Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 sep 2021, 21:35

Had je pech?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Thom » wo 01 sep 2021, 22:07

Ik reed niet zelf, maar de bestuurder nam een stukje vluchtstrook mee :down: op de foto lijkt het erger dan het was.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 06 sep 2021, 21:04

Op de A73, bij de oprit 22, staat al een behoorlijke tijd een geel bord - als het blauw was had ik het NBA genoemd:
Afbeelding

En even verderop (afrit 21) een nieuw NBA-bord:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 06 sep 2021, 21:06

harry schreef: ma 06 sep 2021, 21:04 Op de A73, bij de oprit 22, staat al een behoorlijke tijd een geel bord - als het blauw was had ik het NBA genoemd:
Zou wel bijzonder zijn, Nba met het wegnummer in Uu :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 07 sep 2021, 8:03

Het is dan ook geen NBA. Het is prutswerk van de bovenste plank :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 07 sep 2021, 12:45

^^ Dan zal het uiteindelijk toch wel een tijdelijk bord zijn. Net als die borden richting A5 op de A4 bij De Hoek. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door IQ[] » za 11 sep 2021, 8:39

Dat is toch die permanente omleidingsroute voor Düsseldorf vanuit Weert, om de N280 te ontlasten? Zo een geel bord staat er ook al jaar en dag voor afrit Kelpen-Oler. Waarom die nog steeds als geel is uitgevoerd, geen idee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 13 sep 2021, 15:00

https://goo.gl/maps/Pfg2XgTjcqo4UmVW6

Het staat al een tijdje zo, maar gisteren viel me dit echt op. Normaal zou het routebevestigingsbord toch na de oprit geplaatst moeten worden. Waarom staat het hier?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Seat Ibiza » ma 13 sep 2021, 16:15

^^
Dat is hier op de A73 ook het geval. Daar was het oude bord (met pijl) beschadigd na een aanrijding. Ik denk dat men bewust een nieuw bord heeft ontworpen, zodat het na vervanging van de overige bewegwijzering verplaatst zou kunnen worden naar een plek direct na de afrit.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » ma 13 sep 2021, 17:49

^^ Maar de logica zie ik nog steeds niet. Waarom niet meteen een nieuw bord na de oprit plaatsen? Er hoeven toch geen leidingen te worden verlegd? :dontknow:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 13 sep 2021, 20:31

Vandaag een nieuw NBA afstandenbord gespot na afrit 32 Yerseke op de A58.

Breda
Bergen op Zoom
----
[A4] Antwerpen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 sep 2021, 20:38

Dat is dan de eerste vermelding van Antwerpen. Blijft dat zo, of gaan nu dan weer alle voorgaande borden aangepast worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » ma 13 sep 2021, 21:27

^^ Alle borden aanpassen. En daarna nog eens, omdat de supernetwerkdoelen ontbreken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 sep 2021, 21:31

^^ Die moesten alleen vanaf de grens toch? Waarom zou je ook in deze hoek Rotterdam bewegwijzeren als er met Bergen op Zoom al een plaatsvervangend netwerkdoel staat? :shutup:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 sep 2021, 21:45

Ik weet even niet wat de stand van de maan is, blijft nog even afwachten dus :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » di 14 sep 2021, 8:24

Pino schreef: ma 13 sep 2021, 21:31 ^^ Die moesten alleen vanaf de grens toch? Waarom zou je ook in deze hoek Rotterdam bewegwijzeren als er met Bergen op Zoom al een plaatsvervangend netwerkdoel staat? :shutup:
Het leidt vooral tot vollere borden. Terwijl, nu iedereen toch een navigatiesysteem heeft, je zou kunnen volstaan met het aangeven van minder doelen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 11:09

^^ Tja, dat is een keuze die nu eenmaal gemaakt is toen er netwerkdoelen kwamen. In het volste besef dat navigatiesystemen al gemeengoed waren en alleen maar verder op zouden komen. Een argument daarvóór is dat het zoeken naar wat bevestiging in de vorm van relatief goedkope afstandenborden in de berm wel past bij datgene wat mensen nu nog in bewegwijzering zoeken. Het regionale centrum Bergen op Zoom van veraf op de borden zetten omdat daar bij uitstek wordt afgeslagen tussen Rotterdam en Zeeland (terwijl die hoofdrichting dan van de borden af wordt gehouden), past dan weer bepaald niet bij aansluiten op de gebruiker. Dat past alleen maar bij kostenbesparing. Dat vind ik na ruim tien jaar netwerkbenadering wel een behoorlijk treurige conclusie. Het is een verzameling halfslachtige oplossingen geworden die er uiteindelijk door heel het land voor zorgt dat je nooit echt weet wat je ongeveer kunt verwachten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 14 sep 2021, 11:20

Ik vind niet dat bewegwijzering versoberd kan worden vanwege het steeds algemener worden van navigatiesystemen. Die apparaten zijn niet altijd inhoudelijk en technisch betrouwbaar (verkeerde info en kunnen uitvallen) dus heb je bww nodig als back-up. Er mogen dus best wat doelen vermeld worden, maar met in elk geval meer aandacht voor het grotere netwerk en de doorgaande routes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 14:12

Zelfs als navigatie het gewoon doet vind ik het prettig om de route bevestigd te krijgen en informatie als afstanden te krijgen. Wat ik echt niet meer van deze tijd vind, zijn een paar doelen dezelfde kant op of ladingen objecten. Versoberen tot in beginsel één doel per richting (waarbij je eventueel extra doelen kunt toevoegen wanneer een richting snel splitst of er een prominente kruisende weg is) lijkt mij wel positief, en dan kun je dat grotere plaatje opvangen met afstandenborden die je vrij strategisch plaatst (kan op OWN wel méér en op snelwegen misschien zelfs wel minder). Ik denk ook dat kruisende straatnamen als doel wel wat kunnen toevoegen; dat valt snel te matchen met wat in beeld staat op je navigatie.

Bij dat fenomeen mag men ook de continuïteit nog wel wat verder loslaten dan nu gebeurt: moet er in weefvakken nou echt een portaalbord rechtdoor komen als verkapt afstandenbord? En als je dat portaalbord rechtdoor meent te moeten plaatsen, moeten daar dan echt alle doelen van de afstandenborden op? Volgens wat historisch geformuleerde principes moet dat, maar die kun je misschien wel een beetje losser laten. Gebeurt in andere landen ook, met bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse netwerkdoelen die op het platteland maar een keer in de vijftig kilometer op de afstandenborden hoeven te worden herhaald. Spanje heeft ook zoiets. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat op momenten dat echt beslissingen moeten worden genomen -grote kruispunten en knooppunten- je deze 'extra' doelen wel op de borden terug kunt vinden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 14 sep 2021, 15:26

BHJ schreef: ma 13 sep 2021, 20:31 Vandaag een nieuw NBA afstandenbord gespot na afrit 32 Yerseke op de A58.

Breda
Bergen op Zoom
----
[A4] Antwerpen.
Dat klopt. Vanaf dat punt komt Antwerpen er onder de streep bij.
Een dergelijk bord is ook voorzien bij Kruiningen en Rilland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 14 sep 2021, 15:28

^^ Ah, gelukkig worden er dus geen oude nieuwe borden vervangen :)
Maar wat bepaalt de afstand tot het knooppunt waar de streep verschijnt met afslaand doel?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 14 sep 2021, 15:34

Geen vaste regel voor. Want de afstanden tussen knooppunten verschillen enorm.
Principe zou moeten zijn dat niet over de volledige afstand tussen twee knooppunten een streep voorkomt, maar alleen wanneer je in de buurt gaat komen van dat knooppunt waarvoor de streep van belang is i.v.m. afslaan. Hoe groter de afstand tussen twee knooppunten is, hoe groter ook de lengte van het stuk weg kan zijn waar bestemmingen onder een streep staan.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » di 14 sep 2021, 16:05

^^
Op de A28 direct na Hattem dat Amsterdam onder de streep komt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 14 sep 2021, 17:26

Rene schreef: di 14 sep 2021, 15:26 Een dergelijk bord is ook voorzien bij Kruiningen en Rilland.
Bij Rilland staat-ie al.
SPOILER: TOON

Kapelle-Zuid:
Afbeelding
Yerseke, deze zal dus wel vervangen zijn:
Afbeelding
Rilland:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Teetje » wo 15 sep 2021, 12:37

Indien toegestaan een klein zijsprongetje.

Ik reed hier recentelijk omdat ik in Goes een boodschap moest doen en terug op weg naar Brabant was. Omdat het nogal druk was die dag op de A58 (had ik op de heenweg gezien en ervaren), besloot ik via Antwerpen naar huis te rijden, hetgeen niet veel hielp, want óók file.

Aangezien hier (m.n. in de zomermaanden) nogal wat vakantieverkeer richting Duitsland langs gaat, vroeg ik mij af of het zinvol zou zijn zo'n digitaal paneel te plaatsen dat t.h.v. knp. Zoomland aangeeft hoe lang de reistijd tot Eindhoven is via Breda en Antwerpen.

Daarnaast vroeg ik mij af of een wegwijzer van het type 'voor X volg Y' zinvol zou zijn om Duitsers b.v. richting Antwerpen te sturen i.p.v. over Breda.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 15 sep 2021, 13:10

Het lijkt me bijna een case om de E313 te verlengen van Antwerpen tot Markiezaat... Voor Duitsers is het vrij simpel. Moet je naar de Duitse A4, dan rijd je over Antwerpen; moet je eerder bij Venlo de grens over, dan heb je een min of meer gelijkwaardige keuze tussen routes over Breda en Antwerpen. Een situatie die niet anders is voor Zeeuwen op weg naar Duitsland of -het komt voor- Eindhoven of Venlo. Wie hoe dan ook over Antwerpen gaat, heeft wat mij betreft bij Markiezaat geen borden nodig dat je ook voor Köln af moet slaan. Voor wie hier wél een keuze te maken valt, zou een vermelding van reistijd naar Eindhoven handig kunnen zijn. Bedient eenieder, of je nu op weg bent naar Eindhoven of Essen.

Maar goed, het is wel vaker geconcludeerd dat de computersystemen waaruit rijtijden of vertragingen af te lezen zijn op internationaal niveau slecht op elkaar afgestemd zijn. Dus een DRIP die opties naar Eindhoven via Nederland of Vlaanderen in beeld brengt is geen laaghangend fruit. Ergens zonde, maar tegelijkertijd is dit nou ook weer niet de verbinding waar zoiets het allerhardst nodig zou zijn. Een “handgeschakelde” melding bij grote vertragingen zou al heel wat zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 15 sep 2021, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 15 sep 2021, 13:44

Een schoolbord met krijtje :top:
Het lijkt me bijna een case om de E313 te verlengen van Antwerpen tot Markiezaat...
Een nieuwe snelweg lijkt me wat overdreven. Meeste verkeer zal van/naar de Havens rijden. Met het doortrekken van de R 1 door de Oosterweeltunnel wordt het doorgaande verkeer in Oost-West richting genoeg opgevangen lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Teetje » wo 15 sep 2021, 13:55

Vinny schreef: wo 15 sep 2021, 13:44
Het lijkt me bijna een case om de E313 te verlengen van Antwerpen tot Markiezaat...
Een nieuwe snelweg lijkt me wat overdreven.
Waarom?

De A58 is al E312 en de E34 loopt tenslotte na Antwerpen ook gewoon door richting Brugge, dus zo onlogisch klinkt mij niet in de oren om de NL-A4 en BE-A12 tussen Zoomland en R1 de toevoeging E313 te geven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 15 sep 2021, 13:58

De N 50 tussen Hattemerbroek en Emmeloord is ook geen snelweg met een E nummer omdat er toevallig een paar Duitse sleurhutten overheen rijden :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » wo 15 sep 2021, 14:12

En die E-nummers zijn nogal overgewaardeerd zoals eerder in dit draadje is besproken. Leuk voor de routefanaten en eurofielen, maar ik hecht toch iets meer aan navigatie-apps ;)

Plaats reactie