[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3406
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » za 18 sep 2021, 16:11

^^
Ik had het over de situatie bij kp Deil, niet bij kp Empel of kp Vught.
Maar idd, ik wilde laatst van de HRB op de Ring Den Bosch naar afslag Sint MIchielsgestel en dat is idd eigenlijk te gevaarlijk als je van de HRB afkomt.
De combinatie Maasbrug en de splitsing van kp Empel er direct achter is idd erg tricky. Ben blij dat ze de parallelrijbaanstructuur over de brug door gaan trekken als je de plannen ziet. Ik zit meestal al op de rechterrijstrook te kachelen (vanwege dat vrachtwageneffect die er op de brug ineens achterkomen dat ze op moeten schuiven),maar je ziet idd vaak genoeg mensen links voorbij vliegen die op het allerlaatst diagonaal de afslag naar de PRB willen nemen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 16:13

Steyn_E schreef: za 18 sep 2021, 15:54 ^^
Die parallelbaansplitsing richting het zuiden is echt botte ellende. Vrachtwagens die al aan de noordkant van de brug op de middelste strook rijden omdat ze naar de HRB willen, auto’s die niet naar rechts opschuiven waar de extra rijstrook erbij komt aan de zuidkant (zonder dat er iemand is om in te halen), (..)Probeer dan nog maar eens van rijstrook 2 naar 3 te komen ter hoogte van de blokmarkering. Vaak ontkom je er daar ook niet aan om veel te vroeg voorgesorteerde vrachtwagens rechts in te halen als je naar de PRB wil.

Op knooppunt Vught heb je datzelfde gezeik met vrachtwagens die niet naar rechts willen, zodat je die vaak rechts in moet halen als je naar de A65 wil. Dat weefvak is eigenlijk gewoon te kort; het betreft een langzame klaverlus en je moet twee rijstroken naar links om de A2 te volgen (tussen een muur van vrachtwagens) (..)
Maar, dát rechts er aan voorbij gaan is juist prima, vind ik dan. Ja, de wetgever vindt wat anders.
Maar, uiteindelijk is het soepeler dan dat vrachtwagens op het laatste moment, dus de brug al gepasseerd, nóg even naar de HRB willen. Dat is dan gewoon te laat.

Zelfde heb ik vaak met Taciticusbrug in de A50 als ik naar Oss moet vanaf Arnhem. Begint al met een vrachtwagens die snelheid brug op verliezen.. waardoor ik al op rijstrook 3 ga rijden met m'n 7 tonner ... en dan kan ik wel wachten op eventueel vrachtverkeer dat ook naar Oss wil en wil opschuiven... maar daar wordt de doorstroming niet beter van als ik dan gas terug moet nemen. Dus, ik schuif regelmatig op de brug al naar rijstrook 2.. en wie naar Nijmegen of Druten wil, ga er maar tussendoor. Prima. :top:

Ik heb ook weleens na de brug van rijstrook 4 naar 2 proberen op te schuiven.. maar dat kan linke soep zijn als er net aanstormend verkeer door de bocht komt gezet.. wanneer ik wacht tot het rechte gedeelte.. dan kom je al vrij snel bij de (verplichte) rijrichtingspijlen.. waardoor je al niet meer mag uitvoegen naar links.. :evil:

Wát ik dan wel doe als ik naar Nijmegen moet en op rijstrook 4 blijf rijden.. is na de brug al mijn knipper naar rechts aan te doen (en weer uit als ik de wegwijzer passeer). Dan weet het achterop komend personenwagenverkeer in ieder geval dat ik rechts blijf en niet een poging tot uitvoegen naar links zal ondernemen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 sep 2021, 16:40

Rechts er voorbij is gewoon toegestaan in geval van blokmarkering of bij filevorming. Neem aan dat jou omschreven situaties zich voordoen bij filevorming.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 16:49

^^^ Nee, gewoon rijdend met 85 / 90 km/h en geen blokmarkering.. Die blokmarkering zit er veels te laat op.. en dan al in combinatie met de richtingspijlen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 sep 2021, 17:04

