Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » do 09 sep 2021, 23:33

Ik zie Chris nu voor de zoveelste keer schrijven dat ie niet in Oost-Europa is geweest.

Welk "smoesje" komt er nu weer op tafel?

Voor het EU-deel:
-> Geen hoogwaardige hoofdwegen (2x1 freeflow, 2+1 of beter): Alleen het geval in Letland, Roemenië en in mindere mate Bulgarije, Slowakije en Estland
-> graag goedkoop: bijna geheel Oost-Europa lacht je toe: Hongarije en Polen zijn echt goedkoop en stellen zeker niet teleur in afwisseling. Sfeer proeven kan altijd in de lokale "Polski Sklep" :mrgreen:
Benzine is Polen zo'n beetje het goedkoopste van de gehele EU, zelfs met de "bankboete"

-> Is er een beetje infra te zien?
Hoeveel jaren geschiedenis aan infrastructuur wens je te zien? Sovjet meuk: it's there ; Moderne 2x3 beton autosnelweg: It's there ; door elkaar geschud worden vanwege de verharding in historisch gebied: it's there

Mis ik nog iets? :duck:
(Lang verhaal kort: GA gewoon. Die i20 wil wel en de Finse Golf is slechts 2200 km - peanuts in vergelijking met Madrid)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » do 09 sep 2021, 23:37

Chris schreef: do 09 sep 2021, 23:31 Dat overdadig links knipperen bij inhalen op de snelweg lijkt wel elk jaar minder te worden. Ik zie het nu nog maar af en toe iemand doen, ik kan mij van 15 jaar geleden herinneren dat het nog massaal gedaan werd, een jaar of 6-7 geleden al wel flink wat minder en nu was het nog maar af en toe iemand. Nog niet zeldzaam, maar wel stukken minder dan vroeger.
Ik zag het gisteren en vandaag toch nog vrij veel. Eergisteren op het stukje A6 en afgelopen vrijdag richting Parijs viel het me een stuk minder op. Bij eerdere passages van Frankrijk is het me ook minder opgevallen.

Het werkt mij soms wat op de zenuwen., maar als ik dan mijn inhaalactie vlot afmaak en naar rechts ga, gaat men mee naar rechts en blijft kort achter me hangen (met de kerstboom modus uitgeschakeld)
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 09 sep 2021, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » do 09 sep 2021, 23:37

Jeff schreef: do 09 sep 2021, 23:33 Ik zie Chris nu voor de zoveelste keer schrijven dat ie niet in Oost-Europa is geweest.

Welk "smoesje" komt er nu weer op tafel?
Waar zie je mij dat 'voor de zoveelste keer schrijven'? Ik ben niet heel ver in Oost-Europa geweest, maar wel 3 x in Polen, 3 x in Tsjechië en ook wel eens in Slovenië en Kroatië.

Maar voor een vakantie vind ik Centraal/Oost-Europa saai. Polen heeft vrijwel overal een volstrekt oninteressant landschap. Dit soort landen zou ik eerder bezoeken 'om er eens geweest te zijn' of snelwegen afstrepen dan dat het nou echt uitnodigende vakantielanden zijn. Alleen bij Tsjechië of Slowakije krijg ik dat gevoel er een beetje bij. En misschien Hongarije.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 sep 2021, 23:40

duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:27 Polen kun je prima heen. Over het rijgedrag gaan veel spookverhalen rond maar dat valt tegenwoordig echt wel mee hoor. Doorgaans wat wilder dan Nederlanders maar een stuk minder asociaal.
Alleen in Warschau een beetje aggressief en naar het oosten toe wat lomper.
Persoonlijk vond ik het een aantal jaren terug al prima rijden in Polen. Geen echte aso's getroffen en/of problemen gehad. Ja, men reed deels wel te hard, maar ook weer niet zo overdreven. Het gaat er in Polen een stuk geciviliseerder aan toe als bijv. in Zuid-Italië. De wegen zijn er grotendeels ook (zeer) goed. Dat zal de laatste tijd alleen maar meer opgeknapt zijn.
Chris schreef: do 09 sep 2021, 23:37 Alleen bij Tsjechië of Slowakije krijg ik dat gevoel er een beetje bij. En misschien Hongarije.
Tsjechië vind ik erg saai vergelegen met Slowakije. Waarmee Tsjechië mij nog wel kan overtuigen is natuurlijk een stad zoals Praag, maar ook Boheems Zwitserland en het Reuzengebergte, al is dat laatste vrij oninteressant als je nog wat verder naar het Fatra en Tatra gebergte reist.
Chris schreef: do 09 sep 2021, 23:37 Polen heeft vrijwel overal een volstrekt oninteressant landschap.
Je zult je mening overdenken als je eens in Zakopane en omstreken bent geweest. Als je van bergen houdt: Ge-wel-dig! 8-) (Al is de plaats Zakopane zelf juist wel weer net wat overgewaardeerd.)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » do 09 sep 2021, 23:44

SnarfFlevoland schreef: do 09 sep 2021, 23:40
Chris schreef: do 09 sep 2021, 23:37 Polen heeft vrijwel overal een volstrekt oninteressant landschap.
Je zult je mening overdenken als je eens in Zakopane en omstreken bent geweest. Als je van bergen houdt: Ge-wel-dig! 8-)
Ja de Polen houden er wel van om die streek te benadrukken en ik geloof ook best dat dit een mooi gebied is die ik zou combineren met een vakantie in Slowakije.

Maar dat is maar een paar procent van Polen. Het overgrote deel van Polen (90%+) bestaat uit weilanden en bossen met nauwelijks noemenswaardige hoogteverschillen. Het is onderdeel van de Europese vlakte die zich uitstrekt van Noord-Frankrijk tot in Rusland.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » do 09 sep 2021, 23:46

Het is een mooi gebied, Slowakije in, Oekraïne in...
Roemenië en Bulgarije hebben ook leuke gebieden om te bezoeken en leuke dingen om te zien.

Maar voor ieder wat wils natuurlijk. Spanje is ook een topland om te bezoeken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wimpie25 » do 09 sep 2021, 23:47

Oost-Europa interesseert mij ook zeer weinig, als ik door een voormalige communistische blok wil rijden en op vakantie wil gaan, gaat voor de volle 100% mijn voorkeur naar de Balkan. Enkel van Hongarije kan ik zeggen dat het me nog wel iets of wat boeide maar dat kan ook zijn omdat het zo centraal gelegen is. Misschien dat het vanuit elke windrichting wel iets meesnoept?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » do 09 sep 2021, 23:52

Sommigen verdiepen zich erin en kiezen liever iets anders. Prima natuurlijk.

Ik denk echter ook dat er velen zijn die aan verkeerde stereotypes denken maar die landen verder geen kans geven, dat vind ik wel jammer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 sep 2021, 23:54

Chris schreef: do 09 sep 2021, 23:44 Maar dat is maar een paar procent van Polen. Het overgrote deel van Polen (90%+) bestaat uit weilanden en bossen met nauwelijks noemenswaardige hoogteverschillen. Het is onderdeel van de Europese vlakte die zich uitstrekt van Noord-Frankrijk tot in Rusland.
Mee eens. Het was maar om Polen z'n "eer" een beetje te redden. ;) Slowakije is vele malen interessanter. Het zal juist ook wel ondergewaardeerd zijn, omdat je daarvoor vanuit Nederland en Duitsland eerst door een lang saai stuk moet rijden, om er te komen. Zij het via Polen, Tsjechië of via het saaie deel van Oostenrijk. Plus een ook niet al te interessant deel van Duitsland...
duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:46 Spanje is ook een topland om te bezoeken.
Absoluut! :yes: Zolang de reis maar niet naar Palma de Mallorca gaat...

Wat me aan Spanje wat tegen zit is dat het geen welkomend land is voor de algemene luchtvaart. Ik moet me er nog echt eens in gaan verdiepen hoe je daar zorgenloos rond kunt vliegen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 10 sep 2021, 0:01, 3 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » do 09 sep 2021, 23:55

^^ We hadden het over Spanje toch? Malle is geen Spanje. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » vr 10 sep 2021, 0:04

Chris schreef: do 09 sep 2021, 23:31 Dat overdadig links knipperen bij inhalen op de snelweg lijkt wel elk jaar minder te worden.
Ik las net ergens dat vooral oudere Fransen het gewend zijn om te doen. Die sterven langzaam uit natuurlijk.

Polen heeft ook nog het Reuzengebergte en de Beskiden, de uitlopers van de Tatra. Dat soort gebieden is niet zo spectaculair als de Alpen, maar heeft wel een unieke couleur locale.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sven_engelen » vr 10 sep 2021, 0:06

Ik heb zelf een half jaar in Praag gewoond en ben er vorig jaar weer eens geweest en ben van plan om ook deze herfstvakantie weer te gaan en te verblijven in Oost-Tsjechië in een supergoedkoop pension (€13/nacht). Tsjechië trekt mij enorm aan en vooral Praag wat een prachtige stad is met een heel mooi historisch centrum. Zeker het bezoeken waard maar naast Praag heeft Tsjechië een mooi heuvellandschap en een rijke geschiedenis met de voormalige Sovjet Unie die je overal terug ziet. Al met al, als je een leuke en vooral goedkope vakantie zoekt in Oost-Europa dan Tsjechië zeker een goeie keus. Vooral voor mij als student ligt Oost-Europa eigenlijk eerder voor de hand dan een Verenigd Koninkrijk of een Noorwegen waar het veel duurder is. Dan kan ik maar 1x op vakantie en gelijk 2 jaar niet meer bij wijze van spreken. Dan ga ik liever naar Tsjechië waar ik nog wat goedkope biertjes mee naar huis kan nemen :top:

Ik ben zelf deze zomer naar de Alpen geweest in Niederau en vanuit daar verschillende tripjes gedaan naar Bergpassen als de Sellapas, Pordoipas, Großglockner en de meren in de provincie Salzburg. Zeer leuke vakantie gehad die m.i. voor herhaling vatbaar is.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 sep 2021, 1:12

SnarfFlevoland schreef: do 09 sep 2021, 23:54
duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:46 Spanje is ook een topland om te bezoeken.
Absoluut! :yes: Zolang de reis maar niet naar Palma de Mallorca gaat...
Daarmee doe je Mallorca tekort. Ja, in het seizoen is het een Duitse enclave, maar het eiland is erg mooi en heeft een afwisselende natuur. Het is er erg leuk rijden over bijvoorbeeld de kustweg Ma-10. De bergen in het noorden zijn de moeite waard. En de hoofdstad Palma is op zich niet heel bijzonder, maar is best een leuke stad met een mooie kathedraal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 10 sep 2021, 7:05

duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:52 Ik denk echter ook dat er velen zijn die aan verkeerde stereotypes denken maar die landen verder geen kans geven, dat vind ik wel jammer.
Dat idee heb ik ook wel eens. Persoonlijk zou ik echt wel meer landen willen bezoeken, ook die niet zo als vakantieland bekend staan.
Maar ergens blijft toch het beeld bestaan dat ex-communistische landen enkel maar grijs en grauw en zielloos zijn. Geheel ten onrechte natuurlijk.
Coen Tunnel schreef: vr 10 sep 2021, 1:12 Daarmee doe je Mallorca tekort.
Zeker. Afgezien van de drukke en zeer toeristische boulevard bij Palma en El Arenal heeft Mallorca een zeer afwisselend landschap (waar ook in de winter nog sneeuw kan liggen in de hoger gelegen gebieden). Naast bergen ook bossen, mooie uitzichten, leuke bergweggetjes (zoals naar de noordoostpunt), vlakke stukken... kortom, voor elk wat wils.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 sep 2021, 7:45

Palance schreef: vr 10 sep 2021, 7:05
duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:52 Ik denk echter ook dat er velen zijn die aan verkeerde stereotypes denken maar die landen verder geen kans geven, dat vind ik wel jammer.
Dat idee heb ik ook wel eens. Persoonlijk zou ik echt wel meer landen willen bezoeken, ook die niet zo als vakantieland bekend staan.
Maar ergens blijft toch het beeld bestaan dat ex-communistische landen enkel maar grijs en grauw en zielloos zijn. Geheel ten onrechte natuurlijk.
Cultureel zijn deze landen best interessant, en daar moet je het in het algemeen misschien meer van hebben dan van het landschap. Al verschilt dat natuurlijk ook per land. Polen schijnt bijvoorbeeld ook een mooie kust te hebben, en er is het Mazurisch merenplateau. Er is meer natuur dan alleen bergen. Veel Nederlanders gaan ook graag naar bv. Denemarken of Zweden, en dat doe je doorgaans ook niet voor de bergen.

Aan de andere kant ben ik het zeker ook met Chris eens dat Spanje een geweldig vakantieland is, met inderdaad zeer veel afwisseling tussen de verschillende gebieden. Ik vind het altijd leuk om in Spanje te zijn en ook de minder toeristische streken hebben mij vaak verrast.

Persoonlijk hou ik er ook van om nieuw landen te bezoeken. Ik had voor dit jaar nog een roadtrip naar Roemenië en Moldavië gepland, 2 van de slechts 4 landen op het Europese vasteland waar ik niet eerder ben geweest. Door een zakenreis heb ik dat voorlopig uitgesteld. Maar het staat zeker nog op de planning.

