Afbeelding

[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door sven_engelen » zo 05 sep 2021, 23:07

Chris079 schreef: zo 05 sep 2021, 14:36 Heb 4 jaar lang gebruik gemaakt van deze snelweg, uiteraard met alle files die er bij nu horen. Naar mijn mening ligt de oorzaak van die files niet zozeer in het aantal rijstroken, als wel het aantal bochten dat het tracé heeft, vooral tussen Knpt Deil en de Maasbrug.
Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van de A2 tussen Deil en 's-Hertogenbosch maar het enige wat ik merk is dat de files zich bij de bruggen voor doen. De bruggen zelf zijn enorm krap met verspringingen in de rijbaan vanwege een smallere middenberm, en de remacties die daarbij horen. Voeg er op de maasbrug bij Empel nog een interactiepunt bij aan de Bossche kant van de brug en de chaos met in -en uitvoegend verkeer is compleet. Onnodig gerem in de bochten merk ik niet maar dat ligt er wellicht ook aan dat de vmax daar nu op 100 overdag ligt. Ik denk dat 2x4 op die bruggen waarbij ze meer ruimte krijgen juist zal helpen om de problemen op te lossen.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 sep 2021, 9:04

Wat je bij hoge intensiteiten ten opzichte van de capaciteit ziet is dat kleine imperfecties in de snelweg al gaan leiden tot een verminderde doorstroming. Onoverzichtelijke bochten, verticale topbogen, obstructies in de zichtlijn, etc.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 06 sep 2021, 9:20

sven_engelen schreef: zo 05 sep 2021, 23:07
Chris079 schreef: zo 05 sep 2021, 14:36 Heb 4 jaar lang gebruik gemaakt van deze snelweg, uiteraard met alle files die er bij nu horen. Naar mijn mening ligt de oorzaak van die files niet zozeer in het aantal rijstroken, als wel het aantal bochten dat het tracé heeft, vooral tussen Knpt Deil en de Maasbrug.
Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van de A2 tussen Deil en 's-Hertogenbosch maar het enige wat ik merk is dat de files zich bij de bruggen voor doen. De bruggen zelf zijn enorm krap met verspringingen in de rijbaan vanwege een smallere middenberm, en de remacties die daarbij horen.
Enorm krappe bruggen op de A2? Zeker nog nooit de A27 of de A44 gereden…

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 06 sep 2021, 10:12

De Waalbrug zit wellicht aan de capaciteit maar om m nou krap te noemen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 06 sep 2021, 10:40

^^ De bruggen zijn zowel over de Maas en Waal niet bepaald heel breed (ja er zijn smallere bruggen maar die verwerken over het algemeen lagere intensiteiten). Vooral die over de Maas is richting het noorden vervelend, omdat je er net ervoor ook al een invoegende taper hebt en daarna valt de vluchtstrook ook weg. Optisch is dat daar wel een aardige trechter. Combineer dat met slecht doorzicht en je hebt wel snel problemen met doorstroming. En standaard loopt het ook vaak bij de hellingen vast om dan na de bruggen ineens weer door te rijden. In beide richtingen zie je dat overigens. En alle drie de aansluitingen op dat wegvak liggen ook nog eens relatief dicht bij de bruggen wat weer meer capaciteitsverlies oplevert bij het invoegen, etc.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 06 sep 2021, 17:03

paolie schreef: ma 06 sep 2021, 9:20
Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van de A2 tussen Deil en 's-Hertogenbosch maar het enige wat ik merk is dat de files zich bij de bruggen voor doen. De bruggen zelf zijn enorm krap met verspringingen in de rijbaan vanwege een smallere middenberm, en de remacties die daarbij horen.
Enorm krappe bruggen op de A2? Zeker nog nooit de A27 of de A44 gereden…
Ik rij regelmatig door heel Nederland en dus ook over de A27 en A44. Wat ik hiermee vooral probeer aan te duiden is dat op beide bruggen, 2x3 rijstroken gepropt is. Beide bruggen hebben geen vluchtstroken en hebben aansluitingen vlak op de bruggen zitten. Vandaar dat ik ze krap noem. Een ruime brug is anders.
Svenlo

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » ma 06 sep 2021, 19:26

Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van de A2 tussen Deil en 's-Hertogenbosch maar het enige wat ik merk is dat de files zich bij de bruggen voor doen. De bruggen zelf zijn enorm krap met verspringingen in de rijbaan vanwege een smallere middenberm, en de remacties die daarbij horen. Voeg er op de maasbrug bij Empel nog een interactiepunt bij aan de Bossche kant van de brug en de chaos met in -en uitvoegend verkeer is compleet. Onnodig gerem in de bochten merk ik niet maar dat ligt er wellicht ook aan dat de vmax daar nu op 100 overdag ligt. Ik denk dat 2x4 op die bruggen waarbij ze meer ruimte krijgen juist zal helpen om de problemen op te lossen.
Onnodig gerem is het zeker, maar bij de Maasbrug heb ik meer het idee, dat het wordt veroorzaakt door het ontbreken van doorzicht. Je ziet vanaf het begin van de brug niet wat er aan de andere kant gebeurd en mogelijk dat men hierdoor langzamer gaat rijden.
De bocht in de HRL voor de VZP de Lucht doet het ook altijd voor extra onnodig gerem.
Misschien is door het uniform doorvoeren van Vmax 100 overdag dit effect kleiner geworden.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 sep 2021, 20:24

^^
Ben ik het wel mee eens. De Maasbrug is inderdaad niet echt fijn door die gele, vieze geluidsschermen waardoor je in een 'pijp' rijdt. Ik heb bij Lucht eerder het idee dat het weefvak naar afrit 17 ook voor trubbelig rijgedrag zorgt.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 06 sep 2021, 22:19

Chris079 schreef: ma 06 sep 2021, 19:26 De bocht in de HRL voor de VZP de Lucht doet het ook altijd voor extra onnodig gerem.
En dan te bedenken dat de bocht bij VZP De Lucht voor de ombouw naar 2x3 veel scherper was en dat je daar toen ook nog direct na de bocht de afslag naar het oude tracé van de Rijksweg had, vanuit het noorden gezien.
Vanuit het zuiden gezien had je toen de oprit en dan direct de bocht in de weg.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » ma 13 sep 2021, 20:51

In zuidelijke richting rij je na Waardenburg ook met een linkerbocht de brug op. Daardoor zie je weinig ruimte en vooral heel veel ander, trager, verkeer. Ik kan me voorstellen dat dat ook het verkeer vertraagt.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 14 sep 2021, 19:55

Het is sowieso van belang dat er wat gedaan wordt aan de verbinding A15 vanuit Gorinchem richting A2 richting 's-Hertogenbosch.
Ik heb er vorige week zowel op donderdag als op vrijdag meer dan een kwartier over gedaan om van de A15 op de A2 te komen. Bij de afrit Waardenburg is de file meestal weer verdwenen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 14 sep 2021, 21:38

^^ Dat komt zeker door die samenvoeging met de verbindingsweg vanuit Tiel?
En dan volgt het weefvak met Waardenburg. Die is wel heel lang maar wat vaak voorkomt is dat het uitwisselen kennelijk persé op de eerste meters van zo'n weefvak moet gebeuren terwijl het hele weefvak ervoor gebruikt kan worden. Dat kan dan weer stagnatie veroorzaken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 sep 2021, 21:42

Ik heb niet zo'n moeite met invoegen op dat weefvak, zelfs niet vanuit Tiel.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 14 sep 2021, 21:51

Ik zeg ook niet dat ik er moeite mee heb, maar wel dat ik er vorige week 2 keer een kwartier over heb gedaan om dat weefvlak te bereiken.
Inderdaad is het het handigst om pas aan het eind van het weefvlak in te voegen,want dan rijdt het weer en zijn de gaten tussen de auto's groter. Maar ik voel me er wel schuldig bij om de file voorbij te rijden over het weefvlak en pas in te voegen als het weer begint te rijden. Meestal voeg ik dan ook eerder in, maar zeker niet direct bij het begin van het weefvlak maar ergens halverwege.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 14 sep 2021, 22:30

Een weefvak is toch bedoeld om te gebruiken? Vol gas over het weefvak racen en pas op de laatste meter invoegen is een ander uiterste, maar als je rustig rijdt en op de laatste 20 meter invoegt doe je het wat mij betreft prima.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 sep 2021, 22:59

Wat ik wel in Kees' relaas herken. Vanuit Gorinchem heeft men inderdaad hinder van eerst het samenvoegen met verkeer uit Tiel en later nog eens het invoegen op de hoofdrijbaan.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 15 sep 2021, 9:19

Rein schreef: di 14 sep 2021, 22:30 Een weefvak is toch bedoeld om te gebruiken? Vol gas over het weefvak racen en pas op de laatste meter invoegen is een ander uiterste, maar als je rustig rijdt en op de laatste 20 meter invoegt doe je het wat mij betreft prima.
Wettelijk moet je voor de pijlen al ingevoegd zijn. Als er pijlen op het wegdek liggen mag je wettelijk niet meer terug de hoofdrijbaan op. Maar goed, dat is wettelijk en volgens mij wordt daar echt niet op gehandhaafd. En zelfs als je je eraan zou houden, heb je voldoende ruimte om in te voegen.
Svenlo

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 15 sep 2021, 10:54

^^ volgens mij klopt het niet wat je zegt.

