Road trips in Europa (en daarbuiten)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)
Mijn plannen voor een roadtrip beginnen steeds vastere vormen te krijgen.
Na een overnachting in Lyon (Hotel Mercure Lyon Centre) rij ik naar Grenoble. Vanaf Grenoble wil ik dan in twee dagen naar Marseille rijden, met eerst nog een overnachting in Gap.
Vraag is nu wat een landschappelijk mooie route is van Grenoble naar Gap en vervolgens van Gap naar Marseille. Kan Grenoble - Marseille door de Alpen overigens ook op één dag?
Na een overnachting in Marseille rij ik dan langs de kust (dus niet via de A8), via St.-Tropez en Cannes naar Monaco.
In Monaco, in Monte-Carlo om precies te zijn, wil ik proberen te overnachten in het Hotel de Paris Monte-Carlo: https://www.montecarlosbm.com/en/hotel- ... onte-carlo
Maar ik weet niet of dat gaat lukken: het is zeer prijzig en Hajo vertikt het om voor een nachtje pitten met ontbijt meer dan 500 euro neer te leggen. Ik wil dus het grootste deel van de kosten met punten betalen, maar ik kan nergens vinden of dat mogelijk is. En als het kan, hoeveel moet ik dan bijleggen?
Het is overigens maar een idee. Niet alle luxe hotels accepteren betaling met creditcard punten. En af en toe vind ik het gewoon leuk om me heerlijk te laten verwennen.
Vaak ga ik in zo'n luxe hotel ook gewoon in de lobby zitten om een, misschien merwaardige, hobby te beoefenen: mensen kijken.
Mocht het niet lukken, dan wordt het een ander, goedkoper hotel.
Na een overnachting in Lyon (Hotel Mercure Lyon Centre) rij ik naar Grenoble. Vanaf Grenoble wil ik dan in twee dagen naar Marseille rijden, met eerst nog een overnachting in Gap.
Vraag is nu wat een landschappelijk mooie route is van Grenoble naar Gap en vervolgens van Gap naar Marseille. Kan Grenoble - Marseille door de Alpen overigens ook op één dag?
Na een overnachting in Marseille rij ik dan langs de kust (dus niet via de A8), via St.-Tropez en Cannes naar Monaco.
In Monaco, in Monte-Carlo om precies te zijn, wil ik proberen te overnachten in het Hotel de Paris Monte-Carlo: https://www.montecarlosbm.com/en/hotel- ... onte-carlo

Maar ik weet niet of dat gaat lukken: het is zeer prijzig en Hajo vertikt het om voor een nachtje pitten met ontbijt meer dan 500 euro neer te leggen. Ik wil dus het grootste deel van de kosten met punten betalen, maar ik kan nergens vinden of dat mogelijk is. En als het kan, hoeveel moet ik dan bijleggen?

Het is overigens maar een idee. Niet alle luxe hotels accepteren betaling met creditcard punten. En af en toe vind ik het gewoon leuk om me heerlijk te laten verwennen.

Mocht het niet lukken, dan wordt het een ander, goedkoper hotel.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
Ik ken zelf alleen de 2 doorgaande routes naar Gap. Je hebt de meest rechtstreekse via Vizille (de route Napoleon volgens mij) die ik een keer zuid-noord heb gedaan. Die was wel mooi op de mist nabij Vizille toen na. En je kan via Aspres en Veynes. Ook een leuke route. Wegen meer via oosten zoals via Briancon ken ik niet goed genoeg.
En als je rechtstreeks van Grenoble via b.v. Aspres gaat en dan de autoweg, is Marseille in 1 dag te halen. Binnendoor vanaf Sisteron weet ik niet.
-
- 2x5 autosnelweg
Het ligt eraan hoe vaak je stopt, hoe druk het is. Maar die grofweg 300 km is op één dag te doen, het is wel intensiever rijden dan over de A7-A8 vanaf Lyon.
-
- autoweg
Gisteren met mijn vader maar weer eens een rondje gemaakt om wat wegen af te strepen:

586km gemaakt in een uurtje of 10. Heerlijk om weer eens op de Autobahn te rijden, zeker eentje die zo leeg is als de A57 in de avond.
Nergens politie gezien, en om mijn vaccinatiebewijs is ook nergens gevraagd.

586km gemaakt in een uurtje of 10. Heerlijk om weer eens op de Autobahn te rijden, zeker eentje die zo leeg is als de A57 in de avond.

-
- expressweg
Gisteren deze toer gereden. Met stops te Boxtel (treintjes kijken bij de dubbele overweg daar), Vught en een snelvoedselgelegenheid te Woerden.

-
- 2x2 autosnelweg
@Chris
Je topic over de bruggen was al duidelijk, maar ben toch blij dat iemand de RN86 heeft genomen, het is een route die nog heel hard het Frankrijk van 30-50 jaar geleden uitstraalt. Waar je kan stoppen om een Pastis te drinken of een dagschotel te eten met parking voor de deur onder platanen.
Ik vind het mooi dat het nog kan.
Je topic over de bruggen was al duidelijk, maar ben toch blij dat iemand de RN86 heeft genomen, het is een route die nog heel hard het Frankrijk van 30-50 jaar geleden uitstraalt. Waar je kan stoppen om een Pastis te drinken of een dagschotel te eten met parking voor de deur onder platanen.
Ik vind het mooi dat het nog kan.
-
- 2x2 autosnelweg
Kijk even richting Menton of Roquebrune of Cap d'Ail, daar kom je zeker weg onder de 200 voor nacht + croissant. Met een beetje geluk zelfs richting de 100-120 voor enkel persoon. Hotel Miramar in Cap d'Ail of Hotel Le Parisien in Menton zijn budgetvriendelijke alternatieven met een goed onthaal en service.Hajo schreef: ↑di 27 jul 2021, 21:14 Mijn plannen voor een roadtrip beginnen steeds vastere vormen te krijgen.
![]()
Maar ik weet niet of dat gaat lukken: het is zeer prijzig en Hajo vertikt het om voor een nachtje pitten met ontbijt meer dan 500 euro neer te leggen. Ik wil dus het grootste deel van de kosten met punten betalen, maar ik kan nergens vinden of dat mogelijk is. En als het kan, hoeveel moet ik dan bijleggen?![]()
Het is overigens maar een idee. Niet alle luxe hotels accepteren betaling met creditcard punten. En af en toe vind ik het gewoon leuk om me heerlijk te laten verwennen.Vaak ga ik in zo'n luxe hotel ook gewoon in de lobby zitten om een, misschien merwaardige, hobby te beoefenen: mensen kijken.
![]()
Mocht het niet lukken, dan wordt het een ander, goedkoper hotel.![]()
-
- Voorzitter
Afhankelijk van de dag kan het Fairmont Hotel in Monaco ook wel eens gunstige prijzen hebben. Dat is het bekende hotel dat uitkijkt over de haarspeldbocht van het Formule 1-circuit. Het kan helpen om eerst een account van Accor Hotels aan te maken om de beste prijzen te kunnen zien.
-
- expressweg
Aha, CentrO.Chrysa schreef: ↑zo 15 aug 2021, 21:11 Gisteren met mijn vader maar weer eens een rondje gemaakt om wat wegen af te strepen:
586km gemaakt in een uurtje of 10. Heerlijk om weer eens op de Autobahn te rijden, zeker eentje die zo leeg is als de A57 in de avond.![]()
Dus toch meer dan alleen Autobahn knallen

-
- 2x3 autosnelweg
Of boeken via Delta Airlines en je Skymiles nummer opgeven. Dat scheelt ook, meestal dan.Coen Tunnel schreef: ↑ma 16 aug 2021, 0:20 Afhankelijk van de dag kan het Fairmont Hotel in Monaco ook wel eens gunstige prijzen hebben. Dat is het bekende hotel dat uitkijkt over de haarspeldbocht van het Formule 1-circuit. Het kan helpen om eerst een account van Accor Hotels aan te maken om de beste prijzen te kunnen zien.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Alleen voor de Frittenwerk daar.

