Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
-
- zandpaadje
Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland
Dat zijn 2 ongevallen met de nodige hinder en letsel in korte tijd.
Blijkt maar weer dat de barrier tussen de verkeersstromen in Duitsland veel te licht (prestatieklasse T1 wordt vaak gevraagd) is om iets te keren.
Eis is vaak max W1 als werkingsbreedte, maar bij een T1 prestatieklasse is de test met een dusdanig licht voertuig dat de barrier in werkelijkheid niet veel doet qua kering en geleiding. Het wel lekker in je dwarsprofiel dat je weinig ruimte kwijt bent aan de voertuigkering, maar dit is dan wel een reëel beeld na een aanrijding met zulke constructies.
In NL wordt minimaal T3, maar vaak H2 gevraagd, dat geeft toch iets meer veiligheid dan op deze beelden te zien is.
Blijkt maar weer dat de barrier tussen de verkeersstromen in Duitsland veel te licht (prestatieklasse T1 wordt vaak gevraagd) is om iets te keren.
Eis is vaak max W1 als werkingsbreedte, maar bij een T1 prestatieklasse is de test met een dusdanig licht voertuig dat de barrier in werkelijkheid niet veel doet qua kering en geleiding. Het wel lekker in je dwarsprofiel dat je weinig ruimte kwijt bent aan de voertuigkering, maar dit is dan wel een reëel beeld na een aanrijding met zulke constructies.
In NL wordt minimaal T3, maar vaak H2 gevraagd, dat geeft toch iets meer veiligheid dan op deze beelden te zien is.
-
- Moderator
De Duitse barriers zijn vaak in combinatie met smalle rijstroken, dus als het maar licht aangetikt is dan heeft de tegenrichting vaak al een probleem. Eerlijk gezegd is mijn indruk dat die Duitse barriers in werkzaamheden meer functioneren als hek dan voertuigkering.
-
- 2x2 autosnelweg
Mee eens, daarom bevalt het me in Duitsland en Zwitserland ook zo goed, omdat men wel uiteindelijk kwalitatieve producten afleverd en er weinig hektiek is. Persoonlijk denk ik ook dat de ideale werkwijze ergens in het midden ligt. Neemt niet weg dat ik me soms nog steeds met open mond sta te kijken hoe sommige bedrijven werkuren en geld weggooien voor niets. Daar kan een hoop verbeterd worden.duikgek89 schreef: ↑di 24 aug 2021, 19:16Serieuzer: De andere kant van het verhaal hierboven... De Hollander doet dat alles zonder boek, zonder vragen en zonder documenten; maar moet onderweg 5 keer een pleister plakken omdat ie z'n kop gestoten heeft en 10 keer een brandje blussen wat makkelijk had voorkomen kunnen worden om uiteindelijk een oplossing over te houden die op een hele andere manier exact even k*t is.
Tenminste, dat is de indruk die ik nu in het Nederlandse bedrijfsleven krijg en daar heb ik eerlijk gezegd meer moeite mee. De ideale wereld is mijns inziens ergens tussenin. En sowieso ken je het verhaal van de koe die z'n kop door het hek steekt omdat het gras aan de andere kant groener lijkt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg
Dat merkte ik afgelopen week ook al op richting sven engelen

-
- 2x2 autosnelweg
Laatst lag er 's nachts op de A5 ten zuiden van Weil am Rhein kort voor de grens een grote reiskoffer/tas midden op het wegdek. Mogelijk van iemands dakbagage afgevallen. Omdat ik het laat zag en maar net kon uitwijken in de "Baustelle", toch maar even snel de politie gebeld. Die waren dankbaar met m'n melding, maar vroegen wel 3x of die koffer al niet op Zwitserse bodem lag. Heb ze met moeite kunnen uitleggen dat de koffer ten zuiden van de douanepost lag, maar nog net voor de feitelijke grens. Uiteindelijk gaf m'n gesprekspartner het op: "Egal. Wir schicken sofort eine Streife los." 