Als je van de hrb naar het weefvak bent gegaan, mag je na de pijlen niet meer terug naar de hrb.
Als je echter begint op het weefvak, mag je tot het laatste blokje nog wisselen.

Zo heb ik het altijd begrepen, om file ontwijkers te kunnen bestraffen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 15 sep 2021, 11:02

^^ Volgens het OM is er geen specifiek verschil tussen weefvak op rijden of al aanwezig zijn op het weefvak. Zodra de pijl verschijnt moet je de richting van de pijl volgen. Feitcode R619a
Svenlo

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 15 sep 2021, 11:11

^^ Ik denk dat jij de informatie van het OM verkeerd interpreteert. Bovendien is het OM geen wetgever.

Het RVV 1990 zegt in artikel 78 lid 2 het volgende:
RVV 1990 artikel 78 lid 2 schreef:Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Lijkt mij vrij duidelijk dit en is zoals Piles al aangaf bedoeld om fileontwijkers die even het weefvak op gaan en dan weer terug willen de hoofdrijbaan op te kunnen sanctioneren.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 15 sep 2021, 11:50

sven_engelen schreef: wo 15 sep 2021, 11:02 ^^ Volgens het OM is er geen specifiek verschil tussen weefvak op rijden of al aanwezig zijn op het weefvak. Zodra de pijl verschijnt moet je de richting van de pijl volgen. Feitcode R619a
Het staat zelfs letterlijk in je linkje ;)
als bestuurder na verlaten doorgaande rijbaan een andere richting volgen dan de richting van de uitrijstrook

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 15 sep 2021, 13:06

Ik pak bij weefvakken als nodig is, bijvoorbeeld een treintje vrachtwagens op de rechterstrook, ook de het gedeelte met de pijlen erbij om in te voegen.

Ik erger mij eigenlijk gruwelijk aan lui die amper invoeger gebruiken en met te lage snelheid m de doorgaande rijbaan opknikkeren. Als ik achter zo'n eentje zit op een invoeger/weefvak die met relatief lage snelheid naar links gaat ga ik er rechts voorbij en voeg voor diegene in.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 17 sep 2021, 21:42

Vandaag bijna een half uur over de verbindingsboog van A15 naar A2 gedaan. De file begon al op de plek waar de afrit tweestrooks wordt. De auto's voegden allemaal meteen in bij de eerste blokjes. Dat ik doorreed tot halverwege de weefstrook en toen invoegde voor een vrachtwagen (geen snij-actie)kreeg ik als cadeautje een groot lichtshow van de chauffeur.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 17 sep 2021, 22:05

^^^ mistlamp achter aandrukken, zou ik dan doen.

Misschien eens proberen om bij Vuren eraf te gaan en dan via Haaften naar Waardenburg te rijden? Of A15 > A2 richting Utrecht en dan bij Enspijk keren?
Piles schreef: wo 15 sep 2021, 11:50
sven_engelen schreef: wo 15 sep 2021, 11:02 ^^ Volgens het OM is er geen specifiek verschil tussen weefvak op rijden of al aanwezig zijn op het weefvak. Zodra de pijl verschijnt moet je de richting van de pijl volgen. Feitcode R619a
Het staat zelfs letterlijk in je linkje ;)
als bestuurder na verlaten doorgaande rijbaan een andere richting volgen dan de richting van de uitrijstrook
Ik zal het niet vertrouwen, die tekst. Men gebruikt de begrippen rijbaan en rijstrook door elkaar..

Het moeten toch allebei rijstroken zijn?

Verders heeft de politie toch wel in talloze BOPDW ed, filmpjes vertelt dat het verplicht is om de aangegeven rijrichting van de pijlen te volgen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 17 sep 2021, 22:11

Die tekst klopt want het is ook het verlaten van de doorgaande rijbaan. Die bestaat over het algemeen uit meerdere rijstroken. Met het woord rijbaan dek je dat in één keer af. Voor bijvoorbeeld iemand die vanaf rijstrook 1 in één keer door uitvoegt.