Verder vooral wegen afstrepen, en wat boodschappen gedaan in Gronau.
-
- expressweg
Oeh als mensen hier in het topic hun eigen roadtrips delen dan zal ik maar eens een paar van de interessantste roadtrips delen die ik zowel privé als met het werk heb gedaan de afgelopen maand:
- SPOILER: TOON
Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg

Was het druk bij de Woonboulevard Poortvliet?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- dorpsstraat
I went to Vendée department for first time. So this is my second time of Northwestern France, One mounth ago.
In Vendée, there are lot LOT roundabouts in every major road. There are 1.77 per 1.000 inhabitants. It's quite simple, there are roundabouts on every streets. (or almost)

In Vendée, there are lot LOT roundabouts in every major road. There are 1.77 per 1.000 inhabitants. It's quite simple, there are roundabouts on every streets. (or almost)

-
- 2x4 autosnelweg
Vanaf maandag ga ik door Zwitserland toeren. Eens kijken hoe de Alpenpassen erbij liggen.
Na anderhalf jaar thuis gezeten te hebben vind ik het wel leuk om weer eens wat verder te rijden dan zeg een straal van 15 km. rond huis.
Na anderhalf jaar thuis gezeten te hebben vind ik het wel leuk om weer eens wat verder te rijden dan zeg een straal van 15 km. rond huis.
-
- expressweg
Werd je de salom van de Ketheltunnel en de Beneluxtunnel nu al zat? 

-
- 2x4 autosnelweg
Onderweg naar Zwitserland heb ik eens de route via de tunnel Maurice Lemaire uitgeprobeerd. Tussen Nancy en de tunnel is het heerlijk rijden over heel rustige 2x2 wegen. Wel is het wegdek vaak aan een opknapbeurt toe. Op het laatste stuk 1x2 voor de tunnel zit trajectcontrole.
In de Elzas is de route niet uitgebouwd en rijdt daardoor een stuk trager, zeker als je achter een aantal vrachtwagens zit. Gelukkig is dat stuk niet lang, maar je hebt daar wel bebouwde kommen (Chatenois en een paar gehuchten) waardoor je vaak niet harder dan 70 gaat.
In de Elzas is de route niet uitgebouwd en rijdt daardoor een stuk trager, zeker als je achter een aantal vrachtwagens zit. Gelukkig is dat stuk niet lang, maar je hebt daar wel bebouwde kommen (Chatenois en een paar gehuchten) waardoor je vaak niet harder dan 70 gaat.
-
- Moderator
Ik heb de afgelopen 2 weken een rondreis door Spanje gemaakt. Dit keer het midden en zuidoosten van Spanje.
De statistieken:
* 6.708,3 kilometer
* 76:00 rijuren volgens de boordcomputer
Ik heb wel vaker een reis van dergelijke afstand gemaakt, in 2015 heb ik ook een rondje Spanje gedaan die ook op 6.700 kilometer uit kwam. Langer dan dat heb ik echter nog niet in één reis gedaan, laten we zeggen een gelijkspel voor langste reis ooit.
Een beetje vakantie komt voor mij al snel wel op 4.000 kilometer of meer uit.
Ik heb best wel zuinig gereden, veelal 1 op 18. Laten we zeggen gemiddeld € 1,50 per liter, dat is dus ongeveer € 550 aan benzine. De heenreis was € 49,40 aan tol, de terugreis is nog niet volledig verwerkt, maar zal wel bijna het dubbele zijn omdat ik via de A9-A7-A6-A31 ben teruggereden.
De campings kostten € 17 - 28 per nacht. Ik heb ook twee keer in een hotel overnacht vanwege de hitte. De campings aan zee koelden 's nachts bijna niet af en slapen doe je met 28 graden niet goed (ik niet tenminste).
Ik ben al zo vaak naar Zuid-Frankrijk gereden dat ik een wat creatieve route heb genomen om nog eens wat nieuws te zien. Dit keer de N154 route van Rouen schuin naar Orléans. Bijkomend voordeel waren de lage tolkosten van deze route, 49 euro om naar Spanje te rijden is wel een stuk minder dan via de gebruikelijke routes via Bordeaux of Perpignan.
In Spanje heb ik vooral nieuwe gebieden bekeken, evenals een aantal steden waar ik nog niet geweest was. Ik heb nu denk ik ruim meer dan de helft van alle snelwegen in Spanje wel eens gereden, waaronder alle ringwegen van Madrid. Lange trajecten die nieuw voor mij waren:
* A-2 Zaragoza - Madrid
* AP-61 naar Segovia
* A-4 Madrid - Bailén
* A-44 Bailén - Granada
* A-7 Motril - Almería
* A-92N Guadix - Puerto Lumbreras
* A-33 Murcia - Fuente de Figuera
* A-31 Fuente de la Figuera - Alicante
* AP-7 Alicante - Valencia
De AP-7 is sinds 1 september helemaal tolvrij in Oost-Spanje, dit heeft mij 70 euro aan tol bespaard.

