[A015] Verbreding Papendrecht - Gorinchem

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [A015] Verbreding Papendrecht - Gorinchem

Bericht door Palance » wo 25 aug 2021, 12:57

kees schreef: ma 23 aug 2021, 19:56 Ik ben benieuwd of ik nu juist niet meer last van files ga krijgen. Normaal voegde ik in na de versmalling van 3 naar 2, nu schuift dat dus op naar Sliedrecht-Oost. Ik mis in de fotoserie het afvallen van de meest linkerstrook en de bebording hiervan.
Gisterenmiddag viel het wel mee, het was net alsof het rustiger was na Sliedrecht-Oost, maar dat kan natuurlijk ook net het moment geweest zijn dat er echt even meer verkeer daar weg ging.

Wat betreft de bebording: Gisteren stonden er gele tijdelijke borden voor het aankondigen van de versmalling, inclusief het "Ritsen over 300 m", alleen de laatste set waren 'echte' borden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » wo 25 aug 2021, 17:53

Ik snap inderdaad ook niet waarom de verbreding ophoudt bij :AS: 25. In principe is er zelfs ruimtereserving bij :AS: 26 voor 2x3. Het punt is dan dat je tussen die 2 aansluitingen moet gaan knutselen, maar in principe is dat ook maar een klein stukje.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 25 aug 2021, 17:57

Mocht allemaal denk ik niet teveel kosten. En die spitsstrook moest sowieso iets mee vanwege de einde levensduur van de installatie. Nu bespaart men iig weer op DVM, want geen gedoe met openingen/sluitingen meer, veel minder camera's nodig etc. Anders was het ook wel in beide richtingen verbreed. We hebben wat dat betreft nog de mazzel gehad dat men het tot Sliedrecht-Oost heeft doorgetrokken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 aug 2021, 21:28

Chris schreef: wo 25 aug 2021, 12:34 Het knelpunt is nu inderdaad opgeschoven naar Sliedrecht-Oost.
Vanmiddag aan den lijve ondervonden. :)
Wel een goede gelegenheid om wegwijzerfoto's te maken.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » do 26 aug 2021, 17:18

nickdh schreef: wo 25 aug 2021, 17:53 Ik snap inderdaad ook niet waarom de verbreding ophoudt bij :AS: 25. In principe is er zelfs ruimtereserving bij :AS: 26 voor 2x3. Het punt is dan dat je tussen die 2 aansluitingen moet gaan knutselen, maar in principe is dat ook maar een klein stukje.
Dit sluisje ("Peulensluis") moet voor verbreding wel aangepakt worden. Dat lijkt me redelijk kostbaar als de rest van het traject relatief eenvoudig uit te voeren is.
https://goo.gl/maps/cF7cRFMTWFiVJVt59

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 26 aug 2021, 17:23

hurricane schreef: do 26 aug 2021, 17:18
nickdh schreef: wo 25 aug 2021, 17:53 Ik snap inderdaad ook niet waarom de verbreding ophoudt bij :AS: 25. In principe is er zelfs ruimtereserving bij :AS: 26 voor 2x3. Het punt is dan dat je tussen die 2 aansluitingen moet gaan knutselen, maar in principe is dat ook maar een klein stukje.
Dit sluisje ("Peulensluis") moet voor verbreding wel aangepakt worden. Dat lijkt me redelijk kostbaar als de rest van het traject relatief eenvoudig uit te voeren is.
Het zou mij niets verbazen als men daar ervoor kiest om de vluchstrook op te heffen, eventueel met een iets smallere linkerrijstrook.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » do 26 aug 2021, 17:26

Volgens mij ligt ongeveer het hele stuk tussen Hardinxveld-Oost en -West op een dijk zonder ruimtereservering. Dus dat zou dan enkele km zonder vluchtstrook worden.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » do 26 aug 2021, 17:29

Jeff schreef: do 26 aug 2021, 17:23
Het zou mij niets verbazen als men daar ervoor kiest om de vluchstrook op te heffen, eventueel met een iets smallere linkerrijstrook.
Op de noordbaan is er al sprake van een versmalde vluchtstrook.
Wat misschien nog zou kunnen is het fietspad opofferen en een nieuwe fietsbrug bouwen, dan lijkt me er wel voldoende ruimte.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 aug 2021, 20:15

Afbeelding

Beter gezicht over de sluis. Beton moet zorgvuldig afgebroken worden. Beste is gewoon een half jaar uit verkeer halen. Maar ja, dan is er een tijdelijke snelweg nodig iets ten zuiden van deze locatie. Gaat behoorlijk in de papieren lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 aug 2021, 20:26

Kun je dan niet beter op een andere plek een prefab sluiskolk bouwen en deze invaren naast de bestaande sluis?

Of een viaduct naast de bestaande sluis bouwen door met een paar korte afsluitingen damwanden dwars op de snelweg aan te brengen en hier liggers overheen te leggen?

Beide bouwmethodes zijn vrij gebruikelijk bij onderdoorgangen in spoorwegen en zou je ook prima voor een nieuwe sluis onder de A15 moeten kunnen toepassen.

Of een definitieve nieuwe zuidelijke rijbaan direct ten zuiden van de bestaande A15 bouwen, dan de oude zuidbaan afbreken (inclusief de helft van de sluis) zodat je op die plek de nieuwe noordbaan kunt aanleggen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 26 aug 2021, 20:40

Eigenlijk zou je de A15 liever verleggen noordelijk van Hardinxveld-Giessendam parallel aan de Betuweroute. Het zit er nu allemaal echt tussen gepropt waardoor het stedenbouwkundig en landschappelijk niet best is...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 26 aug 2021, 21:27

Het is zeker geen peulenschil om de A15 over de Peulensluis te verbreden. :write:

Het verleggen van de A15 over een tracé langs de Betuweroute biedt wel prachtkansen om het rivierfront van Giessendam te ontwikkelen, maar het wordt op die manier wel een erg dure aangelegenheid. Het bestaande tracé verbreden lijkt me in alle gevallen minder kostbaar.

Je zit met name met de moeilijkheid om een eventuele omlegging ook weer op de bestaande A15 aan te sluiten. Dat kan bij Baanhoek, maar dan zitten de bedrijven langs de spoorlijnen in de weg. Datzelfde probleem heb je ook als je de A15 aftakt bij de sportvelden, maar over een kleinere lengte. Voor de aansluitingen met de A15 moeten viaducten over de oude Betuwelijn gebouwd worden, aangezien nieuwe gelijkvloerse spoorwegovergangen niet worden toegestaan. Het bestaande viaduct in de Zwijnskade ligt niet erg gunstig, en zal waarschijnlijk gesloopt moeten worden. De vraag is echter waar er (ook waterhuishoudkundig) plek is om het spoor ongelijkvloers te kruisen om Hardinxveld-Giessendam aan te sluiten op de A15, zonder de hele verkeersstructuur overhoop te hoeven halen.
Dan kom je nog de Giessen tegen met alle lintbebouwing die gekruist moet worden. Dat kan met een brug en sloop van panden, of met een tunnel onder de hele mikmak door zoals de Betuweroute. Ten slotte zal de A15 op het bestaande tracé moeten aansluiten ter hoogte van de VZP, waarbij de oude Betuwelijn in de weg ligt.

Kortom: een noordelijke omlegging is een grotere klus dan het in eerste instantie misschien lijkt. Zeker als je de ruimtereserveringen voor 2x3 op het bestaande tracé in acht neemt. Maar wel een leuke uitdaging voor wie het leuk vindt om wat te schetsen. En ook wel een variant die in de planstudie wat mij betreft onderzocht mag worden, gewoon om zeker te zijn dat je geen prachtkansen mist als dorp. :)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 26 aug 2021, 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 26 aug 2021, 21:28

Het tracé stamt al uit de jaren '30. Het zou me niet verbazen als het dorp de A15 heeft omklemd ondertussen.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » vr 27 aug 2021, 10:02

De afstand bebouwing-A15 valt wel mee. Waar dat krap was (kruising Peulenstraat-zuid (dijk)) is ondertussen een ruimtereservering.
Probleem zit m.i. in het verbreden van het dijklichaam tussen Merwede en Giessen. Dat zou richting Merwede moeten gaan, maar dat kost ruimte van de rivier... En heel wat meer geld dan alleen voor wat asfalt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 aug 2021, 16:54

Het persbericht van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... -is-gereed
Rijkswaterstaat schreef:Verbreding A15 Papendrecht - Sliedrecht is gereed

Vrijdagochtend 27 augustus 2021 is het weefvak tussen Sliedrecht-West en Papendrecht opengesteld. Verkeer richting Rotterdam heeft er nu ook een extra rijstrook bij.

Op maandag 23 augustus is de extra rijstrook tussen Papendrecht en Sliedrecht-Oost al opengesteld. Daarmee is ook de spitsstrook komen te vervallen. De verbreding van de snelweg A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht is hiermee op een aantal restpunten na voltooid.

Over een lengte van ruim 12 km is er onder meer nieuwe fundering en asfalt aangebracht en zijn er nieuwe verlichting en nieuwe portalen met bewegwijzering en matrixborden geplaatst. Om de hinder te beperken waren de maandenlange voorbereidingen vooral ’s nachts buiten het verkeer om en waren de volledige wegafsluitingen in weekenden tijdens de zomerperiode gepland. In totaal waren er 4 weekendafsluitingen van de snelweg A15 nodig, 2 richting Rotterdam en 2 richting Gorinchem.

De komende weken vinden er nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats zoals het plaatsen van de vangrail en een deel van de openbare verlichting. Tijdens deze werkzaamheden blijft de A15 open. Er geldt in beide richtingen nog wel een aangepaste maximumsnelheid van 90 km/h. Naar verwachting zijn deze laatste werkzaamheden eind september 2021 voltooid.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 aug 2021, 18:23

De komende weken vinden er nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats zoals het plaatsen van de vangrail en een deel van de openbare verlichting.
En het plaatsen van afritnummer-ruitertjes op de wegwijzers. :mrgreen:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 28 aug 2021, 20:44

Nieuwe fundering... Nou, niet overal - het golft nog steeds lekker.
Indien de fundering was mooi genomen, zou dat er niet meer zijn.