De toevoeging "na het verlaten van.." staat er niet voor niets.
kees schreef: vr 17 sep 2021, 21:42 Dat ik doorreed tot halverwege de weefstrook en toen invoegde voor een vrachtwagen (geen snij-actie)kreeg ik als cadeautje een groot lichtshow van de chauffeur.
Kan ook toeval zijn, dat hij net op dat moment een tegemoed komende collega zag op de andere rijbaan en groette.
Doen vrachtwagenchauffeurs wel vaker.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 17 sep 2021, 23:00

Durashift schreef: vr 17 sep 2021, 22:05 Verders heeft de politie toch wel in talloze BOPDW ed, filmpjes vertelt dat het verplicht is om de aangegeven rijrichting van de pijlen te volgen.
Die roepen wel meer, ofwel omdat het publiek de details niet wil/kan begrijpen of omdat ze het zelf niet begrijpen. Rechtsgeldig is echter wat in het RVV staat; niet de mening van oom agent, de keizer van het cbr of een kabouter op tv.
Het enige vervelende is dat onze rechtstaat kapot is en je moet vechten voor je gelijk als je zo'n mulderfeit in je maag gesplitst krijgt.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 17 sep 2021, 23:08

Jackbauer1350 schreef: vr 17 sep 2021, 22:11 Die tekst klopt want het is ook het verlaten van de doorgaande rijbaan. (..)
De uitrijstrook maakt toch onderdeel uit van dezelfde rijbaan?
https://www.wegenwiki.nl/Rijbaan

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 17 sep 2021, 23:23

^^ Je verlaat wel de doorgaande rijbaan. Een uitvoeger splits zich uiteindelijk af naar een aparte rijbaan richting OWN of een andere snelweg, in het geval van een weefvak komt er eerst een andere rijbaan vanaf OWN of andere snelweg die zich kortstondig samenvoegt met de doorgaande en dan weer afsplitst. Langs de blokmakering is het inderdaad dezelfde rijbaan. Maar het woord doorgaande is het sleutelwoord in deze.
Al denk ik dat je wellicht de blokmarkering een soort afscheiding moet zien, ondanks dat het op dat punt dezelfde plak asfalt is als de andere stroken. Dat lijkt mij ook een reden dat je langs blokmarkering er rechts voorbij mag, naast het feit dat invoegen gewoon makkelijker wordt wanneer je voertuigen rechts mag passeren om er vervolgens voor in te voegen.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 18 sep 2021, 13:21

Durashift schreef: vr 17 sep 2021, 22:05 ^^^ mistlamp achter aandrukken, zou ik dan doen.

Misschien eens proberen om bij Vuren eraf te gaan en dan via Haaften naar Waardenburg te rijden? Of A15 > A2 richting Utrecht en dan bij Enspijk keren.
Bedankt voor de tips.
Aan dat laatste heb ik wel zitten denken toen ik in de traag voortschuivende, maar voornamelijk stilstaande rij stond. Ik dacht er ook nog aan om richting Utrecht te gaan en dan bij Geldermalsen te keren.

Over weggedrag gesproken: mijn actie werd al niet gewaardeerd, maar het was vele malen asocialer wat anderen deden. Op de uitvoegstrook hard langs de rij rijden om vlak voor het verdrijvingsvlak op de rem te gaan staan en hem er tussen te proppen.
Bij het deel richting 's-Hertogenbosch, waar het even tweebaans wordt, ging een vrachtwagen twee auto's in het midden van de twee rijstroken rijden om te voorkomen dat mensen het in hun hoofd zouden halen om de rij auto's links te passeren (wat me vorige week wel gebeurde).

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 18 sep 2021, 15:54

^^
Die parallelbaansplitsing richting het zuiden is echt botte ellende. Vrachtwagens die al aan de noordkant van de brug op de middelste strook rijden omdat ze naar de HRB willen, auto’s die niet naar rechts opschuiven waar de extra rijstrook erbij komt aan de zuidkant (zonder dat er iemand is om in te halen), mensen die ofwel met 150 over de linker afslaande rijstrook nog een paar auto’s/vrachtwagens inhalen om bruusk naar Waalwijk uit te voegen ofwel op diezelfde rijstrook keihard op de rem stampen om ‘m tussen 2 vrachtauto’s te kunnen proppen voor diezelfde verbinding. Probeer dan nog maar eens van rijstrook 2 naar 3 te komen ter hoogte van de blokmarkering. Vaak ontkom je er daar ook niet aan om veel te vroeg voorgesorteerde vrachtwagens rechts in te halen als je naar de PRB wil.

Op knooppunt Vught heb je datzelfde gezeik met vrachtwagens die niet naar rechts willen, zodat je die vaak rechts in moet halen als je naar de A65 wil. Dat weefvak is eigenlijk gewoon te kort; het betreft een langzame klaverlus en je moet twee rijstroken naar links om de A2 te volgen (tussen een muur van vrachtwagens) dus het gebeurt regelmatig dat iemand ‘m al snel naar links gooit terwijl je zelf naar de A65 wil. Met 70 per uur wel te verstaan.