gerust zonder af te remmen voorbij een gelijkwaardige kruising van rechts gaat met het idee dat er nooit wat vandaan komt...
-
- 2x3 autosnelweg

Dat is een hele typische categorie debielen waar je je mijns inziens niet teveel aan moet storen maar waar je wel verdomd goed voor op moet letten onderweg.
Zou het niet ook de gedachte zijn van "als ik 70 neerpoot rijdt de gemiddelde Italiaan 90, dus als ik wil dat de gemiddelde Italiaan 70 rijdt moet ik een bord 50 neerzetten"? Ik meen dat we die discussie ooit gevoerd hebben hier.Pino schreef: ↑di 24 aug 2021, 14:21 In Veneto zelfde verhaal. Al moet ik zeggen zo hier en daar wel wat stukken bubeko te zijn tegengekomen met een 50 die ik niet helemaal kon plaatsen. Maar goed, dat heb ik in Italië op zich vrij vaak met verlaagde snelheidslimieten. Ze laten zich gelukkig ook vrij goed met een korrel zout nemen (van zo’n 20 kmh) en flitsers staan hoofdzakelijk in de bebouwde kom. Wat de verlaging dan drijft? Misschien het feit dat men even substandaard heeft moeten bouwen?
-
- Moderator
De voet van de Alpen is wel zeer dichtbevolkt, met bijna overal bebouwing langs de wegen en niet een heel duidelijk onderscheid tussen binnen de kom en buiten de kom. Als ik op satellietbeelden de regio ten noorden van Milaan bekijkt dan zijn die wegen meer binnen dan buiten de bebouwde kom met eindeloze dorpen die (bijna) aan elkaar gegroeid zijn.
Ik weet niet welke weg je precies hebt gereden, maar als ik bijvoorbeeld naar de SP17 tussen Azzate en Vergiate kijkt, heeft die weg op het minder dicht bebouwde deel wel erg veel rotondes.
Ik weet niet welke weg je precies hebt gereden, maar als ik bijvoorbeeld naar de SP17 tussen Azzate en Vergiate kijkt, heeft die weg op het minder dicht bebouwde deel wel erg veel rotondes.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- zandpaadje
Na bijna 3 weken in Italië te hebben rondgereden deze zomer, heb ik overwogen om dezelfde vraag te stellen.
Ik ben in Ligurië, Toscane en Umbrië geweest en overal viel mij hetzelfde op. Veel wegen bubeko hebben zeer ongeloofwaardige snelheidslimieten. Bijvoorbeeld richting San Remo. Autostrada af bij Arma Di Taggia, kom je op een gegeven moment in een tunnel met 2 rijstroken zonder tegenliggers. Maximumsnelheid was 70. Na de tunnel is een afrit en als je die niet pakt kom je in een tunnel met tegenliggers en een maximumsnelheid van 80. En zo waren er eigenlijk vele voorbeelden.
Meer on topic waren vooral in Umbrië bijna alle wegen waar ik op heb gereden gelimiteerd op 50. De meeste wegen hadden een dermate slecht wegdek dat 50 niet eens heel gek was. Maar over het algemeen had ik binnen de kortste keren een Italiaan op mijn bumper als ik me er ook daadwerkelijk aan hield. Al met al rijdt dat vrij vermoeiend, ook omdat ik niet weet waar de camera's staan. Het viel me gelukkig op dat ze eigenlijk altijd in de bebouwde kom staan.
Ik ben in Ligurië, Toscane en Umbrië geweest en overal viel mij hetzelfde op. Veel wegen bubeko hebben zeer ongeloofwaardige snelheidslimieten. Bijvoorbeeld richting San Remo. Autostrada af bij Arma Di Taggia, kom je op een gegeven moment in een tunnel met 2 rijstroken zonder tegenliggers. Maximumsnelheid was 70. Na de tunnel is een afrit en als je die niet pakt kom je in een tunnel met tegenliggers en een maximumsnelheid van 80. En zo waren er eigenlijk vele voorbeelden.
Meer on topic waren vooral in Umbrië bijna alle wegen waar ik op heb gereden gelimiteerd op 50. De meeste wegen hadden een dermate slecht wegdek dat 50 niet eens heel gek was. Maar over het algemeen had ik binnen de kortste keren een Italiaan op mijn bumper als ik me er ook daadwerkelijk aan hield. Al met al rijdt dat vrij vermoeiend, ook omdat ik niet weet waar de camera's staan. Het viel me gelukkig op dat ze eigenlijk altijd in de bebouwde kom staan.
-
- 2x4 autosnelweg
Toen ik een aantal jaar geleden in Umbrie was viel het me ook op.
Zelf denk ik dat duikgek89 het met zijn opmerking dat Italianen altijd 20 km/h te hard rijden en de wegbeheerder daarom een bord
plaats waar ze eigenlijk willen dat de Vmax
is het bij het rechte eind heeft.
Het zou me niets verbazen als flitspalen (buiten een duidelijke bebouwde kom) rekening houden met zo'n marge.
Zelf denk ik dat duikgek89 het met zijn opmerking dat Italianen altijd 20 km/h te hard rijden en de wegbeheerder daarom een bord

Het zou me niets verbazen als flitspalen (buiten een duidelijke bebouwde kom) rekening houden met zo'n marge.
-
- stadsweg
Die heb ik inderdaad gereden. Er zit nog best veel buiten bebouwde kom in (wat we hier ook niet zo zouden classificeren) en de afstand tussen rotondes zorgt er ook niet voor dat 50 nodig is. Ook rustige overzichtelijke weg, breed, 50 was daar wel erg langzaam.Chris schreef: ↑di 24 aug 2021, 17:54 De voet van de Alpen is wel zeer dichtbevolkt, met bijna overal bebouwing langs de wegen en niet een heel duidelijk onderscheid tussen binnen de kom en buiten de kom. Als ik op satellietbeelden de regio ten noorden van Milaan bekijkt dan zijn die wegen meer binnen dan buiten de bebouwde kom met eindeloze dorpen die (bijna) aan elkaar gegroeid zijn.
Ook tussen Stresa en Arona zitten lange stukken 50 op de SS33 waar het echt niet nodig is...
-
- stadsweg
Dat de palen binnen de bebouwde kom staan viel me ook op, maar ja, om daar nou blindelings vanuit te gaan ;-)Willem schreef: ↑wo 25 aug 2021, 18:26 Toen ik een aantal jaar geleden in Umbrie was viel het me ook op.
Zelf denk ik dat duikgek89 het met zijn opmerking dat Italianen altijd 20 km/h te hard rijden en de wegbeheerder daarom een bordplaats waar ze eigenlijk willen dat de Vmax
is het bij het rechte eind heeft.
En dan schiet het juist wel weer eens door de andere kant op. In mijn verblijfplaats Dagnente moest ik mijn best doen om de toegestane snelheid te benaderen. Het zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar mijn algemene beeld is toch wel dat teveel stukken een ongeloofwaardige limiet hebben. Ook op wegen waar een tolplichtige weg niet het alternatief vormt. En daar staan weer de talloze kleine bergweggetjes tegenover waar je formeel 90 mag, maar de 40 nog niet eens haalt. Daar staan naar mijn idee geen borden omdat men ook geen geld heeft voor fatsoenlijk wegdek etc.
-
- autoweg
Flitsmeister werkt perfect in Italië. Gewoon lekker met de locals meecrossen en remmen als je telefoon piept.
Veel flitspalen zijn dummies trouwens.
Veel flitspalen zijn dummies trouwens.
-
- 2x2 autosnelweg
Sinds wanneer hebben die borden in Italië überhaupt enige betekenis?
-
- expressweg
Had een paar weken geleden veel wegwerkzaamheden op de A1 tussen Bologna en Florence. Vaak was dat dan 60 km/u, maar iedereen reed gewoon vrolijk met 110/130 door.
I'm average height... in Thailand.
-
- verkeersader
Ja dat is wel lekker in Italie. ALs je daarna weer in Duitsland komt is het echt even afkicken. Nu zijn de rijstroken in italie meestal ook niet superkrap tijdens werkzaamheden.
Ook erg opvallend was dat bij het afvallen van een rijstrook de gemiddelde italiaan dit kennelijk pas opmerkt als hij bij de barrier is. Positief gesteld kun je zeggen dat ze alle beschikbare asfalt gebruiken. Meer waarschijnlijk is dat ze aan de telefoon hingen en het eerder niet opmerkten..
Ik zou toch niet graag wegwerker in Italie zijn.....
Qua snelheidscamera's: Een Italiaan heeft mij eens uitgelegd dat het systeem Tutor inderdaad op 20km te hoog staat afgesteld (dus 150) en daarnaast bestaat het al een aantal jaar dus is het waarschijnlijk kapot.
De laatste paar jaren gedraag ik me daar naar en hou dus 150-160 aan op bv de A1 in de povlakte. Tot nu toe zonder gevolgen. Gezien deze opmerking moet je wat voorzichtiger zijn in de nieuwe tunnels van de A1 tussen Florence en Bologna. Daar mag je sowieso maar 100 en ze zijn nagelnieuw.
Ook erg opvallend was dat bij het afvallen van een rijstrook de gemiddelde italiaan dit kennelijk pas opmerkt als hij bij de barrier is. Positief gesteld kun je zeggen dat ze alle beschikbare asfalt gebruiken. Meer waarschijnlijk is dat ze aan de telefoon hingen en het eerder niet opmerkten..
Ik zou toch niet graag wegwerker in Italie zijn.....
Qua snelheidscamera's: Een Italiaan heeft mij eens uitgelegd dat het systeem Tutor inderdaad op 20km te hoog staat afgesteld (dus 150) en daarnaast bestaat het al een aantal jaar dus is het waarschijnlijk kapot.
De laatste paar jaren gedraag ik me daar naar en hou dus 150-160 aan op bv de A1 in de povlakte. Tot nu toe zonder gevolgen. Gezien deze opmerking moet je wat voorzichtiger zijn in de nieuwe tunnels van de A1 tussen Florence en Bologna. Daar mag je sowieso maar 100 en ze zijn nagelnieuw.
-
- polderweggetje
ik heb ook al vele kilometers in Italië gereden, zonder écht op de limieten te letten. ik rij niet als een halve zot maar rij wat ik denk dat aanvaarbaar is en ik heb nog nooit iets in de bus gehad behalve parkeerboetes. Op autostrades blijf ik wel meestal op 130 omdat anders de dakkoffer belachelijk veel lawaai begint te maken 

-
- verkeersader
Ik heb net een paar dagen op Sardinië gereden en hier hetzelfde verhaal. Smalle bergweggetjes waar je 90 mag en idd gemiddeld 40 haalt (Ik had een stuk Barumini-Lanusei waar de navigatie zei dat 1:38 zou kosten en uiteindelijk heb ik er 2:25 over gedaan, en een heel stuk hetzelfde gebutste fiat panda'tje voor me gehad, dus langzamer dan de locals reed ik niet)
En daarna een stuk over de EX SS125 naar het zuiden. Om de haverklap bordjes 50 waar ik (nogal safetyminded verkeerskundige) écht de reden niet van inzag, waarvan mij ook niet duidelijl was tot waar ze liepen, maar idd het 6e bordje 50 negeer je en dan ga je een wat scherpere bocht om met ineens een complexe kruising er na met een uitrit afgraving en een vrachtwagen die dwars over de weg staat.
Verder veel
voor flauwe bochten, terwijl voor bochten die in de bocht een stuk scherper worden niets staat.
En ook vaak tijdelijke bordjes wegwerkzaamheden+versmalling+stoplicht terwijl de werkzaamheden zo te zien al een half jaar klaar zijn om verderop een half weggeslagen weg na een bocht te hebben waar je niet op voorbereid wordt.
Mijn theorie is: In Italië kan je kiezen uit goed wegdek, duidelijke reflectoren en adequate bebording. Maar max 2 tegelijk. En vaak maar 1. En soms 0.
En daarna een stuk over de EX SS125 naar het zuiden. Om de haverklap bordjes 50 waar ik (nogal safetyminded verkeerskundige) écht de reden niet van inzag, waarvan mij ook niet duidelijl was tot waar ze liepen, maar idd het 6e bordje 50 negeer je en dan ga je een wat scherpere bocht om met ineens een complexe kruising er na met een uitrit afgraving en een vrachtwagen die dwars over de weg staat.
Verder veel

En ook vaak tijdelijke bordjes wegwerkzaamheden+versmalling+stoplicht terwijl de werkzaamheden zo te zien al een half jaar klaar zijn om verderop een half weggeslagen weg na een bocht te hebben waar je niet op voorbereid wordt.
Mijn theorie is: In Italië kan je kiezen uit goed wegdek, duidelijke reflectoren en adequate bebording. Maar max 2 tegelijk. En vaak maar 1. En soms 0.
-
- stadsweg
Die wegwerkzaamheden bordjes zeg...
Soms mag je maar 10 km/u, of 30 km/u voor erg lange tijd, volkomen idioot als je kijkt wat er nou echt aan de hand is.
Daar heb ik gewoon lekker met de Italianen meegereden, ik was blij als ik een local kon volgen. Want anders heb je echt het idee dat ze hun auto per ongeluk op mijn trekhaak gaan zetten.
Samengevat: ik snap er helemaal niks van Italië, het hoe en waarom. Maar blijft een fantastisch land :-) Moet ik er maar voor over hebben.
Soms mag je maar 10 km/u, of 30 km/u voor erg lange tijd, volkomen idioot als je kijkt wat er nou echt aan de hand is.
Daar heb ik gewoon lekker met de Italianen meegereden, ik was blij als ik een local kon volgen. Want anders heb je echt het idee dat ze hun auto per ongeluk op mijn trekhaak gaan zetten.
Samengevat: ik snap er helemaal niks van Italië, het hoe en waarom. Maar blijft een fantastisch land :-) Moet ik er maar voor over hebben.
-
- 2x4 autosnelweg
In het Italiaans betekent zo'n bord met 10 km/h alleen "er wordt hier gewerkt, dus rij s.v.p. wat langzamer".
Hetzelfde geldt als je aan een Italiaan de weg vraagt. Als het antwoord is dat een plek 10 minuten lopen is ben je een kwartier a twintig minuten onderweg....
Hetzelfde geldt als je aan een Italiaan de weg vraagt. Als het antwoord is dat een plek 10 minuten lopen is ben je een kwartier a twintig minuten onderweg....
-
- verkeersader
Het is best kut als je een wandelingetje door het dorp doet en je ingehaald wordr door een oma'tje op die trap van 160 treden van de ene naar de andere straat.
(Ik hoef maar 84 treden op van de supermarkt naar huis maar pak meestal de lift).
Ik zag op Sardinië overigens regelmatig dat je (ook op wat kleinere wegen) een linkse invoeger had nà een T-splitsing. Hierbij kan je dus (als je vanuit de zijweg komt) eerst de ene rijbaan oversteken en daarna pas je zorgen maken over de andere rijbaan. Ik vind dit wel wat hebben, in Nederland kan je vaak in zo'n situatie als auto wel op het middenstuk van een kruising (als er eilandjes zijn) blijven staan, maar als busje of vrachtwagen gaat dat al niet meer.
In deze situatie is er altijd een uitvoegstrook(je) naar links, wat er ook vaak in NL is.
(Ik hoef maar 84 treden op van de supermarkt naar huis maar pak meestal de lift).
Ik zag op Sardinië overigens regelmatig dat je (ook op wat kleinere wegen) een linkse invoeger had nà een T-splitsing. Hierbij kan je dus (als je vanuit de zijweg komt) eerst de ene rijbaan oversteken en daarna pas je zorgen maken over de andere rijbaan. Ik vind dit wel wat hebben, in Nederland kan je vaak in zo'n situatie als auto wel op het middenstuk van een kruising (als er eilandjes zijn) blijven staan, maar als busje of vrachtwagen gaat dat al niet meer.
In deze situatie is er altijd een uitvoegstrook(je) naar links, wat er ook vaak in NL is.