Verder viel mij dat er een aantal bamboe borden geplaatst zijn (je moet ergens naar kijken als het stilstaat vanwege het afvallen van de 3e rijstrook :mrgreen: )

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 29 aug 2021, 19:48

Nieuwe fundering van 12 km weg in 4 weekenden aanleggen? Sterk broodje aap verhaal. Wel prettig dat de werkzaamheden bijna klaar zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 aug 2021, 21:09

Dat zal dan toch nog een keer moeten dan lijkt me?

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 29 aug 2021, 22:33

Nieuwe fundering slaat natuurlijk alleen op de toegevoegde rijstrook. De rest is er ook helemaal niet uitgeweest, alleen van een nieuwe toplaag voorzien.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 30 aug 2021, 18:12

Die afvallende rijstrook bij Hardinxveld-Giessendam-West... dat zal voor drukte op de Peulenlaan zorgen :facepalm:

kees100
polderweggetje

Bericht door kees100 » vr 03 sep 2021, 11:05

Vinny schreef: ma 23 aug 2021, 17:45 Sappig vers asfalt 8-)
Uit betrouwbare bron: Speciale DZOAB 16 met 60% hergebruikte ZOAB.
Zogenaamd opschallingsvak ter verdere validatie door Rijkswaterstaat.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 03 sep 2021, 11:14

RikB schreef: ma 30 aug 2021, 18:12 Die afvallende rijstrook bij Hardinxveld-Giessendam-West... dat zal voor drukte op de Peulenlaan zorgen :facepalm:
Ik verwacht dat het eerder drukker zal worden op de N214 dan op die dorpse straat. Dat was namelijk ook al het geval voor 2019.
Daardoor zal de kruising N216 x N214 ook weer lekker vaststaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 03 sep 2021, 14:22

hurricane schreef: do 26 aug 2021, 17:29
Jeff schreef: do 26 aug 2021, 17:23
Op de noordbaan is er al sprake van een versmalde vluchtstrook.
Wat misschien nog zou kunnen is het fietspad opofferen en een nieuwe fietsbrug bouwen, dan lijkt me er wel voldoende ruimte.
De Peulensluis figureert toevallig vanaf het water in de nieuwste aflevering van Denkend aan Holland

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » vr 03 sep 2021, 18:59

^^
Heb t gezien, was een leuk stukje! Sowieso vind ik het al een leuk programma :oops:
Grappig om te zien dat de sluiswachter bijna met zn hoofd tegen de onderkant van de A15 staat zo krap is het allemaal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 03 sep 2021, 20:29

^^ Wie regelmatig op een forum over wegen komt hoeft zich verder nergens over te schamen :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 sep 2021, 20:35

Mocht de Peulensluis voor scheepvaart gesloten worden, dan kan op deze locatie ook een sluis gebouwd worden. Dan blijft de Giessen bereikbaar voor kleine scheepvaart:
https://goo.gl/maps/YUPGQ6k24vCLZhkV7

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 03 sep 2021, 20:44

Dat is wel een heel eind omvaren van en naar de Biesbosch.

Ik zou zeggen: bouw daar ook een sluis en houd beide open. De watersport is aan een flinke opmars bezig, zeker het afgelopen jaar, en het (her)openen van mooie routes biedt ook economische kansen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 03 sep 2021, 21:34

Vinny schreef: vr 03 sep 2021, 20:35 Mocht de Peulensluis voor scheepvaart gesloten worden, dan kan op deze locatie ook een sluis gebouwd worden. Dan blijft de Giessen bereikbaar voor kleine scheepvaart:
https://goo.gl/maps/YUPGQ6k24vCLZhkV7
Het dammetje en gemaal waar geheel Alblasserdam z'n bestaansrecht en vernoeming aan te danken heeft. Ligt een tikkie gevoelig. (Aan de andere kant zou ik geen eens weten waar de dam/dammetje in Rotte gelegen was/is voor de grotere stad)

Verder is de Alblas ingericht als afstroom rivier(-tje), met als taak het waterpeil in de polders op peil te houden en teveel water in de Noord te lozen. Dat zou dus betekenen dat met hoog water de sluis niet opkan -- vanwege die functie.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 03 sep 2021, 22:32

Jeff schreef: vr 03 sep 2021, 21:34Aan de andere kant zou ik geen eens weten waar de dam/dammetje in Rotte gelegen was/is voor de grotere stad
De dam waar Rotterdam naar is vernoemd was 400 meter lang en zat vol met sluizen. Op deze dam is een lint van bebouwing ontstaan. Tegenwoordig kennen we dit als de Hoogstraat. Deze straat wordt de basis van de stad en is tot de 19e eeuw de enige doorgaande verbinding tussen de Oostpoort (Oostplein) en Schiedamse Poort (Schiedamsesingel/Vasteland), waarop wegen naar Delft en Gouda aansluiten. Pas rond 1870 verliest de dam zijn functie, omdat de Binnenrotte wordt gedempt voor een spoorlijn.
Bron: https://derotte.nl/verhalen/de-rotte-dam/