Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Je merkt zeker wel dat ik niet thuis ben in die dingen

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Voor toeristen richting de Middellandse Zee heeft het minder nut maar voor bv. richting de ferry's naar Marokko rijdt (door Baskenland, bij drukte rond Madrid of voor wie de AP-46 gebruikt) kan het wel interessant zijn.
Ook wie in Spaanse steden weleens een parking gebruikt heeft er voordeel bij door niet langs de automaat te moeten passeren.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- stadsweg
Dat lijkt mij persoonlijk ook wel comfortabeler maar in Midden-Spanje kom je op snelwegen met enige regelmaat wel zwaarbepakte Nederlandse of Belgische voertuigen tegen die onderweg zijn richting Algeciras.
-
- 4x3 autosnelweg
Algeciras zal ruim goedkoper zijn, want het is maar een kort overtochtje. En zelfs in de tijd: je kunt sneller van Sète naar Algeciras rijden én nog overnachten dan dat stuk met de boot afleggen.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb alle tol stations gewoon met mijn creditcard betaald.
In Frankrijk met Visa. Amex wordt daar, zoals Pino al eerder aanstipte, niet geaccepteerd. In Italië kon ik wel met Amex betalen. Geen problemen gehad, het verliep allemaal vlekkeloos.
Kaartje trekken, aan de zonneklep bevestigen (zou die mogelijkheid expres zo ontworpen zijn?) en door. Bij het tol station even kijken welk poortje ik moet hebben. Ok, je komt geheel tot stilstand voor de slagboom, maar ik vind dat niet erg. Kaartje in de automaat steken, dan de creditcard (soms in een aparte gleuf, soms in dezelfde als waar je het tolkaartje in stopt). Even wachten, creditcard eruit halen, slagboom opent en door.
Ik heb bij geen enkel tol station in de file gestaan. Soms reden er drie of vier auto's voor me, maar dat was het dan ook.
De bedragen zijn al afgeschreven en vallen best mee. Het duurst was Troyes - Lyon, maar dat was ook logisch, gezien het feit dat dat de langste afstand op een tolweg was.
In Frankrijk met Visa. Amex wordt daar, zoals Pino al eerder aanstipte, niet geaccepteerd. In Italië kon ik wel met Amex betalen. Geen problemen gehad, het verliep allemaal vlekkeloos.
Kaartje trekken, aan de zonneklep bevestigen (zou die mogelijkheid expres zo ontworpen zijn?) en door. Bij het tol station even kijken welk poortje ik moet hebben. Ok, je komt geheel tot stilstand voor de slagboom, maar ik vind dat niet erg. Kaartje in de automaat steken, dan de creditcard (soms in een aparte gleuf, soms in dezelfde als waar je het tolkaartje in stopt). Even wachten, creditcard eruit halen, slagboom opent en door.
Ik heb bij geen enkel tol station in de file gestaan. Soms reden er drie of vier auto's voor me, maar dat was het dan ook.
De bedragen zijn al afgeschreven en vallen best mee. Het duurst was Troyes - Lyon, maar dat was ook logisch, gezien het feit dat dat de langste afstand op een tolweg was.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
We zijn nu in Parijs. Ik ben gewoon met 30km/h door de tolpleinen gereden. Geen kaartje, geen credit card, gewoon remmen - piepje - gas. Ben echt blij met die badge.
-
- 2x3 autosnelweg

Maar van zelf zo'n ding aanschaffen zie ik het voordeel niet in. Ok, je bent sneller door de tol poort, maar hoe vaak maak ik nu gebruik van die bepaalde tol snelweg? Misschien is dat maar één keer in mijn leven. Ik trek wel een kaartje en betaal met mijn creditcard. Die korte stop neem ik op de koop toe.
-
- autoweg
Goed excuus om vanaf stilstand het gas diep in te trappen tot 130km/h. Heerlijk gevoel blijft dat. 

