De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » di 28 sep 2021, 19:32

Vinny schreef: di 28 sep 2021, 19:05 Via een uitzendbureau Oekraïnse chauffeurs inhuren voor 3 euro per uur, en natuurlijk geen overnachtingsmogelijkheden, toiletvoorzieningen of simpelweg een warme douche aanbieden. Maar zolang er geen aandacht voor is kun je natuurlijk prima het over andere zaken hebben in de politiek
Die uitzend-dumpingconstructies zijn door EU-richtlijnen (aanpassingen in de Detacheringsrichtlijn) sterk aan banden gelegd. Is geen politiek waar je voorpagina’s mee haalt, maar de politiek heeft het toch geregeld. Daarmee zijn de excessen aan banden gelegd, de 3 euro per uur waarover je praat.

Maar je zit nog steeds met een aanbod aan goedkope arbeid, van lui die bereid zijn zwaar op hun levensstandaard in te leveren om arbeid in West-Europa te verrichten en daar zoveel mogelijk op over te houden om een familie te onderhouden. Daar zit je enerzijds op een punt waar je zou willen dat Nederlandse bedrijven dat soort lui niet meer inhuren om dat soort zelf-dumping niet te promoten; anderzijds praat je vermoedelijk over lui die ook met loon ruim boven minimum nog steeds op minimumstandaard leven om maar zoveel mogelijk geld naar huis te kunnen sturen. Ik ken wat dat betreft ook nog wel een Zuidas-professional met roots in die buurt, die de euro’s echt omdraaide, omdat iedere euro die naar de familie kon worden gestuurd aldaar echt enorme verschillen maakte. Dat krijg je met geen regel of inhuren boven minimumloon uit de arbeidskrachten in kwestie. Maar je zou ze als ontvanger van de goederen wel een gratis douche, een natje en droogje en een parkeer-mogelijkheid kunnen bieden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » di 28 sep 2021, 21:53

Wij kunnen in NL niet meer zonder de arbeidsmigrant, net zoals ze dat nu in het VK ondervinden.
Wellicht alleen áls de vluchtelingen en statushouders direct aan het werk mogen, dat die groep een stuk kan ondervangen.

Maar, in de bouw, logistiek, facilitair, landbouw, techniek.. de arbeidsmigranten met of zonder kunde zijn overal.
Stond gisteren naast een paar betonijzer vlechters. Konden een bouwtekening lezen (of deden alsof ;) ), spullen in een NL gekentekende BMW 3 serie diesel station. :top: .. maar welke taal ze spraken? :dontknow:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 28 sep 2021, 22:06

^^ Helaas zal dat kwartje nooit vallen bij PVV, FvD en consorten. Dat bijeffect is niet het minste probleem van hun deportatiedroom.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » di 28 sep 2021, 23:27

Het maakt het soort sociale frictie dat hier ontstaat er niet minder door. Je loopt tegen een muur op wanneer je hooggeschoolde immigranten binnenlaat maar het soort arbeiders dat het gevoel van vervreemding opleverde bij de autochtone bevolking op laat rotten. Maar accepteer je de migranten uit deze hoek (zowel de geschoolde handwerker als de ongeschoolde gelukszoeker), dan accepteer je ook het gevoel van vervreemding. Politiek linkse concepten als volksverheffing om de migranten op te laten gaan in de mainstream en de autochtone onderklasse het hart te laten openen voor migranten hebben ons niets gebracht. Behalve rechtspopulisten met hún non-oplossing. Kortom, echte oplossing gezocht!

