Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
verkeersader

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz » wo 22 sep 2021, 22:00

Klopt dit nou?

https://goo.gl/maps/dfphFtH6etB1NNBx8

Je gaat de bebouwde kom uit.
Buiten de bebouwde kom blijft het een 30km zone "herhaling" dus je bent al in die zone.
It aint over 'till it's over...

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 22 sep 2021, 22:05

Als het witte bord een ONDERbord is, dan duidt het op "het van toepassing zijn van de bebouwde kom" voor die periode?? :lol:

https://goo.gl/maps/PtLhpvi4XGfTYtro6

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 22 sep 2021, 22:58

LennyKravitz schreef: wo 22 sep 2021, 22:00 Klopt dit nou?

https://goo.gl/maps/dfphFtH6etB1NNBx8

Je gaat de bebouwde kom uit.
Buiten de bebouwde kom blijft het een 30km zone "herhaling" dus je bent al in die zone.
Ik snap je vraag niet. Het antwoord is denk ik "ja, het klopt". Maar ik snap niet waarom het een vraag is.
LennyKravitz schreef: wo 22 sep 2021, 22:05 Als het witte bord een ONDERbord is, dan duidt het op "het van toepassing zijn van de bebouwde kom" voor die periode?? :lol:
Yep.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 22 sep 2021, 23:37

Attietattie schreef: wo 22 sep 2021, 22:58
Ik snap je vraag niet. Het antwoord is denk ik "ja, het klopt". Maar ik snap niet waarom het een vraag is.

Ok, ik dacht dat 30km zones alleen binenn de bebouwde kom konden, en buiten de bebouwde komt het 60km zones zouden zijn.

Blijkbaar niet?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 23 sep 2021, 0:15

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 27 sep 2021, 14:39

Een indrukwekkende bordencombinatie in Nationaal Park Dwingelderveld:

Afbeelding

De combinatie van :G12a: met een :C1: met de nodige uitzonderingen komt op mij wat dubbel over. Of is dit omdat de :G12a: niet voor alle paden c.q. de volledige rijbaan geldt? En waarom zou hier niet gekozen zijn voor een :G11: met onderbord 'uitgezonderd bromfietsers met ontheffing'?

In het verleden is een andere insteek gekozen, getuige deze situatie in 2009 op Streetview 800 meter noordelijker. Helaas heb ik geen actuele foto's van deze en andere locaties maar als ik het mij goed herinner hangen daar nu vergelijkbare constellaties. Dit SV-beeld uit 2016 op een plek aan de andere kant van het gebied, met eveneens een zonebord :C1: ondersteunt dit.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » ma 27 sep 2021, 23:57

Wat voegt het bord verderop toe aan de situatie? Wat voegt het toe na het bord op de voorgrond?

https://goo.gl/maps/1t943q6uNu5BuiFJ6

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 28 sep 2021, 1:45

^^ Het bord rechts geldt voor het pad rechts en het andere bord voor het andere pad.

Los van het feit dat het stompzinnige 'borden' zijn, lijkt bovenstaande voor mij vrij logisch.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 sep 2021, 7:18

LennyKravitz schreef: ma 27 sep 2021, 23:57 Wat voegt het bord verderop toe aan de situatie? Wat voegt het toe na het bord op de voorgrond?

https://goo.gl/maps/1t943q6uNu5BuiFJ6
Je mag met een rolstoel het strand op, maar je mag niet naar het strand met rolstoel :knetter:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » wo 29 sep 2021, 15:49

Op de A16 bij grensovergang Hazeldonk en op de A59 tussen Zonzeel en Terheijden staat sinds kort :J33:

Opvallend, want je ziet :J33: niet zo vaak.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 29 sep 2021, 15:53

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat tussen de grens en knooppunt Galder nog altijd geen filesignalering aanwezig is. Het gaat daar zó vaak mis, en vanwege het grote aandeel vrachtverkeer vaak niet met fraaie gevolgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 29 sep 2021, 17:17

H_BD schreef: wo 29 sep 2021, 15:49 Op de A16 bij grensovergang Hazeldonk en op de A59 tussen Zonzeel en Terheijden staat sinds kort :J33:
Dynamisch of statisch? Met of zonder onderbord?
H_BD schreef: wo 29 sep 2021, 15:49 Opvallend, want je ziet :J33: niet zo vaak.
File niet of het bord niet?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 sep 2021, 18:27

H_BD schreef: wo 29 sep 2021, 15:49 Opvallend, want je ziet :J33: niet zo vaak.
Ga maar eens op de A2 kijken dan, daar zie je ze bijna bij elke afrit.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » za 02 okt 2021, 12:09

Attietattie schreef: wo 29 sep 2021, 17:17 Dynamisch of statisch? Met of zonder onderbord?
Statisch, met onderbord. ↑2.2km↑ op A16 en ↑10.? km↑ op A59.

