Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Elektrische auto's
Nieuwsbericht:
https://www.gelderlander.nl/arnhem/laad ... gle.com%2F
De stroom komt volgend jaar van zonnepanelen met daarbij ook een opslagaccu. Dan heb je wel een goed systeem al met al. Alleen heb je dus wel meer kabels over de straat lopen, zoals op de foto al meteen zichtbaar is. Jammer dat ze daar wat makkelijk "overheen zijn gestapt" in de uitwerking.
Ik mis overigens informatie over de laadcapaciteit. Het lijkt mij dat dit de meest simpele aansluitingen zijn zodat opladen uren kan duren (sommige auto's tot wel 9 uur of nog langer).
https://www.gelderlander.nl/arnhem/laad ... gle.com%2F
De stroom komt volgend jaar van zonnepanelen met daarbij ook een opslagaccu. Dan heb je wel een goed systeem al met al. Alleen heb je dus wel meer kabels over de straat lopen, zoals op de foto al meteen zichtbaar is. Jammer dat ze daar wat makkelijk "overheen zijn gestapt" in de uitwerking.
Ik mis overigens informatie over de laadcapaciteit. Het lijkt mij dat dit de meest simpele aansluitingen zijn zodat opladen uren kan duren (sommige auto's tot wel 9 uur of nog langer).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Ik neem aan dat die lichtmasten met laadpunten gewoon een betaalpunt hebben net zoals andere openbare laadpunten. Het idee om dit te combineren vind ik nog niet zo gek, maar lang niet elke parkeerplaats heeft een lichtmast ernaast staan. De laadpalen die tegenwoordig geplaatst worden zijn ook wel een (behoorlijk) maatje groter dan een lichtmast. Misschien heeft het minder laadvermogen dan een reguliere laadpaal.
-
- expressweg
Allego heeft de proef het afgelopen jaar gedaan dus ga er maar van uit dat dit een laadpaal van Allego is. Net zoals op een "gewone" simpele laadpaal zit daar naast de stekker alleen een chipkaartlezer op om de sessie te starten en de afrekening te doen.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/laad ... ~ab5bbc05/
*KNIP* Foto's van commerciële bron en met duidelijke copyright-vermelding mogen niet overgenomen worden.
Moderator.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/laad ... ~ab5bbc05/
*KNIP* Foto's van commerciële bron en met duidelijke copyright-vermelding mogen niet overgenomen worden.
Moderator.
-
- autoweg

https://nos.nl/artikel/2399841-arnhemse ... taarnpalen
Lelijk ontwerp trouwens. Dat kan veel mooier, geïntegreerder. Zoals ECO tap laat zien, o.a. bij het nieuwe Foodcenter in Westervoort/Duiven.
-
- expressweg
-
- autoweg
-
- Moderator
Ik kan er ook niks anders van maken dan dat het gratis is (lees, kosteloos voor de gebruiker).
-
- expressweg
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~ba6b99fe/
Nogmaals, het idee dat als je een bepaalde handeling niet laat zien dat die er ook niet zal zijn, is een beetje vreemd.Opladen gebeurt dus met een pasje van een energiebedrijf en is niet gratis
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Moderator
General Motors probeert aansprakelijkheid te voorkomen bij de Chevrolet Bolt en heeft aanbevelingen gedaan voor laden en parkeren die er op neer komen dat je een elektrische auto praktisch nergens meer kan gebruiken.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-09-15/
https://eu.detroitnews.com/story/busine ... 355134002/
GM heeft al eerder eigenaren aanbevolen de auto niet binnen te parkeren en niet 's nachts op te laden. En ook niet om de auto tijdens het laden onbeheerd te laten.
Daar komt nu bij dat ze aanbevelen om in parkeergarages alleen op het bovenste dek te parkeren. En op minstens 50 ft (15 meter) van andere auto's (onduidelijk of dit ook voor andere typen parkeerplaatsen geldt).
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-09-15/
https://eu.detroitnews.com/story/busine ... 355134002/
GM heeft al eerder eigenaren aanbevolen de auto niet binnen te parkeren en niet 's nachts op te laden. En ook niet om de auto tijdens het laden onbeheerd te laten.
Daar komt nu bij dat ze aanbevelen om in parkeergarages alleen op het bovenste dek te parkeren. En op minstens 50 ft (15 meter) van andere auto's (onduidelijk of dit ook voor andere typen parkeerplaatsen geldt).
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
Voor Europa geld dat GM dus toegeeft een ondeugdelijk product geleverd te hebben.
Dus kan het alsnog hier een interessante zaak worden. Voordeel: Europeanen eisen een stuk minder dan aan de andere kant van de plas.
Dus kan het alsnog hier een interessante zaak worden. Voordeel: Europeanen eisen een stuk minder dan aan de andere kant van de plas.
-
- autoweg
Aha, in Schuytgraaf. Zal er op letten als ik daar weer ben in veld 2.Egbert schreef: ↑za 02 okt 2021, 8:14 https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~ba6b99fe/Nogmaals, het idee dat als je een bepaalde handeling niet laat zien dat die er ook niet zal zijn, is een beetje vreemd.Opladen gebeurt dus met een pasje van een energiebedrijf en is niet gratis
Maar goed, één zoekopdracht in Google levert al één pagina op met voorbeelden van initiatieven tot gebruik van de lantaarnpaal als laadpunt.
-
- Moderator
De gigafactory van Tesla aan de A10 net buiten Berlijn gaat binnenkort van start. Een beetje typisch Duits: het kostte Tesla minder tijd om de fabriek te bouwen dan voor de Duitse overheid om de bouwvergunning rond te krijgen. Het is nog steeds vergund op basis van tijdelijke goedkeuring.
Ze hebben 170 hectare bos gekapt voor de gigafactory. De site is behoorlijk wat groter dan de productiehal, wellicht voor logistiek en toekomstige uitbreidingen. Men gaat hier vooral battery packs en de Model Y produceren.

