[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » vr 17 sep 2021, 14:04

Een aquaduct kan ook niet. Wel een boortunnel, maar die moet ver voor de spuisluizen beginnen en dan met een ruime boog via het IJsselmeer om Kornwerderzand met zijn bebouwing en sluizen heen om ergens ver daar ver voorbij weer boven komen. En dan praten we over Xooo miljoen euro voor 20.000 voertuigen.
Een boortunnel is niet noodzakelijk, maar dan moet de weg en de waterkering wel worden losgekoppeld. Als je de spuifunctie wilt blijven behouden moet je of een langere tunnel verzinken onder de waterbodem van het IJsselmeer of via een brug passeren en dan een keerlus op een eilandje en daarna onder de vaargeul door. Een brug waarbij niet voor alle zeilboten de brug open hoeft zal zo'n 10 tot 15 meter hoog moeten worden. Is dan nog steeds wel beweegbaar om de bruine vloot en wat exotische vrachtschepen door te kunnen laten, maar ik denk dat ~80% van de recreatievaart dan gewoon geen opening meer nodig heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 sep 2021, 15:01

Om de spuisluizen te behouden zou een naviduct op ca. 500 meter afstand moeten liggen.
Dat de vaargeul iets verlegd moeten worden kan een uitdaging zijn met het bestaande verloop van geulen en getijden maar moet niet onmogelijk zijn.

Een andere theoretische optie is om een nieuw complex van spuisluizen te bouwen een eindje buiten het tracé van de snelweg met een iets langere (en deels ondiepe) tunnel op de plek waar nu de bruggen en spuisluizen liggen.

De bouw van een nieuwe schutsluis bij Kornwerderzand had in theorie een window of opportunity kunnen zijn maar hier is niet voor gekozen. Los van de al moeizame financiering van de nieuwe sluis zelf is het bij 20.000 mvt is ook wel begrijpelijk dat die luxe oplossing er (voorlopig) niet komt.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 17 sep 2021, 21:16

Rein schreef:
ibodejoode schreef: do 16 sep 2021, 19:20 Ik hoorde onlangs van een medewerker van Level (de aannemercombinatie) dat voor het wegverkeer de reconstructie van dit deel het ergste was qua oponthoud tijdens de hele ombouw en vernieuwing van de Afsluitdijk.
Dan vraag je je toch af of dit deel dan niet beter in een rustiger seizoen (of meerdere rustigere seizoenen) aangepakt had kunnen worden. Rustiger qua wegverkeer, maar vooral ook qua scheepvaartverkeer bedoel ik dus.
Bij het vernieuwen van de Afsluitdijk is, naast het versterken van de dijk zelf, gekozen om de A7 compleet te vernieuwen. O.a. aanpassing wegprofiel, andere verkanting, bredere (volwaardige) vluchtstroken en daardoor verschoven rijbanen, meer richting de middenberm met een nieuw type dubbelhoge vangrail.

Betekent dat om het verkeer niet al teveel te hinderen gekozen is voor een fasering in 3 grote stukken tussen Den Oever en Kornwerderzand van elk 6-8 km. Daarbij wordt in elke fase het verkeer in 2 richtingen over 1 rijbaan geleid. Betekent dat totaal 3x2 keer (noord en zuid rijbaan) vernieuwd wordt. Voor elke fase is ca. een half jaar uitgetrokken. Totale tijdsduur dus ca. 3 jaar.

Op dit moment is de meest filegevoelige fase aan de beurt. Het stuk Kornwerderzand-Breezanddijk. En dan zit je met de bruggen. Een belangrijke rol voor de filevorming vanuit de richting Noord-Holland is dat nu gewerkt wordt aan de vangrail waardoor dat verkeer over 1 rijstrook tussen barriers rijdt. Met daartussen afslaand werkverkeer en af en toe (rampje!) auto's met pech (vertraging dan snel 1-1,5 uur, immers auto kan niet weg) die dan klem staan tussen de barriers. Daarnaast vlak voor de spuisluizen een omleiding vanwege de bouw voor de vismigratierivier.

Meeste files komen trouwens voor midden op de dag en in de weekenden en minder in de spits. Als ik dienst heb in het museum ga ik na 5 uur weg. Ik heb rond dat tijdstip heel weinig lange files meegemaakt. Wel brugopeningen, dat staat los van de spits, de brugopeningen worden bepaald door tij en stromingen. Dus ook in de spits gaan de bruggen open al varieerd dat per dag.