Over non-oplossingen gesproken: diehard-Brexiteers roepen dat ze helemaal niet tegen een muur oplopen, alleen tegen een tijdelijke behoefte aan wat buitenlandse handjes terwijl ze autochtonen opleiden. En een bord voor de kop, denk ik dan, want de huidige problematiek wordt juist mede veroorzaakt door Britten die het vak verlaten, bijvoorbeeld omdat werkdruk niet langer opweegt tegen geboden arbeidsvoorwaarden. Kom je dus toch weer uit op die migranten die het voor slechtere arbeidsvoorwaarden doen. Wil je autochtonen bereiken, dan moet je ze ruim beter gaan betalen en daar betaalt uiteindelijk de Britse consument voor. Als je met zo’n hoger loon al überhaupt genoeg autochtonen bereikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » wo 06 okt 2021, 21:44

De verzorgingsplaats Haerst van de A28 bij Zwolle (ri. Utrecht) wordt gereconstrueerd. Van der Lee is hier nu aan de slag. Kennelijk zijn ze net begonnen en duurt het tot kerst.

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 04 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 06 okt 2021, 21:56

Gelukkig maken ze er geen haestklus van.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » wo 06 okt 2021, 22:46

^^ Eh... de R zit weer in de maand, en ook in de VZP.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jan 2022, 9:46

Mooi artikel over de tankstations van Scheiwijk:
https://www.volkskrant.nl/beter-leven/h ... ~bd30389c/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » vr 07 jan 2022, 9:54

^^ Nooit geweten, mooi verhaal. Het is dat dat punten zijn waar ik echt nooit zal zijn rond lunchtijd...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door waldo79 » vr 07 jan 2022, 10:07

Het is dat het nu de krant haalt, vanuit mijn woonplaats ligt Scheiwijk op geen enkele logische route. Maar vorige winter was ik toevallig een tour aan het maken over de A27 Hooipolder - Hagestein v.v. en toen maakte ik er een stop. In positieve zin een afwijkende noot op het aanbod aan tankstations is Scheiwijk.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door mhkamp » vr 07 jan 2022, 10:41

Schelpenpaadje schreef: vr 07 jan 2022, 9:46 Mooi artikel over de tankstations van Scheiwijk:
https://www.volkskrant.nl/beter-leven/h ... ~bd30389c/
Voor mij was het afgelopen week Schijtwijk. Moest iemand op transport zetten. En ja druk.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door nederland24 » za 08 jan 2022, 16:13

Ik rij er met enige regelmaat langs. Binnenkort daar maar een keertje een stop inplannen. ;)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » za 08 jan 2022, 17:09

Ik heb er (tijden terug( weleens een versnapering gekocht.
Het zijn maar twee zaken dus.. alhoewel ik dit qua concept wel meer tegenkom. Die op de A16, net na de Moerdijk richting Breda heeft een, voor mij, gelijksoortige uitstraling en assortiment.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door brytje008 » za 08 jan 2022, 17:49

Het zal me niks verbazen als dit concept wat bekender wordt, we het veel vaker gaan zien en de 'grote jongens' dit ook gaan aanbieden. Of zie ik dat verkeerd? Een vers gemaakte snack wordt in ieder geval wel gewaardeerd.
Touren is rough so you got to be tough

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » za 08 jan 2022, 21:00

^^^ Shell doet dit ook. Met het concept Deli... (nog wat). Ook bij de lokale tankstations. Bij sommigen kan (kon) je een heel brood kopen.

Ik doel eigenlijk op de tankstations die een shop hebben wat feitelijk los staat van de brandstof. Brandstof betaal je aan de pomp. Voor de leukere en lekkere zaken loop je naar binnen. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » za 08 jan 2022, 21:04

^^ Franse tankstations langs de autoroute hebben dat in toenemende mate.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jan 2022, 11:51

Durashift schreef: za 08 jan 2022, 17:09 Ik heb er (tijden terug( weleens een versnapering gekocht.
Het zijn maar twee zaken dus.. alhoewel ik dit qua concept wel meer tegenkom. Die op de A16, net na de Moerdijk richting Breda heeft een, voor mij, gelijksoortige uitstraling en assortiment.
De Hush (zo heet dat winkeltje) bij de AVIA bij VZP Lonnekermeer aan de A1 is ook zoiets.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » do 03 feb 2022, 21:30

Het tankstation van de verzorgingsplaats Hendriksbos langs de A28 bij Nunspeet wordt verbouwd.

