Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Appeldruif
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 28 sep 2021, 10:38

Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Bericht door Appeldruif » di 28 sep 2021, 10:52

Ik ben op zoek naar informatie/input over de volgende situatie, omdat ik hier met de aannemen en de gemeente nog niet echt verder mee kom.

Onze nieuwbouw woning heeft een oprit, daarnaast een steegje voor achtertuinen en direct daarnaast een schutting van mijn buurman.
De schutting is onderdeel van het bouwproject en dus is de vergunning door de gemeente afgegeven.
Omdat er geen stoep is in de straat en de schutting tot aan de weg loopt op 1.8m hoogte, is het zicht nul, tot je op straat staat.
Ik loop er tegenaan met fiets/auto/motor, dat het erg onveilig is om uit te rijden, ik zie pas iets als de voorwielen al op de weg staan.
Zelfs lopend (met hond) kun je makkelijk tegen een fietsen aan botsen in deze opzet.

De oplossing is naar mijn idee erg simpel, laatste schuttingdeel verlagen tot 1m. Klaar.
Helaas wil zowel buurman als gemeente niet echt meewerken, volgens de gemeente is het geen onveilige situatie, want eenzelfde situatie hebben ze op veel meer plaatsen werd er gezegd.
Dit is op basis van bijgevoegde foto's, die ik ook naar de gemeente had gestuurd.

Wat is jullie mening hierover? is dit een correcte, veilige opzet, of zou de gemeente een aanpassing moeten faciliteren?

Afbeelding

edit: aangezien image niet lijkt te laden: https://ibb.co/HxvY82b

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 sep 2021, 11:26

Wat zegt het bestemmingsplan over het plaatsen van schuttingen?

Meestal mag die 1.80 hoogte alleen in de achtertuin, achter de achtergevel en niet grenzend aan de openbare weg.
Dat zou betekenen dat een hoge schutting op die plek niet mag en dat de buurman deze moet verwijderen.

Plant de buurman een heg (of een begroeid gaasscherm dat als heg wordt gezien) dan gelden daaraan meestal geen beperkingen qua hoogte.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Bericht door waldo79 » di 28 sep 2021, 12:05

Zo'n hekwerk tot aan de straat plaatsen lijkt me een recept voor brokken. En als men voor de erfafscheiding een omgevingsvergunning heeft verleend heeft de gemeente indirect bijgedragen aan deze ongewenste situatie.

Ben wel benieuwd waarom dit zo geplaatst zou mogen worden?
Ik kan me het standpunt van Appeldruif wel billijken, heel redelijk. Sowieso zou het voor de voorgevel niet hoger mogen zijn dan 1 m.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Bericht door Vinny » di 28 sep 2021, 19:11

Typisch voorbeeld van een oplossing die in de praktijk niet werkt. Ik zou naast de gemeente ook de lokale media inseinen. Dat wil nog wel eens helpen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Bericht door Durashift » di 28 sep 2021, 21:45

De steeg komt dus langs de schutting, als ik het goed begrijp?
Heeft u al andere gebruikers van die steeg gevraagd naar hun ervaringen?

Er zijn wel blinde hoeken in woonerven e.d. Dat komt wel meer voor in straten zonder stoep. Maar, dat zijn vooral oudere wijken, naar mijn mening.
Om dit zo, in een nieuwbouw, af te wikkelen.. vreemd. Tenzij de schutting feitelijk de achterzijde van de woning betreft (wat mij dan logisch lijkt met een steeg erachter). Komt er dus op neer dat de gemeente 'elke m2' kavel verkocht wilde hebben, blijkbaar. :?:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vraag over onveilige situatie nieuwbouw

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 sep 2021, 17:14

Appeldruif schreef: di 28 sep 2021, 10:52De oplossing is naar mijn idee erg simpel, laatste schuttingdeel verlagen tot 1m. Klaar.
Ook dat vind ik eigenlijk nog onveilig. Denk aan spelende kinderen, die zie je ook niet of nauwelijks als het laatste schuttingdeel korter is. Als die ineens de straat oplopen zie je dat pas op het laatste moment. Hoe dan ook is dit een erg ongelukkige situatie.

In welke gemeente is dit? (Om te kijken of de APV hier iets over zegt.)

Plaats reactie