[A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Schelpenpaadje » do 10 sep 2020, 18:23

Kan in zo'n noodscenario een (eventuele vervroegde) openstelling van de A15 zonder tol nog wat verlichting geven?

Voor de meeste relaties betekent dit een flinke omweg maar voor met name zwaar verkeer kan het een alternatief zijn. En elk voertuig dat je wegtrekt van de A12 is er één.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Vinny » do 10 sep 2020, 19:56

Ik zou dan ook eerder gaan voor een verbod op zwaar vrachtverkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » do 10 sep 2020, 20:10

Chris schreef: do 10 sep 2020, 18:13 Als het zoals Peter zegt heel moeilijk of onmogelijk wordt een aannemer te vinden die dit wil uitvoeren is er wel een serieus probleem, want er is geen tijd meer om een volledige vervanging van de brug uit te werken, aanbesteden en bouwen voordat ook de opgerekte technische levensduur bereikt wordt op 1-1-2023.

Een noodplan kan dan een tijdelijke stalen noodbrug zijn. Maar dit gaat wel om een vrij grote rivierkruising, de hoofdoverspanning bedraagt 105 meter, dat is wel wat anders dan zo'n baileyconstructie of één van de Janson Bridging / Retro Bridge overspanningen die dan ook nog eens geschikt moet zijn voor verkeersklasse 60. Dan moet je gaan denken aan een tijdelijke boogbrug.
Het zal uitdagend zijn, maar toch moet het vervolgens mij mogelijk zijn. De bouw van de 'tijdelijke' Suurhoffbrug is nu ook begonnen en over 6 - 8 maanden moet de stalenboogbrug (met stalenrijdek) al ingeschoven worden. De overspanningen van deze brug zijn kleinere, dus het moet mogelijk zijn om de benodigde onderdelen in 6 maanden te produceren. Is het niet mogelijk om eventueel onder de aanbestedingsrichtlijn uit te komen i.v.m. noodsituatie?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door captain007 » vr 11 sep 2020, 10:14

Schelpenpaadje schreef: do 10 sep 2020, 18:23 Kan in zo'n noodscenario een (eventuele vervroegde) openstelling van de A15 zonder tol nog wat verlichting geven?
Die zal in 2023 echt nog niet klaar zijn (ook niet bij versnellen werkzaamheden). We moeten daar ook nog steeds wachten op de uitspraak of het tracébesluit onherroepelijk wordt. Ik denk dat een scenario waarbij vrachtverkeer langdurig zal moeten omrijden een scenario is wat ook wel eens de waarheid kan worden (scenario zoals de brug bij Grave). Wat dat betreft zijn het wel een beetje Duitse toestanden hier.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » vr 11 sep 2020, 11:26

Rogier schreef: do 10 sep 2020, 20:10
Chris schreef: do 10 sep 2020, 18:13 Als het zoals Peter zegt heel moeilijk of onmogelijk wordt een aannemer te vinden die dit wil uitvoeren is er wel een serieus probleem, want er is geen tijd meer om een volledige vervanging van de brug uit te werken, aanbesteden en bouwen voordat ook de opgerekte technische levensduur bereikt wordt op 1-1-2023.

Een noodplan kan dan een tijdelijke stalen noodbrug zijn. Maar dit gaat wel om een vrij grote rivierkruising, de hoofdoverspanning bedraagt 105 meter, dat is wel wat anders dan zo'n baileyconstructie of één van de Janson Bridging / Retro Bridge overspanningen die dan ook nog eens geschikt moet zijn voor verkeersklasse 60. Dan moet je gaan denken aan een tijdelijke boogbrug.
Het zal uitdagend zijn, maar toch moet het vervolgens mij mogelijk zijn. De bouw van de 'tijdelijke' Suurhoffbrug is nu ook begonnen en over 6 - 8 maanden moet de stalenboogbrug (met stalenrijdek) al ingeschoven worden. De overspanningen van deze brug zijn kleinere, dus het moet mogelijk zijn om de benodigde onderdelen in 6 maanden te produceren. Is het niet mogelijk om eventueel onder de aanbestedingsrichtlijn uit te komen i.v.m. noodsituatie?
Ik denk dat je dan wel in je achterhoofd moet houden dat de capaciteit van onze staalbouwers niet onbeperkt is. Goede stalenbruggen bouwers zijn er niet zoveel in ons land en als je goed bent in het bouwen van offshore constructies wil dat nog niet zeggen dat je goed bent in het bouwen van stalenbruggen. Ik ken meerdere voorbeelden van offshore staalbouwers die een stalen (spoor)brug bouwden waarbij het tijdens de bouw niet helemaal goed ging en er de nodige uitdagingen waren om op te lossen. Uiteindelijk kwam alles wel goed maar van tenminste één project weet ik dat het geschil voor de groene tafel is uitgevochten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » ma 21 sep 2020, 14:15

In de Cobouw van 10 september staat een artikel over de aanbesteding van de renovatie van de twee stalen bruggen.