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Dat is de afweging die je maakt. De badge die ik heb werkt in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië, dus op heel veel snelwegen, niet op maar een enkele. Maar als je niet vaker in die landen komt heb je er verder ook niet meer zoveel aan.Hajo schreef: ↑ma 06 sep 2021, 1:51Maar van zelf zo'n ding aanschaffen zie ik het voordeel niet in. Ok, je bent sneller door de tol poort, maar hoe vaak maak ik nu gebruik van die bepaalde tol snelweg? Misschien is dat maar één keer in mijn leven. Ik trek wel een kaartje en betaal met mijn creditcard. Die korte stop neem ik op de koop toe.
-
- Moderator
-
- verkeersader
IK heb nu al bijna 10 jaar een badge, die van Frankrijk van APRR en ik huurde soms eentje voor Italie bij Tolltickets. Nu sinds een paar jaar die 4 landen badge van APRR. Ik merk dat ik veel makkelijker op en af de autosnelweg ga. Toch ook even een op en afritje snelweg meepik als de snelweg handig ligt bij mijn vakantie adres of bv er even af om te eten of te tanken.
Daarnaast heeft het me een aantal keren serieus tijd bespaard, bij drukte of vooral als er iets bijzonders is en opeens een grote groep van een afrit af wil (bv nacht afsluiting A1 bij Florence dit jaar, iedereen eraf bij Firenze Sud en dus een dikke file om 2230 voor het tolstation, wij reden er zo langs.)
En die open tolstations rond ringweg Milaan rij je meestal ook makkelijk door. Altijd drukke tolstations, zoals bij Bettole naar de Raccorda Perugia wat gewoon helemaal volstaat. Idem Firenze Scandicci naar de FIPILI.
Tot slot zijn we ook wel eens een weekje bij Aosta op vakantie geweest en toevallig ook Aosta Ovest en Est gebruikt en daarmee een tientje tol uitgespaard.
Overall zou ik er niet zonder willen, neem hem ook mee op vliegvakantie voor gebruik in een huurauto.
Daarnaast heeft het me een aantal keren serieus tijd bespaard, bij drukte of vooral als er iets bijzonders is en opeens een grote groep van een afrit af wil (bv nacht afsluiting A1 bij Florence dit jaar, iedereen eraf bij Firenze Sud en dus een dikke file om 2230 voor het tolstation, wij reden er zo langs.)
En die open tolstations rond ringweg Milaan rij je meestal ook makkelijk door. Altijd drukke tolstations, zoals bij Bettole naar de Raccorda Perugia wat gewoon helemaal volstaat. Idem Firenze Scandicci naar de FIPILI.
Tot slot zijn we ook wel eens een weekje bij Aosta op vakantie geweest en toevallig ook Aosta Ovest en Est gebruikt en daarmee een tientje tol uitgespaard.
Overall zou ik er niet zonder willen, neem hem ook mee op vliegvakantie voor gebruik in een huurauto.
-
- 2x2 autosnelweg
Nou meestal halen ze het niet van m'n Belgische nummerplaat

-
- 4x3 autosnelweg
Bij echte files voor een tolstation geeft de badge maar beperkte bescherming. Want in de meeste gevallen zijn er geen speciale rijstroken voor badge-gebruikers in de kilometer voor het station, zodat je dus pas vrij baan krijgt wanneer de weg breed wordt en aparte rijen ontstaan voor cash, kaart en badge. Bij een langere terugslag-file van een overbelast tolstation (bijvoorbeeld vanwege zo’n afsluiting) sta je dus vrij lang tussen de niet-badge-gebruikers. Vanaf het moment dat je “vrij” bent om naar de badge-poorten te gaan kun je trouwens nog steeds serieuze tijdswinst boeken, zeker ten opzichte van cash-betalers.exroosje schreef: ↑ma 06 sep 2021, 9:14 Daarnaast heeft het me een aantal keren serieus tijd bespaard, bij drukte of vooral als er iets bijzonders is en opeens een grote groep van een afrit af wil (bv nacht afsluiting A1 bij Florence dit jaar, iedereen eraf bij Firenze Sud en dus een dikke file om 2230 voor het tolstation, wij reden er zo langs.)
Rond Milaan heb je wél een paar tolstations waar al honderden meters voor het tolstation gereserveerde Telepass-stroken beschikbaar komen. Maar daar heb ik ze eerlijk gezegd nooit zo nodig gehad. Vermoedelijk vooral handig op zondagavond in weekenden dat iedereen eropuit trekt.
-
- dorpsstraat
Motor is compleet warm, ideaal moment om de boel even door te blazen. Alleen even uitkijken dat niemand je wil sandwichen.
Op de poort afrijden blijft ook leuk, amper vaart minderen en dan vlak voor de poort het anker uit. Geeft meteen het duidelijke teken dat je niet de zoveelste flippo bent die de verkeerde poort pakt.
-
- 2x2 autosnelweg
Afgelopen donderdag een mail in de bus van Mango mobilités.
Ik heb de badge de afgelopen 24 maanden niet gebruikt dus wordt er één der dezer dagen een bedrag van €10 afgeschreven.
Ik heb de badge de afgelopen 24 maanden niet gebruikt dus wordt er één der dezer dagen een bedrag van €10 afgeschreven.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x2 autosnelweg
Klopt, als je hem 2 jaar niet gebruikt worden je kosten aangerekend. Dat staat ook duidelijk in je overeenkomst.
Ik kreeg gisteren m'n 2de afrekening van de zomervakantie, in totaal lag ik dus aan 180 euro péage voor een vakantie van 3 weken.
Ik kreeg gisteren m'n 2de afrekening van de zomervakantie, in totaal lag ik dus aan 180 euro péage voor een vakantie van 3 weken.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik had de mijne tussen juni 2019 en augustus 2021 niet gebruikt, maar op mijn vakantie-afrekening van deze week geen 10 euro hoor. En dat terwijl mijn contract ten tijde van afsluiten uitging van 10 euro na 13 maanden niet gebruiken.
-
- Moderator
Het contract van mijn vorige badge had ook die termijn van 12 of 13 maanden. Daar kwam ik overheen, maar er werd geen € 10 in rekening gebracht. Kennelijk is dat een keer gewijzigd naar 24 maanden.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik dacht zelfs dat het tegenwoordig helemaal uit de contracten verdwenen was.
-
- autoweg
Heb gisteren dat ding bij de anwb gehaald, volgens de baliedame was het nog steeds na 24 maanden niet gebruiken die administratiekosten. Maar in hoeverre het klopt, geen idee; heb dat hele contract blind getekend 

-
- 2x2 autosnelweg
Ik was daar van bekend, alleen op dit forum is er wat onduidelijkheid hierover, zodoende dat ik het meldt.
Ik wilde de badge gebruiken tijdens mijn vakantie in Limburg deze zomer door naar Saint Avold te rijden (Ik weet, kan ook tolvrij) en de badge te gebruiken. Maar omdat die ene virus nogal rondwaarde in Frankrijk en er super strenge controles waren aan de grens (uche) heb ik het risico niet genomen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg
Ik heb deze week ook een automatische afschrijving ontvangen van 10€ omwille van het niet gebruik in 12 maanden van mijn bip & go. Laatste gebruik was augustus 2020.
belgie is zo slecht nog niet
-
- stadsweg
I have passed in the Télépéage lane today. And my télépéage take a time to react and get to 'bip' at toll plaza near Belfort (Gare de péage Fontaine) 

-
- 2x2 autosnelweg
Dat gebeurt me af en toe ook, deze zomer had ik er echter geen last van.
-
- verkeersader
Ik heb me wel eens verbeeld dat dit de eerste keer gebeurd als je hem lang niet gebruikt hebt, er zal wel wat caching in de systemen zitten....
Maar even serieus, dat probleem is een stuk kleiner als het lijkt, Want als een 2 strooks snelweg uitwaaiert naar zeg 10 tolpoorten plus 1-2 aparte telepeage stroken, dan gaat de file in het 2 strooks gedeelte 5 maal zo snel als vanaf het moment dat je voor je uiteindelijke poortje staat met nog een auto of 10-20 voor je. Op dat moment (Of iets eerder als je een klein stukje vluchtstrook meepakt) kun je met en badge doorrijden
Neem bv deze:https://www.google.nl/maps/@43.2121792, ... a=!3m1!1e3
Op een zomer zaterdag stokt het op de afrit al, en rijdt het langzaam maar zodra je de bocht door bent zie je de vrije route naar de telepeage strook en steek aan de rechterkant achter de file langs (wel of niet een stukje vluctstrook meenemend). De rest van de automobilisten staat vervolgens geblokt op het plein. Dit is niet zo'n groot plein, maar je hebt zo 10-15 autos voor je. Voordat ik een badge had ging ik nog wel achter zo veel mogelijk caravans staan. Dat schiet 2 keer zo snel op... Totdat daar iemand zijn ANWB visa creditcard niet kon vinden natuurlijk of perse cash wilde betalen in de blauwe rij
In italië heet die strook ook wel vluchtstrook :-)Bij echte files voor een tolstation geeft de badge maar beperkte bescherming. Want in de meeste gevallen zijn er geen speciale rijstroken voor badge-gebruikers in de kilometer voor het station, zodat je dus pas vrij baan krijgt wanneer de weg breed wordt en aparte rijen ontstaan voor cash, kaart en badge.
Maar even serieus, dat probleem is een stuk kleiner als het lijkt, Want als een 2 strooks snelweg uitwaaiert naar zeg 10 tolpoorten plus 1-2 aparte telepeage stroken, dan gaat de file in het 2 strooks gedeelte 5 maal zo snel als vanaf het moment dat je voor je uiteindelijke poortje staat met nog een auto of 10-20 voor je. Op dat moment (Of iets eerder als je een klein stukje vluchtstrook meepakt) kun je met en badge doorrijden
Neem bv deze:https://www.google.nl/maps/@43.2121792, ... a=!3m1!1e3
Op een zomer zaterdag stokt het op de afrit al, en rijdt het langzaam maar zodra je de bocht door bent zie je de vrije route naar de telepeage strook en steek aan de rechterkant achter de file langs (wel of niet een stukje vluctstrook meenemend). De rest van de automobilisten staat vervolgens geblokt op het plein. Dit is niet zo'n groot plein, maar je hebt zo 10-15 autos voor je. Voordat ik een badge had ging ik nog wel achter zo veel mogelijk caravans staan. Dat schiet 2 keer zo snel op... Totdat daar iemand zijn ANWB visa creditcard niet kon vinden natuurlijk of perse cash wilde betalen in de blauwe rij
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Zeker. Die grotere tolpleinen hebben best wel capaciteit wat dat betreft en je hebt flinke overbelasting nodig wil er een serieuze file ontstaan op het tweestrooks gedeelte ervóór. Gebeurt volgens mij alleen op zwarte zaterdagen en dan nog niet eens overal. Er is één tolstation waar je ondanks badge toch wel wat vast kunt komen te staan, namelijk Sterzing op de Brennerautobahn, waar geen telepass-stroken zijn.exroosje schreef: ↑ma 13 sep 2021, 9:37 Maar even serieus, dat probleem is een stuk kleiner als het lijkt, Want als een 2 strooks snelweg uitwaaiert naar zeg 10 tolpoorten plus 1-2 aparte telepeage stroken, dan gaat de file in het 2 strooks gedeelte 5 maal zo snel als vanaf het moment dat je voor je uiteindelijke poortje staat met nog een auto of 10-20 voor je.
Aan eerdere posts van Alain te zien, is die van hem juist supernieuw. Maar misschien speelt bij eerste gebruik iets soortgelijks in het systeem. Staat mij van mijn eerste keer niets van bij. Maar goed, was toen sowieso wat nerveus of die poort überhaupt wel open zou gaan (“had ik niet toch ergens een schakelaartje aan moeten zetten?”) dat het bewegen van de slagboom meer dan genoeg was...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 13 sep 2021, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.