Ik ben gewend om van strook te wisselen waar de blokmarkering begint, dat is normaal gesproken vroeg zat.
Richtingspijlen op het wegdek zouden eigenlijk bij het portaal met beslissingswegwijzer moeten beginnen, dat is nl bij een normale uitvoeger ook het geval. En niet onder de portaalborden met xxx meter aanduiding.
Dus eerst een stuk met blokmarkering en zonder richtingspijlen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Wouter N14 » za 18 sep 2021, 17:33

^^ Hoe de combinatie van bewegwijzering, wegdekpijlen en blokmarkering is uitgewerkt varieert helaas nogal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 17:38

Jackbauer1350 schreef: za 18 sep 2021, 17:04 Ik ben gewend om van strook te wisselen waar de blokmarkering begint, dat is normaal gesproken vroeg zat.
(..)
Met een personenwagen op personenwagen snelheid is dat misschien ook wel zo.. met langzamer verkeer en meer ruimte (al ben ik niet zo lang) een 'gedoe' soms om aankomend verkeer niet al te zeer te hinderen.. soms is er een gat in de aankomende stroom van auto's.. waar je dus mooi in kan voegen maar is dat gat er iets eerder dan de blokmarkering. Heb ik op de A12 rond Arnhem nog weleens mee te maken.

Waarbij je dan nog weleens 'de pech' hebt dat er tóch een personenwagen van achter de auto opduikt én besloten heeft in datzelfde gat te willen rijden als dat ik net gekozen had.. :kwaad:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 sep 2021, 18:03

^^ O, het is meer dat begin blokmarkering gewoon als natuurlijk punt aanvoelt om in normale situaties daar de voorsorteeraktie in te zetten.
Maar als een bepaalde situatie het vraagt of het beter uitkomt doe ik het ook eerder.
Het is meer dat het bij naar links voorsorteren, wanneer je dat heel veel eerder doet, al snel onnodig links rijden wordt.
Het bekende net na knp Zaandam al naar/op de middenstrook gaan/blijven vanwege knp Coenplein 4 km verderop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 18:11

Als je dit zo ziet lijken de files op de A2 vanaf Everdingen eigenlijk hun bron te hebben op het deel na Deil (wat men dus wil gaan verbreden). Van alle snelwegen die de laatste 10-15 jaar verbreed zijn is dit stuk A2 ook het voornaamste traject dat nog veel congestie heeft.

Afbeelding

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Piles » ma 27 sep 2021, 18:14

Als je zo de A27 ziet zou je denken dat de A12 al dicht is... maar dat komt nog :shutup:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Ds79m » ma 27 sep 2021, 18:34

Was er niet zo’n PBL-rapport dat suggereerde dat investeringen in nieuwe infrastructuur niet meer nodig waren? :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door captain007 » di 12 okt 2021, 16:22

Chris schreef: ma 27 sep 2021, 18:11 Als je dit zo ziet lijken de files op de A2 vanaf Everdingen eigenlijk hun bron te hebben op het deel na Deil (wat men dus wil gaan verbreden).
De hoofdrijbaan loopt altijd vast bij het weefvak van de aansluiting Waardenburg. Dat is overbelast, want de drie rijstroken van de A2 zitten daar al vol en daar moet een bak aan verkeer vanaf de A15 bij. Combineer dat nog met een helling (en dus mensen die geen gas bij geven en zo terugvallen in snelheid tot pakweg 70/80) en nog een oprit daarna en het recept voor congestie is compleet. Toen ik tot pakweg 1,5 jaar geleden nog dagelijks naar Utrecht pendelde zag ik overigens in de ochtend ook wel congestie richting het noorden. Maar daar is het meestal toch knooppunt Everdingen waar het wisselen van rijstroken te veel druk kan geven (zeker als de A27 vast staat inclusief verbindingsboog vanaf de A2). En die congestie staat niet in verhouding tot die naar het zuiden. Die file richting het zuiden stond er overigens pre-corona ook in de ochtendspits, maar dan is het aanbod een stuk lager en staat het meestal enkel tussen Beesd en Waardenburg stil.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 12 okt 2021, 16:32

Met een beetje pech loopt het hele deel ten zuiden van Oudenrijn stroef door de afknijping bij knooppunt Deil.

