Afbeelding

Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Audifanaticus
dorpsstraat

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Audifanaticus » za 29 feb 2020, 18:48

^^
Die moet ik 'ns gaan uittesten. :top:

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 03 mar 2020, 12:31

CasablancaMarocco schreef: za 29 feb 2020, 12:28
RikB schreef: vr 28 feb 2020, 11:47 mwa, trajectcontrole op een 50km/h traject dat eruit ziet als een brede provinciale weg... ik weet niet of we dan nog van keuzevrijheid kunnen spreken.
Over welk traject / wegdeel hebben we het? Ik ben wel nieuwsgierig hoe het wegbeeld eruit ziet op google streetview.
Beerse richting Turnhout.

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » zo 12 jul 2020, 17:47

Sinds een maand of iets langer ook trajectcontrole op de E17 vanaf Lokeren richting Kortrijk of toch alvast een bord dat dit aangeeft. Wat me opvalt is dat de eerstvolgende camera's het beginportiek van de trajectcontrole van het viaduct van Gentbrugge zijn. Ergens doet me dit vermoeden dat het misschien niet de bedoeling is om deze trajectcontroles verder te gaan uitbreiden of überhaupt in werking te stellen. Afrit Beervelde zit er in beide richtingen tussen zonder enige camera voor de afrit. De afrit zelf heeft hier een afwijkend snelheidsregime dus voor zover ik weet zijn er hier nog een hoop aanpassingen nodig die er maar niet blijken te komen.
Net hetzelfde voor de trajectcontrole E17 richting Antwerpen vanaf Destelbergen tot Lokeren, hier kan je als je de afrit Beervelde of Zele en Lokeren nodig hebt ook afrijden zonder een camera te passeren want de camera staat hier maar net vóór de oprit van Lokeren.
Als deze camera's echt de bedoeling hebben om als trajectcontrole enkel langeafstandsrijders te klissen lijkt me dit vrij nutteloos, vaak zijn het net de mensen die maar 1 afrit verder eraf moeten die hogere snelheden aanhouden vanwege de lage pakkans op korte stukken.
Wat mij verder ook opvalt is dat er nog steeds gretig geflitst wordt achter het geluidscherm in Beervelde richting Kortrijk net na de oprit Beervelde wat zeker niet bewijst dat er nog helemaal niets van actief staat maar het vermoeden wel wat aanwakkert. Misschien zijn deze locaties toch echt uitgekozen in de strijd tegen terrorisme totaal geen rekening houdend met trajectcontroles en staan die borden er gewoon omdat maar weinige het risico willen lopen op een boete. Het werkt alvast zeer goed want iedereen rijdt hier nu krampachtig dicht op elkaar tegen 120-130km/u.

De situatie ligt wel anders op de E40 in Nieuwpoort daar hebben ze wel reeds volledig gesloten camera systemen net als de A19 ook reeds een gesloten systeem heeft met eenduidig snelheidsregime. E313 lijkt me ook gesloten, het eerste deel aan Deurne en daarna Wommelgem tot Ranst.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 12 jul 2020, 18:03

Ondertussen is de pakkans in Vlaanderen nog wel hoger dan in Frankrijk denk ik om ergens geflitst te worden.

Toch is de rijstijl van de Belgen nog niet echt gezapig te noemen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 12 jul 2020, 18:07

Flitsmeister is ook in Vlaanderen in opkomst. ;)

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 12 jul 2020, 18:18

Dat je meer risico loopt in VL dan in FR? Nou, ik zou net het omgekeerde denken. In FR riskeer je veel meer geflitst te worden door rondrijdende auto's, politie in de berm met "jumelles", patrouilles, radars allerhande. De politiestaat ter dienst van de staatskas staat daar een stuk verder dan hier.

In Vlaanderen staan er op zich geen vaste equipes meer te flitsen behalve bij de marathons.

Sowieso is trajectcontrole onzin, het helpt niet aan de veiligheid want er is een grens bereikt. Niet alleen in VL, maar ook in BE, FR en andere landen. Die "go for zero" is dan ook maar gewoon symboolpolitiek, beetje hetzelfde als proberen voor 0 besmettingen gaan van Covid. Een risico beheersen is op zich beter dan repressief om een onrealistisch doel te willen halen.

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » zo 12 jul 2020, 20:21

Ja zou nu ook niet echt zeggen dat de pakkans in Vlaanderen erg hoog ligt. Er wordt bijna altijd op vaste (zichtbare) locaties geflitst. Als ze dan al de moeite doen om zich verdoken op te stellen neigt de locatie ook niet echt om er hard te rijden. Met 80Dkm/jaar op Belgische maar vooral Vlaamse wegen kom ik net aan 1 snelheidsboete per jaar. Geen coyote, geen flitsmeister gewoon Waze gebruiker. Ook is de marge in België zeer redelijk en moet je al ruim over de snelheid gaan om wel degelijk geflitst te worden. Het enige wat mij enorm stoort aan die trajectcontroles is dat de afstand tussen de voertuigen lijkt te verkleinen (kan maar een gevoel zijn) en dit op zijn beurt weer nieuwe onveilige situaties creëert. Ook het voorbijsteken gaat soms tergend traag op plaatsen met TC op de autostrade.

Edit: Politie speelt vandaag de dag soms ook slim in op het gebruik van apps die controles melden. Wordt hun Fiat Ducato of andere wagen gemeld als flitser in een pechhaven rijden ze gewoon door naar de volgende of flitsen ze wat in de andere richting. Of gaan ze van de autostrade en zetten ze hun pikkel naast een brugpeiler. Sommige zijn statisch en blijven natuurlijk wel enkele uren op dezelfde locatie.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 12 jul 2020, 21:29

^^ Gewoon dezelfde tactiek als NL dus.

Maar het 'blazen' over de N49 / E34 is inderdaad wel afgelopen, met als gevolg dat al de nodige "bijna ongelukken" zag gebeuren bij invoegstroken (Hup, gewoon ervoor. Boeit niet dat anderen terug moet van ~ 120 km/h naar 65 km/h in 2 sec). :facepalm:

Voor de trajectcontrole werd er stevig gas bijgegeven (~140/150 km/h), om 1km verder weer rond de 120km/h te zitten.
Nu levert je dat gewoon een boete op als je dat bij elke invoeger doet.

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » zo 12 jul 2020, 21:51

Jeff schreef: zo 12 jul 2020, 21:29 ^^ Gewoon dezelfde tactiek als NL dus.

Maar het 'blazen' over de N49 / E34 is inderdaad wel afgelopen, met als gevolg dat al de nodige "bijna ongelukken" zag gebeuren bij invoegstroken (Hup, gewoon ervoor. Boeit niet dat anderen terug moet van ~ 120 km/h naar 65 km/h in 2 sec). :facepalm:

Voor de trajectcontrole werd er stevig gas bijgegeven (~140/150 km/h), om 1km verder weer rond de 120km/h te zitten.
Nu levert je dat gewoon een boete op als je dat bij elke invoeger doet.

De camera's die het begin van de trajectcontrole op de E34 richting Antwerpen inluiden weet ik staan, iets voorbij Zelzate-Oost maar zou je me kunnen zeggen waar de camera's op het einde van de TC staan? Passeer hier niet al te vaak en heb deze nog niet gezien. Vroeger nam ik deze al eens als alternatief voor de E17 richting Antwerpen maar sinds de TC en vooral de voorbijstekende vrachtwagens laat ik deze weg liever links liggen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 12 jul 2020, 22:18

Het stuk is inderdaad verraderlijk, omdat het trace een lengte heeft van ~ 17 km. (Waarbij je na ongeveer 10km denkt: het is nu wel voorbij)
De eindcamera's staan voor de afrit richting de N62/R4 (Zelzate/Ring Gent) en bij :AS: Kemzeke

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » zo 12 jul 2020, 22:36

Jeff schreef: zo 12 jul 2020, 22:18 Het stuk is inderdaad verraderlijk, omdat het trace een lengte heeft van ~ 17 km. (Waarbij je na ongeveer 10km denkt: het is nu wel voorbij)
De eindcamera's staan voor de afrit richting de N62/R4 (Zelzate/Ring Gent) en bij :AS: Kemzeke
Ok bedankt. Zou je toevallig ook weten of de camera voor de afrit staat of tussen op en afrit? Zodat dit ook weer enkel doorgaand verkeer beboet en niet de mensen die afrit Kemzeke nemen? Vind het zo bijzonder dat de TC's bijna allemaal gaten vertonen je kan er sowieso volgas geven als je afrit Moerbeke eraf moet.
Edit: Lees nu pas goed je bericht dat je stelt dat deze vóór de afrit staan :)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 13 jul 2020, 3:58

De camera's hangen aan de brug. Maar ik heb een sterk vermoeden dat ze nog niet operationeel zijn.

Veel mensen denken trouwens dat de vrachtwagentolportalen het einde van de trajectcontrole is richting Antwerpen. Maar het is dus nog een paar km verder.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 01 sep 2020, 21:57

Ik stel mij ook véél vragen bij de lange TC op de snelwegen in Vlaanderen. Zo heb je op de A19 bijvoorbeeld een sluitend netwerk per complex terwijl je op de E40 tussen Drongen en Merelbeke 2 deeltrajecten hebt (van Drongen tot Zwijnaarde en van Zwijnaarde tot Merelbeke).

In bovenstaande trajecten kan je ‘rechtdoor’ dus géén boete meer vermijden, maar krijg je dan 1 boete per deeltraject of wordt er voor 1 deeltraject een boete gegeven? Ze poten overal trajectcontroleborden neer, maar hoeveel trajecten werken echt? Waarom zijn er in West-Vlaanderen al gesloten trajecten en elders nog niet? Ik heb echt het idee dat elke provincie, of zelfs district zijn eigen zin doet...

e17snack
polderweggetje

Bericht door e17snack » ma 07 jun 2021, 20:55

Sinds deze week merk ik op dat er gele markeringen zijn aangebracht op het asfalt aan de TC's op de E40 rond Gent. Ik vermoed dat dit dient om de TC te ijken want tot voor kort stonden deze zeker niet actief, hier kan dus verandering in komen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 07 jun 2021, 21:10

Ik zie in Wallonië ook regelmatig borden met twee camera's zoals op het Franse flitspaalbord en dan eronder ↑ 12.5km ↑ bijvoorbeeld. Worden hier ook trajectcontroles opgebouwd?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 07 jun 2021, 21:11

^^ Dat is naar het Franse voorbeeld, dat meestal aantoont dat er op dat traject zo'n tijdelijke radar kan staan. Meestal ligt die tegenwoordig in de gracht of is die in LGBTQ+ kleuren geschilderd. Zo is ie tenminste relevant.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 07 jun 2021, 21:21

Waar ik dat bordje tegenkwam (N5) was hij uitgebrand. :lol:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 07 jun 2021, 21:31

Wallonië neemt inderdaad wat gewoontes over van Frankrijk, ook al zullen de Corsicanen claimen dat zij de ontwikkelaars waren van dat gegeven.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » di 08 jun 2021, 6:02

Chrysa schreef: ma 07 jun 2021, 21:10 Ik zie in Wallonië ook regelmatig borden met twee camera's zoals op het Franse flitspaalbord en dan eronder ↑ 12.5km ↑ bijvoorbeeld. Worden hier ook trajectcontroles opgebouwd?
Er zijn onlangs inderdaad verschillende trajectcontroles geplaatst op de waalse snelwegen. Of ze effectief al werken weet ik niet...
Ik vind de manier van aanduiding wel beter dan in vlaanderen.
belgie is zo slecht nog niet

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 09 aug 2021, 21:34

Was de N60 tussen De Pinte / Eke en de Campus van UGent vroeger een racebaan ofzo?

Trajectcontrolle + een rits aan flitspalen :geenlach:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 aug 2021, 7:22

Er lagen vroeger langs de N60 wel wat kleinere dancings, gecombineerd met wat weekendongevallen, blijven er dus na het sluiten van die dancings enkel nog de repressieartikelen over.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 aug 2021, 12:40

Ik heb net de E40 gereden van Brussel tot Veurne. Wauw bijna het hele stuk is een trajectcontrole :wow:

De doorstroming is wel beter dan bij trajectcontroles met een lage maximumsnelheid. Op de E40 mag je 120. Dan krijg je minder klontering van het verkeer.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 29 aug 2021, 12:49

Als je zelfs 130 rijdt heb je eigenlijk weinig last van die lange trajectcontroles is mijn ervaring, toch zeker overdag. Je moet namelijk altijd wel eens afremmen voor een tragere auto of inhalende vrachtwagen waardoor uiteindelijk je gemiddelde lager zal liggen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 29 aug 2021, 22:06

Het is nog steeds niet duidelijk of ze werkelijk ingeschakeld zijn of wanneer dat het geval zal zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 31 aug 2021, 21:21

Vanaf wanneer delen ze boetes uit? Vanaf 125 km/h gemiddeld?

Volgens mij moet je inderdaad je best doen om gemiddeld boven de 120 km/h uit te komen. Dat lukt me zelfs op de vrij lege Friese snelwegen zelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 31 aug 2021, 21:25

Alfa schreef: zo 29 aug 2021, 22:06 Het is nog steeds niet duidelijk of ze werkelijk ingeschakeld zijn of wanneer dat het geval zal zijn.
Van de zomer alleszins nog niet. Ik dacht toen maar 1 trajectcontrole tegengekomen te zijn op de route Brussel-Knokke. De rest heb ik afgelegd met 136 op cruise control.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 31 aug 2021, 23:04

Vinny schreef: di 31 aug 2021, 21:21 Vanaf wanneer delen ze boetes uit? Vanaf 125 km/h gemiddeld?
De technische marge bedraagt 6% boven de 100 km/u. Dus bij een toegelaten snelheid zullen ze flitsen vanaf 127,3 km/h gemiddelde snelheid.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 31 aug 2021, 23:14

Dus 130 op de meter in de wagen.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » wo 01 sep 2021, 6:40

Wimpie25 schreef: di 31 aug 2021, 21:25
Alfa schreef: zo 29 aug 2021, 22:06 Het is nog steeds niet duidelijk of ze werkelijk ingeschakeld zijn of wanneer dat het geval zal zijn.
Van de zomer alleszins nog niet. Ik dacht toen maar 1 trajectcontrole tegengekomen te zijn op de route Brussel-Knokke. De rest heb ik afgelegd met 136 op cruise control.
Tussen Brussel en Brugge heb je in elk geval 3 trajectcontroles op de E40:
- tussen Erpe-Mere en Wetteren
- tussen Merelbeke en Drongen
- tussen Aalter en Beernem
Als ik mij niet vergis is er dan verderop nog 1 ergens tussen Jabbeke en Nieuwpoort
belgie is zo slecht nog niet

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 01 sep 2021, 8:56

^^ Die laatste loopt geloof zelfs door tot Veurne.