Waar ik een zwak voor heb zijn de landen van voormalig Joegoslavië. Allemaal hebben ze mooie natuur met bergen, Kroatië en Montenegro hebben ook prachtige kusten, er zijn veel leuke steden, variërend van prachtige historische steden als Split en Dubrovnik in Kroatië, waar je bij elke stap die je zet de geschiedenis beleeft, tot een levendige stad als Belgrado in Servië of een cultureel uiterst interessante stad als Sarajevo.

En zelfs al hou je wel van bergen, ook dan hebben landen als Polen, Slowakije, Roemenië, Bulgarije en enigszins ook wel Tsjechië, alsmede zeker ook de landen van voormalig Joegoslavië, heel wat te bieden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 10 sep 2021, 8:00

Wat afwisseling betreft vind ik het VK ook nog altijd een onderschoven kindje hier (even afgezien van de restricties van nu). Veel groen, ook bergen (geen Alpen, maar ook geen Limburgs Heuvelland). Sfeervolle plaatsen, maar ook leegte. Kust, maar ook bos.

Het is maar wat je zoekt. Maar uiteindelijk is het naar mijn mening wel zo dat veel mensen een bepaald beeld hebben van een bepaald land en dat strookt niet altijd met de werkelijkheid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 9:04

Ja het VK is geweldig. Zeker ook om met de auto te touren. Heb je daar wel eens gereden Chris?

Wat betreft Oost-Europa zitten er inderdaad saaie stukken tussen. In Polen en Hongarije bijvoorbeeld. Maar ook daar heb je prachtige gebieden. En als je de Balkan meetelt helemaal. Dat heeft zoveel moois te bieden. Voor mij heeft Spanje net zo goed veel saaie stukken naast mooie stukken. Maar goed, het is allemaal persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Wat ik persoonlijk wel heb is dat ik West-Europa cultureel als 1 pot nat ervaar. Met een nuance verschil tussen Noord en Zuid-Europa. Maar als ik tussen mijn oogharen doorkijk; Of ik nou in Frankrijk, Spanje of Italië ben, het voelt cultureel allemaal hetzelfde. In Noord-Europa heb je zo'n zelfde gebied waar wij weer onderdeel van uitmaken. Maar zelfs in grote lijnen is ook dat allemaal hetzelfde met zuiden. Zeker naarmate je meer buiten Europa komt begint het hier in West-Europa allemaal steeds meer op elkaar te lijken. In Oost-Europa heb ik dat veel minder, dat is toch meer een echt 'andere wereld'. Ook in VK (hoewel natuurlijk onderdeel van West-Europa) heb ik trouwens veel meer het gevoel ergens 'anders' te zijn dan in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 10 sep 2021, 9:21

Als je door je oogharen kijkt heb je gelijk, maar als je je ogen verder opengooit zie je toch wel genoeg detailverschillen binnen landen. Maar die zijn niet altijd zodanig groot dat je in een totaal andere cultuur komt. Dat had ik overigens ook niet zo toen ik een dagtrip maakte van Andalusië naar Tanger. De taal is er anders, maar qua bouw lijkt Tanger heel veel op Spaanse steden in Andalusië. Elders in Marokko was dat natuurlijk weer totaal anders :)

En wat is saai? Ik vond de A31/A6 in Frankrijk grotendeels ook erg saai. De Kroatische A3 is doodvermoeiend. Veel Duitse snelwegen (de A3 bijvoorbeeld uiteindelijk ook wel. De Afsluitdijk min of meer ook. Maar dat is ook persoonlijk.

Het VK voelt al net iets anders aan vanwege het linksrijden, dat gevoel had ik ook in Ierland. Ik hoop er gauw weer eens heen te kunnen zonder allerlei restricties.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 9:50

Volgens mij bedoelen we dan hetzelfde :).