Ik kom het bord niet veel tegen, maar ik begrijp dat ik dan naar de A2 moet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 02 okt 2021, 17:01

^^ Ongelooflijk. Ik ken bijna geen :J33: die volgens richtlijnen hangt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 02 okt 2021, 18:35

Na afrit Terheijden hangt er ook een richting oosten.
Met onderbord ↑7.4km↑

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 okt 2021, 22:50

Ein-de-lijk... volgend jaar 1 juli wordt er een verkeersbord voor het opladen van elektrische voertuigen in het RVV opgenomen.
https://www.verkeerskunde.nl/blog/aanst ... -laadpalen
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 okt 2021, 19:49

Er gaat best wat veranderen, maar helaas zijn sommige dingen niet meegenomen. Ook snap ik het een en ander niet, of is het zelfs onjuist in mijn ogen. Hopelijk kan iemand dat ontkrachten. Meest vergaande wijziging is de helmplicht voor snorfietsen.

Het Uitvoeringsbesluit 29398-940 d.d. 28-5-2021 is een PDF van 48 kantjes en hier te raadplegen:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D20444

Ik ben er wat verder ingedoken :computypen:
SPOILER: TOON

Nieuwe verkeersborden

In bijlage 1 worden drie nieuwe verkeersborden toegevoegd aan hoofdstuk E, parkeren. En mijns inziens klopt daar geen snars van. Uit het besluit:
De volgende modelborden en bijbehorende teksten worden ingevoegd na bord E8 waarmee een parkeergelegenheid voor een kampeerwagen, voor het parkeren met twee wielen op het trottoir en het opladen van elektrische voertuigen wordt aangeduid:
E8a: Parkeergelegenheid alleen bestemd voor kampeerwagens
E8b: Parkeergelegenheid voor het parkeren met twee wielen op het trottoir
E8c: Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen
De toelichting hierbij:
Onderdeel N, onder 3
Volgens artikel 8, derde lid van het BABW kunnen alleen de in het tweede lid, onderdeel d, onder 1e en 2e bedoelde aanduidingen van het BABW op het betreffende verkeersbord worden aangebracht. Dit betreft uitsluitend de voertuigcategorieën of groep voertuigen, de wijze van parkeren (met twee wielen op het trottoir) of het doel van het parkeren (bijvoorbeeld opladen elektrische voertuigen). Vanwege de strafbaarheid bij een overtreding horen deze borden bij elkaar in dezelfde serie (E8).

Nu een definitie van kampeerwagen is toegevoegd in artikel 1, wordt in de E8-serie een bord toegevoegd met het symbool van een kampeerwagen (E8a). Daarnaast wordt voor de parkeergelegenheid voor het parkeren met twee wielen op het trottoir een modelbord toegevoegd (E8b).

Er zijn steeds meer elektrische auto’s op de weg die dienen te worden opgeladen. Hiervoor zijn speciale parkeerplaatsen aangewezen. Een officieel bord hiervoor was nog niet opgenomen in het RVV 1990. Elke gemeente had hiervoor een andere oplossing. Om tot uniformiteit te komen en handhaving eenvoudiger te maken, wordt in bijlage I een modelbord toegevoegd dat bij een parkeerplaats voor het opladen van elektrische
voertuigen kan worden geplaatst.
Hierbij wordt verwezen naar het BABW, het betreffende artikel 8 valt onder de paragraaf onderborden en luidt:
Deze onderborden kunnen bij de verkeersborden E4 tot en met E8 en E10 tot en met E13 van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, betrekking hebben op:

2d
1°. de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E6, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;
2°. de wijze waarop of het doel waarmee het parkeren dient te geschieden;

3
De in het tweede lid, onderdeel d, onder 1° en 2°, bedoelde aanduidingen kunnen in plaats van op een onderbord, ook op het verkeersbord worden aangebracht.
Goed, wat is dan het probleem? Voor kampeerwagens is kennelijk de aanleiding dat de definitie nu niet is opgenomen in art. 1. Of beter gezegd, de definitie wordt verplaatst van art. 86c (Milieuzones) naar art. 1. Kennelijk moet je het vermeldde in BABW art. 8 zo interpreteren dat de voertuigcategorie in RVV art 1. moet zijn opgenomen. Snijdt hout, want daar staan bv. ook de personenauto, bromfiets, autobus en vrachtwagen vermeld.
Het trottoirparkeren moet kennelijk geformaliseerd worden omdat art. 10 van het RVV het gebruik van iets anders dan de rijbaan verbiedt voor hen die niet onder de artikelen 5-8 vallen. Maar... wat bedoelt het BABW dan? Blijkt dit een fout te zijn geweest omdat het BABW op dit punt strijdig is met het RVV? Of zou dat BABW-artikel dus het RVV overrulen? M.a.w., volgens het BABW zou je nu een bord E4/E8 mogen plaatsen met een onderbord "parkeren met twee wielen op het trottoir". Is dat niet rechtsgeldig wegens conflict met RVV art. 10 of niet? Het lijkt mij dat dit wel de achterliggende gedachte is van het nieuwe bord E8b.