Die ene kilometer tussen de douane en de grens is sowieso een apart stukje snelweg. Je bent in principe Zwitserland al ingereist, maar je rijdt nog op Duitse bodem. Tegelijkertijd is er richting zuiden al wel een Zwitsers tankstation en restaurant, waar je ook met Zwitserse Frank betaald. Het was zelfs vele jaren het enigste Zwitserse tankstation dat alcohol aan de snelweg mocht verkopen, omdat het op Duitse bodem lag en dus Duitse regels toegepast konden worden. Inmiddels mag alcohol ook in Zwitserland weer aan de snelweg verkocht worden, zodat deze 'unieke' situatie weer verleden tijd is. De wegwijzers zijn daar ook nog Duits, behalve het bruine toeristische bord van Basel en de Vmax-borden op de brug die over de feitelijke grens loopt.
Persoonlijk stop ik graag bij het Zwitserse tankstation van Weil am Rhein om de auto weer vol te tanken. Het is aanzienlijk goedkoper als benzine in Duitsland en tegelijkertijd nauwelijks duurder als de tankstations aan het Zwitserse OWN. Bovendien is er vaak maar weinig volk, omdat de meeste Duitsers bij Bad Bellingen de laatste stop voor de grens maken, terwijl daar de brandstof prijzen voor benzine veel hoger zijn. Rond de zomervakanties zie je daar vaak een enorme rij aan auto's voor het tankstation, terwijl er bij Weil am Rhein nauwelijks iets te doen is. Nog iets typisch Zwitsers, wat in Duitsland "einmalig" is: De winkel en het restaurant van het tankstation zijn ook bij Weil am Rhein 's nachts gesloten. Je kan dan met een betaalautomaat zelfstandig tanken. Dat is elders in Duitsland naar mijn weten nergens het geval.

Die ene kilometer tussen de douane en de grens is sowieso een apart stukje snelweg. Je bent in principe Zwitserland al ingereist, maar je rijdt nog op Duitse bodem. Tegelijkertijd is er richting zuiden al wel een Zwitsers tankstation en restaurant, waar je ook met Zwitserse Frank betaald. Het was zelfs vele jaren het enigste Zwitserse tankstation dat alcohol aan de snelweg mocht verkopen, omdat het op Duitse bodem lag en dus Duitse regels toegepast konden worden. Inmiddels mag alcohol ook in Zwitserland weer aan de snelweg verkocht worden, zodat deze 'unieke' situatie weer verleden tijd is. De wegwijzers zijn daar ook nog Duits, behalve het bruine toeristische bord van Basel en de Vmax-borden op de brug die over de feitelijke grens loopt.
Persoonlijk stop ik graag bij het Zwitserse tankstation van Weil am Rhein om de auto weer vol te tanken. Het is aanzienlijk goedkoper als benzine in Duitsland en tegelijkertijd nauwelijks duurder als de tankstations aan het Zwitserse OWN. Bovendien is er vaak maar weinig volk, omdat de meeste Duitsers bij Bad Bellingen de laatste stop voor de grens maken, terwijl daar de brandstof prijzen voor benzine veel hoger zijn. Rond de zomervakanties zie je daar vaak een enorme rij aan auto's voor het tankstation, terwijl er bij Weil am Rhein nauwelijks iets te doen is. Nog iets typisch Zwitsers, wat in Duitsland "einmalig" is: De winkel en het restaurant van het tankstation zijn ook bij Weil am Rhein 's nachts gesloten. Je kan dan met een betaalautomaat zelfstandig tanken. Dat is elders in Duitsland naar mijn weten nergens het geval.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg
Die Zwitserse Raststätte is interessant. Het ligt dus op Duits grondgebied, maar de bistro en het Shellstation (onder beheer van Migrol) hebben een adres in Basel. De naam van de vzp is ook niet helemaal duidelijk: Basel-Weil?
Het lijkt een Zwitserse enclave in Duitsland. Google Maps heeft er ook moeite mee, gezien de plaatsvermeldingen die net over de grens in Basel liggen.