Rijkswaterstaat past hier voor het eerst een twee-fasen contract toe. In een relatieve korte duur met een concurrentiegerichte dialoog wordt selectie gemaakt. De aannemer die gekozen wordt voert dan samen met Rijkswaterstaat de engineering uit (fase 1), waarna de kosten worden bepaald van het uitvoeringsontwerp. In fase 2 volgt dan de werkelijke uitvoering. Op deze manier wordt tegemoet gekomen aan de wens van de markt om minder onzekerheden en niet in te schatten risico's te dragen. De klacht is dat er nu bijna geen marge is op het werk en ruzie met de opdrachtgever tot gevolg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » za 20 mar 2021, 21:57

Ik ben vanmiddag eens bij de IJsselbrug wezen kijken en wat foto's gemaakt.

Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 03 by European Roads, on Flickr

De zuidelijke twee bruggen zijn stalen bruggen. Normaal verwerken die het verkeer richting Duitsland.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 04 by European Roads, on Flickr

De drie bruggen. De twee stalen bruggen rusten op hetzelfde fundament. Rechts de betonnen kokerbrug die in de jaren '80 is aangelegd.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 05 by European Roads, on Flickr

Bovenop. De zuidelijke brug is momenteel dus buiten gebruik gesteld.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 11 by European Roads, on Flickr

Deze omgeving was de eerste NBA proeftuin in 2006 maar anno 2021 staat er nog steeds old-school bewegwijzering bij de afrit Westervoort.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 14 by European Roads, on Flickr

Geen idee wat dit precies is.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 16 by European Roads, on Flickr

De kabelgoot is behoorlijk aan het vergaan.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 19 by European Roads, on Flickr

Nogmaals de onderzijde van de twee stalen bruggen.
Afbeelding
A12 IJsselbruggen Westervoort 22 by European Roads, on Flickr

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » za 20 mar 2021, 22:07

^^ Mooie foto's Chris! Het zal mij benieuwen wanneer er iets bekend wordt van de renovatie, of niet, van deze bruggen. Buiten in het veld gebeurt dus gewoon niks, ik mag hopen dat men binnenskamers wel volop aan het werk is aan de oplossing van deze uitdaging.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 mar 2021, 22:16

Heb daar twee jaar geleden ook foto's gemaakt, zie op de eerste pagina van dit topic en in dit topic. Alleen nu is het daar vanwege vroeg in het jaar kaler met meer zicht.
Wel gaaf om nu op de rijbaan te kunnen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Wesso » za 20 mar 2021, 23:06

Supergaaf. Ik kwam daar rond 13.00 uur langs in oostelijke richting, maar toen geen fotograaf gezien. Slim om de smartphone met de Canon-camera af te wisselen, ik gebruik de grote camera ook vooral om in te zoomen terwijl de smartphone voor snapshots perfect is.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door IQ[] » za 20 mar 2021, 23:10

Chris schreef: za 20 mar 2021, 21:57 Geen idee wat dit precies is.
Is dit niet zo een sproeisysteem geweest voor als het vriest?

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door R-R-L » zo 21 mar 2021, 0:21

Er zitten daar in elk geval sproeiers in/bij de geleiderail verwerkt. Althans, op de doorgaande baan richting Duitsland. Daar is zo'n ding eens vlak voor ik naderde aan gegaan, flinke zoutdouche over de auto gekregen, wat een bende gaf me dat...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22896
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door harry » zo 21 mar 2021, 0:53

Wesso schreef: za 20 mar 2021, 23:06 Ik kwam daar rond 13.00 uur langs in oostelijke richting, maar toen geen fotograaf gezien.
Ik ook, rond 12:30. En rond 14:00 in westelijke richting.
Beide keren geen fotograaf gezien. Maar ook niet op gelet, want ik was foto's aan het maken. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021, 9:52

Je kan in de EXIF data zien hoe laat de foto's gemaakt zijn. Rond 13:30 uur ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021, 12:53

