[B] Snelheidsbeleid in Wallonië
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië
Of gewoon niet de patser uit hangen en “gewoon” de maximumsnelheid rijden. 120 km/h is op veel plekken hard zat in België.
-
- Hoofdmoderator
Ik snap die onuitputtelijke drang om de Vmax te overschrijden ook niet zo. Als deze nou ongeloofwaardig is, oké, maar 120/130 km/h in België of Frankrijk..?

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x3 autosnelweg
Voorlopig alleen tien kilometer bij Namur inhouden. De 150 is nog wel haalbaar (de 'plus' misschien niet).
Zonder verder iets te zeggen over de meest gepaste limiet: het zijn de Ardense snelwegen (E411 vanaf Namen, E25 vanaf Luik, E42 vanaf Verviers) die rustig zijn en door vrij leeg gebied gaan. Op de andere Waalse snelwegen zie ik geen fundamenteel andere intensiteiten dan de Vlaamse.
-
- autoweg
Op veel plekken wel ja, bij mij vallen de Ardennen daar niet onder.
Ik reed een tijd 2x/maand naar Zwitserland op en neer, dan wil je toch al snel dat het korter duurt dan die 8.5 uur enkele reis. De Walen zie ik zelf ook zo rijden trouwens.
-
- 2x2 autosnelweg
Als sommige mensen eens zouden kunnen stoppen met voor anderen uit te maken wat een realistische Vmax is zou er minder frustratie zijn in het verkeer. Vmax in BE, FR of NL is op zich nu enkel nog daar voor obscure zaken als "klimaat" of "veiligheid", maar eigenlijk enkel maar daar om poen te scheppen, want een veiliger verkeer komt er niet door. Je kan in de stad nog zo hard inzetten op 30km/h, er zullen doden blijven vallen.Snelwegfreak schreef: ↑zo 19 sep 2021, 20:15Ik snap die onuitputtelijke drang om de Vmax te overschrijden ook niet zo. Als deze nou ongeloofwaardig is, oké, maar 120/130 km/h in België of Frankrijk..?Komt inderdaad patserig over, hoewel dat wellicht niet zo bedoeld is.
-
- expressweg
Dan rij jij in een ander Wallonië dan dat ik rij. Er zijn enkele uitschieters naar 150/160 km/u maar zelfs op de rustige E42 en E411 rijden de meesten gewoon 120-130 km/u. Niet meer. En ik ben er wel elke maand te vinden met het werk.
*KNIP*
Svenlo
-
- autoweg
Ik rij er toch altijd vrij standaard 140 achter iemand op de linkerstrook vanuit Brussel, en op de terugweg rij ik er vaak in het begin van de avond, dan rijdt er vanuit Luxemburg van alles met haast, ook veel gele platen van daar. Zeker op Arlon - Namur.
-
- expressweg
Voordat ik hier de rest van mijn forumcarrière als patser doorga: ik reed destijds zo hard omdat ik eenmalig eens de maximum snelheid van mijn eerste auto wilde testen. En dat kan kon op dit stuk snelweg op een rustig tijdstip nou eenmaal erg goed.
Normaal gesproken rijd ik eigenlijk altijd standaard ongeveer 20 km boven de maximum snelheid, hetgeen ik persoonlijk heel netjes vind van mezelf

Laatst gewijzigd door paolie op zo 19 sep 2021, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Nee, dat jakkerige hollen-en-stilstaan van Duitsland, waar nette mensen die rond de 130 rijden van de linkerstrook worden afgeduwd wanneer ze netjes aan het inhalen zijn. Doe mij maar een limiet van 130. Mogen liefhebbers daar naar believen boven gaan zitten (de vraag naar de precieze wijze van handhaven is een aparte vraag), maar dan heb je tenminste die uniek Duitse jakkercultuur niet.Km357 schreef: ↑zo 19 sep 2021, 20:32 Als sommige mensen eens zouden kunnen stoppen met voor anderen uit te maken wat een realistische Vmax is zou er minder frustratie zijn in het verkeer. Vmax in BE, FR of NL is op zich nu enkel nog daar voor obscure zaken als "klimaat" of "veiligheid", maar eigenlijk enkel maar daar om poen te scheppen, want een veiliger verkeer komt er niet door.