Ze hebben 170 hectare bos gekapt voor de gigafactory. De site is behoorlijk wat groter dan de productiehal, wellicht voor logistiek en toekomstige uitbreidingen. Men gaat hier vooral battery packs en de Model Y produceren.

-
- 2x2 autosnelweg
170ha bos kappen om dan via child labour rare earths op de meest milieuonvriendelijke manier van de andere kant van de wereld te laten overkomen om dan in Europa wat Zero E auto's te bouwen en te verkopen...en die te laten betalen door yuppies die niks anders te doen hebben dan de anderen met de vinger te wijzen dat zij de betere mens zijn want hun vervoer stoot niks uit.
Lijkt me een puik plan qua duurzaamheid. Heel geloofwaardig ook, écht een voorbeeld voor de opgroeiende generatie.
Ik hoor immers dat Anuna De Wever alweer plant om te gaan spijbelen voor het klimaat, want ja, met Covid19 moest ze lessen volgen en dat kan uiteraard niet.
Lijkt me een puik plan qua duurzaamheid. Heel geloofwaardig ook, écht een voorbeeld voor de opgroeiende generatie.
Ik hoor immers dat Anuna De Wever alweer plant om te gaan spijbelen voor het klimaat, want ja, met Covid19 moest ze lessen volgen en dat kan uiteraard niet.
-
- Moderator
Het CBS heeft wat data van elektrische auto's: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41 ... s-zet-door
De autojournalistiek heeft het over een groei van elektrische auto's onder particulieren, maar volgens de CBS data is nog steeds twee derde van de elektrische auto's van particulieren een PHEV en geen BEV.
Het aantal BEV in particulier bezit is 37.800. Dat is maar 1 op de 206 auto's in particulier bezit. Het gaat nog heel erg lang duren voordat het particulier bezit echt in substantiële mate elektrisch is.
Als je kijkt naar de grootste verandering in het wagenpark de afgelopen 10 jaar, dan zijn dat niet de 174.000 volledig elektrische auto's die nu op de weg rijden. De grootste verandering is de enorme toename van het aantal oude auto's in het wagenpark. Het aandeel auto's tussen 15 en 25 jaar oud is de afgelopen 10 jaar toegenomen van 10% naar 20% van het wagenpark. In absolute cijfers een toename van 1,1 miljoen auto's van die leeftijd! Voor elke vol-elektrische auto die erbij komt staan dus ruim 6 auto's ouder dan 15 jaar die erbij zijn gekomen in diezelfde periode.
De autojournalistiek heeft het over een groei van elektrische auto's onder particulieren, maar volgens de CBS data is nog steeds twee derde van de elektrische auto's van particulieren een PHEV en geen BEV.
Het aantal BEV in particulier bezit is 37.800. Dat is maar 1 op de 206 auto's in particulier bezit. Het gaat nog heel erg lang duren voordat het particulier bezit echt in substantiële mate elektrisch is.
Als je kijkt naar de grootste verandering in het wagenpark de afgelopen 10 jaar, dan zijn dat niet de 174.000 volledig elektrische auto's die nu op de weg rijden. De grootste verandering is de enorme toename van het aantal oude auto's in het wagenpark. Het aandeel auto's tussen 15 en 25 jaar oud is de afgelopen 10 jaar toegenomen van 10% naar 20% van het wagenpark. In absolute cijfers een toename van 1,1 miljoen auto's van die leeftijd! Voor elke vol-elektrische auto die erbij komt staan dus ruim 6 auto's ouder dan 15 jaar die erbij zijn gekomen in diezelfde periode.
-
- Secretaris
Waarvan een behoorlijk deel import. Hoeveel auto's van meer dan 10 jaar oud er wel niet rondrijden met een kenteken van gisteren...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
Er zijn een aantal trends die samenkomen: dalende nieuwverkopen, import van oude occasions en dat oude auto's veel langer in het wagenpark blijven dan vroeger.
De nieuwverkopen zijn het laagste sinds de jaren '60 (toen er miljoenen minder Nederlanders waren), de import van occasions verschuift zich steeds meer van jong gebruikt naar oude modellen, Nederland is een afzetmarkt geworden voor afgeschreven auto's uit Europa. Maar ik denk dat je numeriek vooral het effect van langer rondrijden in auto's niet moet onderschatten. De echte oldtimers nemen in aantal weinig toe, de groei zit hem vooral in de leeftijdscategorie 15-25 jaar. Kennelijk is die categorie ook interessant om zakelijk te rijden: https://www.anwb.nl/zakelijk/nieuws/2020/mei/youngtimer
De nieuwverkopen zijn het laagste sinds de jaren '60 (toen er miljoenen minder Nederlanders waren), de import van occasions verschuift zich steeds meer van jong gebruikt naar oude modellen, Nederland is een afzetmarkt geworden voor afgeschreven auto's uit Europa. Maar ik denk dat je numeriek vooral het effect van langer rondrijden in auto's niet moet onderschatten. De echte oldtimers nemen in aantal weinig toe, de groei zit hem vooral in de leeftijdscategorie 15-25 jaar. Kennelijk is die categorie ook interessant om zakelijk te rijden: https://www.anwb.nl/zakelijk/nieuws/2020/mei/youngtimer
-
- 2x3 autosnelweg
Vroeger ging de oude wagen naar Oost-Europa. Nu komen ze ook naar Nederland, waarvan ik recent nog las dat het tot de top 5 rijkste landen hoort 

-
- expressweg
Elke keer weer dat "bos". Dit is een productiebos dat regelmatig gekapt wordt.
Het komt er dus meer op neer dat de fabriek op de plek van een boerderij (houtboerderij) komt.
Waar wil je de fabriek anders plaatsen? In plaats van een boerderij lijkt me beter dan een woonwijk of natuurgebied.
-
- Moderator
Het is vooral de trend van een rijksoverheid die niet weet hoe het werkt. Ze stuurt actief op het autobezit met als doel het wagenpark zo snel mogelijk schoon te krijgen, maar creëert een averechts effect omdat ze een en ander overschat en onderschat. Nieuwe, dus schonere auto's worden steeds duurder, de volwaardige EV's zijn voor de gemiddelde particulier nog altijd volstrekt onbereikbaar en dus zoekt de particulier zijn heil in jonge occasions. Zo ontstaat er een nieuwe markt en wordt het lucratief om te importeren.
-
- 2x2 autosnelweg
Elk bos is een natuurgebied, of het nu in productie is of gewoon beheerd wordt, op zich is er 170ha groen weg en is er een supergesubsidieerde fabriek voor in de plaats gekomen.Matthijs schreef: ↑vr 15 okt 2021, 13:31Elke keer weer dat "bos". Dit is een productiebos dat regelmatig gekapt wordt.
Het komt er dus meer op neer dat de fabriek op de plek van een boerderij (houtboerderij) komt.
Waar wil je de fabriek anders plaatsen? In plaats van een boerderij lijkt me beter dan een woonwijk of natuurgebied.
-
- Secretaris
Daarbij zijn auto's die nu 15 jaar oud zijn gemiddeld veel minder gevoelig voor roest, algemene slijtage en daarbij vaak ook nog rijker uitgerust dan de auto's die 15 jaar geleden al 15 jaar oud waren.
In de vorige eeuw kwam het met een modaal inkomen vaak niet in je op om een auto voor alledaags gebruik van 10 jaar of ouder te kopen: veel roest, slijtage en weinig comfort. Enkele merken daargelaten. Het roestspook is in de loop van de jaren '00 geleidelijk verdwenen en airco, cruisecontrol en ABS werden gemeengoed (al dan niet door wetgeving opgedrongen).
In de vorige eeuw kwam het met een modaal inkomen vaak niet in je op om een auto voor alledaags gebruik van 10 jaar of ouder te kopen: veel roest, slijtage en weinig comfort. Enkele merken daargelaten. Het roestspook is in de loop van de jaren '00 geleidelijk verdwenen en airco, cruisecontrol en ABS werden gemeengoed (al dan niet door wetgeving opgedrongen).
-
- Moderator
Ik had twee 'firsts' voor mij gespot, gisteren zag ik op de A28 een Hyundai Ioniq 5 en vandaag in Zwolle een Lynk & Co 01. Die laatste is geen echte elektrische auto, maar een plug-in hybrid. Ik dacht eerst van achteren dat het een Audi was, tot ik een ander logo zag. Van de voorkant oogde het wel wat op een Kia.
De Lynk & Co 01 bestaat kennelijk al sinds 2017 maar ik had er tot vandaag nog nooit eentje gezien. Er zouden er volgens Kentekenradar nu ruim 300 van rondrijden in Nederland. Van de Ioniq 5 ook zoiets.
De Lynk & Co 01 bestaat kennelijk al sinds 2017 maar ik had er tot vandaag nog nooit eentje gezien. Er zouden er volgens Kentekenradar nu ruim 300 van rondrijden in Nederland. Van de Ioniq 5 ook zoiets.
-
- expressweg
Helaas hebben ze die boodschap bij Ford niet gehoord. Zelfs modellen van 2014 willen nog een aardige gatenkaas laten zien in de wielkasten.Kaaiman schreef: ↑vr 15 okt 2021, 14:32 Daarbij zijn auto's die nu 15 jaar oud zijn gemiddeld veel minder gevoelig voor roest, algemene slijtage en daarbij vaak ook nog rijker uitgerust dan de auto's die 15 jaar geleden al 15 jaar oud waren.
-
- 2x2 autosnelweg
Beide ook al gespot, vooral bij de Lynk&Co vraag ik me af waarom dat iemand in Europa kost wat kost een Chinese auto zou willen rijden. Wat doet het er toe dat ie dan plug in hybrid is als die van de andere kant van de wereld moet komen? Voor mij komt het geheel nogal hypocriet over.Chris schreef: ↑wo 20 okt 2021, 18:57 Ik had twee 'firsts' voor mij gespot, gisteren zag ik op de A28 een Hyundai Ioniq 5 en vandaag in Zwolle een Lynk & Co 01. Die laatste is geen echte elektrische auto, maar een plug-in hybrid. Ik dacht eerst van achteren dat het een Audi was, tot ik een ander logo zag. Van de voorkant oogde het wel wat op een Kia.
-
- Secretaris
Tsja, ze moeten toch hun merknaam trouw blijven: Ford-Onderdelen Roesten Direct.

Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 20 okt 2021, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
En dat vraag je je niet af bij auto's uit Japan, Korea, de VS of Zuid-Amerika?Km357 schreef: ↑wo 20 okt 2021, 19:19 Beide ook al gespot, vooral bij de Lynk&Co vraag ik me af waarom dat iemand in Europa kost wat kost een Chinese auto zou willen rijden. Wat doet het er toe dat ie dan plug in hybrid is als die van de andere kant van de wereld moet komen? Voor mij komt het geheel nogal hypocriet over.

-
- 2x2 autosnelweg

-
- Moderator