[B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Mark » zo 19 sep 2021, 20:10

Of gewoon niet de patser uit hangen en “gewoon” de maximumsnelheid rijden. 120 km/h is op veel plekken hard zat in België.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 19 sep 2021, 20:15

Mark schreef: zo 19 sep 2021, 20:10 Of gewoon niet de patser uit hangen en “gewoon” de maximumsnelheid rijden. 120 km/h is op veel plekken hard zat in België.
Ik snap die onuitputtelijke drang om de Vmax te overschrijden ook niet zo. Als deze nou ongeloofwaardig is, oké, maar 120/130 km/h in België of Frankrijk..? :dontknow: Komt inderdaad patserig over, hoewel dat wellicht niet zo bedoeld is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 19 sep 2021, 20:19

Chrysa schreef: zo 19 sep 2021, 19:03 Ah, dank je! Dan vind ik het wel vreemd dat die superflitser is geplaatst, maar goed. Gedaan met de goeie oude tijd toen ik nog elke week een gemiddelde van 150+ haalde van Luxemburg naar Brussel.
Voorlopig alleen tien kilometer bij Namur inhouden. De 150 is nog wel haalbaar (de 'plus' misschien niet).
duikgek89 schreef: zo 19 sep 2021, 16:35Van de andere kant vind ik 120 op de Waalse snelwegen, die toch een pak rustiger zijn en door leger gebied lopen dan de Vlaamse, soms vrij traag. Het zou naar mijn mening goed zijn een limiet van 150 ofzo toe te passen.

Zonder verder iets te zeggen over de meest gepaste limiet: het zijn de Ardense snelwegen (E411 vanaf Namen, E25 vanaf Luik, E42 vanaf Verviers) die rustig zijn en door vrij leeg gebied gaan. Op de andere Waalse snelwegen zie ik geen fundamenteel andere intensiteiten dan de Vlaamse.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 sep 2021, 20:25

Mark schreef: zo 19 sep 2021, 20:10 Of gewoon niet de patser uit hangen en “gewoon” de maximumsnelheid rijden. 120 km/h is op veel plekken hard zat in België.
Op veel plekken wel ja, bij mij vallen de Ardennen daar niet onder.

Ik reed een tijd 2x/maand naar Zwitserland op en neer, dan wil je toch al snel dat het korter duurt dan die 8.5 uur enkele reis. De Walen zie ik zelf ook zo rijden trouwens.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 19 sep 2021, 20:32

Snelwegfreak schreef: zo 19 sep 2021, 20:15
Ik snap die onuitputtelijke drang om de Vmax te overschrijden ook niet zo. Als deze nou ongeloofwaardig is, oké, maar 120/130 km/h in België of Frankrijk..? :dontknow: Komt inderdaad patserig over, hoewel dat wellicht niet zo bedoeld is.
Als sommige mensen eens zouden kunnen stoppen met voor anderen uit te maken wat een realistische Vmax is zou er minder frustratie zijn in het verkeer. Vmax in BE, FR of NL is op zich nu enkel nog daar voor obscure zaken als "klimaat" of "veiligheid", maar eigenlijk enkel maar daar om poen te scheppen, want een veiliger verkeer komt er niet door. Je kan in de stad nog zo hard inzetten op 30km/h, er zullen doden blijven vallen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 19 sep 2021, 20:40

Chrysa schreef: zo 19 sep 2021, 20:25 De Walen zie ik zelf ook zo rijden trouwens.
Dan rij jij in een ander Wallonië dan dat ik rij. Er zijn enkele uitschieters naar 150/160 km/u maar zelfs op de rustige E42 en E411 rijden de meesten gewoon 120-130 km/u. Niet meer. En ik ben er wel elke maand te vinden met het werk.

*KNIP*
Svenlo

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 sep 2021, 20:43

Ik rij er toch altijd vrij standaard 140 achter iemand op de linkerstrook vanuit Brussel, en op de terugweg rij ik er vaak in het begin van de avond, dan rijdt er vanuit Luxemburg van alles met haast, ook veel gele platen van daar. Zeker op Arlon - Namur.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 19 sep 2021, 20:44

paolie schreef: za 18 sep 2021, 22:00 Berucht stuk snelweg, recht en kilometers valsplat naar beneden. Reed daar in 2001 ooit 260 op de teller in mijn 14 jaar oude Mazda 626 8-)
Voordat ik hier de rest van mijn forumcarrière als patser doorga: ik reed destijds zo hard omdat ik eenmalig eens de maximum snelheid van mijn eerste auto wilde testen. En dat kan kon op dit stuk snelweg op een rustig tijdstip nou eenmaal erg goed.
Normaal gesproken rijd ik eigenlijk altijd standaard ongeveer 20 km boven de maximum snelheid, hetgeen ik persoonlijk heel netjes vind van mezelf ;)
Laatst gewijzigd door paolie op zo 19 sep 2021, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 19 sep 2021, 20:45

Km357 schreef: zo 19 sep 2021, 20:32 Als sommige mensen eens zouden kunnen stoppen met voor anderen uit te maken wat een realistische Vmax is zou er minder frustratie zijn in het verkeer. Vmax in BE, FR of NL is op zich nu enkel nog daar voor obscure zaken als "klimaat" of "veiligheid", maar eigenlijk enkel maar daar om poen te scheppen, want een veiliger verkeer komt er niet door.
Nee, dat jakkerige hollen-en-stilstaan van Duitsland, waar nette mensen die rond de 130 rijden van de linkerstrook worden afgeduwd wanneer ze netjes aan het inhalen zijn. Doe mij maar een limiet van 130. Mogen liefhebbers daar naar believen boven gaan zitten (de vraag naar de precieze wijze van handhaven is een aparte vraag), maar dan heb je tenminste die uniek Duitse jakkercultuur niet.
Chrysa schreef: zo 19 sep 2021, 20:25 Op veel plekken wel ja, bij mij vallen de Ardennen daar niet onder.

Ik reed een tijd 2x/maand naar Zwitserland op en neer, dan wil je toch al snel dat het korter duurt dan die 8.5 uur enkele reis. De Walen zie ik zelf ook zo rijden trouwens.
Geldt voor ondergetekende incidentele rijder door de Ardennen ook wel hoor. Al houd ik het dan eerder op 145 op cruise control. Maar goed, belangrijkste is om je bij Wallonië te blijven bedenken dat de Ardense snelwegen ook voor Waalse begrippen de rustige uitzondering zijn. Het idee dat in het hele gewest de maximumsnelheid wel omhoog kan omwille van vermeende rust op de wegen, dan kijk je echt maar naar een paar wegen (toegegeven, wel die wegen die de Nederlanders verreweg het meeste zien).
Laatst gewijzigd door Pino op zo 19 sep 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 19 sep 2021, 20:48

Chrysa schreef: zo 19 sep 2021, 20:25Ik reed een tijd 2x/maand naar Zwitserland op en neer, dan wil je toch al snel dat het korter duurt dan die 8.5 uur enkele reis.
We willen allemaal wel eens wat. 2x per maand naar Zwitserland rijden is nou niet heel gebruikelijk om het voorzichtig uit te drukken. Het “probleem” dat je ervaart zal voor weinig mensen gelden denk ik zo.
Km357 schreef: zo 19 sep 2021, 20:32Als sommige mensen eens zouden kunnen stoppen met voor anderen uit te maken wat een realistische Vmax is zou er minder frustratie zijn in het verkeer. Vmax in BE, FR of NL is op zich nu enkel nog daar voor obscure zaken als "klimaat" of "veiligheid", maar eigenlijk enkel maar daar om poen te scheppen, want een veiliger verkeer komt er niet door. Je kan in de stad nog zo hard inzetten op 30km/h, er zullen doden blijven vallen.
Dit bericht ontspoort natuurlijk aan alle kanten. Een realistische maximumsnelheid is eentje die overeenkomt met het wegbeeld en wat iedereen gemiddeld rijdt. En die waardes zullen heel wat meer rond de 120 km/h liggen dan 150 km/h of hoger. Zelfs in een land als Duitsland met onbeperkte limieten.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 19 sep 2021, 20:55

^^ Sterker nog, zelfs in Duitsland rijdt 77% van het verkeer, langzamer dan 130 op stukken zonder limiet. (Dankjewel Chris) Alleen enkele laagvliegers rijden harder maar dat zie je niet als je zelf laagvliegt en alleen maar linkerrijstrook hangt om constant vol in de ankers te moeten en te liggen bumperhangen voor iemand die netjes met 130 inhaalt.
Svenlo

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 19 sep 2021, 21:16

Chrysa schreef: zo 19 sep 2021, 20:25 Ik reed een tijd 2x/maand naar Zwitserland op en neer, dan wil je toch al snel dat het korter duurt dan die 8.5 uur enkele reis. De Walen zie ik zelf ook zo rijden trouwens.
Alsof dat soort reisbewegingen de normaalste zaak van de wereld zijn. Kies dan voor een leven hier of een leven daar...

En zelfs voor dat 'probleem' bestaat al een oplossing, namelijk het vliegtuig.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 sep 2021, 21:28

Graag, maar dat laat mijn situatie niet toe. Ik zeg alleen waarom ik wat harder rijd. :dontknow:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 19 sep 2021, 21:29

Ik kan mij wel voorstellen dat een vast traject waarvan je de ervaring hebt dat het een x-tijd duurt.. graag zo rap mogelijk volbrengt.
Ik heb dat binnen NL al wel, privé.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 19 sep 2021, 22:18

Als er iets is dat de gemoederen warm maakt is het wel een snelheidslimiet en dan in hoeverre hoe mensen denken dat ze dat van anderen mogen afdwingen ook al dragen ze geen uniform. De laatste 10 of zo posts duiden dat duidelijk aan.

Als je lekker 90 tussen de vrachtwagens wil rijden, doe gerust, maar klaag dan niet over iemand die ietwat vlotter naar z'n bestemming wil, eenvoudig toch?

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » zo 19 sep 2021, 22:22

Helemaal niet nodig om zo elkaar aan te vallen, hou het alsjeblieft een beetje netjes. Enkele van de bovenstaande berichten zijn verwijderd.

Graag weer terug richting snelheidsbeleid van Wallonië
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L » zo 19 sep 2021, 23:11

Mijn vaste route naar Parijs ging altijd via de E19, doorgaans nog lekker rustig en zeker met het opknappen van de wegen viel daar nog prima door te rijden. En dan was het niet eens echt hard, maar 140 was een fijne kruissnelheid. Jammer dat de Walen nu ook de trajectcontrole ontdekt hebben. Dat wordt maar even uitzoeken wat de meetcorrecties zijn.

Vorige week de E25 gereden, ik hoop toch dat die weg nog lang ongemoeid blijft. Naast het nostalgische beeld gaf het ook het vrijheidsgevoel. Ik had zelf de cruise op 150, merkte dat ik vaak maar langzaam op anderen inliep en ben meerdere keren ingehaald. Geen trajectcontrole of ander geneuzel, gewoon op de zaterdagavond even fijn op de ETA inlopen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 19 sep 2021, 23:18

Tot zover de forum-veegdienst. Graag weer een beetje als grote mensen met elkaar omgaan en het on-topic houden.
Vriendelijk dank namens het moderatorenteam.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 01 okt 2021, 20:52

Mij vielen de borden van een TC ook op @ A4 / E411 met een serieuze lengte.