kees
expressweg
Berichten: 3406
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » wo 13 okt 2021, 22:29

Datzelfde geldt voor afrit Kerkdriel vanuit het zuiden.
Gisterenochtend stond er voor het eerst sinds tijden weer een file en 's avonds staat er weer een file op de parallelbaan die terugslaat tot afrit Sint-Michielsgestel. Old times are coming back.

kees
expressweg
Berichten: 3406
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » ma 11 apr 2022, 23:41

Korte termijnoplossingen (of pogingen daartoe) zijn in aantocht.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/nieuw ... ~abc9a219/

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 12 apr 2022, 17:00

Verwacht er geen wonderen van. De A2 barst uit zijn voegen en een doseerinstallatie gaat het verschil niet meer maken.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door GrandmasterE » di 12 apr 2022, 17:06

Ik ben benieuwd! :top:

Maar bizar eigenlijk, dit was (al) een mooie oplossing geweest voor tien jaar geleden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022, 15:03

In 2024 is groot onderhoud gepland op de A12 en A2. Vanwege de hoeveelheid rijstroken gaat het hier om veel asfalt.

Afbeelding

Werkzaamheden
Op A2 HRR
o Het één op één baanbreed vervangen van de bestaande deklaag (ZOAB-TF);
o Zo nodig herstellen van onderliggende schades tot diepte van 15cm;
o Volledig verwijderen en terugbrengen van asfalt op Jan Blankenbrug;
o Zo nodig herstellen van onderliggende betonschades op Jan Blankenbrug.

Op 16 locaties het vervangen van de beginpunten van de geleiderail voor een terminal

- Uitvoering van het GO in 2024 (n.t.b. tussen 1 april – 1 oktober);
- Planning:
o Start aanbesteding: Q4 2022
o Sluiting markbenadering: Q3 2023
- Uitgangspunt is vierkant afsluiten; kort en hevig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door mavas » ma 27 jun 2022, 15:49

Het lijkt voor in ieder geval de A12 er op dat de werkzaamheden in de andere rijrichting voor deze keuze heeft gezorgd. Weer kort en hevig dus.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door JB81 » ma 27 jun 2022, 18:38

Met als verschil dat het de vorige keer (toch?) nog ging om minder verkeer vanwege Corona? Dat kan nog wel gezellig worden.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 369
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Autostrada » ma 27 jun 2022, 21:00

De vorige werkzaamheden op de A12 waren in september 2021, toen we net dachten terug te gaan naar normaal...
De grootste kritiek was toen waarom het niet in de zomervakantie was gedaan, maar dat wilde de regio blijkbaar niet (?). Begin van de herfst was natuurlijk een zeer ongelukkige keuze qua periode om groot onderhoud te doen dmv een totaal afsluiting; het weer zat ook niet echt mee toen (de klus was wel op tijd af).

Benieuwd wat ze in 2024 gaan doen op de A12; komt hier ook weer extra stil asfalt of is het regulier onderhoud? De zuidelijke rijbaan van de A12 ligt er slecht bij, eigenlijk vanaf Gouwe tot aan Oudenrijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Chris » wo 24 aug 2022, 19:37

Betere doorstroming op de A2 komt stap dichterbij

Minister Harbers heeft samen met de betrokken provincies, regio en gemeente een handtekening gezet onder de bestuursovereenkomst voor het programma A2 Deil-‘s Hertogenbosch-Vught. Met de ondertekening is een volgende stap gezet in het proces om weggebruikers vlotter van A naar B te laten rijden.

Met de bestuursovereenkomst spreken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Gelderland en Noord-Brabant, de regio Rivierenland en de gemeente ’s-Hertogenbosch gezamenlijk hun commitment uit voor de verdere uitwerking van het programma. Daarmee is het mogelijk om op korte termijn de MIRT-verkenningsfase af te ronden.

Plannen voor de A2

Het plan bevat nu maatregelen om op korte en lange termijn de doorstroming op de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Vught in beide richtingen te verbeteren, de bereikbaarheid van het omliggende gebied te vergroten én om de verkeersveiligheid te verhogen. Het gaat hierbij onder andere over een verbreding van de A2, een aanpassing van het knooppunt Deil en extra bruggen over de Waal en de Maas.

De maatregelen tot en met 2025 kosten samen bijna 46 miljoen euro. Dit zijn maatregelen voor zowel de auto, de fiets en het openbaar vervoer. De betrokken partijen zijn hier in 2018 al mee gestart en dragen samen zorg voor de financiering hiervan. Voor maatregelen op langere termijn is door het ministerie nog eens 830 miljoen gereserveerd. Daar komt via deze Bestuursovereenkomst nog eens een extra pakket (Breed Mobiliteitspakket) aan regionale maatregelen bovenop. Daarvoor trekken de Brabantse en Gelderse regio ieder 22,5 miljoen euro uit. Deze extra maatregelen worden uitgevoerd tussen 2023 en 2030.

Minister Harbers: “Het wordt steeds drukker op de weg. Ik vind dat heel Nederland bereikbaar moet blijven, ook met oog op de 900.000 woningen die er in 2030 moeten zijn bijgebouwd. Daarom investeert het kabinet in nieuwe wegen, nieuwe bruggen, verbetering van onze huidige infrastructuur en flinke investeringen in het OV. In deze regio heeft Rijkswaterstaat de doorstroming al verbeterd met diverse maatregelen, bijvoorbeeld door de bewegwijzering op de ring van ’s Hertogenbosch aan te passen. Het ondertekenen van de bestuursovereenkomst is een belangrijke mijlpaal voor de voortgang van de investeringen op het traject en de betrokken regio.”

De volgende stappen
Nu de Bestuursovereenkomst is getekend, kan de minister de Structuurvisie vaststellen. Dat gebeurt waarschijnlijk in oktober. Daarna is de verkenningsfase formeel afgerond, en volgt de planuitwerkingsfase.

In de planuitwerkingsfase worden alle maatregelen in detail uitgewerkt. Afgelopen juni maakte minister Harbers in de MIRT-brief bekend dat keuzes moeten worden gemaakt in de volgorde waarin projecten worden voorbereid vanwege de beperkte capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen en - beoordelingen te toetsen. Het is hierdoor nog niet duidelijk wanneer de planuitwerkingsfase voor de A2 zal starten.

Wethouder Geers, gemeente ’s-Hertogenbosch en voorzitter van de stuurgroep van het programma: “Uiteraard is het teleurstellend dat de plannen voor een grootschalige verbreding van de A2 vertraging oplopen. Daarom is het juist nu extra belangrijk dat we gezamenlijk inzetten op de maatregelen die op korte termijn al het verschil kunnen maken. Op dit moment voeren we in de hele regio al maatregelen uit om de drukte op de A2 te verminderen en de veiligheid te verbeteren. Denk aan de inzet van incidentcamera’s en slimme verkeerslichten, de snelle fietsroute tussen Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch en het aantrekkelijker maken van reizen met het openbaar vervoer. Daarnaast blijven we met alle partijen de focus houden op de maatregelen voor de langere termijn en de afspraken die daarover zijn gemaakt.”
https://www.mirta2deilvught.nl/nieuws/2 ... ichterbij-

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 24 aug 2022, 22:59

Wat een boel klets in één artikel. Ik verwacht weinig van een snelfietspad (hoewel je nu best vaak kruisende wegen hebt), beter OV (er rijden 2 sprinters per uur en vooral buslijnen die in niemandsland eindigen) en slimme verkeerslichten.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » do 25 aug 2022, 11:27

Een tweede tuibrug erbij over de Waal zal er wel tof uitzien.

Teetje
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Teetje » do 25 aug 2022, 11:53

Jackbauer1350 schreef: do 25 aug 2022, 11:27Een tweede tuibrug erbij over de Waal zal er wel tof uitzien.
Dan vind ik het tóch wel jammer dat de oude Waalbrug bij Zaltbommel gesloopt is jaren geleden. Of was die brug technisch helemaal 'op'? Ik weet het eigenlijk niet meer zo precies.

Ik heb in het verleden wel eens gedacht: wat nou als je o.b.v. de oude rijkswegen tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch een 2x2 autoweg bouwt om het regionale verkeer te bedienen en de A2 te ontzien?

Dus grofweg vanaf de Waterlinieweg in Utrecht naar afrit 29 (A27) bij Houten, naar Culemborg, naar Geldermalsen, Waardenburg, Zaltbommel, Hedel, 's-Hertogenbosch?

Het valt me telkens weer op dat de A2 tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch merkbaar rustiger is dan tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door PeterSchoeber » do 25 aug 2022, 12:30

^^ Naarmate je verder weg gaat uit de Randstad, zowel naar het noorden/oosten als het zuiden, werd het in het verleden ook altijd al rustiger op de weg dan in de Randstad. In de Randstad wonen/werken nu eenmaal meer mensen dan daarbuiten dus heb je ook meer verkeersbewegingen.

De oude bruggen behouden was niet echt een optie omdat ze toch wel zo'n beetje aan het einde van hun technische levensduur waren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » do 25 aug 2022, 12:35

Oude tracés zijn destijds ook niet voor niets verlaten aangezien die vaak liggen op plekken waar uitbouw niet past of zo'n route teveel overlast zou gaan geven.

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door koef » do 29 sep 2022, 17:25

Afbeelding

Foto van een incident vandaag in de taper waar hoofd- en parallelrijbaan in 's-Hertogenbosch convergeren naar drie rijstroken. In de plannen lijkt het de bedoeling om de parallelrijbaan te verbreden naar 3 rijstroken en de rijbaan naar kp. Deil over een nieuwe brug over de Maas naar 4 rijstroken. 2+2=3 zou dan wijzigen in 3+2=4. Wat voor taper- of andere configuratie zou men dan bedenken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door Chris » ma 03 okt 2022, 19:24

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... osch-vught

De structuurvisie is vastgesteld voor de A2 Deil - Vught:

Het voorkeursalternatief A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught bevat de volgende elementen:
1. Een verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met 1 rijstrook per rijrichting naar 2x4;
2. Maximale inzet (invoering van alle pakketten) op een breed mobiliteitspakket. Voor deze inzet is een bedrag van € 45 miljoen onderdeel van de projectbegroting;
3. Realisatie van een nieuwe brug over de Waal en een nieuwe brug over de Maas:
a. Waalbrug: nieuwe brug tussen de bestaande Martinus Nijhoffbrug en de spoorbrug met ruimte voor 4 rijstroken (rijrichting noord) en een vluchtstrook;
b. Maasbrug: ten oosten van de bestaande brug, met ruimte voor 4 rijstroken (rijrichting noord) en een vluchtstrook;
4. Toevoeging van een derde rijstrook op delen van de parallelrijbaan van de Ring ’s-Hertogenbosch met een maximumsnelheid van 100 km/uur, in combinatie met behoud van de verlaagde snelheid van 100 km/uur op de hoofdrijbaan van de Ring;
5. Voor de 3 belangrijkste knelpunten in/om knooppunt Deil de volgende maatregelen:
a. Lostrekken van het weefvak in het knooppunt op de rangeerbaan A15 links (inclusief 2 kleinere nieuwe kunstwerken);
b. Wegnemen van de versmallingen (rijstrookvermindering) in de verbindingswegen en de versmalling bij invoeging op de A15 op het wegvak Deil-Meteren;
c. Wegnemen van de versmallingen (rijstrookvermindering) in de verbindingswegen op het wegvak A2 Deil - Waardenburg;
6. Behoud en optimalisatie van aansluiting Waardenburg op de huidige locatie:
a. Toepassen van een asymmetrisch weefvak tussen knooppunt Deil en aansluiting Waardenburg op het westelijke wegvak;
b. Aanpassen van de westelijke toe- en afrit;
c. Inpassen en optimaliseren van de oostelijke afrit;
d. Optimaliseren van de inpassing van het oostelijke wegvak;
e. Waar nodig maatregelen doorvoeren zodat voldaan wordt aan wetgeving voor milieueffecten;

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door mavas » di 04 okt 2022, 8:08

Mooi! Dat zijn volgens mij precies alle verbeteringen die een grote winst in de doorstroming geven!
De nieuwe bruggen zijn dus ook voorbereid op 5 rijstroken per richting in de toekomst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie