Verkeersborden in België
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Verkeersborden in België
Een onderbord die het verkeersbord nog eens uitlegt, dat ziet er inderdaad nogal dubbelop uit (zoals in Frankrijk met 'cédez le passage'). Al lijkt het me in dit geval niet slecht als extra attentiewaarde om te vermijden dat verkeer nietsvermoedend rechtdoor rijdt.
Wat ik me trouwens ook al eens afgevraagd heb: waarom zijn sommige onderborden blauw en andere wit? Bv uitgezonderd fietsers staat bijna altijd in het wit, terwijl tekst meestal in het blauw staat. Heeft dat een andere status?
Wat ik me trouwens ook al eens afgevraagd heb: waarom zijn sommige onderborden blauw en andere wit? Bv uitgezonderd fietsers staat bijna altijd in het wit, terwijl tekst meestal in het blauw staat. Heeft dat een andere status?
Laatst gewijzigd door Alfa op do 05 aug 2021, 1:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
In Oostende zie je op R31 regelmatig borden 50 staan met het onderbord 'herhaling'. Dat zie je meestal als je eerder ervoor een bord '70' gepasseerd bent waardoor het nogal verwarrend is. Want je denkt dan dat je misschien een bord gemist hebt en te snel reed op de weg voor het bord (zeker als er flitspalen staan). Maar ze willen duidelijk maken dat de zone met de verhoogde snelheid eindigt en je terug in de snelheid van de bebouwde kom terechtkomt (50 dus), daar verwijst de herhaling naar. Zijn er geen betere manieren om dat aan te duiden?
Voorbeeld op de R31:
Bord 50 (herhaling)
https://www.google.be/maps/@51.2145517, ... 6656?hl=nl
Bord 70 aan het begin van het wegsegment:
https://www.google.be/maps/@51.2143267, ... 56?hl=nl
Dergelijke situatie doet zich een paar keer voor op de R31.
Voorbeeld op de R31:
Bord 50 (herhaling)
-
- 2x2 autosnelweg
In het geval van het Leuvense voorbeeld, het is jaren toegestaan geweest daar rechtdoor te rijden. Tegenwoordig mag men eigenlijk al niet meer op dat punt beland zijn met de wagen. Alles op dat punt is verboden toegang voor alles behalve plaatselijk verkeer of aangelanden.
Wat betreft de kleur van de onderborden, standaard is alles blauw behalve die voor de zwakke weggebruikers. Ooit is getracht alles wit te maken, maar das op een niet gestuikt bij de Walen. Op zich werkt het huidige systeem goed. Als je als fietser van ver iets Wits ziet, weer je dat je kan passeren.
Wat betreft de kleur van de onderborden, standaard is alles blauw behalve die voor de zwakke weggebruikers. Ooit is getracht alles wit te maken, maar das op een niet gestuikt bij de Walen. Op zich werkt het huidige systeem goed. Als je als fietser van ver iets Wits ziet, weer je dat je kan passeren.
-
- autoweg
Alfa schreef: ↑do 05 aug 2021, 1:13 In Oostende zie je op R31 regelmatig borden 50 staan met het onderbord 'herhaling'. Dat zie je meestal als je eerder ervoor een bord '70' gepasseerd bent waardoor het nogal verwarrend is. Want je denkt dan dat je misschien een bord gemist hebt en te snel reed op de weg voor het bord (zeker als er flitspalen staan). Maar ze willen duidelijk maken dat de zone met de verhoogde snelheid eindigt en je terug in de snelheid van de bebouwde kom terechtkomt (50 dus), daar verwijst de herhaling naar. Zijn er geen betere manieren om dat aan te duiden?
Voorbeeld op de R31:
Bord 50 (herhaling)
De R31 bevindt zich in de bebouwde kom van Oostende, dus zone 50. Het bord met 70 duidt aan dat je op dat segment 70 mag, het bord met 50 Herhaling wijst er op dat je vanaf hier terug op de regels van de bebouwde kom valt, dus 50.
Is de enige logica die ik kan bedenken.
-
- expressweg

Een onderbordje “herhaling” ken ik met name uit Frankrijk (rappel) en betekent voor mij dat het wegvak waar ik net reed blijkbaar ook al 50 was.
Edit: zo wordt het in bijvoorbeeld Luik ook gebruikt:
https://goo.gl/maps/A818Q3P1Zv6XhQB59
-
- 2x3 autosnelweg
De zuiverste oplossing is gewoon een bordje 'einde alle snelheidsbeperkingen' zetten op het einde van het segment 70. Maar dat heeft als nadeel dat de weggebruiker niet geattendeerd wordt dat verderop 50 geldt. Er zou een herhalingsbordje moeten komen van de bebouwde kom.
-
- 2x2 autosnelweg

Een herhalingsbord van de bebouwde kom zou inderdaad interessant zijn, maar jammer genoeg kennen wij dit bord niet. Dat men een gewone beperking van 50 met daaronder 'Herhaling' neerzet is dan ook weer niet geheel correct. Normaal gezien mag men dit onderbord enkel gebruiken op trajecten waar er geen verandering is van snelheidslimiet (inherent of expliciet) maar dient het eerder om de weggebruikers op de reeds geldende limiet te attenderen. Vooral op weggedeeltes waar gedurende lange tijd geen kruisingen zijn geweest.
Nog enkele recente aanwinsten

-
- autoweg

Nog een voorbeeld van de 50, na regime 70, binnen de bebouwde kom:
https://goo.gl/maps/XtBrXJJdWN7RMUrm7
In dit geval bebouwde kom van Asse. In mijn ogen wel logischer te plaatsen NA de zijstraat...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- expressweg
Vroeger zag je dat echt overal, tegenwoordig wat minder omdat veel 70-wegen bibeko naar 50 afgewaardeerd zijn. Ik vind het persoonlijk wel handig, ik leg meteen de link dat ik dan bibeko rij.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Wettelijk maakt het wel een verschil: als die bordjes er staan moeten fietsers het fietspad gebruiken. Anders zouden ze ook links van de paaltjes mogen rijden en het autoverkeer hinderen.
-
- 2x3 autosnelweg
De Vennbahn is zoals gekende een spoorlijn die officieel Belgisch grondgebied is en door Duitsland loopt. Klopt het dat dit een Belgisch bord is? https://www.google.be/maps/@50.6316442, ... 8192?hl=nl.
Maar dit voorrangsbord lijkt me dan weer niet Belgisch: https://www.google.be/maps/@50.6405306, ... 8192?hl=nl
Maar dit voorrangsbord lijkt me dan weer niet Belgisch: https://www.google.be/maps/@50.6405306, ... 8192?hl=nl
-
- stadsweg

-
- woonerf
Dat zou het geval zijn als de okerkleurige strook onveranderd verderliep. Maar de witte lijnen maken het op die plaats ook een verplicht fietspad.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
Een kolossaal portaal en één klein verkeersbord. Dan valt de boodschap kennelijk toch weg.

-
- 2x2 autosnelweg

De bedoeling is dat daar nog rijstrooksignalisatie geïnstalleerd wordt. Dit was voorzien voor december maar voorlopig ziet het portaal er nog steeds zo uit.
Die vrachtwagen op Streetview begaat daar wel een ernstige overtreding en ook Google is niet heilig, enkele klikken terug (voor afrit Holsbeek) maakt de Streetviewwagen ook vrolijk gebruik van de spitsstrook terwijl deze gesloten is

-
- 2x2 autosnelweg
Dat is inderdaad een Belgisch bord. Het kent verschillende varianten en staat gewoon in de wegcode. F99, openbare (of deel van) weg voorbehouden voor fietsers en voetgangers.Alfa schreef: ↑za 11 sep 2021, 12:35 De Vennbahn is zoals gekende een spoorlijn die officieel Belgisch grondgebied is en door Duitsland loopt. Klopt het dat dit een Belgisch bord is? https://www.google.be/maps/@50.6316442, ... 8192?hl=nl.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Ja ik had het over her bord dat je zowel in het eerste als tweede voorbeeld had gespot 

-
- 2x2 autosnelweg
Er is op zich wel een wildgroei aan onderbordjes onder een C3
te vinden in BE, tot waar de oorspronkelijke betekenis van het C3 bord grotendeels verloren is gegaan.

-
- Moderator
Geldt een
in België eigenlijk voor de hele rijbaan? Moet er niet een pijl bij gebruikt worden om aan te geven om welke rijstrook het gaat? Hebben die
op de E314 juridisch betrekking op de hele snelweg en niet alleen de spitsstrook?

-
- 2x2 autosnelweg

Wanneer verkeersborden in het Vlaamse en Brusselse gewest boven een rijstrook hangen, gelden deze enkel voor desbetreffende rijstrook.
uiteindelijk zijn de gestandaardiseerde onderborden allemaal terug te vinden in de categorie M, maar is de C3 net ook voorzien om voor elke unieke situatie een gepast onderbord te kunnen ontwerpen. Ik heb niet gevoel dat er een wildgroei ontstaat.
-
- 2x2 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Km357 op do 06 jan 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Zou dat niet voor zo'n beetje alle landen gelden die zich confirmeren aan het Verdrag van Wenen?
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad, zeker bij zoneborden loopt het de spuigaten uit: snelheidszones, parkeerzones, verbodszones, ... . Op den duur moet je een halve boekhouder zijn om nog te weten welke regels op welke plaats gelden. Wat nog ergerlijker is is dat die zoneborden vaak een kleinere versie van het bord bevatten (terwijl het net groter zou moeten zijn dan een 'los bord' omdat veel belangrijker is aangezien het een grotere gebied beslaat).
-
- 2x2 autosnelweg

Tegenwoordig ook fietsstraatzones

Maar inderdaad, soms gaat het erover. Je hebt zones waar gedurende een bepaalde periode betalend parkeren geldt, buiten die uren geldt dan een blauwe zone, behalve op zon en feestdagen en geldt tegelijkertijd een uitzondering voor dit alles als je een bewonerskaart hebt.... Ah ja en als men eens gek wil doen, kan men daar nog eens extra een zone 30, fietsstraatzone en emissiezone over knallen.
Ik begrijp dat het tegenwoordig niet gemakkelijk is dit allemaal te reguleren nu binnensteden en woongebieden veel leefbaarder gemaakt worden. Vroeger had je asfalt van deur tot deur en had je hoogsten binnen de bebouwde kom blauwe zones. Parkeren kon je betalen aan de parkeermeter bij de parkeerplaats zelf, schoolzones, zone 30 en diens meer bestond allemaal nog niet.
Om dit op te lossen zou een uitgebreider systeem van parkeerwegmarkering niet misstaan zodat je tenminste dat al kan uitsluiten want tegenwoordig heb je een notitieboekje nodig in de auto.
Dat lijkt me inderdaad logisch, maar als je in de wegcode bij de algemene bepalingen van de verkeerstekens gaat kijken, dan wordt deze regelgeving apart vermeldt per gewest en ik zie niet meteen of daar nu nog verschil tussen zit maar volgens mij heeft Vlaanderen deze regels eerder ingevoerd dan de rest.Snelwegfreak schreef: ↑do 06 jan 2022, 19:38Zou dat niet voor zo'n beetje alle landen gelden die zich confirmeren aan het Verdrag van Wenen?
Vroeger kon men immers enkel een aanwijsbord naast de weg zetten met daarop pijlen die rijstroken voorstelden en de bijhorende specifieke regels per rijstrook.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /248-art65
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
Wat zijn "LM"? Een hoeveelheid sigaretten die je per dag rookt, of lengtemeters?