De statistieken:
* 6.708,3 kilometer
* 76:00 rijuren volgens de boordcomputer
Ik heb wel vaker een reis van dergelijke afstand gemaakt, in 2015 heb ik ook een rondje Spanje gedaan die ook op 6.700 kilometer uit kwam. Langer dan dat heb ik echter nog niet in één reis gedaan, laten we zeggen een gelijkspel voor langste reis ooit.

Ik heb best wel zuinig gereden, veelal 1 op 18. Laten we zeggen gemiddeld € 1,50 per liter, dat is dus ongeveer € 550 aan benzine. De heenreis was € 49,40 aan tol, de terugreis is nog niet volledig verwerkt, maar zal wel bijna het dubbele zijn omdat ik via de A9-A7-A6-A31 ben teruggereden.
De campings kostten € 17 - 28 per nacht. Ik heb ook twee keer in een hotel overnacht vanwege de hitte. De campings aan zee koelden 's nachts bijna niet af en slapen doe je met 28 graden niet goed (ik niet tenminste).
Ik ben al zo vaak naar Zuid-Frankrijk gereden dat ik een wat creatieve route heb genomen om nog eens wat nieuws te zien. Dit keer de N154 route van Rouen schuin naar Orléans. Bijkomend voordeel waren de lage tolkosten van deze route, 49 euro om naar Spanje te rijden is wel een stuk minder dan via de gebruikelijke routes via Bordeaux of Perpignan.
In Spanje heb ik vooral nieuwe gebieden bekeken, evenals een aantal steden waar ik nog niet geweest was. Ik heb nu denk ik ruim meer dan de helft van alle snelwegen in Spanje wel eens gereden, waaronder alle ringwegen van Madrid. Lange trajecten die nieuw voor mij waren:
* A-2 Zaragoza - Madrid
* AP-61 naar Segovia
* A-4 Madrid - Bailén
* A-44 Bailén - Granada
* A-7 Motril - Almería
* A-92N Guadix - Puerto Lumbreras
* A-33 Murcia - Fuente de Figuera
* A-31 Fuente de la Figuera - Alicante
* AP-7 Alicante - Valencia
De AP-7 is sinds 1 september helemaal tolvrij in Oost-Spanje, dit heeft mij 70 euro aan tol bespaard.