Even zoeken komt op het volgende uit (frans):

Depuis mars, six radars-tronçons sont effectifs. Au mois de mars, les radars-tronçons entre Fleurus et Jemeppe-sur-Sambre sur la E42 sur une distance de 11,6 km et entre Jemeppe-sur-Sambre et La Bruyère également sur la E42 (14,4 km) ont vu le jour.

Fin avril, la police routière a mis en place des radars tronçons entre Seneffe et La Louvière sur la E19 (9,5 km) et entre Bernissart et Péruwelz sur la E42 (14,2 km). Début juillet, c’est entre Assesse et La Bruyère sur la E411 (16,9 km) qu’un nouveau radar a été installé. Ainsi que sur la A54 entre Charleroi et Pont-à-Celles (3,1 km).
Dat er stevig doorgetrapt wordt, is duidelijk. Maar de extremen:
Depuis leur installation, les autorités ont relevé des vitesses allant jusqu’à 229 km/h entre Fleurus et La Bruyère, jusqu’à 241 km/h entre Seneffe et La Louvière, et 209 km/h entre Bernissart et Péruwelz
Bron: https://www.lesoir.be/390786/article/20 ... -septembre

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 01 okt 2021, 21:31

Als dat de excessen zijn, is dat niet heel anders dan in Nederland. Op elke politietwitter zie je met enige regelmaat wel berichten voorbijkomen dat mensen met 200+ zijn betrapt op onze snelwegen.

Ik blijf het wel een aparte TC vinden, met slechts een klein onopvallend bordje, en 1 normale en 1 superflitspaal in het traject. De laatste paar keer dat ik er reed leek hij ook nog niet echt bekend te zijn, met 126 op de CC werd ik door aardig wat mensen ingehaald.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 02 okt 2021, 0:17

Normaal mogen er geen flitspalen in een traject met trajectcontrole staan. Dat komt neer op dubbele bestraffing van hetzelfde feit.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 08 dec 2021, 22:54

Wat zouden de V85 limieten zijn op deze snelwegen? Toch nooit geen 150 of meer… denk eerder 130 aan reële snelheid gemeten.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » ma 20 nov 2023, 19:57

Nieuwe snelheidsbeperking in Wallonië

In oktober 2022 werd een nieuwe regel voor snelheidsbeperkingen toegevoegd aan de wegcode. Maar die was nog niet van toepassing op wegen met middenrijbaan. Wat verandert er?

Sinds oktober 2022 vermeldt de Belgische wegcode een nieuw type weg: de middenrijbaan. In de praktijk bestaat dit type weg uit een centrale rijstrook voor gemotoriseerd verkeer, geflankeerd door twee zijdelingse stroken voor zwakke weggebruikers (fietsen, steps enzovoort). Dit zijn smalle wegen van niet meer dan 3,5 m breed, waar dus maar één auto kan passeren. Tot nu toe had het gewest nog geen snelheidsbeperkingen ingesteld op deze wegen. Het besluit van de Waalse regering is nu echter gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

De maximumsnelheid op deze wegen is vastgesteld op 70 km/u, tenzij een C43-bord een andere beperking aangeeft, namelijk 50 km/u of 30 km/u. Deze rijstroken lopen vaak tussen twee dorpen. Zowel automobilisten als kandidaat-bestuurders zijn maar beter op de hoogte van de regel. Het is een ingewikkelde materie omdat de snelheidslimieten verschillen afhankelijk van de regio waar je rijdt: in de stad is 30 km/u in plaats van 50 km/u de limiet in Wallonië en Vlaanderen, terwijl de limiet buiten de bebouwde kom 90 km/u bedraagt in Wallonië, maar 70 km/u in Vlaanderen en Brussel.

Nieuwe gedeelde wegen

Dit concept van gedeelde wegen wordt al toegepast in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Op deze weg kan slechts één auto rijden, maar wanneer twee auto’s elkaar moeten kruisen, mogen ze rijden op de rijstroken die voorbehouden zijn voor zwakke weggebruikers, natuurlijk zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen. Dit is logisch. Deze wegen zijn moeilijk omdat je niet mag vergeten dat je wettelijk gezien minstens 1,5 m afstand moet bewaren voor het inhalen van bijvoorbeeld een fiets buiten de bebouwde kom. Dat betekent dat automobilisten automatisch moeten uitwijken en vooral hun snelheid moeten aanpassen wanneer er zwakkere gebruikers aanwezig zijn.

Op deze zijstroken is het toegelaten om stil te staan, maar niet om te parkeren. Merk ook op dat er niet altijd een wegmarkering aanwezig is op deze wegen. Soms zijn de zijstroken in een bepaalde kleur geschilderd. Maar dit is niet altijd het geval…
Bron: https://gocar.be/nl/autonieuws/boetes/n ... n-wallonie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 nov 2023, 20:01

Ah er is een ambtenaar geweest die in Nederland zag "hoe mooi het was" maar niet op het forum gelezen heeft hoe slecht zoiets in de praktijk werkt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 20 nov 2023, 20:45

Ik dacht eerst dat het over driestrookswegen ging, maar het blijkt dus over dit te gaan:
Afbeelding

Bijzonder verwarrend om daar weer een andere snelheidslimiet aan te koppelen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 20 nov 2023, 21:22

Volgens het artikel zou dit type weg dan ook als driestrookweg gaan gelden?

https://www.google.com/maps/@51.0066528 ... ?entry=ttu

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 20 nov 2023, 21:39

Wat wordt er met dit soort wegen eigenlijk gedaan?
https://www.google.com/maps/@50.3783698 ... ?entry=ttu
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 nov 2023, 21:47

De Verenigde Staten ligt nog vol met dat soort wegen, waar die middelste rijstrook een 'center turn lane' wordt genoemd (en dus expliciet niet een rijstrook om doorgaand op te rijden). Desondanks is het onveilig, sommige worden voorzien van een verhoogde middengeleider om frontale aanrijdingen te voorkomen. Als in beide richtingen bestuurders tegelijk die strook opdraaien kan dat ongelukken veroorzaken.

Als de middenberm hier dicht gemaakt wordt, of alleen met opstelstroken afwisselend per richting, dan moet je ook in keermogelijkheden voorzien, omdat je van of naar veel huizen of bedrijven niet meer linksaf kan slaan. Rotondes zijn daar geschikt voor, maar dat haalt het idee van vrije doorstroming weer onderuit.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 20 nov 2023, 23:25

30 km/h limiet binnen de kom?
Bij de grens van Vise staan die borden niet langs de A25 en streetview laat alleen een kombord zien voor Vise.

Zonder zulke borden wordt dat voer voor discussie, zover de diender het Vlaams verstaat

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 20 nov 2023, 23:33

Chris schreef: ma 20 nov 2023, 21:47 De Verenigde Staten ligt nog vol met dat soort wegen, waar die middelste rijstrook een 'center turn lane' wordt genoemd (en dus expliciet niet een rijstrook om doorgaand op te rijden). Desondanks is het onveilig, sommige worden voorzien van een verhoogde middengeleider om frontale aanrijdingen te voorkomen. Als in beide richtingen bestuurders tegelijk die strook opdraaien kan dat ongelukken veroorzaken.

Als de middenberm hier dicht gemaakt wordt, of alleen met opstelstroken afwisselend per richting, dan moet je ook in keermogelijkheden voorzien, omdat je van of naar veel huizen of bedrijven niet meer linksaf kan slaan. Rotondes zijn daar geschikt voor, maar dat haalt het idee van vrije doorstroming weer onderuit.
Dit type weg komt eigenlijk nog best veel voor in België. Al wordt er inderdaad wel voor gezorgd dat middengeleiders aanwezig zijn. Er bestaat zelfs een apart verkeersbord voor.

https://www.google.com/maps/@50.9790909 ... ?entry=ttu

Verkeersbord
https://www.google.com/maps/@50.9797473 ... ?entry=ttu