De stroming bij Kornwerderzand is veel sterker dan bij Den Oever doordat het getijdeverschil groter is. Dus zowel beroeps als pleziervaart varen hierop. Daarnaast is dit voor de beroepsvaart Amsterdam - Lelystad - Harlingen de hoofdroute als je naar vaarbewegingen IJsselmeer - Waddenzee kijkt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » vr 17 sep 2021, 22:25

ibodejoode schreef: vr 17 sep 2021, 21:16Betekent dat om het verkeer niet al teveel te hinderen gekozen is voor een fasering in 3 grote stukken tussen Den Oever en Kornwerderzand van elk 6-8 km.
Tussen Den Oever en Kornwerderzand liggen 4 werkvakken, waarvan er eentje is opgedeeld. Per saldo dus 5 stuks. En nog eentje tussen Kornwerderzand en Zurich.
ibodejoode schreef: vr 17 sep 2021, 21:16Daarbij wordt in elke fase het verkeer in 2 richtingen over 1 rijbaan geleid.
Voor het deel Kornwerderzand - Zurich is dat nog niet zeker.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 sep 2021, 23:20

^^ Waarom is dat laatste daar nog niet zeker? Omdat de dijk hier breder is door de parallelweg?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » za 18 sep 2021, 3:12

^^ Er zijn meerdere manieren mogelijk om dat uit te voeren. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » za 18 sep 2021, 9:04

De bouw van een nieuwe schutsluis bij Kornwerderzand had in theorie een window of opportunity kunnen zijn maar hier is niet voor gekozen. Los van de al moeizame financiering van de nieuwe sluis zelf is het bij 20.000 mvt is ook wel begrijpelijk dat die luxe oplossing er (voorlopig) niet komt.
Er is geen spoorlijn gepland dus dan kunnen de OV-potten niet worden aangeboord :rofl2:
De stroming bij Kornwerderzand is veel sterker dan bij Den Oever doordat het getijdeverschil groter is. Dus zowel beroeps als pleziervaart varen hierop. Daarnaast is dit voor de beroepsvaart Amsterdam - Lelystad - Harlingen de hoofdroute als je naar vaarbewegingen IJsselmeer - Waddenzee kijkt.
Daar zou een tunnel of een hogere brug dus het meeste zin hebben.
Het is gewoon nog "even" een aantal jaren volhouden. Ik verwacht trouwens dat eind dit jaar / begin volgend jaar als het wegstuk Breezanddijk - Kornwerderzand gereed is met 2x2 de grootste ellende over is. Ik hoorde onlangs van een medewerker van Level (de aannemercombinatie) dat voor het wegverkeer de reconstructie van dit deel het ergste was qua oponthoud tijdens de hele ombouw en vernieuwing van de Afsluitdijk.
Een ander probleem was dat de reconstructie van de Afsluitdijk deze zomer samenviel met het onderhoud aan de A 6. Ik heb best wel behoorlijk wat uurtjes in stilstand naar mijn voorligger mogen turen... Misschien toch maar autoveren inzetten tussen Enkhuizen en Stavoren in zulke gevallen :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » za 18 sep 2021, 12:40

^^ of gewoon via Zwolle rijden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » za 18 sep 2021, 15:03

De N 50 stond natuurlijk ook vast, dus dat werd via Heerenveen en Joure. Je ziet nog eens wat van het land zo :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 16:36

^^^ ja, en je verstookt nog eens wat extra brandstof.. wat weer goed is voor de accijns om BV NL draaiende te houden. :top:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » wo 22 sep 2021, 11:38

Een aquaduct is zeker mogelijk en dat had ik ook het liefst zien. De huidige spuisluizen, sluiten en bruggen zijn 80 tot 100 jaar oud en zijn doorgaans een zeer grootschalige ingrepen toe om weer lang mee te kunnen. Kwa wegontwerp voldoet het niet en capaciteit is te laag. Dan kun je je afvragen of het niet goedkoper is om de spuisluizen te verplaatsen en te vergroten, spuisluizen te vervangen en de bruggen door een aquaduct te vervangen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » wo 22 sep 2021, 11:54

^^ Hoezo is de capaciteit te laag?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » wo 22 sep 2021, 21:21

