Afbeelding

PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Klaasje
dorpsstraat

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Klaasje » ma 13 sep 2021, 9:00

Ik acht de kans heel groot dat er op de dagen die altijd al rustig waren er meer wordt thuisgewerkt maar dat het thuiswerken op de dagen die altijd al druk waren (maandag, dinsdag, donderdag) maar zeer beperkt meer wordt. Daarmee zullen de pieken blijven en wordt het verhaal dat dimensionering op pieken slecht rendeert beter, natuurlijk wel afhankelijk van de lokale situatie hoe druk het op de rustige tijdstippen is. Een hogere piek kunnen accomoderen op een wegvak wat de hele week druk is helpt ook voor de betrouwbaarheid van reistijden bij werkzaamheden of ongevallen. Dat argument gaat dus belangrijker worden.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 13 sep 2021, 11:09

Ik verwacht met name een blijvende daling van de drukte rond kantoren-clusters, zoals Den Haag (o.a. ministeries) en rond de A'dam Zuid-as. Bij plekken met veel industrie (zoals Rotterdam of Eindhoven) verwacht ik veel minder blijvende daling. Plekken met veel vrachtverkeer (alweer Rotterdam, maar ook bij Arnhem) zullen ook weinig profiteren. Die A15 moet nog steeds doorgetrokken en de A24 aangelegd. Wellicht is de A27 Amelisweerd minder van belang. Of de ZuidAs A10.

Er is ook een trend dat mensen verder weg gaan wonen van het werk, dus snelwegen als de A28 op de Veluwe zullen alleen maar drukker worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 sep 2021, 19:39

2012: Jongeren niet meer geïnteresseerd in autorijden

2014: Willen jongeren nog wel een auto?

Dit soort berichtgeving was er indertijd veel. Maar men neemt een trendbreuk tijdens een crisis aan voor een lange-termijnstrend. Een veel gemaakte fout, en dat blijkt ook nu achteraf weer. 'peak car' wordt ook al 30 jaar voorspeld en blijkt telkens niet uit te komen. De jongeren van toen zijn de dertigers van nu, hun OV studentenkaart ingeruild voor een auto. Zoals dat voor hen ook gebeurde.

Het toont maar weer eens aan dat de enige werkelijkheid in verkeersbeleid de cijfers achteraf zijn. Experts blijken er vaak naast te zitten. Wensdenken wordt verpakt als zijnde wetenschappelijk.

Eind 2020 ruim 5 personenauto’s per 4 rijbewijsbezitters
Het aantal personenauto’s per huishouden groeit licht en het aantal rijbewijsbezitters groeit sterk (20% van 2012-2020).

Afbeelding

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ditie-2021

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 23 sep 2021, 19:41

Zou er een samenhang zijn met de enorm gestegen huizenprijzen in de steden? Als ik in Amsterdam bij een metrohalte zou wonen hoef ik geen auto, maar als ik door mijn budget uit moet wijken naar Hoofddorp of iets dergelijks lijkt me dat toch anders te liggen.

Uit het artikel uit 2012:
Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien. Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’. Steden stromen over, parkeerplaatsen zijn duur om van de brandstof nog niet te spreken.
Tja, inderdaad onhandig. Buiten de steden speelt dit echter totaal niet, en bij de grote steden zelf zijn de P+R-faciliteiten flink verbeterd, wat de auto misschien alleen maar aantrekkelijker maakt voor mensen die niet in die steden wonen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 23 sep 2021, 19:46

^^ De huizenmarkt in het geheel lijkt mij inderdaad een belangrijke factor. Maar ook het vele deeltijd- en flexwerken, waarin we tot de Europese top behoren. En misschien moet iemand het toch maar eens wagen om te suggeren dat het OV misschien toch niet zo aantrekkelijk is voor een grote groep forensen, ondanks miljardeninvesteringen en de vele hallelujaverhalen vanuit de overheid.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 sep 2021, 19:58

Ik denk dat het belang van centrumstedelijke gebieden in de totale automobiliteit schromelijk overschat wordt. Maar een paar procent van de Nederlanders woont in zo'n gebied en het aandeel arbeidsplaatsen zal ook niet gigantisch zijn (zeker als je de horeca wegcijfert).

