Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door paolie » wo 01 sep 2021, 8:28

boe! schreef: wo 01 sep 2021, 7:01
verfmeer95 schreef: di 31 aug 2021, 23:18 Kan een minirotonde hier uitkomst bieden?
Loopt die niet vast als de spoorwegovergang gesloten is?
Zo druk zal het er toch niet zijn? Lijkt mij een geschikte plek voor een rotonde.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » wo 01 sep 2021, 10:45

We hebben het hier over ETW-60 en voor zover ik kan nagaan is dat ook wel geloofwaardig voor deze wegen. Ik denk niet dat het kruispunt het probleem is, maar de spoorwegovergang. En in die zin dat je die, komende vanaf de N65, eerder registreert dan het kruispunt en je je dus daar op gaat focussen, in plaats van op het kruispunt dat er 20 meter voor ligt. Je zou hier wellicht aan weerszijden wat flinke begroeiing moeten plaatsen om die overweg iets minder herkenbaar te maken vanaf grote afstand: https://goo.gl/maps/ph11RbRxyWdeL3sw9
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » wo 01 sep 2021, 14:28

Begroeiing langs een overweg is een no-go vanwege zichtlijnen.
Maar waarom dan niet de voorrangssituatie omgedraaid?

Kaasdrager
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 14 apr 2021, 13:34

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Kaasdrager » wo 01 sep 2021, 15:49

Het valt me op dat de wegen net niet helemaal in een rechte hoek elkaar kruisen. Ik kwam laatst een filmpje tegen over hoe dit voor ongevallen kan zorgen, omdat bestuurders daardoor een ander voertuig (vooral fietsers/motoren) constant in hun blinde hoek kunnen hebben zodat ze die in het geheel niet zien tot het te laat is - link.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Willem » zo 05 sep 2021, 18:52

Dit is een geval schijnveiligheid: deze weg is sinds ruim een jaar afgesloten voor het verkeer. Daarna hebben ze er een breed fietspad van gemaakt. Ieder half uur rijdt er wel een bus over dit fietspad.

Afbeelding

Het lijkt me dan beter om een bussluis in het midden te maken met aan beide zijden een fietspad. Auto's hou je zo niet tegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » zo 05 sep 2021, 21:24

^^ Met die bussluis houd je hulpdiensten ook tegen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chris079 » zo 05 sep 2021, 22:04

Dit is juridisch gezien geen fietspad.
Fietspaden zijn te herkennen aan het bord ‘Verplicht fietspad’ (G11, bijlage 1, RVV 1990) of het bord ‘Onverplicht fietspad’ (G13). Fiets­/bromfietspaden zijn te herkennen aan het bord ‘Fiets­/bromfietspad’ (G12a).
Aangezien een van deze borden ontbreken, is dit geen fietspad. Ondanks het rode asfalt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » zo 05 sep 2021, 22:09

^^ Daarom schijnveiligheid.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » zo 05 sep 2021, 22:12

https://goo.gl/maps/K6jCQvTq3vdYGRZa6

Kan iemand mij uitleggen wat de grijze stroken hier zijn?
Is dit een omgekeerd fietspad, waar de grijze stroken "autosuggestiestroken" zijn, om auto's naar rechts te dwingen en ruimte te laten voor fietsers, of is het een gewoon voetpad?

Je ziet hier : https://goo.gl/maps/hA6YAn7EpNXUHvwy9 zelfs een fietser op het grijze gedeelte rijden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Er zijn wel garageboxen, maar de voetpaden komen dan weer direct uit op die grijze stroken. Qu'est que-ce?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » zo 05 sep 2021, 22:15

^^ Inderdaad dat eerste. Heel leuk op de tekentafel en in een collegestuk maar juridisch natuurlijk waardeloos.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » zo 05 sep 2021, 22:52

MaartenE schreef: zo 05 sep 2021, 22:12 Je ziet hier : https://goo.gl/maps/hA6YAn7EpNXUHvwy9 zelfs een fietser op het grijze gedeelte rijden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Er zijn wel garageboxen, maar de voetpaden komen dan weer direct uit op die grijze stroken. Qu'est que-ce?
Het lijkt mij wel de bedoeling dat fietsers op het grijze gedeelte rijden. Op een weg dien je namelijk zoveel mogelijk rechts te houden en de fietser fietst precies op de plek waar hij zou moeten rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 06 sep 2021, 0:17

MaartenE schreef: zo 05 sep 2021, 22:12 Je ziet hier : https://goo.gl/maps/hA6YAn7EpNXUHvwy9 zelfs een fietser op het grijze gedeelte rijden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Fietsers moeten gewoon uiterst rechts rijden, net als iedereen. Lijkt me dus wel degelijk de bedoeling.
Wouter N14 schreef: zo 05 sep 2021, 22:15 ^^ Inderdaad dat eerste. Heel leuk op de tekentafel en in een collegestuk maar juridisch natuurlijk waardeloos.
Kleur asfalt doet juridisch niet zoveel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » ma 06 sep 2021, 4:20

Rein schreef: zo 05 sep 2021, 22:52
MaartenE schreef: zo 05 sep 2021, 22:12 Je ziet hier : https://goo.gl/maps/hA6YAn7EpNXUHvwy9 zelfs een fietser op het grijze gedeelte rijden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Er zijn wel garageboxen, maar de voetpaden komen dan weer direct uit op die grijze stroken. Qu'est que-ce?
Het lijkt mij wel de bedoeling dat fietsers op het grijze gedeelte rijden. Op een weg dien je namelijk zoveel mogelijk rechts te houden en de fietser fietst precies op de plek waar hij zou moeten rijden.
De straat is een éénrichtingsstraat, behalve voor fietsers. Als de bedoeling is dat fietsers op het grijze gedeelte rijden, waarom is het rode gebied dan in 2 richtingen verdeeld? Dat suggereert voor mij dan weer dat het rode gebied bedoeld is als fietspad, en het grijze voor iets anders.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » ma 06 sep 2021, 8:30

Dit is een geval schijnveiligheid: deze weg is sinds ruim een jaar afgesloten voor het verkeer. Daarna hebben ze er een breed fietspad van gemaakt. Ieder half uur rijdt er wel een bus over dit fietspad.
Ik denk dat het rode asfalt meer bedoeld is om te accentueren dat de weg niet meer te gebruiken is voor doorgaand verkeer. Dat moet een klein ommetje maken. Ik was er een paar maanden geleden ook trouwens. Leuk gebied wel :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » wo 08 sep 2021, 8:38

Leuk, "fietsstraten auto te gast" met allerhande creatieve ontwerpen. Zowel in rijbaan als bebording...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2021, 8:48

MaartenE schreef: ma 06 sep 2021, 4:20
Rein schreef: zo 05 sep 2021, 22:52
MaartenE schreef: zo 05 sep 2021, 22:12 Je ziet hier : https://goo.gl/maps/hA6YAn7EpNXUHvwy9 zelfs een fietser op het grijze gedeelte rijden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Er zijn wel garageboxen, maar de voetpaden komen dan weer direct uit op die grijze stroken. Qu'est que-ce?
Het lijkt mij wel de bedoeling dat fietsers op het grijze gedeelte rijden. Op een weg dien je namelijk zoveel mogelijk rechts te houden en de fietser fietst precies op de plek waar hij zou moeten rijden.
De straat is een éénrichtingsstraat, behalve voor fietsers. Als de bedoeling is dat fietsers op het grijze gedeelte rijden, waarom is het rode gebied dan in 2 richtingen verdeeld? Dat suggereert voor mij dan weer dat het rode gebied bedoeld is als fietspad, en het grijze voor iets anders.
Dit is ook een mooie: https://www.google.com/maps/@52.5265124 ... 312!8i6656

Hier is wel een voetgangersstrook die als zodanig is aangegeven, en worden fietsers geacht niet helemaal rechts te rijden.

Qua inrichting klopt er natuurlijk geen bal van, dit is niet volgens enige richtlijn.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » wo 08 sep 2021, 12:48

^^
Daar wordt tenminste nog aangegeven wie waar moeten lopen/fietsen, bij die in Best is dat volkomen onduidelijk. Ik zou het interpreteren zoals jouw SV link het aangeeft, maar alleen omdat ik beredeneer dat je geen strepen gaat trekken voor voetgangers. Toen ik daar liep fietste de helft waar ik liep (dus volledig rechts), de andere helft bleef in het midden rijden, zoals jouw link weergeeft. De consensus aldaar is er dus ook niet uit.

Ik snap de beredenering dat fietsers volledig rechts moeten blijven (dus waar ik liep), maar wat is dan het punt van het maken van een fietsstraat aldaar? Houd dan de oude situatie.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » wo 08 sep 2021, 13:15

^^ Het feit dat een fietsstraat is gemaakt kan door de wethouder uitgenut worden in allerlei presentaties, rapportages en verslagen. Naar mijn idee is dat het voornaamste nut van die dingen: de indruk (kunnen) wekken dat er allerlei verschillende projecten zijn uitgevoerd op het gebied van duurzaamheid, (fiets)veiligheid en verzin nog maar een paar goede (al dan niet linkse) redenen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » wo 08 sep 2021, 13:30

^^
Dat argument valt op vrijwel alles infrastructuur-gerelateerd te plakken. Dan nog kunnen er richtlijnen gemaakt/gevolgd worden. Voor de duidelijkheid: Mij maakt het niet uit waar ik fiets/loop, maar geef het duidelijk aan, of maak een standaard.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » wo 08 sep 2021, 13:34

^^

Die richtlijnen zullen er voor fietsstraten vast wel zijn. Maar het is veel makkelijker en vooral goedkoper om even wat gekleurd asfalt neer te plempen, wat lijntjes te laten trekken en een bord op te hangen. Ben je er ook (zo zal men denken), tegen lagere kosten en minder moeite.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2021, 13:53

Ze doen juridisch niets en voor de weggebruiker wordt het er niet duidelijker van. Wat is dan het voordeel? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door N235 » wo 08 sep 2021, 20:10

De asfalt en de verfboer

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jutter » wo 08 sep 2021, 20:32

MaartenE schreef: zo 05 sep 2021, 22:12 https://goo.gl/maps/K6jCQvTq3vdYGRZa6

Kan iemand mij uitleggen wat de grijze stroken hier zijn?
Is dit een omgekeerd fietspad, waar de grijze stroken "autosuggestiestroken" zijn, om auto's naar rechts te dwingen en ruimte te laten voor fietsers, of is het een gewoon voetpad?

Je ziet hier : https://goo.gl/maps/hA6YAn7EpNXUHvwy9 zelfs een fietser op het grijze gedeelte rijden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Er zijn wel garageboxen, maar de voetpaden komen dan weer direct uit op die grijze stroken. Qu'est que-ce?
Lijkt mij dat ze op deze manier proberen de fietsers in het midden te laten fietsen waardoor auto's de fietsers niet in kunnen halen. Ontmoedigen van inhalen dus.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » vr 10 sep 2021, 19:00

Wat is dit voor stomme weginrichting: https://goo.gl/maps/8HgzfRESTZ4ho7Zu9

Verkeer dat rechtsaf wil gaat hier vast al op het viaduct rechts, mede door het bord. Die kantmarkering lijkt op deze manier een deelstreep, de feitelijke uitvoeger start na het viaduct.
In de andere richting houdt het asfalt op maar daar staan er gelukkig nog reflectorpaaltjes op de overbreedte en voor het viaduct staan sergeantstrepen.
Nu is die SV uit 2019, wellicht dat het inmiddels al anders is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door boe! » vr 10 sep 2021, 20:04

Jackbauer1350 schreef: vr 10 sep 2021, 19:00 Verkeer dat rechtsaf wil gaat hier vast al op het viaduct rechts, mede door het bord.
Nee joh, dat gebeurt nooit.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » vr 10 sep 2021, 21:35

Duurzaam veilig joh! Duurzaam en veilig!

Zelf ook gezien hier dat een auto voor me netjes rechts ging rijden.

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jutter » do 16 sep 2021, 19:37

Kon hier op het forum geen berichten over vinden dus wilde het jullie niet onthouden:

NHD - Onderzoek naar gevaarlijke fietsgoot aan de Emmalaan. Fietser die door auto werd aangereden, belandde op de middengeleider

Afbeelding

Dit bestand van de fietsersbond (met het krantenartikel uit maart erin) geeft wel een aardig overzicht:

https://files.fietsersbond.nl/app/uploa ... n-Burg.pdf

En anders even googelen op "fietsgoot emmalaan" oid.

Wat een pareltje. :yes:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » do 16 sep 2021, 19:44

Debiele weginrichting. Fietsers moet je nooit zo gebruiken om auto's te willen remmen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Kaaiman » do 16 sep 2021, 19:51

Hoofdprincipe van Duurzaam Veilig: 'Scheiding van snelheid en massa'.

Wanneer dringt dat nou eens door bij de mensen die opzettelijk zulke wanstaltige poging-tot-moord-wegen ontwerpen. :roll:

Dit hoort gewoon een 2x1 GOW met vrijlihgend fietspad te zijn. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » do 16 sep 2021, 20:20

Die situatie op de Emmalaan doet mij wat denken aan het inrijden van Loon op Zand.
Nu ligt ver buiten de komborden al een fietsstraat, wat eerst ETW 60 was is nu een fietsstraat met 30 km/u zone...
https://goo.gl/maps/eNhV3syPXkAg7ywJA

Er zijn weliswaar aanpassingen aan de weg gedaan, maar nu ligt er voor een kilometer aan fietsstraat, kan volgens mij ook niet echt de bedoeling zijn.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Plaats reactie