Maar van saaiheid van snelwegen zou ik niet af leiden hoe interessant een bestemming is. Veel meer omgeving en cultuur. En om de omgeving te zien zijn de niet-snelwegen bijna altijd de beste optie. Snelwegen zijn voor mij leuk om snel op bestemming te komen. Maar op road-trip zijn het toch uiteindelijk de bestemmingen/omgeving zelf en de niet-snelwegen die het het meest interessant maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 sep 2021, 10:21

Coen Tunnel schreef: vr 10 sep 2021, 1:12 Daarmee doe je Mallorca tekort. Ja, in het seizoen is het een Duitse enclave, maar het eiland is erg mooi en heeft een afwisselende natuur. Het is er erg leuk rijden over bijvoorbeeld de kustweg Ma-10. De bergen in het noorden zijn de moeite waard. En de hoofdstad Palma is op zich niet heel bijzonder, maar is best een leuke stad met een mooie kathedraal.
Dat wil ik best van je aannemen, maar er zijn in dat geval nog zoveel meer eilanden te bezoeken. Corsica en Sardinië staan voorlopig bovenaan m'n lijstje. IJsland, Groenland en de Färöer trekken ook sterk m'n interesse, al zijn die eerste twee natuurlijk vrij 'grote' eilanden. Voor wat betreft Spanje trekken de Canarische eilanden m'n aandacht. Als ik dat allemaal ooit gezien heb, wil ik Mallorca nog eens overdenken. ;) Het vaste land van Spanje heeft zoveel te bieden, daar ben ik sowieso nog wel een poosje zoet mee, voordat ik daar alle bezienswaardige plekken gezien heb.
Palance schreef: vr 10 sep 2021, 8:00 Wat afwisseling betreft vind ik het VK ook nog altijd een onderschoven kindje hier (even afgezien van de restricties van nu). Veel groen, ook bergen (geen Alpen, maar ook geen Limburgs Heuvelland). Sfeervolle plaatsen, maar ook leegte. Kust, maar ook bos.
Het mooie van het VK is toch meer richting Schotland te zoeken, of niet? Dat is dan nog wel een stukje vanaf Dover.
sanderl schreef: vr 10 sep 2021, 9:50 Maar van saaiheid van snelwegen zou ik niet af leiden hoe interessant een bestemming is. Veel meer omgeving en cultuur. En om de omgeving te zien zijn de niet-snelwegen bijna altijd de beste optie. Snelwegen zijn voor mij leuk om snel op bestemming te komen. Maar op road-trip zijn het toch uiteindelijk de bestemmingen/omgeving zelf en de niet-snelwegen die het het meest interessant maken.
Helemaal mee eens. Op het wegenforum worden autosnelwegen vaak extreem overgewaardeerd. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 10 sep 2021, 10:25

SnarfFlevoland schreef: vr 10 sep 2021, 10:21 Het mooie van het VK is toch meer richting Schotland te zoeken, of niet? Dat is dan nog wel een stukje vanaf Dover.
Naar Schotland neem ik de ferry vanuit IJmuiden, dan is via Dover wel erg om :)

Overigens wordt Wales ook nog wel eens vergeten (dat kan wel prima via Dover). Zeker het gebied rond Snowdonia.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 10:36

SnarfFlevoland schreef: vr 10 sep 2021, 10:21 Het mooie van het VK is toch meer richting Schotland te zoeken, of niet? Dat is dan nog wel een stukje vanaf Dover.
Puur voor de natuur zit je wel het beste richting het noorden. Maar ook Wales, Devon en Cornwall zijn prachtig. Maar ook dat is niet om de hoek van Dover. Maar als je genoeg hebt aan minder uitbundige natuur (niet per se saai hoor ), het proeven van de cultuur en leuke steden hoef je niet zo ver.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 10 sep 2021, 11:06

sanderl schreef: vr 10 sep 2021, 10:36 ... leuke steden hoef je niet zo ver.
York is er zo eentje. Met de nachtboot naar Hull en dan met de bus. In normale tijden werden daar goede combinatiepakketten voor verkocht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door JB81 » vr 10 sep 2021, 11:42

duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:46
Roemenië en Bulgarije hebben ook leuke gebieden om te bezoeken en leuke dingen om te zien.
Was een paar weken geleden nog in Boekarest, Brasov en de tussengelegen Karpaten. Prachtig gebied!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 sep 2021, 11:47

Het zal voor mij wel zelf vliegen worden. :lol: Dan moet het weer in de UK wel een paar weken meezitten om een mooie rondtocht te kunnen maken. Ook Irland zou ik graag eens willen bezoeken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 12:09

JB81 schreef: vr 10 sep 2021, 11:42
duikgek89 schreef: do 09 sep 2021, 23:46
Roemenië en Bulgarije hebben ook leuke gebieden om te bezoeken en leuke dingen om te zien.
Was een paar weken geleden nog in Boekarest, Brasov en de tussengelegen Karpaten. Prachtig gebied!
In Roemenië is de Transfagarasan volgens mij door Top Gear ook tot de mooiste weg van Europa benoemd.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door JB81 » vr 10 sep 2021, 12:22

^^
Klopt, die staat nog op het verlanglijstje. Heb met een vriend al jarenlang het plan om een road trip Noordzee-Zwarte Zee te doen (in 2020 werden de plannen echt serieus maar toen kwam Corona).

Nu was ik er met mijn vriendin met het vliegtuig. Boekarest-Brasov v.v. hebben we met de trein gedaan, het spoor volgt min of meer hetzelfde trace als de DN1. Ook een erg mooie reis.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » vr 10 sep 2021, 16:48

sanderl schreef: vr 10 sep 2021, 12:09 In Roemenië is de Transfagarasan volgens mij door Top Gear ook tot de mooiste weg van Europa benoemd.
Daarnaast ligt ook de Transalpina. Maar ik heb meer filmpjes gezien van interressante stukjes Roemenië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » vr 10 sep 2021, 19:38

Coen Tunnel schreef: vr 10 sep 2021, 7:45Aan de andere kant ben ik het zeker ook met Chris eens dat Spanje een geweldig vakantieland is, met inderdaad zeer veel afwisseling tussen de verschillende gebieden. Ik vind het altijd leuk om in Spanje te zijn en ook de minder toeristische streken hebben mij vaak verrast.
Dat heb ik dus ook met Spanje. De meeste mensen hebben er een wat eenzijdige ervaring, dat zie je ook wel op de weg, je ziet Nederlanders hoofdzakelijk in de kuststreek van Catalonië en wat dichter bij de Franse grens. Maar Spanje is enorm divers, zoals afgelopen vakantie heb ik een combinatie van natuur, cultuur en strand gedaan. Diverse steden bezocht, ruige natuurgebieden gezien (twee keer boven de 2000 meter hoogte geweest bij Almería en ook de bergen rond Madrid) en twee keer een paar dagen bij het strand. Strandvakanties zijn niet helemaal mijn ding, na een paar uur heb ik het wel gezien, maar het is toch wel lekker om even in zee te zwemmen na een toertocht.

Spanje heeft uiteraard ook saaie delen, met name de Meseta Central is buiten de berggebieden over het algemeen monotoon, al zijn er wel wat verrassende steden (bijv. Segovia). Maar het rijden op de autosnelwegen in Spanje is vaak al veel meer spectaculair dan grote delen van Frankrijk.

Er zijn veel bijzondere snelwegtrajecten door berggebieden. De A-23 over de Monrepós ten noorden van Huesca is recentelijk voltooid en dat is een bijzonder stuk om te rijden. De A-2 van Zaragoza richting Madrid is 200 kilometer door bergachtig terrein met woestijnkenmerken, lijkt soms net het westen van de VS. De A-44 ten zuiden van Jaén en ten zuiden van Granada zijn leuk om te rijden. De A-7 langs de kust bij Almería is ook bijzonder. En bijvoorbeeld de A-92 door de Tabernaswoestijn, de A-92N door de weidse landschappen met bergketens in het binnenland deden mij wel wat denken aan video's die ik uit Nevada zag. Snelwegen zijn in Spanje zeker niet alleen maar saaie stukken om zo snel mogelijk op bestemming te komen. Dat maakt het rondreizen ook zo leuk.

Ik ben inmiddels in 46 van de 47 provincies op het Spaanse vasteland geweest (enige die ik nog niet heb is Córdoba), toch weet ik dat er nog veel meer te ontdekken valt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » za 11 sep 2021, 0:31

^^ Als we Chris tips voor roadtrips mogen geven, dan zou ik hem willen adviseren eens een bezoek te brengen aan de Verenigde Staten. Het land van roadtrips bij uitstek. Dashcam mee, heen vliegen, auto huren en genieten maar. :woop:

Ok, dit heeft wel een keerzijde: de weinige campings die de VS telt, zijn hoofdzakelijk bedoeld voor mobile homes, campers dus. Een camping waar je met je tentje kunt staan zijn schaars. Hotels en motels zijn er echter in alle prijsklassen.

Het beste is wat onderzoek te doen naar verschillende ketens zoals Motel 6, Super 8 en Travelodge. Allemaal vrij basic met prijzen die vergelijkbaar zijn voor een overnachting op een camping, denk ik.

Als je je dan ook tijdens je hele verblijf overnacht in hotels van dezelfde hotelgroep, kun je vrijwel zeker een korting of een gratis upgrade krijgen. Dat is typisch Amerikaans: loyaliteit wordt beloond, sneller en beter dan in Europa.

Plaats reactie