Duur parkeren en anti-autobeleid in stadscentra speelt denk ik voor een heel groot deel van de Nederlanders bijna geen rol, of hooguit incidenteel. Je ziet dit juist goed in Amsterdam: een relatief autoluw centrum, stadswegennet zeer ondermaats vergeleken met veel andere steden in andere landen. Toch behoren de autosnelwegen rond Amsterdam tot de drukste van Europa. Duur parkeren en anti-autobeleid heeft kennelijk geen invloed op het autogebruik in de ruimere regio.

Je ziet dit ook in de media: geconcentreerd in Amsterdam, heeft niet door dat een dergelijke omgeving een outlier is. Hetzelfde geldt voor een groot deel van de academici en opleidingen: gefocust op stadscentra. Met Urban Design voor de 5e keer in 15 jaar een druk kruispunt herinrichten. Echter dat is maar een heel klein deel van Nederland. Je ziet dat ook in de landelijke cijfers. Op macro-niveau is de auto populairder dan ooit, ondanks dat er al 30-40 jaar een vorm van ontmoedigingsbeleid is.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 23 sep 2021, 20:11

Van de aangekochte auto's (sinds maart 2020) zijn de meeste in de prijsklasse van 3 tot 8.000 euro.

Zulke voertuigen zijn daarmee minimaal 4 jaar oud (met een gemiddelde ronde 8 jaar), waarbij dat soort voertuigen dus eigenlijk meer verkeersgerelateerde uitstoot veroorzaken ipv minder.
Kan je als overheid de prijs op nieuwe voertuigen alsnog verhogen, maar dat heeft geen effect op auto's uit deze klasse.
---

Verder werd niemand echt vrolijk van het OV, maar omdat er veel gratis reizen met OV vanuit de werkgever aan de werknemer werd verschaft -- werd het nog geaccepteerd. Toen afgelopen zomer bekend werd gemaakt dat de manier van reizen niet volgens een standaard patroon meer mocht worden opgegeven, zijn veel van dat soort abbo's ingetrokken.

Daarna nam de aanschaf van snelle fietsen en auto's een vlucht

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 sep 2021, 20:18

Chrysa schreef: do 23 sep 2021, 19:41 Zou er een samenhang zijn met de enorm gestegen huizenprijzen in de steden? Als ik in Amsterdam bij een metrohalte zou wonen hoef ik geen auto, maar als ik door mijn budget uit moet wijken naar Hoofddorp of iets dergelijks lijkt me dat toch anders te liggen.
Als je je om welke reden dan ook in Amsterdam binnen de ring kunt wonen en werken, dan koop je niet zo snel een auto. Als de auto op één gebied wél aan terrein heeft verloren, is het die van statussymbool. Het is voor een toenemende groep noodzakelijk kwaad geworden. Tegen heug en meug toch maar de auto nemen.

Voor wie van buiten komt, vind ik P+R meestal trouwens maar matig. Het ontbreekt aan voldoende hoogwaardig vervoer naar de eindbestemming.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 23 sep 2021, 20:19

Ik vraag me wel af of dat herontwerpen van een druk kruispunt wat Chris aankaart niet gewoon symptoombestrijding is. In de steden is er een verkeersprobleem, maar daaromheen valt dat erg mee terwijl het OV daar minder goed is, en dus rijdt daar iedereen auto. Op zich geen probleem, maar als die mensen wel allemaal af en toe naar de stad gaan zit daar juist het knelpunt, terwijl eerder die keten aanpakken zorgt dat we de binnensteden met rust kunnen laten. Volgens dit rapportje (PDF) van de MRA is maar een heel klein deel van de verplaatsingen binnen de ring van Amsterdam een per auto, terwijl het bij het totale aantal verplaatsingen van/naar/in dit gebied toch 1/6e van het totaal is. De meerderheid van de auto's zou je dan dus ergens buiten de stad al af moeten vangen.