Het lijkt een Zwitserse enclave in Duitsland. Google Maps heeft er ook moeite mee, gezien de plaatsvermeldingen die net over de grens in Basel liggen.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat komt in veel varianten op veel plaatsen voor. Het meest zichtbaar nog op vliegvelden, waar je uitreist maar je gewoon nog in het binnenland bevindt (behalve voor BTW-doeleinden). De echte grens bepaalt in welk land je bent, de formaliteiten uitreis en inreis vinden hier gewoon een stukje verderop plaats.SnarfFlevoland schreef: ↑di 14 sep 2021, 21:43Die ene kilometer tussen de douane en de grens is sowieso een apart stukje snelweg. Je bent in principe Zwitserland al ingereist, maar je rijdt nog op Duitse bodem.
Wat in Basel altijd wél een bijzonder fenomeen is, is het Badischer Bahnhof, een station van Deutsche Bahn op Zwitsers grondgebied. Dit is het voorwerp van een stokoud verdrag tussen het toenmalige Groothertogdom Baden en Zwitserland, wat onder meer ervoor zorgt dat je hier kunt overstappen van een Duitse trein op een andere Duitse trein zonder daarvoor Zwitserland in te hoeven reizen. Het station is ook zollfrei, wat de reden is dat alle Duitse intercities er stoppen. De reden is ondermeer het snel leeghalen van de restauratie om importperikelen in Zwitserland te voorkomen. Op de terugweg laden ze op dezelfde stop weer snel vol.
Ik vermoed dat ze je niet mogen weigeren als je met euro wilt betalen, als wettig Duits betaalmiddel. Alle rest is maar een soort presentatie naar buiten toe. Er zal trouwens wel ergens in een verdrag zijn vastgelegd dat niet Duitsland hier de accijns heft maar Zwitserland. Want anders kun je de benzine niet tegen Zwitserse prijs aanbieden.Tegelijkertijd is er richting zuiden al wel een Zwitsers tankstation en restaurant, waar je ook met Zwitserse Frank betaald. Het was zelfs vele jaren het enigste Zwitserse tankstation dat alcohol aan de snelweg mocht verkopen, omdat het op Duitse bodem lag en dus Duitse regels toegepast konden worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Op luchthavens is dat inderdaad normaal, maar niet zozeer bij landsgrenzen. De meeste gemeenschappelijke douanekantoren tussen twee staten staan precies op de grens, of de betreffende landen hebben aan weerszijden hun eigen grenspost, wat je veruit het meest in de wereld aantreft. Wat betreft Zwitsersland komt me spontaan alleen Konstanz/Kreuzlingen (Zwitserse A7) en St. Louis (Franse A35) als andere voorbeelden in me op, maar beide grensposten staan (aanzienlijk) dichterbij de grens als Weil am Rhein en hebben geen VZP's. Wat dat betreft is die VZP Basel-Weil wel een echte bijzonderheid.
Dat komt inderdaad niet vaak voor, maar ook zo'n constructie is op meer plekken te vinden. Er zijn dan ook meerdere stations in Zwitserland in handen van de Deutsche Bahn. Vaak met de de titel "Badischer Bahnhof", zoals in Beringen en Neuhausen.
Uiteraard is dat mogelijk, maar dan wordt je wel mooi met een 1 op 1 wisselkoers benadeeld. Btw. voor de toiletten heb je Zwitsers muntgeld nodig. Dat wil men wel wisselen, maar opnieuw tegen een 1 op 1 wisselkoers. Contactloos met een CC betalen, zoals in Duitsland, is er helaas nog niet.
Dat is een goede vraag en natuurlijk zondermeer mogelijk, omdat de brandstof ook in Zwitserse Frank wordt afgerekend. Zoals Wesso al schreef lijkt die VZP wel een soort Zwitserse enclave. Bovendien is het niet in handen van Tank&Rast. Tankstations op "Autobahnähnliche Straßen" zijn in Duitsland ook flink goedkoper, vergelegen met de prijzen langs de autosnelwegen, omdat ze niet in handen van Tank&Rast zijn en daarmee niet de belachelijke prijstoeslagen van Tank&Rast hoeven door te berekenen.
-
- 4x3 autosnelweg
In het Europa van vóór Schengen was waren gemeenschappelijke emplacementen wel gemeengoed op snelwegen. Vaak lagen die inderdaad precies op de grens, maar zeker niet altijd. Op best wel wat plaatsen is precies op de grens onmogelijk door de fysieke omstandigheden ter plaatse: bij Ventimiglia ligt de grens in een tunnel, bij Neuenburg midden op de Rijn, bij Hendaye ook in een rivier, bij Steinebrück op een dalbrug, bij Le Perthus op een plek in een uitgegraven wegvak tussen de rotsen etc. Soms werd verschoven om puur praktisch ruimtegebrek. Bij Weil am Rhein lijkt dat me aan de orde (de grensbrug die vermoedelijk bedoeld was om ruimte te geven aan het spoor), Saarbrücken Goldener Bremm ligt ook een stukje Duitsland in, wat mede lijkt te komen door het feit dat op de grens zelf nu net een Joodse begraafplaats naast de A6 ligt. Als ik overigens kijk naar grensverloop bij de Nederlands-Duitse snelweg-grensovergangen, vraag ik me wel eens af of daar niet ook wat ruilhandel heeft plaatsgevonden om een mooi gespiegeld emplacement op de grens mogelijk te maken. Dat is uiteindelijk ook weinig anders dan het soort afspraken dat landen met elkaar maakten om een gedeeld emplacement aan één kant van de grens mogelijk te maken.SnarfFlevoland schreef: ↑di 14 sep 2021, 23:26 De meeste gemeenschappelijke douanekantoren tussen twee staten staan precies op de grens, of de betreffende landen hebben aan weerszijden hun eigen grenspost, wat je veruit het meest in de wereld aantreft.
Maar goed, tankstations achter de grensovergang die binnen de regels vallen van het land waar je nog niet bent, dat is inderdaad wel bijzonder.
Bij Weil am Rhein staan ook vrij expliciete Duitse borden met de tekst Deutscher Rasthof Weil am Rhein dan wel CH-Raststätte Basel-Weil/Rhein. Vond dat altijd een wat zonderlinge toevoeging, alsof de Duitsers ergens voor gewaarschuwd moesten worden. Maar deze bijzondere positie rechtvaardigt het mogelijk juist!
-
- 2x4 autosnelweg
Op de terugreis vanuit Zwitserland wilde ik vandaag via de A67 van Mannheim richting Keulen rijden. Bij het Darmstadter Kreuz was de verbinding tussen de zuidelijke en westelijke helft van de A67 wegens werkzaamheden afgesloten (het blijft Duitsland).
Wat apart was dat nergens een vermelding stond over de afsluiting. Voor het Darmstadter Kreuz stond een wegwijzer die bij de bestemmingen voor rechtdoor via de A5 ook Keulen noemde (dat op de "echte" A5 niet meer terugkwam tot het Frankfurter Kreuz).
Gezien de geringe omweg kan ik me dit voorstellen. Tegelijk zal het voor zeg even de mensen die geen lid van dit forum zijn verwarrend zijn.
Door die Baustelle kon ik dat stuk snelweg (de A5 tussen Darmstadt en Frankfurt) met bovenleiding met eigen ogen zien. Het ziet er nogal raar uit, net alsof een tramlijn over de snelweg loopt. Hoeveel volt staat op die draden?
Omdat er op de A3 richting Keulen vanaf het Frankfurter Kreuz een lange file stond werd verkeer voor Keulen via de DRIS over de A66 gestuurd. Op die manier zie je weer eens andere wegen. Van het bestaan van een A648 was ik me tot vanmiddag niet bewust.
Overigens begreep ik na afloop weer waarom ik op de heenweg voor een route via Frankrijk gekozen had....
Wat apart was dat nergens een vermelding stond over de afsluiting. Voor het Darmstadter Kreuz stond een wegwijzer die bij de bestemmingen voor rechtdoor via de A5 ook Keulen noemde (dat op de "echte" A5 niet meer terugkwam tot het Frankfurter Kreuz).
Gezien de geringe omweg kan ik me dit voorstellen. Tegelijk zal het voor zeg even de mensen die geen lid van dit forum zijn verwarrend zijn.
Door die Baustelle kon ik dat stuk snelweg (de A5 tussen Darmstadt en Frankfurt) met bovenleiding met eigen ogen zien. Het ziet er nogal raar uit, net alsof een tramlijn over de snelweg loopt. Hoeveel volt staat op die draden?
Omdat er op de A3 richting Keulen vanaf het Frankfurter Kreuz een lange file stond werd verkeer voor Keulen via de DRIS over de A66 gestuurd. Op die manier zie je weer eens andere wegen. Van het bestaan van een A648 was ik me tot vanmiddag niet bewust.
Overigens begreep ik na afloop weer waarom ik op de heenweg voor een route via Frankrijk gekozen had....
-
- 2x2 autosnelweg

Als je dit forum een beetje had gevolgd, had je over die afsluiting geïnformeerd kunnen zijn.

Is natuurlijk een flauwe opmerking van me.

Kan ik goed begrijpen. Persoonlijk vind ik de A5 helemaal geen vervelende snelweg, zeker nu de wegwerkzaamheden ten zuiden van Kreuz Walldorf zijn opgeruimd schiet het ook in de spits weer wat op. Het probleem zit em echt in de A61, A3 of A45 die je vanuit Nederland nodig hebt om eerst van/naar Frankfurt te komen.
-
- 2x4 autosnelweg

Tijdens de hele rit over de A81 hing een enorme plensbui waardoor hooguit 110 verantwoord was. Bij Stuttgart, met overigens een grote file, werd aangegeven dat de A8 na Pforzheim gestemd was. Dus inderdaad ging de route via de A6. Dat bord over het Darmstadter Kreuz daar heb ik kennelijk over het hoofd gezien....
Vervolgens was ik rond half vier bij Keulen. Waarna ik dus spitsverkeer en regelmatig files had tot de Waalbrug bij Slijk-Ewijk.
Ondanks alles was de reistijd niet eens zo slecht. Het verschil tussen Duitsland en Frankrijk is dat het in Duitsland "hollen of stilstaan" is waar je in Frankrijk, met een iets lagere Vmax, vaak constant hetzelfde tempo kunt aanhouden.
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, in Duitsland is het inderdaad veel onrustiger autorijden vergeleken met Frankrijk. Men moet deels ook wel wat aan het vele vrachtverkeer doen, dat soms pontificaal ook inhaalverboden negeerd. Dat zorgt op drukke snelwegen al helemaal voor een harmonica effect. En dan heb je ook nog van die pippo's die in de spits menen 180+ te moeten rijden en zich er overal doorheen willen duwen. Alhoewel ik graag snel rij, vind ik dat ook samen met inhalende vrachtwagens/bussen super irritant. Nu zijn er deels inhaalverboden van 6 tot 19 uur, maar het is lang niet altijd zo, dat het voor 6 uur en na 19 uur leeg is. En dan schiet het al helemaal van geen meter meer op.
Waarschijnlijk inderdaad over het hoofd gezien, maar ook niet zo gek: Ik meen me te herinneren dat het ook alleen maar op kleine witte borden / tijdelijke wegwijzers stond, die je ook wel bij wegwerkzaamheden of omleidingen ziet. De elektronische dWiSta's laten alleen bij calamiteiten een andere route zien, maar niet standaard vanwege de wegwerkzaamheden.
-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
Voor wat het waard is, van Genova herinner ik me soortgelijke beelden van een eenzame vrachtwagen. Minder het soort discussie “dan moet die maar mee worden opgeblazen.”
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
Die vertragingen rond Bonn nu.... Die lange afsluiting van de 61 daarzo is echt een aanfluiting. 

-
- Moderator
Op de A261 bij Hamburg is een auto verpletterd tussen twee vrachtauto's aan het einde van de file: https://www.mopo.de/im-norden/niedersac ... equetscht/
-
- 2x2 autosnelweg
Eigenlijk luister ik nooit meer naar de filemeldingen op de radio, maar gisteren was volgens Apple Maps overal wel wat aan de hand, dus zette ik de "TP" maar weer eens aan. Ter hoogte van Frankfurt wilde Apple Maps me vanaf Offenburg via Frankrijk naar Basel sturen. Prima, dat bespaart een flinke file bij Freiburg. De verkeersinformatie van SWR waarschuwde met 10 km file vanwege een oliespoor op het wegdek, dat men nog aan het schoonmaken was met de melding de regio "weiträumig zu umfahren". Echter eenmaal bij Karlsruhe vond Apple Maps, dat toch rechtdoor over de A5 rijden het snelste was. Even kijken op de kaart en jawel: Geen rode lijn meer, file schijnbaar opgelost. Toch kwam SWR nog twee maal toe met dezelfde melding, de tweede keer was kort voor Freiburg. Nou ja: We zien wel. En inderdaad, niks geen file meer, het reed gewoon door, alsof er nooit iets gebeurd was.
Lekker dan. Op die manier heb je echt geen fileinformatie meer nodig. Natuurlijk begrijp ik dat het even duurt voordat een radiozender een opgeloste file meekrijgt, maar dit was ronduit pijnlijk en begreep meteen, waarom ik eigenlijk geen verkeersinformatie meer luister. Bovendien wordt je op de Duitse radio altijd nog continu platgebombardeerd met "Gefahrenstellen". Deze worden ook bij de verkeersinformatie altijd als eerste benoemd, voordat men met de files begint.
Overigens gisteren enorm veel Zwitsers op de A5 ten zuiden van Karlsruhe. Ten zuiden van Freiburg bijna geen Duitsers meer te zien. Opvallend hoe sommigen enorm opdringerig rijden en stuurmanskunsten laten zien, die in Zwitserland enorm zwaar beboet zouden worden (agressief rechts inhalen, bumperkleven, met lichten sijnen, flink boven de Vmax rijden etc.). Schijnbaar moet men nog flink wat compenseren.
Wat dan wel weer leuk was: De Duitsers hadden kort voor Neuenburg een mobiele flitser achter de vangrails opgesteld en voor Weil am Rhein stond volgens Apple Maps een file van +15 min voor de grens, zodat ik keurig via Rheinfelden gestuurd werd, waar niks aan de hand was. Echter zat op de A98 geen Zwitser meer op de snelweg, die reden allemaal braaf via Basel. 
Lekker dan. Op die manier heb je echt geen fileinformatie meer nodig. Natuurlijk begrijp ik dat het even duurt voordat een radiozender een opgeloste file meekrijgt, maar dit was ronduit pijnlijk en begreep meteen, waarom ik eigenlijk geen verkeersinformatie meer luister. Bovendien wordt je op de Duitse radio altijd nog continu platgebombardeerd met "Gefahrenstellen". Deze worden ook bij de verkeersinformatie altijd als eerste benoemd, voordat men met de files begint.

Overigens gisteren enorm veel Zwitsers op de A5 ten zuiden van Karlsruhe. Ten zuiden van Freiburg bijna geen Duitsers meer te zien. Opvallend hoe sommigen enorm opdringerig rijden en stuurmanskunsten laten zien, die in Zwitserland enorm zwaar beboet zouden worden (agressief rechts inhalen, bumperkleven, met lichten sijnen, flink boven de Vmax rijden etc.). Schijnbaar moet men nog flink wat compenseren.

-
- 2x3 autosnelweg

Op vrije stukken waar het kan een beetje gas geven, prima. Dat doen wij ook. Maar zo aggressief en dwaas ben ik niet kapot van

Met file-info heb ik een moeilijke verhouding. Als ik ernaar luister, wens ik dat ik dat niet gedaan had... Als ik niet luister, wens ik dat ik dat wel gedaan had...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 09 okt 2021, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Na de file-info komt meestal muziek. Dat zal dan wel niet je smaak geweest zijn.

-
- 4x3 autosnelweg
Ja heerlijk, die honden op de weg, een paarhonderd kilometer verderop. Het heeft nog wel eens zin om even een bulletin af te luisteren voor wat context, maar zet vooral geen TA-functie aan om permanent “das Neueste aus dem SWR-Verkehrszentrum“ op je af te moeten krijgen.SnarfFlevoland schreef: ↑za 09 okt 2021, 10:30 Lekker dan. Op die manier heb je echt geen fileinformatie meer nodig. Natuurlijk begrijp ik dat het even duurt voordat een radiozender een opgeloste file meekrijgt, maar dit was ronduit pijnlijk en begreep meteen, waarom ik eigenlijk geen verkeersinformatie meer luister. Bovendien wordt je op de Duitse radio altijd nog continu platgebombardeerd met "Gefahrenstellen". Deze worden ook bij de verkeersinformatie altijd als eerste benoemd, voordat men met de files begint.
In Duitsland lijken radiostations nogal bezig met luisteraars binnenhalen en vasthouden via de verkeersinformatie. Als er maar genoeg over verkeer gepraat wordt en chauffeurs tenminste zo rond het halve uur even gaan luisteren - doel bereikt, want het verkoopt natuurlijk ook reclame. Maar dat model staat nogal in de weg aan betere digitale oplossingen. Het is technisch prima mogelijk om op één kanaal alleen de verkeersinformatie voor die specifieke regio te geven - en dan niet de regio SWR3-Land, maar niveau Südbaden. En als je die eenmaal hebt, kun je ook prima het laatste bulletin op afroep beschikbaar maken online - op de Franse snelwegen kan dat al sinds jaar en dag en tegenwoordig roep ik het à la minute af met mijn CarPlay. Maar ja, in de digitale woestijn genaamd Duitsland hoef je daar voor 2035 niet op te rekenen. En dan moeten de methoden om met diezelfde digitalisering een beetje actueel te kunnen blijven rondom dat “Stauende hinter einer Kurve“ of jouw situatie bij Freiburg nog beginnen.
-
- Moderator
De Duitse verkeersinformatie kan meerwaarde hebben ten opzichte van navigatiesystemen. Waze of Google Maps nemen vertragingen op meer dan 100 km niet of nauwelijks mee in de routeberekening, terwijl je in Duitsland vaak wat verder van te voren wil kiezen om een andere route te nemen en niet pas vlak voor een incident een alternatieve route over secundaire wegen te nemen. Als er bij Würzburg een vrachtwagen op z'n kant ligt is dat handig om bij München al te weten.
Maar de Duitse verkeersinformatie heeft veel te veel low information ruis. Inderdaad die loslopende honden, spanngurt en andere gegenstände en files van 1 of 2 km lengte die niet relevant zijn. De verkeersinfo duurt dan te lang.
Qua 'situational awareness' moet je overigens wel behoorlijk expert zijn in het Duitse wegennet om een mentaal plaatje te maken van alle vertragingen. Ik ken alle steden en knooppunten, maar de meeste mensen niet, zeker buitenlanders niet. Even op Google Maps de verkeerslaag aanzetten geeft dan al een beter beeld bij de situatie. Alhoewel je met die Duitse verkeersinfo weer een onderscheid kan maken: een file door een LKW-unfall heeft vaak een grotere en langdurige impact dan 5 km stockender verkehr.
Maar de Duitse verkeersinformatie heeft veel te veel low information ruis. Inderdaad die loslopende honden, spanngurt en andere gegenstände en files van 1 of 2 km lengte die niet relevant zijn. De verkeersinfo duurt dan te lang.
Qua 'situational awareness' moet je overigens wel behoorlijk expert zijn in het Duitse wegennet om een mentaal plaatje te maken van alle vertragingen. Ik ken alle steden en knooppunten, maar de meeste mensen niet, zeker buitenlanders niet. Even op Google Maps de verkeerslaag aanzetten geeft dan al een beter beeld bij de situatie. Alhoewel je met die Duitse verkeersinfo weer een onderscheid kan maken: een file door een LKW-unfall heeft vaak een grotere en langdurige impact dan 5 km stockender verkehr.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- expressweg
Ik weet niet meer welke Regionale Duitse zender (Baden-W) ik had aanstaan, maar daar werd wel regelmatig begonnen met "stau ab 5 min."
Soms werd de korte file voor de grens (BAB5) geen eens genoemd.
NL'se radio liet gisteren dan weer het andere uiterste zien/horen: Vertragingen langer dan een half uur ; Op dat moment maar 3 files noemen, terwijl er voldoende locaties waren die dan nog door konden voor een kwartier vertraging.
Soms werd de korte file voor de grens (BAB5) geen eens genoemd.
NL'se radio liet gisteren dan weer het andere uiterste zien/horen: Vertragingen langer dan een half uur ; Op dat moment maar 3 files noemen, terwijl er voldoende locaties waren die dan nog door konden voor een kwartier vertraging.