Rogier schreef:Een aquaduct is zeker mogelijk en dat had ik ook het liefst zien. De huidige spuisluizen, sluiten en bruggen zijn 80 tot 100 jaar oud en zijn doorgaans een zeer grootschalige ingrepen toe om weer lang mee te kunnen. Kwa wegontwerp voldoet het niet en capaciteit is te laag. Dan kun je je afvragen of het niet goedkoper is om de spuisluizen te verplaatsen en te vergroten, spuisluizen te vervangen en de bruggen door een aquaduct te vervangen.
In het kader van opknappen/versterken van de Afsluitdijk is voor de toekomstige 50+ jaar besloten om juist in Den Oever de afvoercapaciteit (als dat bedoeld wordt) te vergroten. Daar is men bezig om tussen de 3 bestaande spuisluizencomplexen 2 nieuwe spuisluizencomplexen te bouwen. Daarnaast komen in Den Oever als 2e extra 2 pompgemalen, die alleen gebruikt gaan worden in extreme gevallen. Zijn dus eigenlijk reserve.

De spuisluizen bij Kornwerderzand verplaatsen is niet aan te raden. Die liggen op de goede plek. De heer Lorentz (daar zijn ze naar genoemd) heeft met berekeningen aangetoond dat ze op deze plek en onder deze hoek (de Afsluitdijk ligt daarom daar met een knik) de grootste afvoercapaciteit hebben.

Qua wegontwerp, de nieuwe bruggen (start bouw 2024) voldoen aan de huidige standaard. De weg over de spuisluizen blijft over maar met een snelheidsbeperking tot 70 km over ca. 500m en een nauwelijks groeiend verkeersintensiteit van 20.000 mtv moet het gemakkelijk kunnen.

De grootschalige ingrepen aan de spuisluizen zijn deels gerealiseerd (torens/betonwerk) en in de Nieuwe Afsluitdijk zit ook het vervangen van de bewegingstechniek en de schuiven.

Conclusie van mijn kant: aquaduct en complete vervanging van spuisluizen maak ik en jullie waarschijnlijk ook niet meer mee. Vergeet niet, de A7 op de Afsluitdijk is nooit verdubbeld naar 2x2 vanwege de capaciteit, maar vanwege de verkeersveiligheid met zware stormen/slecht weer. En dat weet ik uit eigen ervaring. Met een Opel Kadett B en C (jaren 1975-85) met storm op de Afsluitdijk was geen pretje.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » wo 22 sep 2021, 21:40

ibodejoode schreef: wo 22 sep 2021, 21:21(de Afsluitdijk ligt daarom daar met een knik)
Interessant! Nooit geweten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » wo 22 sep 2021, 23:31

^^ Inderdaad ja! op deze kaart kan je ook zien dat de sluizen zo precies in een bepaalde stroming liggen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
ibodejoode schreef: wo 22 sep 2021, 21:21 Vergeet niet, de A7 op de Afsluitdijk is nooit verdubbeld naar 2x2 vanwege de capaciteit, maar vanwege de verkeersveiligheid met zware stormen/slecht weer. En dat weet ik uit eigen ervaring. Met een Opel Kadett B en C (jaren 1975-85) met storm op de Afsluitdijk was geen pretje.
Dat zal een interessante ervaring zijn :) Maar het was ook pragmatisch, de spoorlijn ging niet door dus kan je er net zo goed een tweede rijbaan van maken. Dat paste ook wel bij de tijdsgeest.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 sep 2021, 8:04

Intussen roert de Friese provinciale politiek zich over de files op de Afsluitdijk:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1094 ... -niet-veel

Het CDA denkt dat de overlast van de werkzaamheden kan worden verminderd, bijvoorbeeld door meer uren op een dag te werken. De verantwoordelijk gedeputeerde heeft de minister gevraagd om zelf de situatie te aanschouwen maar verwacht weinig actie van het demissionaire kabinet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » do 23 sep 2021, 8:11

"Kijk, na Amsterdam of na de Randstad, breder: wanneer er iets met een weg moet gebeuren, wordt de hele weg afgesloten, maar dat duurt maar één weekend. Hier zijn we jaren en jaren mee bezig."
Ja, want daar gebeuren precies dezelfde werkzaamheden. :roll:

De aannemer wil wel meer werken, maar bepaalde werkzaamheden mogen tussen zonsondergang en zonsopkomst niet uitgevoerd worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 sep 2021, 8:15

Ongelukkig dat er wordt gepleit voor langer doorwerken net nu het gedaan is met de lange dagen. Maar als dit de overlast had kunnen verzachten had je daarin al eerder initiatief vanuit RWS kunnen verwachten...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » do 23 sep 2021, 8:42

Inderdaad. In het voortraject zijn ook alle wegbeheerders aangesloten geweest, en daaruit was de conclusie dat er geen andere werkmethode mogelijk is, rekening houdende met alle eisen.

En dit kun je toch ook wel zelf bedenken, een 2x2 snelweg kun je niet in wat weekenden ombouwen en vernieuwen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » do 23 sep 2021, 8:50

Attietattie schreef: do 23 sep 2021, 8:11
"Kijk, na Amsterdam of na de Randstad, breder: wanneer er iets met een weg moet gebeuren, wordt de hele weg afgesloten, maar dat duurt maar één weekend. Hier zijn we jaren en jaren mee bezig."
Ja, want daar gebeuren precies dezelfde werkzaamheden. :roll:
Plus dat er ook altijd een relatief korte omweg te vinden is in de Randstad of waar dan ook in Nederland. Dat ligt bij een afgesloten Afsluitdijk toch iets anders, je wilt die verbinding toch zo lang mogelijk in stand houden. Ik zag afgelopen dagen wel dat er borden staan die een nachtafsluiting aankondigen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » do 23 sep 2021, 10:08

Palance schreef: do 23 sep 2021, 8:50Ik zag afgelopen dagen wel dat er borden staan die een nachtafsluiting aankondigen.
Dat heeft geen directe relatie met het project. Dat is voor brugonderhoud of iets dergelijks.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » do 30 sep 2021, 16:41

Een HM-paaltje dat ik vorige week goed op de foto kon zetten (omdat ik 15 minuten stilstond op deze plek, net als velen voor en achter mij)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » do 30 sep 2021, 18:59

Palance schreef: do 30 sep 2021, 16:41omdat ik 15 minuten stilstond op deze plek, net als velen voor en achter mij
Dat was niet de eerste keer: ik heb hier zelf ook een keer ruim een kwartier stilgestaan. En dus ook zo'n foto in mijn collectie. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » do 30 sep 2021, 19:37

Het was wel pech hebben dat ik in de file stond. Mocht ik nou 112 bellen? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 20 okt 2021, 16:16

Medewerkers van het project Nieuwe Afsluitdijk worden binnenkort gehuisvest in het voormalige projectgebouw van het project knooppunt Joure
https://lc.nl/friesland/fryske_marren/K ... 94675.html

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rein » za 13 nov 2021, 9:13

Het Regionaal Archief Alkmaar heeft een filmpje online gezet van de opening van de Afsluitdijk. Te zien is Minister van Waterstaat ir. J.A. Kalff die op 25 september 1933 de in 1932 gereed gekomen Afsluitdijk openstelt voor het verkeer. Beelden komen uit het Polygoon Journaal.

Link

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door nederland24 » za 13 nov 2021, 15:02

Blijft natuurlijk jammer dat Cornelis Lely de opening van de Afsluitdijk zelf niet heeft mogen meemaken.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » wo 17 nov 2021, 18:39

"Nachtafsluiting Afsluitdijk (A7) op 23 november 2021

Van dinsdag 23 november 19.00 uur tot woensdag 24 november 05.00 uur is de Afsluitdijk in beide richtingen tussen Den Oever en Knooppunt Zurich afgesloten voor het verkeer. Dit in verband met werkzaamheden aan de bruggen en sluizen van het Lorentzcomplex bij Kornwerderzand. 

Het doel van de werkzaamheden is het terugdringen van de storingsgevoeligheid van zowel de bruggen als de sluizen voor betere doorstroming van het verkeer over de Afsluitdijk. 

Als de weersomstandigheden gunstig zijn, verwijderen wij ook de loopbrug bij het Monument -tussen Den Oever en Breezanddijk- tijdens deze afsluiting. 

De nacht van woensdag 24 op donderdag 25 november is als reservenacht opgenomen voor het geval dat de werkzaamheden niet tijdig klaar zijn."

Het verkeer wordt omgeleid via de Houtribdijk N307 en de Flevopolder. De extra reistijd kan oplopen tot circa 90 minuten, afhankelijk van vertrekpunt en bestemming.  


IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door IIVQ » wo 17 nov 2021, 18:57

Komt die brug snel terug?

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 19 nov 2021, 18:19

IIVQ schreef:Komt die brug snel terug?
Zal pas 2024 zijn. Monument wordt eerst gerestaureerd en er komt aan de westzijde (Den Oever zijde) een veel grotere horecavoorziening bij die tegen het IJselmeer aan ligt, nauwelijks zichtbaar vanaf de weg. Verder komt er een nieuwe voetgangersbrug enkele 10-tallen m oostelijker ri Friesland.

Plaats reactie