Geldt voor ondergetekende incidentele rijder door de Ardennen ook wel hoor. Al houd ik het dan eerder op 145 op cruise control. Maar goed, belangrijkste is om je bij Wallonië te blijven bedenken dat de Ardense snelwegen ook voor Waalse begrippen de rustige uitzondering zijn. Het idee dat in het hele gewest de maximumsnelheid wel omhoog kan omwille van vermeende rust op de wegen, dan kijk je echt maar naar een paar wegen (toegegeven, wel die wegen die de Nederlanders verreweg het meeste zien).
Laatst gewijzigd door Pino op zo 19 sep 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumbeheerder
We willen allemaal wel eens wat. 2x per maand naar Zwitserland rijden is nou niet heel gebruikelijk om het voorzichtig uit te drukken. Het “probleem” dat je ervaart zal voor weinig mensen gelden denk ik zo.
Dit bericht ontspoort natuurlijk aan alle kanten. Een realistische maximumsnelheid is eentje die overeenkomt met het wegbeeld en wat iedereen gemiddeld rijdt. En die waardes zullen heel wat meer rond de 120 km/h liggen dan 150 km/h of hoger. Zelfs in een land als Duitsland met onbeperkte limieten.Km357 schreef: ↑zo 19 sep 2021, 20:32Als sommige mensen eens zouden kunnen stoppen met voor anderen uit te maken wat een realistische Vmax is zou er minder frustratie zijn in het verkeer. Vmax in BE, FR of NL is op zich nu enkel nog daar voor obscure zaken als "klimaat" of "veiligheid", maar eigenlijk enkel maar daar om poen te scheppen, want een veiliger verkeer komt er niet door. Je kan in de stad nog zo hard inzetten op 30km/h, er zullen doden blijven vallen.
-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x2 autosnelweg
Alsof dat soort reisbewegingen de normaalste zaak van de wereld zijn. Kies dan voor een leven hier of een leven daar...
En zelfs voor dat 'probleem' bestaat al een oplossing, namelijk het vliegtuig.
-
- autoweg
Graag, maar dat laat mijn situatie niet toe. Ik zeg alleen waarom ik wat harder rijd. 

-
- autoweg
Ik kan mij wel voorstellen dat een vast traject waarvan je de ervaring hebt dat het een x-tijd duurt.. graag zo rap mogelijk volbrengt.
Ik heb dat binnen NL al wel, privé.
Ik heb dat binnen NL al wel, privé.
-
- 2x2 autosnelweg
Als er iets is dat de gemoederen warm maakt is het wel een snelheidslimiet en dan in hoeverre hoe mensen denken dat ze dat van anderen mogen afdwingen ook al dragen ze geen uniform. De laatste 10 of zo posts duiden dat duidelijk aan.
Als je lekker 90 tussen de vrachtwagens wil rijden, doe gerust, maar klaag dan niet over iemand die ietwat vlotter naar z'n bestemming wil, eenvoudig toch?
Als je lekker 90 tussen de vrachtwagens wil rijden, doe gerust, maar klaag dan niet over iemand die ietwat vlotter naar z'n bestemming wil, eenvoudig toch?
-
- Moderator
Helemaal niet nodig om zo elkaar aan te vallen, hou het alsjeblieft een beetje netjes. Enkele van de bovenstaande berichten zijn verwijderd.
Graag weer terug richting snelheidsbeleid van Wallonië
Graag weer terug richting snelheidsbeleid van Wallonië
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- stadsweg
Mijn vaste route naar Parijs ging altijd via de E19, doorgaans nog lekker rustig en zeker met het opknappen van de wegen viel daar nog prima door te rijden. En dan was het niet eens echt hard, maar 140 was een fijne kruissnelheid. Jammer dat de Walen nu ook de trajectcontrole ontdekt hebben. Dat wordt maar even uitzoeken wat de meetcorrecties zijn.
Vorige week de E25 gereden, ik hoop toch dat die weg nog lang ongemoeid blijft. Naast het nostalgische beeld gaf het ook het vrijheidsgevoel. Ik had zelf de cruise op 150, merkte dat ik vaak maar langzaam op anderen inliep en ben meerdere keren ingehaald. Geen trajectcontrole of ander geneuzel, gewoon op de zaterdagavond even fijn op de ETA inlopen.
Vorige week de E25 gereden, ik hoop toch dat die weg nog lang ongemoeid blijft. Naast het nostalgische beeld gaf het ook het vrijheidsgevoel. Ik had zelf de cruise op 150, merkte dat ik vaak maar langzaam op anderen inliep en ben meerdere keren ingehaald. Geen trajectcontrole of ander geneuzel, gewoon op de zaterdagavond even fijn op de ETA inlopen.
-
- Moderator
Tot zover de forum-veegdienst. Graag weer een beetje als grote mensen met elkaar omgaan en het on-topic houden.
Vriendelijk dank namens het moderatorenteam.
Vriendelijk dank namens het moderatorenteam.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Mij vielen de borden van een TC ook op @ A4 / E411 met een serieuze lengte.
Even zoeken komt op het volgende uit (frans):
Even zoeken komt op het volgende uit (frans):
Dat er stevig doorgetrapt wordt, is duidelijk. Maar de extremen:
Depuis mars, six radars-tronçons sont effectifs. Au mois de mars, les radars-tronçons entre Fleurus et Jemeppe-sur-Sambre sur la E42 sur une distance de 11,6 km et entre Jemeppe-sur-Sambre et La Bruyère également sur la E42 (14,4 km) ont vu le jour.
Fin avril, la police routière a mis en place des radars tronçons entre Seneffe et La Louvière sur la E19 (9,5 km) et entre Bernissart et Péruwelz sur la E42 (14,2 km). Début juillet, c’est entre Assesse et La Bruyère sur la E411 (16,9 km) qu’un nouveau radar a été installé. Ainsi que sur la A54 entre Charleroi et Pont-à-Celles (3,1 km).
Bron: https://www.lesoir.be/390786/article/20 ... -septembreDepuis leur installation, les autorités ont relevé des vitesses allant jusqu’à 229 km/h entre Fleurus et La Bruyère, jusqu’à 241 km/h entre Seneffe et La Louvière, et 209 km/h entre Bernissart et Péruwelz
-
- autoweg
Als dat de excessen zijn, is dat niet heel anders dan in Nederland. Op elke politietwitter zie je met enige regelmaat wel berichten voorbijkomen dat mensen met 200+ zijn betrapt op onze snelwegen.
Ik blijf het wel een aparte TC vinden, met slechts een klein onopvallend bordje, en 1 normale en 1 superflitspaal in het traject. De laatste paar keer dat ik er reed leek hij ook nog niet echt bekend te zijn, met 126 op de CC werd ik door aardig wat mensen ingehaald.
Ik blijf het wel een aparte TC vinden, met slechts een klein onopvallend bordje, en 1 normale en 1 superflitspaal in het traject. De laatste paar keer dat ik er reed leek hij ook nog niet echt bekend te zijn, met 126 op de CC werd ik door aardig wat mensen ingehaald.
-
- 2x4 autosnelweg
Normaal mogen er geen flitspalen in een traject met trajectcontrole staan. Dat komt neer op dubbele bestraffing van hetzelfde feit.
-
- expressweg
Wat zouden de V85 limieten zijn op deze snelwegen? Toch nooit geen 150 of meer… denk eerder 130 aan reële snelheid gemeten.
-
- dorpsstraat
Bron: https://gocar.be/nl/autonieuws/boetes/n ... n-wallonieNieuwe snelheidsbeperking in Wallonië
In oktober 2022 werd een nieuwe regel voor snelheidsbeperkingen toegevoegd aan de wegcode. Maar die was nog niet van toepassing op wegen met middenrijbaan. Wat verandert er?
Sinds oktober 2022 vermeldt de Belgische wegcode een nieuw type weg: de middenrijbaan. In de praktijk bestaat dit type weg uit een centrale rijstrook voor gemotoriseerd verkeer, geflankeerd door twee zijdelingse stroken voor zwakke weggebruikers (fietsen, steps enzovoort). Dit zijn smalle wegen van niet meer dan 3,5 m breed, waar dus maar één auto kan passeren. Tot nu toe had het gewest nog geen snelheidsbeperkingen ingesteld op deze wegen. Het besluit van de Waalse regering is nu echter gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
De maximumsnelheid op deze wegen is vastgesteld op 70 km/u, tenzij een C43-bord een andere beperking aangeeft, namelijk 50 km/u of 30 km/u. Deze rijstroken lopen vaak tussen twee dorpen. Zowel automobilisten als kandidaat-bestuurders zijn maar beter op de hoogte van de regel. Het is een ingewikkelde materie omdat de snelheidslimieten verschillen afhankelijk van de regio waar je rijdt: in de stad is 30 km/u in plaats van 50 km/u de limiet in Wallonië en Vlaanderen, terwijl de limiet buiten de bebouwde kom 90 km/u bedraagt in Wallonië, maar 70 km/u in Vlaanderen en Brussel.
Nieuwe gedeelde wegen
Dit concept van gedeelde wegen wordt al toegepast in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Op deze weg kan slechts één auto rijden, maar wanneer twee auto’s elkaar moeten kruisen, mogen ze rijden op de rijstroken die voorbehouden zijn voor zwakke weggebruikers, natuurlijk zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen. Dit is logisch. Deze wegen zijn moeilijk omdat je niet mag vergeten dat je wettelijk gezien minstens 1,5 m afstand moet bewaren voor het inhalen van bijvoorbeeld een fiets buiten de bebouwde kom. Dat betekent dat automobilisten automatisch moeten uitwijken en vooral hun snelheid moeten aanpassen wanneer er zwakkere gebruikers aanwezig zijn.
Op deze zijstroken is het toegelaten om stil te staan, maar niet om te parkeren. Merk ook op dat er niet altijd een wegmarkering aanwezig is op deze wegen. Soms zijn de zijstroken in een bepaalde kleur geschilderd. Maar dit is niet altijd het geval…
-
- 4x5 autosnelweg
Ah er is een ambtenaar geweest die in Nederland zag "hoe mooi het was" maar niet op het forum gelezen heeft hoe slecht zoiets in de praktijk werkt... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik dacht eerst dat het over driestrookswegen ging, maar het blijkt dus over dit te gaan:

Bijzonder verwarrend om daar weer een andere snelheidslimiet aan te koppelen.

Bijzonder verwarrend om daar weer een andere snelheidslimiet aan te koppelen.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens het artikel zou dit type weg dan ook als driestrookweg gaan gelden?
https://www.google.com/maps/@51.0066528 ... ?entry=ttu
https://www.google.com/maps/@51.0066528 ... ?entry=ttu
-
- expressweg
Wat wordt er met dit soort wegen eigenlijk gedaan?
https://www.google.com/maps/@50.3783698 ... ?entry=ttu
https://www.google.com/maps/@50.3783698 ... ?entry=ttu
Svenlo
-
- Moderator
De Verenigde Staten ligt nog vol met dat soort wegen, waar die middelste rijstrook een 'center turn lane' wordt genoemd (en dus expliciet niet een rijstrook om doorgaand op te rijden). Desondanks is het onveilig, sommige worden voorzien van een verhoogde middengeleider om frontale aanrijdingen te voorkomen. Als in beide richtingen bestuurders tegelijk die strook opdraaien kan dat ongelukken veroorzaken.
Als de middenberm hier dicht gemaakt wordt, of alleen met opstelstroken afwisselend per richting, dan moet je ook in keermogelijkheden voorzien, omdat je van of naar veel huizen of bedrijven niet meer linksaf kan slaan. Rotondes zijn daar geschikt voor, maar dat haalt het idee van vrije doorstroming weer onderuit.
Als de middenberm hier dicht gemaakt wordt, of alleen met opstelstroken afwisselend per richting, dan moet je ook in keermogelijkheden voorzien, omdat je van of naar veel huizen of bedrijven niet meer linksaf kan slaan. Rotondes zijn daar geschikt voor, maar dat haalt het idee van vrije doorstroming weer onderuit.
-
- expressweg
30 km/h limiet binnen de kom?
Bij de grens van Vise staan die borden niet langs de A25 en streetview laat alleen een kombord zien voor Vise.
Zonder zulke borden wordt dat voer voor discussie, zover de diender het Vlaams verstaat
Bij de grens van Vise staan die borden niet langs de A25 en streetview laat alleen een kombord zien voor Vise.
Zonder zulke borden wordt dat voer voor discussie, zover de diender het Vlaams verstaat
-
- 2x2 autosnelweg
Dit type weg komt eigenlijk nog best veel voor in België. Al wordt er inderdaad wel voor gezorgd dat middengeleiders aanwezig zijn. Er bestaat zelfs een apart verkeersbord voor.Chris schreef: ↑ma 20 nov 2023, 21:47 De Verenigde Staten ligt nog vol met dat soort wegen, waar die middelste rijstrook een 'center turn lane' wordt genoemd (en dus expliciet niet een rijstrook om doorgaand op te rijden). Desondanks is het onveilig, sommige worden voorzien van een verhoogde middengeleider om frontale aanrijdingen te voorkomen. Als in beide richtingen bestuurders tegelijk die strook opdraaien kan dat ongelukken veroorzaken.
https://www.google.com/maps/@50.9790909 ... ?entry=ttu
Verkeersbord
https://www.google.com/maps/@50.9797473 ... ?entry=ttu