De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » di 14 sep 2021, 14:54

Willem schreef: di 14 sep 2021, 8:28 Het zal vooral opgaan voor rijders met een leaseauto die een tankpas hebben. Dan hoef je zelf toch niet te betalen.
Ik voldoe hieraan, maar als ik niet hoef te tanken doe ik dat ook niet ;)

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door brytje008 » di 14 sep 2021, 15:24

Ik tank soms uit gemak langs de snelweg (heel af en toe hoor :lol: ) Niet dat ik een vrek ben, maar het doet gewoon uit principe pijn om voor die prijzen te tanken langs de snelweg.. vraag me soms echt af hoe ze het durven te vragen.. Ook met die producten uit de shop wordt je natuurlijk opgelicht als je weet hoe veel goedkoper het in de supermarkt is, maar ook dat koop ik wel is uitgemak bij een tankstation. Dat is natuurlijk ook waar ze het van moeten hebben, gemak.
Touren is rough so you got to be tough

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Attietattie » di 14 sep 2021, 15:30

brytje008 schreef: di 14 sep 2021, 15:24Ook met die producten uit de shop wordt je natuurlijk opgelicht als je weet hoe veel goedkoper het in de supermarkt is,
Jij gaat waarschijnlijk niet vaak uit eten of naar het terras?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door brytje008 » di 14 sep 2021, 15:42

^^ Valt mee inderdaad ja :lol: :lol:
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door waldo79 » di 14 sep 2021, 16:37

Op gemaksartikelen, zoals broodjes, snoep, versnaperingen staat een flinke winstmarge bij een tankstation. En terrassen, restaurants gelden als optimum consumptieartikelen waar de prijs flink over de kop gaat (met name de drankjes).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Vinny » do 16 sep 2021, 13:49

In de horeca betaal je ook meer voor de dienstverlening dan voor het product op zich. Vooral de personeelskosten van de bediening maakt horeca in Nederland duur.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 16:06

BP schreef:Albert Heijn en bp starten uitrol AH to go naar ruim 100 tankstations

De uitrol van Albert Heijn to go op bp tankstations in Nederland start vandaag met de opening van bp Vliete aan de A58 bij Krabbendijke (Zeeland). Het plan is om dit jaar nog eens 14 bp tankstations om te bouwen, gevolgd door ruim 80 bp tankstations in 2022. Hiermee breiden Albert Heijn en bp hun samenwerking uit naar ruim 100 tankstations verspreid over heel het land. Klanten kunnen hier terecht voor lekker, vers eten en drinken voor onderweg.

De samenwerking is het vervolg op de eerdere succesvolle proef van bp en Albert Heijn. Met de opening van bp Vliete, hebben inmiddels tien bp tankstations een Albert Heijn to go. Tot het einde van dit jaar komt hier iedere week een AH to go bij, wat het totaal aantal eind 2021 op 24 locaties brengt.
https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... to-go.html

Een kleine supermarkt / convenience store bij een tankstation lijkt steeds meer de norm te gaan worden voor de nog resterende bemande tankstations.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door waldo79 » ma 27 sep 2021, 16:35

Qua assortiment lijken tankstations hoe dan ook al op mini-supermarkten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 16:37

Nou dat vind ik toch echt niet. Veel tankstations komen niet veel verder dan automaterialen, koffie, broodjes en veel snoep en andere junk. Een gemakswinkel heeft toch wel een stuk uitgebreider aanbod. Een AH to Go zal toch wel een flinke verbetering zijn voor de meeste tankstations.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door mhkamp » ma 27 sep 2021, 16:38

Erg leuk en aardig. Maar een doucheruimte voor de vrachtwagenchauffeur zou ook geen overbodige luxe zijn :geenlach:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door brytje008 » ma 27 sep 2021, 16:53

^^ Nou inderdaad, het lijkt me voor een buitenlandse vrachtwagenchauffeur niet echt heel leuk om op Nederland te rijden. :geenlach: Je kan bijna nergens douche, je hebt op voor zover ik zelf weet ( verbeter me als ik fout heb) op geen enkele VZP een toiletblok.. Vraag me soms af hoe ze dat doen? Iedere keer naar de shop van het station lopen, of gewoon in de bosjes gaan..

Vaak als ik in bijvoorbeeld Frankrijk ben en het verschil zie hoe de VZP'S daar zijn, dan besef je pas hoe weinig Nederlandse VZP's voorstellen. Tuurlijk je hebt wel een VZP als Den Ruygenhoek, maar dat is natuurlijk veel meer uitzondering dan de regel.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 17:00

Volgens mij is het zo dat de tankstationhouder alleen een concessie heeft voor het tankstationterrein en de rest van de VZP in beheer van Rijkswaterstaat is. Die doen in principe niet aan toiletblokken, er schijnen er maar een paar in heel Nederland te zijn.

De afstanden zijn in Nederland dermate kort dat er vaak niet of maar kort gestopt wordt. Het is ook beleid van Rijkswaterstaat dat de verzorgingsplaatsen niet bedoeld zijn voor het overnachten van chauffeurs, dus zij gaan daar ook geen faciliteiten voor aanbieden, zoals douches. Tankstations doen dit blijkbaar soms wel, maar niet altijd. Maar dat resulteert dus inderdaad wel in nogal sobere verzorgingsplaatsen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door brytje008 » ma 27 sep 2021, 17:08

^^ Qua afstanden snap ik het, maar er zijn toch aardig wat buitenlandse chauffeurs die hierheen komen. Vraag dan me toch af waar Rijkswaterstaat verwacht dat die chauffeurs dan allemaal moeten gaan staan om te overnachten. Ik vind persoonlijk dat een chauffeur die goederen voor ons land brengt, daar ook wel voor mag beloond worden, doormiddel van goede voorzieningen. Dit draagt ook bij in de goede rust. Beetje hypocriet als ze de rij tijden belangrijk vinden, maar goede voorzieningen (wat zeker bijdraagt aan de rust) ho maar.. :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Kaaiman » ma 27 sep 2021, 17:24

Het TEN-T definieert 'Kernnetwerk' en 'Uitgebreid netwerk'.

Als je landelijk VZP-beleid maakt, dan moet je zorgen dat chauffeursvoorzieningen langs díe transportassen met logische intervallen voldoende geregeld zijn. Dat kan rechtstreeks op het HWN, maar kan net zo goed onderaan de afrit met vermelding op de snelweg. De rest van de wegen kun je sober laten.

En vooruit: de VZP langs de A326 (ook in het TEN-T :roll: ) hoeft niet heropend te worden. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 sep 2021, 17:40

Chris schreef: ma 27 sep 2021, 17:00 Volgens mij is het zo dat de tankstationhouder alleen een concessie heeft voor het tankstationterrein en de rest van de VZP in beheer van Rijkswaterstaat is. Die doen in principe niet aan toiletblokken, er schijnen er maar een paar in heel Nederland te zijn.

De afstanden zijn in Nederland dermate kort dat er vaak niet of maar kort gestopt wordt. Het is ook beleid van Rijkswaterstaat dat de verzorgingsplaatsen niet bedoeld zijn voor het overnachten van chauffeurs, dus zij gaan daar ook geen faciliteiten voor aanbieden, zoals douches.
Ik ken er twee:

A28 VZP Glimmermade
A37 VZP Oosterveen

Zeker bij Oosterveen gaat het wel om een parkeerplaats waar veel chauffeurs overnachten. Misschien dat je overlast krijgt als er geen toiletten zijn. Bij Glimmermade heeft Transport en Logistiek Nederland zich ook met de herinrichting van de VZP, waarbij de toiletten werden aangelegd, bemoeid (bron).

Maar natuurlijk zijn heel veel van die VZP's zonder tankstation en/of restaurant al lang gesloten. Langs de meeste drukkere snelwegen zijn er niet veel meer van over. Op trajecten waar ze nog wel veel voorkomen (bv. de A28 en A1 over de Veluwe) hebben ze vaak een rustieker karakter en is er altijd wel een VZP met voorzieningen relatief dichtbij.

VZP Lonnekermeer langs de A1 heeft toiletten in het tankstation, maar ook nog een apart gebouw met toiletten ernaast. Geen idee wie voor die andere toiletten verantwoordelijk is, maar ook dit is een plek waar veel vrachtwagenchauffeurs overnachten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 27 sep 2021, 19:23

Chris schreef: ma 27 sep 2021, 17:00 Maar dat resulteert dus inderdaad wel in nogal sobere verzorgingsplaatsen.
En het resulteert in problemen voor lokale overheden, waar RWS het zonder pardon op afschuift.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » ma 27 sep 2021, 19:50

brytje008 schreef: ma 27 sep 2021, 16:53 Vaak als ik in bijvoorbeeld Frankrijk ben en het verschil zie hoe de VZP'S daar zijn, dan besef je pas hoe weinig Nederlandse VZP's voorstellen. Tuurlijk je hebt wel een VZP als Den Ruygenhoek, maar dat is natuurlijk veel meer uitzondering dan de regel.
In Frankrijk heb je natuurlijk heerlijke verzorgingsplaatsen, maar die lommerrijke parkeerplaatsen met speeltuin en picknicktafels zijn uiteindelijk ook eerder gericht op personenverkeer dan op vrachtverkeer. Zoals je dubbel zult zien aan de poortjes die moeten voorkomen dat vrachtverkeer teveel plek gaat innemen. De aires met echt veel voorzieningen houden ook vrij snel op buiten de hoofdroutes; het wordt snel veel simpeler qua aanbod. Maar goed, ook simpele wegrestaurants bieden een mogelijkheid voor de professionals om je te verfrissen. En vrijwel iedere parkeerplaats heeft er een WC. Aanbod dat we uit Nederland niet kennen.

Het klinkt heel sympathiek om te zeggen dat we iets zouden moeten doen voor diegenen die ons land bevoorraden. Maar het is ook een markt op zichzelf, en ergens zeg ik ook: zorg dat ze ergens kunnen staan en iets aan persoonlijke hygiëne kunnen doen, want dan veroorzaak je ook geen andere overlast, en dan doe je al genoeg. Terreinen onderaan afritten lijken daarvoor logischer dan verzorgingsplaatsen. Ook al betekent dat meteen dat je dus vooral dealt met gemeentes i.p.v. het Rijk. De suggestie dat het Rijk zich dat deel van de problematiek meer moet aantrekken deel ik wel.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 27 sep 2021, 19:54

In Frankrijk overnachten chauffeurs ook aan het OWN, bij truckersrestaurantjes met ook sanitair en een groot parkeerterrein. In Nederland kan ik alleen Kanters even zo bedenken als min of meer vergelijkbaar.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 sep 2021, 20:00

^^ Frans op den Bult langs de A1 bij Deurningen is ook een bekende, heeft een gigantisch parkeerterrein voor vrachtwagens. En zo zullen er nog wel een paar zijn.

Bij Venlo is er nu ook een grote, nieuwe truckparking, compleet met restaurant: https://www.google.com/maps/@51.3912603 ... 6?hl=nl-NL

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » ma 27 sep 2021, 21:05

Da’s hoe dan ook een benadering die in de Franse (of Spaanse) leegte prima uit kan. Vaak min of meer historisch gegroeid rondom het restaurant en het past allemaal wel binnen bestemming horeca. Verder natuurlijk ook op eigen grond, die anders eerder agrarisch zou zijn. Wil je zoiets in Nederland ontwikkelen, dan moet je de hele bureaucratische molen door, met tien keer bezwaar van NIMBY’s. Om er vervolgens nog steeds tegenaan te lopen dat een deel van de truckers toch geen behoefte heeft om bij zo’n tent te gaan staan en liever ergens aan de weg kampeert...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 27 sep 2021, 21:16

Conclusie: Nederland is te klein voor zo'n logistieke hoofdrol :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Willem » ma 27 sep 2021, 22:55

^^ Sowieso kost die logistieke hoofdrol enorm veel ruimte aan distributiecentra waar ook andere dingen gedaan hadden kunnen worden.

Die plek bij Venlo is wel betaald. Voor met name Oost-Europese chauffeurs is dat een grote drempel.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » ma 27 sep 2021, 23:52

Chris schreef: ma 27 sep 2021, 16:37 Nou dat vind ik toch echt niet. Veel tankstations komen niet veel verder dan automaterialen, koffie, broodjes en veel snoep en andere junk. Een gemakswinkel heeft toch wel een stuk uitgebreider aanbod. Een AH to Go zal toch wel een flinke verbetering zijn voor de meeste tankstations.
AH gaat daar wel het verst in, inderdaad. EG Groep en SPAR doen het ook redelijk, beetje locatie afhankelijk. Vind ik.

Hopelijk gaat AH nog wel de broodjes / warme hap hoek bezetting verbeteren.. want laatst die bij op de A1 bij Apeldoorn (ri A'foort) rond 17 uur binnengestapt voor een lekker kroketje (op een warme dag moet het zoutgehalte beetje aangevuld worden bij mij.. ;) ) maar die hele balie was al dicht, warmhoudapparaat blinkend schoon..

Of ik alles had kunnen vinden, werd mij gevraagd bij de kassa.. Nou, NEE dus..
Ja, dat was 'vanwege de omstandigheden' kreeg ik te horen. :evil:

Is mij bij een AH to Go langs de snelweg al vaker opgevallen: rond het avonduur geen warme snack meer te krijgen.. ja, kan je een Bapao uit het schap kopen en in de magnetron stoppen.. :?

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » ma 27 sep 2021, 23:59

Wouter N14 schreef: ma 27 sep 2021, 19:54 In Frankrijk overnachten chauffeurs ook aan het OWN, bij truckersrestaurantjes met ook sanitair en een groot parkeerterrein. In Nederland kan ik alleen Kanters even zo bedenken als min of meer vergelijkbaar.
-Mendel bij Hoenderloo.
-De Elft in Grave
-De Ketting in Boxtel
-De Sluis, Keldonk > https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/ronal ... ~afff1f1d/
-Zingende Wielen, Den Oever

.. en ik ken er vast nog een paar niet.. naast de restaurants die wel op een snelwegafrit zijn aangesloten, zoals die in Malden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door duikgek89 » di 28 sep 2021, 7:14

Wouter N14 schreef: ma 27 sep 2021, 19:23
Chris schreef: ma 27 sep 2021, 17:00 Maar dat resulteert dus inderdaad wel in nogal sobere verzorgingsplaatsen.
En het resulteert in problemen voor lokale overheden, waar RWS het zonder pardon op afschuift.
En problemen voor de chauffeurs en transport sector.

Kun je heel erg hard willen dat ze verdwijnen, maar dat is een struisvogel oplossing...

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Egbert » di 28 sep 2021, 7:46

Coen Tunnel schreef: ma 27 sep 2021, 17:40
Maar natuurlijk zijn heel veel van die VZP's zonder tankstation en/of restaurant al lang gesloten. Langs de meeste drukkere snelwegen zijn er niet veel meer van over. Op trajecten waar ze nog wel veel voorkomen (bv. de A28 en A1 over de Veluwe) hebben ze vaak een rustieker karakter en is er altijd wel een VZP met voorzieningen relatief dichtbij.
Langs de A67 zijn er nog een paar: na tankstation Deersels, De Slenk en De Leysing.

Deersels en De Slenk liggen vlak na andere faciliteiten en dat gebied rond afslag 38 is eigenlijk een goede locatie om aan het OWN wat te bouwen. Je hebt fastfood, restaurant, hotel, tankstation allemaal bij de afrit liggen. Leg daar ook een grote truckparking neer en ruim tankstation Deersels op.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » di 28 sep 2021, 8:56

Willem schreef: ma 27 sep 2021, 22:55 ^^ Sowieso kost die logistieke hoofdrol enorm veel ruimte aan distributiecentra waar ook andere dingen gedaan hadden kunnen worden.

Die plek bij Venlo is wel betaald. Voor met name Oost-Europese chauffeurs is dat een grote drempel.
Tja, de logistieke hoofdrol is ergens ook wel wat Nederland tot de economische krachtpatser heeft gemaakt die het is. Die distributiecentra zijn daar een modern onderdeel van. Maar goed, de verborgen maatschappelijke kosten mogen ergens genoemd worden.

Vind het trouwens aardig om te zien dat de meeste truckers-gelegenheden in het oosten zitten. Ik was altijd geneigd dat te koppelen aan de afstand tot de grote afzetgebieden in het westen en dat het dan niet voor de hand ligt om in het westen te pauzeren. Maar met de maximale aaneengesloten rijtijden hoef je op zich helemaal niet te pauzeren tussen de grens en welke eindbestemming dan ook. Benieuwd wat voor factoren dan leiden tot meer van dat soort gelegenheden in het oosten. Misschien toch wel hetzelfde soort ruimte als in Frankrijk?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » di 28 sep 2021, 12:28

^^ Of het feit dat je in Duitsland minder vaak mag rijden en dus als vrachtwagenchauffeur zo veel mogelijk al binnen Nederland afgelegd wil hebben?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Egbert » di 28 sep 2021, 12:46

Dat gaat toch alleen maar op voor speciale feestdagen? Want in Nederland mag je op zondag ook alleen maar rijden met ontheffing. De parkeerplaatsen voor vrachtwagens zijn elke avond gevuld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Vinny » di 28 sep 2021, 19:05

Tja, de logistieke hoofdrol is ergens ook wel wat Nederland tot de economische krachtpatser heeft gemaakt die het is. Die distributiecentra zijn daar een modern onderdeel van. Maar goed, de verborgen maatschappelijke kosten mogen ergens genoemd worden.
Via een uitzendbureau Oekraïnse chauffeurs inhuren voor 3 euro per uur, en natuurlijk geen overnachtingsmogelijkheden, toiletvoorzieningen of simpelweg een warme douche aanbieden. Maar zolang er geen aandacht voor is kun je natuurlijk prima het over andere zaken hebben in de politiek :kwaad:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie