[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » zo 05 sep 2021, 20:09

ETH Höngerberg is ook zo'n lekker bereikbaar plaatsje voor studenten. Maar goed, met het OV kun je het goed uitmikken. Op zich :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Wouter N14 » zo 05 sep 2021, 20:16

Pino schreef: za 04 sep 2021, 16:18 Volgens mij zijn de meeste Nederlandse trams zo uitgerust dat ze 70 zouden kunnen rijden. Maar in de praktijk halen ze het niet, zelfs 50 niet. Althans dat leid ik maar even af uit het feit dat ik ze met de auto ook inhaal midden tussen twee haltes in. Je komt vermoedelijk wel dichter bij topsnelheid wanneer er grotere afstand tussen haltes zit, zoals tussen Delft en Den Haag of op een Erasmusbrug.
Bij de Haagse GLT8-trams kon je als passagier de snelheidsmeter zien. Ik heb dat vaak wel in de gaten gehouden maar dat is alweer jaren geleden. Bij Ternoot naar beneden werd volgens mij wel eens de 70 aangetikt en op de lijn naar Delft is dat volgens mij ook een standaard snelheid. Dat is ook een officiële buitenlijn met bijbehorende maatregelen (en ook de reden dat de GLT een hogere topsnelheid heeft dan de Avenio).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » zo 05 sep 2021, 21:42

Ik heb de trams in Zürich wel gezien, maar niet gebruikt. Oude dingen zo te zien. Lichtblauw als ik het goed herinner.

De reden is dat ik het OV in het buitenland vaak niet begrijp. Waar koop je een kaartje? Hoe moet dat? Wat kost het om van A naar B te komen?

Ik rij gewoon met de auto het centrum in en parkeer die in de dichtstbijzijnde parkeergarage. Niet op straat of op een in de open lucht bevindende parkeerplaats. Daar mag je vaak maar een beperkte tijd staan, bijvoorbeeld twee uur, en ik weet niet bij voorbaat of ik dan al terug ben. Parkeergarages hebben als voordeel dat het vrijwel altijd onbeperkt is, 24/7, je kunt betalen met een creditcard (geen gezoek naar muntgeld) en de auto staat veilig. Veel parkeergarages hebben bewakingscamera's. Nog een voordeel: de auto staat niet in de volle zon. Ook fijn bij hoge temperaturen.

De kosten vallen reuze mee, zelfs een "duur" tarief in het buitenland valt vaak in het niet bij de absurde uurprijzen die in Nederland gevraagd worden. Voorbeeld: Monte-Carlo. Niet bepaald de goedkoopste plek op deze planeet. Voor 24 uur parkeren in een openbare parkeergarage betaalde ik maar € 20. Daarvoor parkeer je in een grote stad in ons land hooguit een uur of vier, vijf.

Mocht het zo zijn dat ik op mijn wandeling ver van de parkeergarage waar ik mijn auto heb geparkeerd terecht ben gekomen, dan kan het natuurijk zijn dat ik geen zin heb om de hele weg terug te lopen. Dan neem ik vaak een taxi. Vooral bij hitte een mooi alternatief. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » zo 05 sep 2021, 21:53

@WouterN14: stadstrams rijden in Den Haag niet sneller dan 50.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Wouter N14 » zo 05 sep 2021, 21:57

^^ Dat zal de officiële limiet zijn ja, en mogelijk is de naleving ook wel aangescherpt. Er is natuurlijk ook nieuwe baanbeveiliging gekomen met RandstadRail. 15-20 jaar geleden gingen ze toch echt met 60+ naar beneden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » zo 05 sep 2021, 21:59

Ik heb ze nooit harder dan 50 zien rijden met GTL8.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » wo 08 sep 2021, 20:38

In Zwitserland kwam ik een Autostrasse, compleet met groene wegwijzers etc. tegen die een H-nummer had. Nooit geweten dat die variant bestond: ik dacht dat alle Autostrassen een A-nummer hadden.
Het ging om een vrij kort stuk van de H10 tussen Luzern en Wolhusen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door verfmeer95 » wo 08 sep 2021, 20:49

^^ Er zijn meer van dat soort stukken, zoals de T16 bij Wattwil.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 sep 2021, 22:50

Daar zijn er inderdaad nog een aantal van, zoals ook de bypass van Teufen in Appenzell Ausserhoden. Die heeft zelfs geen eens een H, T of ander nummer. Een stuk bij Wattwil is ook alleen T16 administratief, aangezien de H16 door de plaats zelf heenloopt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2021, 23:19

SnarfFlevoland schreef: wo 08 sep 2021, 22:50 Daar zijn er inderdaad nog een aantal van, zoals ook de bypass van Teufen in Appenzell Ausserhoden. Die heeft zelfs geen eens een H, T of ander nummer.
AR90 volgens OpenStreetMap en WikiSara.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 sep 2021, 0:20

^^
Toch nog een administratief nummer opgedoken. Het zou anders ook Zwitserland niet zijn. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Palance » do 09 sep 2021, 7:09

Hajo schreef: zo 05 sep 2021, 21:42 De reden is dat ik het OV in het buitenland vaak niet begrijp. Waar koop je een kaartje? Hoe moet dat? Wat kost het om van A naar B te komen?
Dat is een deel van de charme om dat van te voren uit te zoeken. En ga je vrij spontaan naar een plaats toe, dan kan de receptie van een hotel je heus altijd ook wel helpen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » do 09 sep 2021, 7:11

Willem schreef: wo 08 sep 2021, 20:38 In Zwitserland kwam ik een Autostrasse, compleet met groene wegwijzers etc. tegen die een H-nummer had. Nooit geweten dat die variant bestond: ik dacht dat alle Autostrassen een A-nummer hadden.
Het ging om een vrij kort stuk van de H10 tussen Luzern en Wolhusen.
Delen van de H 5 hadden dat ook (zelfs met autobahnstatus). Inmiddels hebben die ook een ander nummer gekregen volgens Marcel. Het omgekeerde; dat het autobahnschildje wordt gebruikt voor wegen die nog niet tot autosnelweg zijn omgebouwd en dus nog blauwe wegwijzers hebben komt ook voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 sep 2021, 8:09

Palance schreef: do 09 sep 2021, 7:09
Hajo schreef: zo 05 sep 2021, 21:42 De reden is dat ik het OV in het buitenland vaak niet begrijp. Waar koop je een kaartje? Hoe moet dat? Wat kost het om van A naar B te komen?
Dat is een deel van de charme om dat van te voren uit te zoeken. En ga je vrij spontaan naar een plaats toe, dan kan de receptie van een hotel je heus altijd ook wel helpen.
En blijkt de zorgvuldig uitgezochte betaalmogelijkheid (zoals een SMS-ticket in Antwerpen als buitenlander) niet te werken dan kun je altijd nog "per ongeluk" zwartrijden. Daar kom je 9 van de 10 keer wel me weg :duck:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » do 09 sep 2021, 8:10

Coen Tunnel schreef: wo 08 sep 2021, 23:19
SnarfFlevoland schreef: wo 08 sep 2021, 22:50 Daar zijn er inderdaad nog een aantal van, zoals ook de bypass van Teufen in Appenzell Ausserhoden. Die heeft zelfs geen eens een H, T of ander nummer.
AR90 volgens OpenStreetMap en WikiSara.
Dat zal een kantonale weg zijn. Het voorvoegsel AR (afkorting van het kanton) zal geen toeval zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 sep 2021, 12:28

Vinny schreef: do 09 sep 2021, 7:11 Het omgekeerde; dat het autobahnschildje wordt gebruikt voor wegen die nog niet tot autosnelweg zijn omgebouwd en dus nog blauwe wegwijzers hebben komt ook voor.
Waar komt dat precies voor? Daar is me actueel geen geval meer van bekend, behalve misschien op de één of andere Zubringer. Op de A16 wordt bijvoorbeeld nadrukkelijk de autosnelwegstatus opgeheven waar blauwe borden staan bij La Heutte. Dat is daar een 2x2 bubeko weg. Andersom: Zelfs het kleine stukje autosnelweg op de H20 (nu A20) bij Crêt-du-Locle heeft groene borden.

Bij autowegen komt het inderdaad nog wel eens voor dat er blauwe borden staan, al wordt dat geloof ik ook steeds minder.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door harry » do 09 sep 2021, 13:09

Wat betekent het gele onderbord hier eigenlijk?
https://www.google.com/maps/@45.8544542 ... 312!8i6656
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 sep 2021, 13:11

^^
Dat betekend dat je daar geen tolvignet nodig hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » do 09 sep 2021, 13:21

^^ Dat heb ik op andere vergelijkbare kantonale wegen (en misschien zelfs deze?) wel beter aangegeven gezien. Eerder met teksten als “geen vignet-plicht”.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » vr 10 sep 2021, 20:16

Ja in Ticino doen ze het blijkbaar anders. Ik kan mij overigens niet herinneren dat ooit eerder gezien te hebben.
Nou is dat voorbeeld van Harry in 2020 de N24 geworden dus het zal wel weggehaald zijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 11 sep 2021, 19:14

Ik ben vandaag weer eens gaan kijken in Schwamendingen.
Ze zijn wel iets verder gekomen, maar ik kan niet zeggen dat het echt opschiet. In een jaar hebben ze zo'n 200 m tunnel gebouwd:
Afbeelding

Die muur was er vorig jaar ook al, maar nu rijdt al het verkeer ten zuiden ervan
Afbeelding

In de tunnel:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 11 sep 2021, 19:34

Wat dichter bij het centrum nieuwe geluidsschermen:
Afbeelding

Ik snap eigenlijk niet waarom dit bord oranje is, dit is normaal ook zo. Maar het levert een bijzondere foto op, oranje nummers zie je zelden
Afbeelding

Hier staat Koblenz met nummer 17 aangegeven. Vroeger stond 4 er ook bij.
Afbeelding

Alleen jammer dat bij het volgende punt het nummer nergens meer staat, en ook Koblenz niet (dat verbaast mij meer)
Afbeelding

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » za 11 sep 2021, 19:51

^^ bij de laatste twee foto's, is de platz een strasse geworden?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » za 11 sep 2021, 20:16

marcel schreef: vr 10 sep 2021, 20:16 Ja in Ticino doen ze het blijkbaar anders. Ik kan mij overigens niet herinneren dat ooit eerder gezien te hebben.
Op de autostrada ten noorden van Lugano staat het ook. Heeft die überhaupt een wegnummer?

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » wo 15 sep 2021, 10:49

Here is a "no vignette required" sign in Lugano: https://www.google.com/maps/@46.02727,8 ... 312!8i6656

That road has no public road number, as basically only motorways are called by the public by their number. 1-30 are sometimes also used for main non-motorway roads, but that's much less frequent. Sometimes also internal numbers for minor roads are used in public, with some fantasy variations. For example, today's A24 Mendrisio-Stabio Autostrasse was once referred to as "SPA 394" on newspapers etc (I don't know what "SPA" stands for), the missing link of A13 Locarno-Bellinzona is usually referred to as "the A2-A13" and not just "A13".

However, there internal numbers used by the adminsitration. In Ticino main roads are numbered around the range 390 to 420 (Mendrisio-Stabio was 394), but they are never used in public (except in the case of the SPA 394). Somebody placed these numbers in OpenStreetMaps.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » wo 15 sep 2021, 11:27

Coccodrillo schreef: wo 15 sep 2021, 10:49I don't know what "SPA" stands for
SP duidt op Strada Principale, oftewel de Italiaanse vertaling van Hauptstrasse. Je komt wel documenten tegen waar wordt gesproken over Strada Principale A394; waar het officiële Hauptstrasse-nummer 394 er dus een A bij heeft gekregen. Dat zal wel zijn gedaan om het autoweg-karakter in beeld te brengen. Officiële status hiervan is mij volkomen onduidelijk, al is het terminologie die je nog tegenkomt in stukken van het kanton Ticino en betrokken gemeenten.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » wo 15 sep 2021, 11:46

Is die A niet traditioneel in de Zwitserse administratie voor "Alpen"?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » wo 15 sep 2021, 12:49

^^ Zat ik nog over na te denken inderdaad: het onderscheid Alpenstrasse/Jurastrasse/Talstrasse, wat als ik me goed herinner vooral draait om subsidies. Maar ik kan me niet indenken dat deze weg langs randje Povlakte als Alpenstrasse zou gelden ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 sep 2021, 21:34

Een minimum gevangenisstraf bij hoge snelheidsovertredingen, zogenaamde "Raser delikte", schijnt afgeschaft te worden. Een standaard gevangenisstraf wordt als een fout gezien in de "Via Sicura" wetgeving, die in 2013 ingevoerd werd. In de toekomst is er alleen nog een geldboete voor snelheidsovertredingen voorzien en zullen rechters meer ruimte krijgen voor (mildere?) oordelen.

Bron: https://www.srf.ch/news/schweiz/parlame ... ovid-tests
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Allan C » wo 15 sep 2021, 22:11

Some photos of Quaibrücke at Zürich. This construction of the bridge was started in 1880 and opened in 1885. In the mid 1880s, it was built simultaneously with the construction of Zürich's new quays. 98 years later, this bridge was rebuilt & widened between 1982 and 1984. And it has been renovated in mid-2015.

1°)
AfbeeldingQuaibrücke Zürich 04 by FreewayAllan, sur Flickr

2°)
AfbeeldingQuaibrücke Zürich 03 by FreewayAllan, sur Flickr

3°)
AfbeeldingQuaibrücke Zürich 02 by FreewayAllan, sur Flickr

4°)
AfbeeldingQuaibrücke Zürich 01 by FreewayAllan, sur Flickr

Plaats reactie