-
- autoweg
Mijn beeld in Duitsland is dat Waze (eigendom van Google en ook eea aan informatieuitwisseling met deze) het wel redelijk goed heeft, al zijn de laatste 'vakantieritten' van > 2 jaar terug.
Dat je op de route, op de het stuk Nurnberg - Passau, ergens na Deggendorf ineens een update route komt, en je een afrit afgestuurd lijkt te worden, hmm, waarom, kaart uitzoomen, ongeluk en file? Vanaf de parallelweg zag je staart file (waar het ook nog eens mis ging) 2km verderop, en weer 3km verder zicht op het lkw ongeluk, waar ook net de traumaheli de landing inzette.... Veel actueler krijg je hem niet, en afhankelijk van de mod teams en gebruikers ook behoorlijk betrouwbaar. En dat heeft wel wat uurtjes gescheeld denk ik.
Ik weet niet of Waze in Duitsland al vergaand geïntegreerd is met hun wegbeheerders (zoals hier met rijkswaterstaat) zodat ook allerlei andere meldingen binnenkomen.
Dat je op de route, op de het stuk Nurnberg - Passau, ergens na Deggendorf ineens een update route komt, en je een afrit afgestuurd lijkt te worden, hmm, waarom, kaart uitzoomen, ongeluk en file? Vanaf de parallelweg zag je staart file (waar het ook nog eens mis ging) 2km verderop, en weer 3km verder zicht op het lkw ongeluk, waar ook net de traumaheli de landing inzette.... Veel actueler krijg je hem niet, en afhankelijk van de mod teams en gebruikers ook behoorlijk betrouwbaar. En dat heeft wel wat uurtjes gescheeld denk ik.
Ik weet niet of Waze in Duitsland al vergaand geïntegreerd is met hun wegbeheerders (zoals hier met rijkswaterstaat) zodat ook allerlei andere meldingen binnenkomen.
-
- 2x3 autosnelweg

In België, Frankrijk, Polen en Oekraïne zie je (of althans, ik had die indruk) meer Wazers op de kaart dan in Nederland (kaaskoppen gebruiken Flitsmeister en Ideal, de redt van de wereld Waze en Creditcard) en Duitsland...
Over twee jaar is het 30 jaar geleden dat internet voor het publiek geopend werd, misschien dat de Duitsers het dan gaan gebruiken? Heb je daar in 2050 misschien geen contant geld meer nodig.

Nee zonder gein, in principe werkt Waze best goed, alleen heeft het soms de neiging om stukjes over te kleine weggetjes af te willen snijden omdat het in theorie sneller lijkt (maar dat in de praktijk niet of nauwelijks het geval is).
Soms als ik zo'n instructie volg, wens ik dat ik dat niet gedaan had. Als ik de volgende keer echter gewoon doorrij sta ik onherroepelijk in de file en wens ik dat ik wel geluisterd had....
-
- 2x2 autosnelweg
Dat beeld kan ik ook bevestigen, wat dat betreft vind ik Apple Maps een stuk beter, daar krijg je namelijk al wel heel vroeg een alternatieve route gepresenteerd, zodra deze qua tijd korter is. Zij gebruiken verkeersdata van TomTom. Heb Google en Apple Maps langer parallel naast elkaar laten lopen en dan heeft Google lang nodig zich te corrigeren, mits Google zich überhaupt corrigeert en je niet gewoon in de file laat doen aansluiten. Desalniettemin is een stuk binnendoor lang niet altijd sneller als in de file aansluiten. Integendeel... Zeker als het maar "stockender Verkehr" is, kan je qua tijd beter aansluiten is mijn ervaring.Chris schreef: ↑za 09 okt 2021, 14:50 Waze of Google Maps nemen vertragingen op meer dan 100 km niet of nauwelijks mee in de routeberekening, terwijl je in Duitsland vaak wat verder van te voren wil kiezen om een andere route te nemen en niet pas vlak voor een incident een alternatieve route over secundaire wegen te nemen. Als er bij Würzburg een vrachtwagen op z'n kant ligt is dat handig om bij München al te weten.
Precies. Men kan prima een radiozender met non-stop verkeersinformatie aanbieden. Dat dat niet gebeurd heeft hele andere redenen, maar zou technisch inderdaad probleemloos mogelijk zijn.