Ik weet niet of het van eigenaar / merk verandert. Op Street View van 2020 staat dat het een Q8 tankstation is, op de Wegenwiki en Google Maps ook een tankstation van OK. Op Street View vanaf de A28 zelf van december 2021 is geen merknaam op het tankstation te zien. Het tankstation wordt wel genoemd op de site van OK: https://ok.nl/tankstations/ok-nunspeet/

Ik kon er zo niet wat over vinden op internet. Het is kennelijk niet één van de tankstations die bij de afgelopen veilingen is geweest.

Er staat nog een RVV 1966 bordje trouwens: https://www.google.com/maps/@52.3619709 ... 384!8i8192

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door boe! » do 03 feb 2022, 22:00

Van Q8 was bekend dat ze het merk van de Nederlandse markt zouden halen. Vanuit dat perspectief is het nog best bijzonder dat deze Q8 het nog zo lang heeft uitgehouden. Wat mij verbaast is dat het geen Tango is geworden. Tango is onderdeel van hetzelfde concern.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Rein » do 03 feb 2022, 22:22

Chris schreef: do 03 feb 2022, 21:30 Er staat nog een RVV 1966 bordje trouwens: https://www.google.com/maps/@52.3619709 ... 384!8i8192
Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » do 03 feb 2022, 23:30

Er worden momenteel aardig wat tankstations (in de regio 'midden NL) gestript en weer opgebouwd.

A27 van Utrecht naar H'sum, de BP.

A1 van H'sum naar A'dam, de Shell nabij Muiden.

Aan de overzijde is de BP naar Texaco gegaan (wellicht al een tijdje, het viel mij voor de jaarwisseling pas op). Ik dacht dat juist het merk Texaco in NL ging verdwijnen, dat het allemaal Esso zou worden (EG groep).

Autowassen kan je daar niet meer, is een opslagruimte geworden. ;)

BP langs de A30 van Ede naar Barneveld is BP gebleven, met een AH to Go. Is net een paar weken weer open.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door H_BD » zo 06 feb 2022, 19:43

Een best artikel over voormalig VPZ 't Vaerland, met een stukje over de recente geschiedenis en huidige verbouwing.

https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... ~a7e56f1a/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » zo 27 feb 2022, 15:34

Het project om de verzorgingsplaats Haerst te reconstrueren lijkt behoorlijk achter op schema te liggen. Op eerdere foto's is te zien dat het op 24 december weer open moest zijn, maar het is nu 2 maanden later en nog niet klaar.

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Verzorgingsplaats Haerst 15 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 27 feb 2022, 15:49

^^ Ze hebben kennelijk geen haest... :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » zo 27 feb 2022, 15:52

^^
Wouter N14 schreef: wo 06 okt 2021, 21:56 Gelukkig maken ze er geen haestklus van.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 27 feb 2022, 16:02

Sorry.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Kaaiman » ma 28 feb 2022, 8:28

Ik wilde net dezelfde slechte grap maken... :feestjenee:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » ma 28 feb 2022, 12:49

Dan aan jullie allebei nog een keer mijn reactie:
harry schreef: wo 06 okt 2021, 22:46 Eh... de R zit weer in de maand, en ook in de VZP.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Attietattie » di 01 mar 2022, 18:01

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Steyn_E » di 01 mar 2022, 19:05

Ik heb wel ernstig moeite met die betonnen paden met steenprint. Te lam om gewoon klinkertjes te leggen? Sowieso heb ik een hekel aan dingen die iets proberen te zijn wat het niet is (kunststof-nephout en dat soort dingen) maar betonnen paden zijn compleet gesloten verharding. Dat is nergens goed voor. Bovendien is beton ontzettend vervelend als je ooit wat aan wil passen. En straat klinkers zijn prima herbruikbaar. Het “ouderwetse” alternatief was gewoon objectief beter.

Plaats reactie