-
- verkeersader
Mooi rondje, Chris!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Leuk stukkie! Wat maakt eigenlijk dat je zo vaak dezelfde kant op gaat? Terwijl er zoveel mooie andere plekken zijn, ook binnen Europa?
-
- Moderator
Ik ben op zich op veel plekken in Europa geweest, behalve ver naar het oosten. Ik wilde eigenlijk naar Zweden maar na de wat wisselvallige zomer gaf de kans op een lekkere nazomer toch wel de doorslag. Zweden was achteraf ook nog frisser dan aanvankelijk voorspeld werd dus wat dat betreft wel goed gegokt.
Ik ga doorgaans twee keer 2 weken op zomervakantie, in juni en begin september. In juni-juli ben ik naar de Provence en Franse Alpen geweest. Vorig jaar alleen Zwitserland. De jaren daarvoor van alles: Italië, Oostenrijk, Scandinavië, Frankrijk, nog meer Spanje.
Spanje bevalt mij wel als vakantieland. Je hebt er mooie cultuur, lekker en betaalbaar eten en drinken en geweldige landschappen die je bijna nergens anders zo in Europa aantreft. Dat ruige woestijnachtige heb je in Italië niet echt, wel een beetje in Griekenland.
Dit keer bewust wel een beetje voor 'veilig' gekozen qua gedoe aan grenzen, Zuidoost-Europa viel daardoor sowieso al af, het was deze zomer een compleet drama aan de grenzen met lange wachttijden ook buiten de normale reisdagen. Ook de transitroutes hebben daar meer files gehad dan normaal. Frankrijk en Spanje waren goed te bereiken.
Wat opviel: in de Pyreneeën en Madrid was het helemaal niet druk met toeristen. Ook niet met Spaanse. Aan de kust bij Almería was de bezetting wel iets meer dan 50%. Maar het was Catalonië waar het nog echt bomvol zat, ik had het laatste plekje op de camping en het stikte daar werkelijk van de Nederlanders, terwijl ik die elders in Spanje nagenoeg niet tegenkwam onderweg.
Ik ga doorgaans twee keer 2 weken op zomervakantie, in juni en begin september. In juni-juli ben ik naar de Provence en Franse Alpen geweest. Vorig jaar alleen Zwitserland. De jaren daarvoor van alles: Italië, Oostenrijk, Scandinavië, Frankrijk, nog meer Spanje.
Spanje bevalt mij wel als vakantieland. Je hebt er mooie cultuur, lekker en betaalbaar eten en drinken en geweldige landschappen die je bijna nergens anders zo in Europa aantreft. Dat ruige woestijnachtige heb je in Italië niet echt, wel een beetje in Griekenland.
Dit keer bewust wel een beetje voor 'veilig' gekozen qua gedoe aan grenzen, Zuidoost-Europa viel daardoor sowieso al af, het was deze zomer een compleet drama aan de grenzen met lange wachttijden ook buiten de normale reisdagen. Ook de transitroutes hebben daar meer files gehad dan normaal. Frankrijk en Spanje waren goed te bereiken.
Wat opviel: in de Pyreneeën en Madrid was het helemaal niet druk met toeristen. Ook niet met Spaanse. Aan de kust bij Almería was de bezetting wel iets meer dan 50%. Maar het was Catalonië waar het nog echt bomvol zat, ik had het laatste plekje op de camping en het stikte daar werkelijk van de Nederlanders, terwijl ik die elders in Spanje nagenoeg niet tegenkwam onderweg.
-
- expressweg
@Chris:
Antwerpen - Gent via Keulen ehh Brussel.
Niet de meest logische optie -- Zat je te twijfelen aan de E420 als optie?
Antwerpen - Gent via Keulen ehh Brussel.
Niet de meest logische optie -- Zat je te twijfelen aan de E420 als optie?
-
- Moderator
De E40 tussen Brussel en Gent was zo ongeveer het laatste stuk autosnelweg dat ik nog niet had gereden in België, dus ook maar eens meegepakt.
Vanuit mijn woonplaats is dat niet zo'n voor de hand liggend stuk snelweg (zoals te zien is op de kaart).
Afgezien van een paar inprikkers mis ik nu alleen nog de A19.
De route van Rouen naar Orléans had ik ook gekozen om een keer wat anders te proberen richting zuiden. Alle snelwegroutes naar het zuiden heb ik al (meer dan) eens gereden (A10, A20, A28, A84, A77, A6, A31, etc.)
De N154 is nog een redelijk snelle route, nauwelijks bebouwde kommen over toch wel een vrij grote afstand. Er werden wel eens plannen voorgesteld als autoroute onder concessie, maar er is nu al zoveel 2x2 voie express dat ze net zo goed de laatste stukken ook maar departementaal kunnen aanleggen.

Afgezien van een paar inprikkers mis ik nu alleen nog de A19.
De route van Rouen naar Orléans had ik ook gekozen om een keer wat anders te proberen richting zuiden. Alle snelwegroutes naar het zuiden heb ik al (meer dan) eens gereden (A10, A20, A28, A84, A77, A6, A31, etc.)
De N154 is nog een redelijk snelle route, nauwelijks bebouwde kommen over toch wel een vrij grote afstand. Er werden wel eens plannen voorgesteld als autoroute onder concessie, maar er is nu al zoveel 2x2 voie express dat ze net zo goed de laatste stukken ook maar departementaal kunnen aanleggen.
-
- 2x3 autosnelweg
Fijn land inderdaad, Spanje. Alleen soms wat lastig met de taal, aangezien velen alleen Spaans spreken. Maar je komt er altijd uit met een glimlach, handen, voeten en desnoods google translate.Chris schreef: ↑do 09 sep 2021, 20:40 Spanje bevalt mij wel als vakantieland. Je hebt er mooie cultuur, lekker en betaalbaar eten en drinken en geweldige landschappen die je bijna nergens anders zo in Europa aantreft. Dat ruige woestijnachtige heb je in Italië niet echt, wel een beetje in Griekenland.
Wij hadden voor nu een lange trip geplanned, maar er zijn volgende week wat dingen tussen gekomen. Vorige week vrijdagmiddag doorgereden naar Parijs. Het was druk en Waze stuurde ons via de E403, E42, A27, A23 en A2 via Valenciennes. Rare route, maar het is eens wat anders dan de A1 dus maar gedaan. Eenmaal op de A2 stonden we daar ook in de file...
Dinsdagmiddag zijn we dan Parijs uitgegaan en via Fontaineblue, Nangis en Provins in Courlon sur Yonne in een Chambre d'Hote uitgekomen. Leuke ervaring, maar een beetje een museum. De eigenaar sprak twee woorden Engels en drie woorden Duits en was tegen de tijd dat we aankwamen echter ook al aardig dooorgesmeerd met wijn....
Van daaruit gisteren naar de Chablis regio gereden en wat rondgekeken en wijn gekocht. Auxerre viel wat tegen qua atmosfeer, veel apart volk op de straat, het lag ons niet zo, dus vrij vlug verder naar Troyes. Daar hebben we gister eind van de middag en 's avonds wat rondgekeken, gegeten op een schuit...
Vandaag naar de Champagne regio, was het plan. Eenmaal bij Sezanne kwam het met bakken uit de lucht. Stopte telkens even en dan ging het weer, de voorspellingen waren ook niet beter, dus maar koers gezet richting huis via de A34 naar Bouillon, de N89 gereden tot Baraque Fraiture om te eten en vervolgens binnendoor ten oosten van Luik langs op Maastricht aan.
Het stukje ex-N6 van Champigny tot de A19 was aardig vlug, meestal 2+1 en grotendeels Vmax 90.
De route van Auxerre via Chablis, Tonnerre, Chaource naar Troyes schoot ook best lekker op met ook aardig wat stukken naar 90 gezet. Sowieso waren veel wegen die iets ruimer en rechter waren nog 90 d.m.v. bebording.
De N51 onderbreking in de A34 heb je weinig last van, al is het wel een beetje een dichtgeplamuurde stuiterbaan en hier en daar was ook de waterafvoer niet echt top.
Ik was met de meeste streken waar we waren positief verrast. Schoon, vrij vriendelijk volk, best prima. We hebben maar een paar stukjes gezien met oude kapotte vieze bende zoals ik mij Frankrijk uit eerdere trips herinner. Ook vrij weinig chagrijn gehad omdat wij weinig Frans spreken. Sterker nog, sommigen verontschuldigden zich voor hun slechte Engels of Duits; is nu ook weer niet nodig.
Blijft toch het gevoel dat Frankrijk voor mij voelt als een slechtzittende jas, ook op wegen en verkeer gebied. In Parijs vereisen de scooterpiloten nogal wat aandacht maar valt verder goed mee, als je niet angstig doet, gewoon mee gaat in de flow en bedacht bent op een enkele dwaas die wat doms doet, is er niks aan de hand. In de rest van Frankrijk over het algemeen ook best ok. Alleen zijn wegen soms echt slecht, qua wegdek hier en daar net Oekraïne maar met de potholes consequenter dichtgekliedert. En de Fransen en ik snappen elkaar niet altijd. Veel gejojo, stompzinnig kleven (terwijl ervoor ook verkeer zit en niemand ruimte heeft om aan de kant te gaan) maar bij gelegenheid niet inhalen, of inhalen maar dan ervoor gaan zitten treuzelen... Knipperlicht gebruiken alsof de auto als kerstboom versierd moet worden, maar waar het dan wel handig is ineens weer niet... Het zal de befaamde Franse slag wel zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
In juli en augustus was ik 2x een aantal dagen in Zweden (en Noorwegen). Heb toen redelijk tot goed weer getroffen, maar natuurlijk ook wel naar gepland en geluk gehad. Fris was het in Zweden inderdaad best wel, al nam ik dat graag op de koop toe. In Noorwegen was het echter aangenaam bij 20-23 graden in de zon. In een ander topic zal ik eerdaags nog een reisverslag posten. Persoonlijk vind ik Scandinavië lekker ongecompliceerd, zowel Denemarken, Noorwegen, Zweden als ook Finland. Hoewel ik graag in Zuid-Europese landen kom, kan je in Noord-Europa gewoon lekker onze moderne westerse maatstaven verwachten. Bovendien kan je je letterlijk overal met Engels redden, en desnoods de lokale taal (m.u.v. Fins) wat begrijpend lezen. Dat is me dit jaar toch goed bevallen moet ik zeggen.
In het oosten moet je zeker nog eens naar Slowakije. Een enorm ondergewadeerd land als je het mij vraagt. Vooral als je van bergen, kastelen en grotten houdt. En ook het bergachtige zuiden van Polen is absoluut een reis waard, al moet je absoluut niet in het Poolse hoofdseizoen naar Zakopane willen reizen. Het is er dan stervensdruk. De toeristische trekplijsters van Slowakije zijn in juli en augustus weliswaar ook druk, maar niet zo absurd als in Polen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg
De Fransen houden van hun clignoteur

Ik heb dit jaar overwogen om de Poolse Oostzeekust te bekijken, want hier en daar is die best mooi met kliffen en uitzichten. Maar de afstand ernaartoe is groot. Ook het rijgedrag van Polen zit me nog niet zo lekker. Staan Polen bekend om hun gastvrijheid?
-
- 2x3 autosnelweg
Polen kun je prima heen. Over het rijgedrag gaan veel spookverhalen rond maar dat valt tegenwoordig echt wel mee hoor. Doorgaans wat wilder dan Nederlanders maar een stuk minder asociaal.
Alleen in Warschau een beetje aggressief en naar het oosten toe wat lomper.
Service in horeca is over het algemeen ook prima.
Alleen in Warschau een beetje aggressief en naar het oosten toe wat lomper.
Service in horeca is over het algemeen ook prima.
-
- Moderator
Dat overdadig links knipperen bij inhalen op de snelweg lijkt wel elk jaar minder te worden. Ik zie het nu nog maar af en toe iemand doen, ik kan mij van 15 jaar geleden herinneren dat het nog massaal gedaan werd, een jaar of 6-7 geleden al wel flink wat minder en nu was het nog maar af en toe iemand. Nog niet zeldzaam, maar wel stukken minder dan vroeger.