Het verkeersbord voor het opladen roept bij mij de meeste vraagtekens op. Allereerst ook hier waarom het bestaande BABW-artikel niet toereikend zou zijn. Hier had dezelfde argumentatie toegepast kunnen zijn als bij de kampeerwagen, namelijk dat een "elektrisch voertuig" niet in art. 1 is opgenomen. Maar dat is het nog steeds niet, die definitie wordt níet toegevoegd. Ook hier dus de vraag waarom het bestaande BABW niet kan voorzien in een oplaadplaats :s

Dat een elektrisch voertuig niet wordt gedefinieerd in het RVV, althans daar heeft het alle schijn van, is wat mij betreft een grote fout. Want wat is dan een elektrisch voertuig? Volgens hetzelfde RVV moet onder voertuigen verstaan worden “fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens”. Mooi, dus je kan straks ook je brommer of vrachtwagentje opladen bij een bord E8c. Maar dat is volgens mij niet de bedoeling. En wat is een motorvoertuig dan eigenlijk? De Wegenverkeerswet kent motorvoertuigen, maar schaart dat onder motorrijtuigen: “alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning”. Dat is allemaal nog overkomelijk. Maar dan komt de Regeling voertuigen (Rv) en wordt het interessant. Bij de definities wordt voor motorvoertuig terugverwezen naar de definitie van motorrijtuig in de Wegenverkeerswet. Daarmee is dat helder. Echter, de Rv definieert ook alle soorten voertuigen, zoals personenauto, bromfiets, bedrijfswagen etc. Daarbij is ook een elektrisch aangedreven voertuig opgenomen: “motorvoertuig dat uitsluitend wordt aangedreven door een elektromotor waarvan de tractie-energie wordt geleverd door een in het motorvoertuig geïnstalleerde tractiebatterij”. En ook een hybride elektrisch voertuig: “motorvoertuig met ten minste twee verschillende energie-omzetters en ten minste twee verschillende energie-opslagsystemen aan boord ten behoeve van de mechanische aandrijving van het voertuig, waarbij in ieder geval energie wordt geput uit een opslagvoorziening voor elektrische energie of kracht.” En die twee varianten worden ook consequent toegepast bij de beschrijving van de technische eisen bij alle gedefinieerde voertuigen, zoals de personenauto: “De onderdelen van de elektrische aandrijflijn van elektrisch aangedreven of hybride elektrische personenauto’s”.
Ojee :nahzeg: Want ik kan kan niks anders concluderen dat een “elektrisch voertuig” uit de beschrijving van bord E8c enkel overeenkomt met de definitie van een “elektrisch aangedreven voertuig” uit de Rv. Ofwel, stekkerhybrides zouden dus niet mogen parkeren bij dat bord. En ja, het RVV en de Rv zijn relevant voor elkaar want het RVV verwijst voor bv. de definitie van een personenauto naar de Rv.

Dan nog het opladen. Opladen staat zodadelijk dus in het RVV als onderdeel van het verkeersbord en dat is fijn, want je wilt inderdaad niet dat er te lang op een laadplaats geparkeers wordt. Daarmee is het volgens mij ook handhaafbaar. Maar hoe dan, wat is het toetsingskader? Welke feitcode wordt dit? En wat is eigenlijk “opladen”, want dat wordt volgens mij niet verder gedefinieerd of gespecificeerd in het gewijzigde RVV.

Gaat het dan alleen om het formaliseren van het symbooltje bij deze drie nieuwe varianten? Die vlieger kan ook niet opgaan omdat die symbooltjes verder niet zijn gedefinieerd. Maar wat veel gekker is, andere toepasbare symbolen worden niet verheven tot apart bord. Dus bijvoorbeeld de borden voor vrachtwagen-, autobus- en fietsparkeren die nu gebruikt worden, zijn zometeen niet meer rechtsgeldig? Of vallen die nog wél onder het BABW-artikel? Zo ja, waarom de kampeerwagen, het trottoirparkeren en het opladen dan niet? Werkelijk geen idee hoe dit zit :dontknow:

Snorfiets

Voor de snorfiets gaat een helmplicht gelden en er worden in het hele RVV wat zaken rechtgetrokken voor de snorfiets. Dit wordt ook gerelateerd aan het feit dat gemeenten soms de snorfiets op de rijbaan zetten in plaats van op het fietspad. Daarbij wordt ook verwezen naar een besluit uit 2018 dat dat juridisch mogelijk. Maar de nu voorliggende wijziging was toch een prachtige aanleiding om dit verder te formaliseren? Je erkent het, je past er regelgeving op aan maar je biedt geen praktische uitwerking voor wegbeheerders die nu dus moeten blijven hobbyen om de regel op straat te krijgen. Anders gezegd, had nieuwe borden G12c/d ingevoerd met een snorfiets, analoog aan de borden G12a/b met de bromfiets. Dan hadden ook de borden G13/G14 geschrapt kunnen worden want het altijd wat vage onverplichte fietspad heeft dan geen bestaansrecht mee. Ook art.8, lid 2, sublid f van het BABW had dan verwijderd kunnen worden: “bij het verkeersbord G11 van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, een aanduiding inhoudende dat het gebruik van het fietspad niet is toegestaan voor snorfietsen, waaronder hier niet begrepen worden bromfietsen die zijn aangewezen op grond van artikel 20b, eerste lid, van de wet.”

Bewegwijzering

Ik ben wel benieuwd of de Nbd de afgelopen jaren hemel en aarde heeft bewogen om hoofdstuk K van bijlage 1 te laten actualiseren, of dat niemand hieraan heeft gedacht. In elk geval blijft het nu ongewijzigd en staan dus nog alle oude bww-borden in het RVV. Kan ik als wegbeheerder trouwens een bewegwijzeringsplan afwijzen als het wel conform de Nbd is, maar niet conform het RVV?

Komborden

De nieuwe komborden-met-silhouet zijn niet opgenomen :roll:
Of mis ik iets? :)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 12 okt 2021, 23:28

Elektrisch voertuig hoeft niet te worden opgenomen. Je hebt ook een E8 met onderbord 'politievoertuigen'. Die worden ook niet gedefinieerd.

En als je niet oplaadt, kan men schrijven voor feit m R 397: parkeren op een parkeergelegenheid met een ander doel dan de aangegeven wijze

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 13 okt 2021, 13:13

Langs de N99 staat nog een DWW (Dienst Weg- en Waterbouwkunde)-bordje.

Afbeelding

https://goo.gl/maps/TkmqEQ7joLF3GE3YA

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 13 okt 2021, 21:05

Jutter schreef: wo 13 okt 2021, 13:13 Langs de N99 staat nog een DWW (Dienst Weg- en Waterbouwkunde)-bordje.

https://i.imgur.com/eHxH3Xz.png

https://goo.gl/maps/TkmqEQ7joLF3GE3YA
En wat betekent dat? Gewoon voor mensen die niet zo incrowd zijn?

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » do 14 okt 2021, 10:53

LennyKravitz schreef: wo 13 okt 2021, 21:05
En wat betekent dat? Gewoon voor mensen die niet zo incrowd zijn?
Geen idee, ben allang blij dat ik zelf heb kunnen vinden waar DWW voor stond. :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 okt 2021, 17:47

Het lijkt me een voormalige afdeling van Rijkswaterstaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 okt 2021, 17:58

Gisteren gewandeld op het landgoed De Horsten bij Wassenaar.

Leuk, die verbodsborden. Met zou toch iets moeten verzinnen op dat ‘verbodsbord’ voor honden.
Afbeelding

Oh, wacht…. Nog geen 50 meter verderop :)

Afbeelding
En dan nabij de Eikenhorst geen verboden toegang, maar STRENG verboden toegang.

Afbeelding
En tenslotte nog een bord waarvan ik vermoed dat er bedoeld wordt dat alleen bestemmingsverkeer 15 km/h mag rijden.. maar het lijkt natuurlijk nergens op :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 okt 2021, 18:06

De Eikenhorst is dan ook de achtertuin van de koning :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 okt 2021, 18:14

… geweest.

Alhoewel het er daar uitziet alsof je bij de EBI in Vught bent: Hoge hekken, prikkeldraad, camera’s

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 17 okt 2021, 18:14

STRENG verboden toegang. :rofl2: Nee, dan de Amerikaanse manier: "No trespassing. Use of deadly force authorized". :twisted:
Donateur Vereniging Wegenforum

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 19 okt 2021, 21:57

Uuuuuuuhhhhhhhhh....... Jaaaaaja.......

Afbeelding

EDIT: locatie voor de geïnteresseerden: https://www.google.com/maps/@53.2423954 ... 312!8i6656
Laatst gewijzigd door Robbert297 op wo 20 okt 2021, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm average height... in Thailand.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 19 okt 2021, 22:18

Dat iedere Leek het weet.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 20 okt 2021, 0:53

Gevalletje WTF wel...

:hm: