[TR] Türkiye • Turkije

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: [TR] Turkije

Bericht door duikgek89 » di 13 jul 2021, 16:31

Palance schreef: di 13 jul 2021, 15:24 Tsja, er zijn landen (en niet enkel Turkije) die daar toch iets heel groots en indrukwekkends willen neerzetten als visitekaartje.
Alleen jammer dat het eromheen zo'n puinzooi is...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 jul 2021, 11:32

De eerste brugdekken van de brug over de Dardanellen zijn inmiddels ingehesen.

Afbeelding

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 30 jul 2021, 11:43

Wat een contrast met die bedjes en parasols.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 30 jul 2021, 12:50

Het kan de Golden Gate brug van Europa gaan worden.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » vr 30 jul 2021, 15:49

vraag me alleen af waarom er in TR altijd gestreefd wordt om te laten zien wie de grootste van de klas heeft. Langste tunnel, Langste overspanning brug etc etc etc..... Laat ze maar eens ff 3x3 of 4x4 snelwegen aanleggen tussen de grootste steden van TR buiten Istanbul/Izmir/ankara om (en dan doel ik op steden zoals Mardin, Trabzon, Van etc etc).

De gemiddelde Turk heeft er toch niks aan. Dat bewijst de Osman Gazi brug bij Gebze/Izmit nou maar weer eens. Gezien de droevige economische situatie, zal bijna niemand er voor over hebben om meer dan 100tl neer te leggen om via de brug aan de overkant te komen. Deze fantastisch mooie brug - dat moet wel gezegd worden - zal hier geen uitzondering op zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 30 jul 2021, 16:21

^^
Zijn zo'n prestigeprojecten niet typisch voor landen met een officieus autocratisch autoritair staatshoofd?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 30 jul 2021, 17:06

^^ Yep. Erdogan wil laten zien hoe goed bereikbaar zijn paradepaardje Istanboel is terwijl er in het zuiden van het land oorlog is, er in het hele land armoede is en de politiek zo corrupt als wat. Maar hej, er ligt een mooie brug
Svenlo

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » vr 30 jul 2021, 18:02

sven_engelen schreef: vr 30 jul 2021, 17:06 ^^ Yep. Erdogan wil laten zien hoe goed bereikbaar zijn paradepaardje Istanboel is terwijl er in het zuiden van het land oorlog is, er in het hele land armoede is en de politiek zo corrupt als wat. Maar hej, er ligt een mooie brug
Bijna alles klopt behalve het dat er een oorlog zou zijn in het zuidoosten. Mede door geavanceerde militair spul van Turkse makelij (drones, AW systemen etc) is er tussen 2015 en 2019 bijna zo goed als alle binnenlandse PKK strijders geneutraliseerd. Er vliegen 24/7 tientallen bewapende drones in Turkije, dus men haalt het niet eens in hun hoofd om openlijk schoten te lossen op Turkse militairen.

Dat gezegd hebbende, is het voorderest waar dat get land op zn gat ligt door mismanagement van Erdogan & co.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 30 jul 2021, 18:42

De buurlanden van Turkije zijn economisch ook geen hoogstandje. (Bulgarije, Griekenland, Syrië, Iran, Armenië , en Irak)
Vergeleken deze landen doet Turkije het nog wel redelijk, iig tot 5 jaar geleden dan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jul 2021, 18:47

^^ En Georgië en Azerbeidzjan. ;)

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » vr 30 jul 2021, 21:54

Ach..... Over 2 weken precies (vrijdagavond) vertrekken we per auto naar Turkije. Na 3 jaar niet gegaan te zijn, ben ik best benieuwd of er veel verranderd is. Blijft hoe dan ook een fascinerende reis.... Zo van het rijke noordwestelijke europa door het door armoede geteisterde balkan naar een totale andere wereld (zowel cultureel als religieus).

Ditmaal heb ik een dashcam anageschaft met 128gb opslag. Hopelijk dat ik ditmaal wel de gehele reis kan opnemen (kan met 128 gb max 20 uur opnemen, dus moet halverwege wel eventjes overzetten). In het verleden getracht het te doen, maar liep gewoon tegen technologische limitaties aan.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 30 jul 2021, 22:05

^^ Met de auto? :schrikreactie: Dat is me een roadtrip, zeg... Goede reis alvast!
Donateur Vereniging Wegenforum

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 30 jul 2021, 22:08

Goede reis alvast! :) Turkije is een prachtig land, meerdere keren geweest en ik kan mij herinneren dat je om de X aantal kilometers wel een tankstation tegenkomt, waar je heerlijke koffie kunt halen, en waar het personeel nog tankt voor je.
Ook vond ik de bakkers verrassend lekker, de taartjes zijn wel op het zelfde niveau als wat je in Duitsland tegenkomt. :mrgreen:

Balkan ben ik nog nooit geweest behalve Kroatië, maar het lijkt mij een indrukwekkende trip.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » vr 30 jul 2021, 22:47

^^ bedankt! Dit wordt de 13e keer dat we met de auto gaan, waarvan de laatste 9 keer met dezelfde auto (opel zafira B - 2006). Laten we hopen dat covid19 vooralsnog geen roet in het eten gooit...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 aug 2021, 12:22

Hajo schreef: vr 30 jul 2021, 22:05 ^^ Met de auto? :schrikreactie: Dat is me een roadtrip, zeg... Goede reis alvast!
Tegenwoordig steeds beter te doen. Afgezien van een kort stukje in Bulgarije tussen de Servische grens en Sofia is het inmiddels vrijwel overal snelweg (of op z'n minst 2x2), en Istanbul is nauwelijks verder dan de Costa del Sol. Zelfs voor degene die niet wil haasten is het in een dag of drie wel te doen (dag 1 tot pak 'm beet Linz, dag 2 tot Belgrado of iets zuidelijker, dag 3 tot Istanbul).
CasablancaMarocco schreef: vr 30 jul 2021, 22:08 Goede reis alvast! :) Turkije is een prachtig land, meerdere keren geweest en ik kan mij herinneren dat je om de X aantal kilometers wel een tankstation tegenkomt, waar je heerlijke koffie kunt halen, en waar het personeel nog tankt voor je.
Ook vond ik de bakkers verrassend lekker, de taartjes zijn wel op het zelfde niveau als wat je in Duitsland tegenkomt. :mrgreen:

Balkan ben ik nog nooit geweest behalve Kroatië, maar het lijkt mij een indrukwekkende trip.
Ik ben een keer met de auto naar Georgië, Azerbeidzjan en Armenië gegaan. Heen via Oekraïne en Rusland, terug via Turkije en de Balkan. Prachtige trip, ook het rijden door Turkije was leuk.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » ma 02 aug 2021, 18:24

Oekraïne en Rusland. Moet ik me dan zoiets voorstellen als Bulgarije maar dan op steroïden (qua infrastructuur/corruptie etc)??

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 02 aug 2021, 21:25

In Bulgarije en Rusland was ik nog niet, maar in Oekraïne is er niet zoveel aan de hand. Van de DAI heb je geen last als je niet als een idioot tekeer gaat en aan de grens hoef je ook niemand om te kopen ofzo.

Alleen zijn wegen, met name buiten de hoofdassen, soms slecht. En ook op de hoofdassen moet je een beetje opletten omdat je een gat tegen kunt komen of omdat er slecht afgezette werkzaamheden of wat andere rariteiten zijn. Maar in Nederland hebben we drempels en duurzaam veilig...

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » ma 02 aug 2021, 22:22

Nou, zolang het geen uitgesneden/gefreesde rechthoekige gaten zijn in het weg dek (a la bulgaria), dan moet dat nog aardig te doen zijn.

Voordat men de 2x2 snelweg aangelegd had tussen Sofia en Kapitan Andreevo (grens Turkije-Bulgarije) met EU gelden, was het altijd een hels karwei om de perfect uitgesneden "gaten" te ontwijken. Menig Turkijeganger was hierdoor genoodzaakt om naar een plaatselijke bulgaarse bandenboer te gaan om de auto op te lappen.

Vraag me af wie deze "gaten" heeft/hebben uitgefreesd.

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » vr 13 aug 2021, 19:43

Coen Tunnel schreef: ma 02 aug 2021, 12:22
Hajo schreef: vr 30 jul 2021, 22:05 ^^ Met de auto? :schrikreactie: Dat is me een roadtrip, zeg... Goede reis alvast!
Tegenwoordig steeds beter te doen. Afgezien van een kort stukje in Bulgarije tussen de Servische grens en Sofia is het inmiddels vrijwel overal snelweg (of op z'n minst 2x2), en Istanbul is nauwelijks verder dan de Costa del Sol. Zelfs voor degene die niet wil haasten is het in een dag of drie wel te doen (dag 1 tot pak 'm beet Linz, dag 2 tot Belgrado of iets zuidelijker, dag 3 tot Istanbul).
CasablancaMarocco schreef: vr 30 jul 2021, 22:08 Goede reis alvast! :) Turkije is een prachtig land, meerdere keren geweest en ik kan mij herinneren dat je om de X aantal kilometers wel een tankstation tegenkomt, waar je heerlijke koffie kunt halen, en waar het personeel nog tankt voor je.

Ik ben een keer met de auto naar Georgië, Azerbeidzjan en Armenië gegaan. Heen via Oekraïne en Rusland, terug via Turkije en de Balkan. Prachtige trip, ook het rijden door Turkije was leuk.
Klopt, Costa del Sol is bijna net zo ver als Turkije niemand kijkt ervan op als je zegt dat je naar daar gaat. Misschien komt het omdat je door zoveel landen moet gaan (D>H>SRB>BG) alhoewel dat ook meevalt als je het zo bekijkt :)
psycoturko schreef: ma 02 aug 2021, 22:22 Nou, zolang het geen uitgesneden/gefreesde rechthoekige gaten zijn in het weg dek (a la bulgaria), dan moet dat nog aardig te doen zijn.

Voordat men de 2x2 snelweg aangelegd had tussen Sofia en Kapitan Andreevo (grens Turkije-Bulgarije) met EU gelden, was het altijd een hels karwei om de perfect uitgesneden "gaten" te ontwijken. Menig Turkijeganger was hierdoor genoodzaakt om naar een plaatselijke bulgaarse bandenboer te gaan om de auto op te lappen.

Vraag me af wie deze "gaten" heeft/hebben uitgefreesd.
Ik heb dat gevoel dit jaar meegemaakt. Op de terugweg via Hamzabeyli grensovergang. Wow... je rijd gewoon 90 km lang door 1x1 wegen en ze zijn smal... En de wegen zijn echt slecht, je moet ook oppassen voor de drempels als je een dorp nadert want er staat wel 40 maar als je met 40 over zo een drempel gaat denk ik dat je je carterpan mag vernieuwen, er was gelukkig een vrachtwagen die langzaam en naar rechts ging voor mij dus die kon ik inhalen je hebt echt weinig inhaal mogelijkheden.

Er was wel 1 voordeel, er stond nergens politie. Want als er 1 ding is waar ze gek op zijn in BG is ergens op een weg waar je 100 mag opeens 60-40 en daarna boem politie. Mag je smeergeld betalen (tussen de 20-50 euro) en mag je weer vandoor. Op de snelwegen geen politie of flitsers dus daar kan je wel flink doorblazen. Er is wel 1 uitzondering, op de A1 kom je ergens een tunnel tegen en daar gaat het opeens naar 100 en daarna 80. Daar staan wel agentjes die veel buitenlanders te grazen nemen.

Bij Harmanli voeg je weer in op de nieuwe A4 Maritsa snelweg.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 13 aug 2021, 23:11

Kun je dan niet beter naar Yambol rijden en daar de A1 pakken?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 aug 2021, 20:02

Het gaat hard met de brug over de Dardanellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 aug 2021, 20:09

Blijft toch spectaculair hoe dat soort enorme bouwwerken tot stand komen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 21 aug 2021, 20:19

De Turken bouwen sowieso nu een enorme infrastructuur op.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 sep 2021, 15:10

Je kan natuurlijk ook met een vliegtuigje door Turkse tunnels vliegen :lol:
https://www.nu.nl/288971/video/stuntpil ... nnels.html
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 09 sep 2021, 8:01

Turkije werkt hard aan zijn infrastructuur. Volgens mij op sommige plekken te veel (te ruim).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 sep 2021, 14:01

^^ Net als in Groot-Brittanië op veel wegen de standaard is worden snelwegen in Turkije doorgaans ook met minimaal 2x3 rijstroken aangelegd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 sep 2021, 14:58

Die ene keer dat ik over een Turkse snelweg gekomen ben (niet zelf gereden) viel het wel op dat auto's de meest rechtse rijstrook niet of nauwelijks gebruiken.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » za 11 sep 2021, 22:00

Vergeef me voor het feit dat ik met mijn drone over de derde Bosporus brug heen ben gevlogen (het is immers verboden), maar de resultaat is fantastisch:

https://youtu.be/QUAwIFm6hN4

Tevens heb ik de gehele reis vanuit NL (huisadres) naar Turkije (huisadres istanbul) gefilmd (1080p60fps) met een dashcam. Ongeveer 30 uur aan beeldmateriaal. I.v.m. problemen met het Internet in onze huis in Istanbul, kan ik deze nog niet uploaden. Zodra ik weer in NL ben, kan ik de roadtrip delen via YouTube voor de geïnteresseerden!

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » zo 12 sep 2021, 11:23

psycoturko schreef: vr 30 jul 2021, 21:54 Ach..... Over 2 weken precies (vrijdagavond) vertrekken we per auto naar Turkije. Na 3 jaar niet gegaan te zijn, ben ik best benieuwd of er veel verranderd is.
Zoals ik al had verwacht, blijkt dat het land, t.o.v. 3 jaar geleden, min of meer stil heeft gestaan (geen vooruitgang = achteruitgang). Normaliter zag je na elke (paar) jaar wel significante vooruitgang in o.a. infrastructuur, faciliteiten, bureaucratie, koopkracht etc, maar anno 2021 zijn de prijzen t.o.v. 3 jaar geleden bijna verdubbeld: een potje calve pindakaas kostte hier eerst 20 lira, nu 39 lira. Idem voor groente, fruit en brood.huurprijzen zijn in istanbul haast verdubbeld de afgelopen half jaar. Met andere woorden: de gewone Turk kan nauwelijks een fatsoenlijke leven hebben zonder elke dag als een survivor alle winkels af te gaan voor de goedkoopste prijs.

Een mooi voorbeeld is onze auto. Een opel zafira B, 1.8 benzine met 170k op de teller (2005) kost in NL ongeveer 4000 euro. Met de huidige euro-lira koers is dat 40.000 lira. In turkije wordt dezelfde auto verkocht vanaf 170.000 lira, oftewel 17.000 euro (!!!!!!!). Logica was al ver te zoeken in het land, maar vandaag de dag is dit alleen maar exponentieel verergert.

En dan heb ik infrastructuur achterwege gelaten..... Buiten de (nieuwe) megaprojecten om, is alle huidige infrastructuur langzaam in verval geraakt. Veel "oude" snel/staatswegen in istanbul bevatten zoveel gaten, dat het een kunst gewprden is om ze te ontwijken. 3 jaar geleden was dit een uitzondering.... nu is het haast de norm geworden....

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021, 11:45

De inflatie is in Turkije nu kennelijk meer dan 19%: https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 021-09-03/

De lira heeft sinds 2016 ook tweederde van zijn waarde verloren ten opzichte van de euro en dollar.