Wesso schreef: za 20 mar 2021, 23:06 Supergaaf. Ik kwam daar rond 13.00 uur langs in oostelijke richting, maar toen geen fotograaf gezien. Slim om de smartphone met de Canon-camera af te wisselen, ik gebruik de grote camera ook vooral om in te zoomen terwijl de smartphone voor snapshots perfect is.
Inderdaad, de smartphone maakt over het algemeen betere foto's, vooral tegen de zon in. In zo'n telefoon zit gewoon veel meer rekenkracht dan in een fotocamera. Mijn Samsung S10 heeft ook een 2x zoomstand zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Daar kan ik al een stuk meer mee maar voor het echte zoomwerk heb ik nog de Canon.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Via » di 23 mar 2021, 18:20

Dat NBA-bord is een vervanger van het allereerste proefbord. Ook wel apart dat de oldschool het langer uit houdt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » di 23 mar 2021, 18:44

Er is ook nieuws:
Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat gunt renovatie A12 IJsselbruggen aan combinatie ‘Savera IJsselbruggen’ (Dura Vermeer en Hollandia Services)

De stalen bruggen in de snelweg A12 over de IJssel bij Arnhem zijn na 60 jaar toe aan renovatie en versterking. Rijkswaterstaat heeft de opdracht daartoe definitief gegund aan Savera IJsselbruggen, een bouwcombinatie van Dura Vermeer en Hollandia Services.

Het project wordt volgens het zogeheten tweefasenproces aangepakt, om de risico’s zo goed mogelijk te beheersen. De werkzaamheden starten begin 2022 en zijn volgens planning 2024 gereed.

Belangrijke schakel
De snelweg A12 is een belangrijke oost-westverbinding van en naar Duitsland. De IJsselbruggen in de A12 ten oosten van Arnhem bestaan uit 1 betonnen brug voor het verkeer richting het westen en 2 stalen bruggen voor het verkeer richting Duitsland. Dagelijks rijden ongeveer 125.000 voertuigen over deze bruggen. Door de toegenomen verkeersdrukte en zwaardere voertuigen, is het noodzakelijk de 2 stalen IJsselbruggen te versterken en renoveren. In 2017 bleek dat de draagkracht achteruit gaat. Sindsdien inspecteert Rijkswaterstaat de stalen bruggen regelmatig en voert zo nodig onderhoud en versterkende maatregelen uit.

Tweefasenproces
De renovatie is een pilot binnen het programma ‘Op weg naar een vitale infrasector’. In dit programma zetten Rijkswaterstaat en marktpartijen zich in voor een transitie naar een infrasector die duurzaam en innovatief is, financieel gezond en waarin de risico’s die inherent zijn aan infraprojecten goed worden beheerst. Het project Renovatie IJsselbruggen is een van de projecten, waarin ervaring wordt opgedaan met het tweefasenproces. Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen maken in fase 1 samen het ontwerp, waarbij onzekerheden worden weggenomen door bijvoorbeeld aanvullende onderzoeken. Op basis van het ontwerp wordt de definitieve prijs overeengekomen met een risicoprofiel dat voor beide partijen acceptabel is. Gezamenlijk wordt daarna, in fase 2, het project daadwerkelijk uitgevoerd.

Samenwerking
Omdat gedurende het gehele project intensief wordt samengewerkt tussen de teams van Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen, was tijdens de aanbesteding veel aandacht voor samenwerking. De goede score van Savera IJsselbruggen op het samenwerkingsassessment, een van de criteria in het gunningsproces, had daarom grote invloed bij de keuze van Rijkwaterstaat voor deze bouwcombinatie.

Michèle Blom, directeur-generaal Rijkswaterstaat: ‘We staan voor de enorme klus om alle oudere bruggen, sluizen en stuwen aan te pakken. De IJsselbruggen zijn ook niet de jongste meer, van 1961. En dat betekent dat we wel in hoofdlijnen weten wat er moet gebeuren en niet precies weten hoe groot de schades zijn en hoeveel reparaties nodig zijn. Dit tweefasecontract is bedoeld om dat samen met de aannemerscombinatie te ontdekken. Het moet bijdragen aan een betere voorspelbaarheid en minder verrassingen in de uitvoering, zodat we op tijd kunnen opleveren binnen budget. Daar is uiteindelijk ook de eindgebruiker bij gebaat.

Ronald van den Berg, directeur Hollandia Services: ‘Vanuit Savera IJsselbruggen zijn we blij met de keuze voor het twee-fasen proces voor risicobeheersing. Om ook de veiligheidsaspecten optimaal te beheersen gaan we dit project als combinatie integraal uitvoeren op trede 4 van de Safety Culture ladder, samen met alle partijen in de keten.

Renoveren zonder extra hinder
Sinds januari 2020 verdeelt Rijkswaterstaat het verkeer anders over de IJsselbruggen om de stalen bruggen om-en-om te ontzien. Het verkeer rijdt op dit moment over de betonnen brug en de middelste (stalen) brug. De buitenste stalen brug wordt hierdoor ontzien. Rond het eind 2021 gaat deze situatie veranderen. Het verkeer gaat dan over de betonnen brug en buitenste stalenbrug rijden, zodat de middelste (stalen) brug kan worden gerenoveerd en versterkt. Als deze renovatie klaar is, leidt Rijkswaterstaat het verkeer weer over de betonnen brug en de middelste brug. Dan wordt de buitenste brug stalen onder handen genomen. Op deze manier vindt de renovatie plaats zonder extra hinder voor de weggebruiker. Na de renovatie zijn in beide richtingen weer 4 rijstroken beschikbaar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door waldo79 » di 23 mar 2021, 22:09

De IJsselbruggen zijn ook niet de jongste meer, van 1961.
Dat is niet helemaal waar, een deel van de bruggen is uit 1964 en 1990.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door JB81 » do 25 mar 2021, 15:49

Ik kan me nog herinneren dat ik op de 1990-brug heb gewandeld. Een soort van open dag net voor de openstelling voor het verkeer.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Durashift » vr 28 mei 2021, 23:52

Ik ben er vrij zeker van dat dit bedrijf (WEMO-tec) afgelopen donderdag deze 'onder de brug inspectie unit' had opgesteld op de buiten gebruik gestelde brug.

https://www.youtube.com/watch?v=jKl7A7TCIDE

Er worden dus, aannemende, voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. :top:

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door rbtvdijk » wo 08 sep 2021, 14:49

Op de Rijkswaterstaat app zag ik dat RWS op 16 en 17 september werkzaamheden gaat verrichten aan de verlichting.
De tijdelijke verlichting is inmiddels verwijderd zag ik.
Gaan ze hier nu de lijnverlichting retrofitten?

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door hurricane » wo 08 sep 2021, 23:52

rbtvdijk schreef: wo 08 sep 2021, 14:49 Op de Rijkswaterstaat app zag ik dat RWS op 16 en 17 september werkzaamheden gaat verrichten aan de verlichting.
De tijdelijke verlichting is inmiddels verwijderd zag ik.
Gaan ze hier nu de lijnverlichting retrofitten?
Gaat het wonder eindelijk geschieden dat de verlichting wordt hersteld? :woop: Welgeteld 3 SOX lampen werken nog in de lijnverlichting :roll:
Het zou zonde zijn wanneer de lijnverlichting gaat verdwijnen, vlakbij de Ijsselbrug zijn er een stuk of 5 armaturen voorzien van retrofit-LED en dat werkt prima.
Eerder kreeg ik van RWS de reactie dat de verlichting zou worden aangepakt bij project Via15. Maar dat duurt natuurlijk nog wel even.
Als de tijdelijke verlichting is weggehaald dan ben ik erg benieuwd. Al lijkt me 2 dagen wel erg weinig om dat stuk te vervangen met mast- en al.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Durashift » do 09 sep 2021, 0:17

Geinig, toevallig dacht ik gisteren, bij het waarnemen van een hele trits vogeltjes op de lijnen van de verlichting bij Duiven: die lijnverlichting kan niet verdwijnen.. is niet goed voor de biodiversiteit bijdrage van RwS.. want waar moeten die vogels dan heen.. op een mast kunnen ze niet allemaal bij elkaar zitten. ;)

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door hurricane » do 09 sep 2021, 0:52

^^
Tijd om er beschermde diersoorten naar toe te lokken, of het aanplanten van zeldzame varensoorten. Dan mag er niets verwijderd worden :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Vinny » do 09 sep 2021, 7:13

De zeldzame Ledvogel gespot. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22896
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door harry » do 09 sep 2021, 12:51

Durashift schreef: do 09 sep 2021, 0:17 hele trits vogeltjes op de lijnen van de verlichting bij Duiven
Ik zie ook wel eens vogeltjes bij duiven. Meestal zijn dat duiven.
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 sep 2021, 13:02

^^ Er zit ook een valk langs de A12 bij Duiven. Of is het een toekan?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Palance » do 09 sep 2021, 13:28

En een Woerd(en). Niet bij Duiven, wél aan de A12. :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22896
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door harry » do 09 sep 2021, 18:03

^^ Je zou kunnen zeggen dat de A12 de "vogelroute" is, waar je bij Woerden wel eens duiven tegenkomt (en woerden), en bij Duiven woerden (en duiven).
Helaas is de vogelroute de A2...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Wesso » do 09 sep 2021, 18:20

De A2 is de trekvogelroute. Duiven zijn meestal standvogels en die horen dus bij de A12 ;)

Plaats reactie