Maar ja, goed OV in dunbevolkte gebieden gaat nog veel duurder zijn dan het aanmodderen met stedelijke infra nu. Daarom zie ik toch wel heil in P+R-infrastructuur in combinatie met snel OV de binnenstad in. Geen busje of trammetje over de weg, maar een snelle tram/metro op eigen infrastructuur zoals in Rotterdam of Amsterdam, waar je in 10 minuutjes met de metro in het centrum staat.
Laatst gewijzigd door Chrysa op do 23 sep 2021, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 sep 2021, 20:23

^^ Rotterdam is daar als je het mij vraagt beter in dan Amsterdam. De Oostlijn heeft P+R’s, maar bedient het centrum vrij matig, op de noord-zuidlijn heb je alleen P+R bij station Noord (hoewel je rond de RAI op zich mogelijkheden hebt). En dan eindig je dus met drie terreinen rond tram 26, ook al zo’n ding dat het centrum maar matig bedient.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 sep 2021, 20:24

^^ Is de P&R bij de RAI opgeheven dan?

Aanvulling: P&R RAI is er nog gewoon. Voldoet op zich prima voor die enkel keer dat ik (privé) in het centrum van de stad wil zijn. Net als de meeste Nederlanders heb ik daar niet al te vaak iets te zoeken, maar dat komt ook omdat ik me er niet echt welkom voel.
Laatst gewijzigd door Rein op do 23 sep 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 23 sep 2021, 20:25

Ah, mijn ervaring is juist bij de RAI, voor 1 euro de hele dag parkeren en met de Noord-Zuidlijn snel in het centrum staan. Vond het een ideaal systeem. Rotterdam heeft goede P+R-terreinen, maar daar moet je alsnog volle prijs voor de metro betalen, waardoor je met een gezin al hard richting de prijs van parkeren in het centrum gaat.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 sep 2021, 20:30

^^ P+R ligt daar zeker, noemde het al als mogelijkheid, maar vind hem matig liggen ten opzichte van het metrostation. Loopt dat ding trouwens niet compleet vol bij grotere beurzen?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 sep 2021, 20:31

^^ het is nog geen 50 meter lopen vanaf de garage naar de ingang van de metro. :geeuw:

Op het SV plaatje: rechts de uitgang van de garage, links de ingang van de metro.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 23 sep 2021, 20:34

Aan de andere kant kan ik het systeem van Utrecht ook wel waarderen:
Westraven als P+R waarbij het dagtarief 5 euro is, inclusief ALLE OV opties binnen de gemeentegrens tot einde dienstregeling.

Op dat kaartje mogen dan 5 personen reizen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 sep 2021, 20:40

Rein schreef: do 23 sep 2021, 20:31 ^^ het is nog geen 50 meter lopen vanaf de garage naar de ingang van de metro. :geeuw:

Op het SV plaatje: rechts de uitgang van de garage, links de ingang van de metro.
Oeps. Ik zie dan alleen maar de tegen de A10 aangeplakte ingang voor me...
(en heb als inwoner van de stad én houder van een parkeerkaart in het WTC verder natuurlijk nul reden om hier gebruik van te maken)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 24 sep 2021, 0:03

Ik heb juist een paar weken geleden niet gebruik gemaakt van de P+R rondom A'dam maar voor ruim 6 euro per uur (vond ik nog meevallen) nabij het Waterlooplein in een P-garage geparkeerd omdat ik bij de P+R van OV gebruik moet maken en dan mondkap op..
Nu is die 6 euro voor een keertje niet erg. Wordt het wekelijks.. zal ik mijn keuze wel heroverwegen, denk ik.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 24 sep 2021, 1:03

Familie woont op een paar minuten lopen vanaf het centraal station, in principe meer dan prima om de auto dan op een P+R neer te zetten en dan de metro te pakken. Een stukje lopen vind ik geen enkel bezwaar, al helemaal niet in steden. Omdat de bezoekjes ivm een baby toch vaak maar kort zijn zet ik alsnog de auto voor de deur en tik ik de €6 per uur wel af, plan ik mijn bezoekje wat langer dan reserveer ik een parkeergarage voor €15 en loop ik war verder. Reden om geen metro te nemen zit vooral in het onpraktische van de OV kaart, omdat ik nooit een portemonnee mee heb moet ik er vooraf aan denken om het ding mee te nemen, rara wat ik mij vaak pas bedenk als ik Amsterdam nader...
... of kan je intussen al een OV kaart op de telefoon zetten?

Mbt auto's kopen, ik zie rondom mij heen dat quasi iedereen intussen een auto heeft, waarvan er afgelopen jaar meerderen er een hebben gekocht. Geen zin meer in het ov, handiger ivm werk, meer flexibiliteit in de vrije tijd, kleine op komst, zomaar een handje aan redenen. Zelfs de grootste OV evangelist moest toch schoorvoetend toegeven dat hij inmiddels liever de auto pakt. Stuk voor stuk rond de 30 en wonend in steden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 24 sep 2021, 1:04

R-R-L schreef: vr 24 sep 2021, 1:03 omdat ik nooit een portemonnee mee heb
:schrikreactie:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 24 sep 2021, 6:51

^^
Betalen met de telefoon, rijbewijs en een tientje voor het geval dat in het hoesje, meer is in principe niet nodig.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 sep 2021, 7:53

Een ov chipkaart is net zo plat als een betaalkaart, dus die past evengoed in een telefoonhoes. Maar betalen per telefoon zou eindelijk eens grootschalig uitgerold behoren te worden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 24 sep 2021, 7:53

Chrysa schreef: vr 24 sep 2021, 1:04
R-R-L schreef: vr 24 sep 2021, 1:03 omdat ik nooit een portemonnee mee heb
:schrikreactie:
Zo gek is dat tegenwoordig niet meer? Ik neem mijn portemonnee ook al jaren niet mee, behalve als ik op vakantie ga. En ik denk dat velen hier ook hun portemonnee nauwelijks aanraken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 24 sep 2021, 8:06

waldo79 schreef: vr 24 sep 2021, 7:53 Een ov chipkaart is net zo plat als een betaalkaart, dus die past evengoed in een telefoonhoes. Maar betalen per telefoon zou eindelijk eens grootschalig uitgerold behoren te worden.
Ik heb nu al een paar keer betaald per telefoon, maar de laatste maanden vraagt de telefoon bij echt elke betaling om een pincode. Dat houdt de boel lekker op. En dat ongeacht het bedrag. Ik heb al in de instellingen zitten snuffelen, maar daar is die optie “altijd om pin vragen” uitgeschakeld.

Moet er nog eens uitgebreider naar kijken (pasje wissen en weer herinstalleren ofzo), maar voorlopig hou ik het maar bij de fysieke pinpas, daar heb ik dat zelden dat er om een code gevraagd wordt (uiteraard wel bij > € 50).

Ik heb trouwens wel altijd een portemonnee bij me. Maar eigenlijk is dat niet meer dan zo’n kaarthouder waar 6 pasjes in kunnen (van Secrid).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 24 sep 2021, 8:18

Sinds corona betaal ik alles alleen nog met pasjes; creditcard of pinpas. Daarvoor juist hoofdzakelijk contant. Ik heb wel een portemonnee bij me, maar die is ook bij mij eerder een pasjeshouder dan een voorwerp om munten en bankbiljetten in te bewaren. Met mijn telefoon betalen heb ik nog nooit gedaan. Ik vertrouw die QR codes in het algemeen ook niet zo.

Vanaf 1 oktober werk ik op maandag thuis, op dinsdag, woensdag en donderdag op kantoor en op vrijdag weer thuis.

Na een herinrichting heeft iedereen nu een flexplek, behalve mijn afdeling. Omdat wij veel telefonisch contact hebben met klanten, behouden wij onze vaste werkplek. Een flexplek is dan niet praktisch.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 24 sep 2021, 8:22

Ik heb mijn portefeuille voornamelijk in het weekend op zak om op café te kunnen betalen. Sinds de verplichting om aan tafel bediend te moeten worden is Vervallen, is het in sommige danscafés in de late uurtjes gemakkelijker en sneller om gewoon wat kleingeld op zak te hebben.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 24 sep 2021, 9:34

waldo79 schreef: vr 24 sep 2021, 7:53 Een ov chipkaart is net zo plat als een betaalkaart, dus die past evengoed in een telefoonhoes. Maar betalen per telefoon zou eindelijk eens grootschalig uitgerold behoren te worden.
Mijn hoesje is niet meer dan de bescherming van de achter- en zijkant. Rijbewijs en tientje passen er achter, stop ik er ook nog een parkeerkaartje bij dan sluit hij niet goed meer aan. En ach, geen OV mee hebben heb ik nog niet als een gemis ervaren, maakte ik précovid ook amper gebruik van.
Hajo schreef: vr 24 sep 2021, 8:18 Na een herinrichting heeft iedereen nu een flexplek, behalve mijn afdeling. Omdat wij veel telefonisch contact hebben met klanten, behouden wij onze vaste werkplek. Een flexplek is dan niet praktisch.
Met een goede headset is een vaste plek geen vereiste meer toch? Mijn headset kan met twee apparaten tegelijk verbinden, ideaal dat zowel de laptop voor Teams als de telefoon voor gewoon bellen verbonden zijn. En zo'n goede noise canceling anderen het laatst niet eens hoorden dat ze in mijn huis aan het hakken en breken waren.
Bij ons gaat het kantoor langzaam maar zeker weer open. Streef er naar om het bij 2-3 dagen te houden. Gisteren voor het eerst sinds >1,5 jaar weer eens mogen genieten van het feestje dat tunneldoseren heet, buiten dat rijdt het overal nog prima door.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 sep 2021, 9:37

^^ Je reactie sluit niet lekker aan op mijn opmerking :s

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 24 sep 2021, 10:15

Vorig jaar een tweedehands elektrische bakfiets (driewieler) aangeschaft wegens kleine kinderen. Beste koop sinds jaren! In 14 maanden tijd al 1.000 km mee gereden in en om de stad (was 3 jr oud bij aankoop met slechts 630 km op de teller). Ritjes binnen de stad doen we in principe alleen nog met de (bak)fiets, tenzij de maat van de vracht een auto vereist, of het verschrikkelijk slecht weer is.

Naar het werk ben ik het afgelopen jaar nauwelijks geweest, maar waarschijnlijk wordt het straks 2 dagen thuis, 2 dagen kantoor. Dat doe ik al jaren met fiets - trein - OV-fiets, door de baas betaald. En als het heel slecht weer is met de auto naar het station (indien beschikbaar) en met de bus vanaf het station naar het werk.

Met de auto naar het werk doe ik zelden. Ik vind het te duur (wordt niet apart vergoed), en met name de terugweg vind ik met een vermoeid hoofd vervelend om te rijden. En ik rij op zich wel graag auto, maar hou niet van dagelijks dezelfde route nemen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 sep 2021, 10:29

Bij mij is de bereikbaarheid per OV van het werk op zich in orde, maar dat beperkt zich tot de as Amsterdam - Nijmegen, en niet tot de as Amsterdam - Den Bosch. En ondanks dat het kantoor nog geen 2 minuten van een bushalte bevindt en ik nog geen 5 minuten van een van de drukste IC-knooppunten van Zuid-Nederland woon, wint de auto de vergelijking makkelijk.

0:50 uur auto tegenover 1:40 uur OV.
Oftewel reistijdverlies per werkdag is 1:40 uur door met het OV te reizen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 sep 2021, 10:40

Palance schreef: vr 24 sep 2021, 8:06
Ik heb nu al een paar keer betaald per telefoon, maar de laatste maanden vraagt de telefoon bij echt elke betaling om een pincode. Dat houdt de boel lekker op. En dat ongeacht het bedrag. Ik heb al in de instellingen zitten snuffelen, maar daar is die optie “altijd om pin vragen” uitgeschakeld.

Moet er nog eens uitgebreider naar kijken (pasje wissen en weer herinstalleren ofzo), maar voorlopig hou ik het maar bij de fysieke pinpas, daar heb ik dat zelden dat er om een code gevraagd wordt (uiteraard wel bij > € 50).
Met ApplePay? Dat heb ik echt nooit. Weet dan niet of het in je app zit of misschien ergens bij je bank? Wat betreft OV chipkaart heb je inmiddels geloof ik wel wat app-opties, maar men werkt aan een definitievere optie waar je feitelijk met je betaalpas betaalt zoals in London. Hoef je ook geen saldo meer aan te houden bij Translink zoals nu wel het geval is (en wat bij mij als incidentele OV-gebruiker structureel niet lekker loopt). Geloof dat die er in 2023 moet zijn.