Afbeelding

Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door Egbert » za 09 okt 2021, 8:49

Ik vind 5 tot 6 treinen per uur niet "een handjevol treinen per uur". Er zijn nog genoeg trajecten die het met 2 treinen per uur moeten doen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 09 okt 2021, 9:50

^^ Ter vergelijking: de hier uitgebreid besproken HSL Keulen-Frankfurt heeft 3,5-4 treinen per uur.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 09 okt 2021, 10:53

verfmeer95 schreef: za 09 okt 2021, 9:50 ^^ Ter vergelijking: de hier uitgebreid besproken HSL Keulen-Frankfurt heeft 3,5-4 treinen per uur.
Heel leuk, maar dat is een traject van 200 kilometer door dunbevolkt gebied. Dat vind ik toch maar moeilijk te vergelijken met een stuk van 50 kilometer tussen Schiphol en Rotterdam door de dichtbevolkte Randstad. Buiten de Thalys/Eurostar werkt dat spoor vooral als gewone intercityverbinding, en ik vind dat je het dan zo veel mogelijk naar die mogelijkheden moet inrichten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 okt 2021, 13:07

Het lijkt me niet dat de omringende landen het allemaal verkeerd doen
Omliggende landen doen het niet persé verkeerd, maar wel anders. Je hebt in Europa landen met een (zoveel mogelijk) klokvaste dienstregeling en landen waarbij veel pragmatischer gekeken wordt naar de dienstregeling. Dat is fijn voor de overheid en de vervoerder, minder fijn voor de reiziger. De hoge frequenties in Nederland hebben gewoon meer te maken met de hogere bevolkingsdichtheid en het hogere reizigersaanbod. Een land dat traditioneel goed aangeschreven staat op spoorgebied is Zwitserland: ook in dat land heb je hoge frequenties, een klokvaste dienstregeling met korte maar betrouwbare overstappen. Maar Zwitserland heeft voor zover ik weet geen eigen HSL-lijn. De basistunnels zijn ook voor gewone IC treinen aangelegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 okt 2021, 13:51

De basistunnels liggen er natuurlijk bovenal voor goederenverkeer. Als er dan ook HSLs treinpaden beschikbaar krijgen, natuurlijk langzamere ICs ook. Het probleem van die vaste Zwitserse dienstregeling is dat, om overstappen te garanderen, niet het maximale wordt gehaald uit de verbindingen in lijn. Men doet bijvoorbeeld Zürich-Aarau niet zo snel mogelijk, maar langzamer om er maar op dezelfde tijd te staan als een trein in de tegenrichting of een kruisende richting. In landen als Frankrijk wordt veel meer ingezet op snelle rechtstreekse verbindingen. Werkt met name prima van en naar de grootste steden, province-province heeft daar wel flink onder geleden. In Nederland waren we klokvast, maar het voorland is eigenlijk om dat weer terug te draaien. Als de voornaamste lijnen hoogfrequent zijn, maakt die ene aansluiting op dat derde tussenstation minder uit - de volgende duurt toch nooit lang.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 09 okt 2021, 16:51

Pino schreef: za 09 okt 2021, 13:51 De basistunnels liggen er natuurlijk bovenal voor goederenverkeer. Als er dan ook HSLs treinpaden beschikbaar krijgen, natuurlijk langzamere ICs ook. Het probleem van die vaste Zwitserse dienstregeling is dat, om overstappen te garanderen, niet het maximale wordt gehaald uit de verbindingen in lijn. Men doet bijvoorbeeld Zürich-Aarau niet zo snel mogelijk, maar langzamer om er maar op dezelfde tijd te staan als een trein in de tegenrichting of een kruisende richting.
Dat heeft deels ook te maken dat er in Zwitserland op een aantal hoofdverbindingen nog enkelspoor ligt en dat frequenties lager zijn, door het dichte spoorwegennetwerk en lagere bevolkingsdichtheid. Als er frequenties van 30 of 60 minuten zijn, heb je liever niet dat aansluitingen gemist worden op 1 minuut en je dus 29 of 59 minuten moet wachten. Die gegarandeerde overstappen zijn juist de kracht van het Zwitserse OV-netwerk, waar treinen, bussen, boten, funiculaires en kabelbanen allemaal netjes op elkaar aansluiten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 09 okt 2021, 20:18

Ds79m schreef: za 09 okt 2021, 10:53
verfmeer95 schreef: za 09 okt 2021, 9:50 ^^ Ter vergelijking: de hier uitgebreid besproken HSL Keulen-Frankfurt heeft 3,5-4 treinen per uur.
Heel leuk, maar dat is een traject van 200 kilometer door dunbevolkt gebied. Dat vind ik toch maar moeilijk te vergelijken met een stuk van 50 kilometer tussen Schiphol en Rotterdam door de dichtbevolkte Randstad. Buiten de Thalys/Eurostar werkt dat spoor vooral als gewone intercityverbinding, en ik vind dat je het dan zo veel mogelijk naar die mogelijkheden moet inrichten.
Misschien geeft de naam Intercity Direct ook gewoon weg wat dat product inhoudt :mrgreen:

Zelfs als je de HSL ziet als een intercityverbinding betekent dat nog niet dat elke grotere stad een intercitystop hoeft te krijgen aan elke spoorlijn die er langs loopt.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 09 okt 2021, 20:22

Ds79m schreef: za 09 okt 2021, 10:53
De Intercities tussen Den Haag en Utrecht stoppen niet in Zoetermeer. Dus dan is het ergens logisch dat de intercities tussen Amsterdam en Rotterdam er ook niet stoppen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 okt 2021, 22:17

Coen Tunnel schreef: za 09 okt 2021, 16:51 Dat heeft deels ook te maken dat er in Zwitserland op een aantal hoofdverbindingen nog enkelspoor ligt en dat frequenties lager zijn, door het dichte spoorwegennetwerk en lagere bevolkingsdichtheid. Als er frequenties van 30 of 60 minuten zijn, heb je liever niet dat aansluitingen gemist worden op 1 minuut en je dus 29 of 59 minuten moet wachten. Die gegarandeerde overstappen zijn juist de kracht van het Zwitserse OV-netwerk, waar treinen, bussen, boten, funiculaires en kabelbanen allemaal netjes op elkaar aansluiten.
Tja, het is zo’n beetje van overal dat bussen goed aansluiten op stoptreinen, stoptreinen uit de zijrichtingen op de intercities en omgekeerd. Dat gebeurt op de Franse weidestations net zo hard als in de Nederlandse provincie. Het heeft me gelukkig ook nog eens gered na een persoonlijke f***-up ergens diep in Japan - natuurlijk was die wat krap lijkende alternatieve busverbinding zo ingericht dat we de aansluitende trein konden halen en dus nog op tijd in het hotel terug waren.

Maar de laatste stap, wat je met de intercities zelf doet, is dus minder vanzelfsprekend. En in Zwitserland is hij verder ingevoerd dan waar ook, vermoedelijk door het enkelspoor dat je noemt. En ja, dat zorgt er dan voor dat je 5 minuten overstap hebt. Maar als je de buffer meerekent die in de dienstregeling zit ingebouwd, hadden diezelfde treinen ook tien minuten eerder op dat overstapstation kunnen aankomen, als gewoon op baanvaksnelheid was doorgereden. Maar goed, mede door dat enkelspoor moet men ergens wel, maar het is niet zaligmakend tegenover bijvoorbeeld Frankrijk.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 10 okt 2021, 0:32

Schelpenpaadje schreef: za 09 okt 2021, 20:18 Misschien geeft de naam Intercity Direct ook gewoon weg wat dat product inhoudt :mrgreen:
Direct naar Zoetermeer toch? :p

Maar goed, ik heb niet het idee dat we hier verder uitkomen. Wat ik alleen maar wilde aangeven, is dat het me verbaast in een wereld van enerzijds wilde OV-plannen die geregeld opduiken (Lelylijn, spoorlijn Breda-Utrecht e.d.) en anderzijds een stevige focus op het beter benutten van bestaande infrastructuur, er nooit interesse lijkt te zijn, ook niet met inspiratie die je zo van de buurlanden kan halen, voor zaken als:

-Het HSL-spoor meer integreren in het nationale netwerk, bijvoorbeeld voor treinen als Vlissingen-Dordrecht-Amsterdam-Lelystad-Groningen of Breda-Rotterdam-Utrecht.

-Meer stations toevoegen, zodat er meer mogelijkheden zijn voor forenzen, zoals in het genoemde Zoetermeer, of Berkel en Rodenrijs of Leiderdorp.

-Aftakkingen toevoegen die een vlotte verbinding tussen Amsterdam/Schiphol en plaatsen als Gouda en Alphen aan den Rijn mogelijk maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » zo 10 okt 2021, 4:57

Je eerste punt kun je doorstrepen want dat gaat gewoon gebeuren met de nieuwe treinen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 10 okt 2021, 8:24

Ds79m schreef: zo 10 okt 2021, 0:32
-Meer stations toevoegen, zodat er meer mogelijkheden zijn voor forenzen, zoals in het genoemde Zoetermeer, of Berkel en Rodenrijs of Leiderdorp.

-Aftakkingen toevoegen die een vlotte verbinding tussen Amsterdam/Schiphol en plaatsen als Gouda en Alphen aan den Rijn mogelijk maken.
Er zijn twee redenen waarom er weinig over deze punten gesproken wordt:

1. Het is civieltechnisch zeer lastig en daarom duur. De HSL loopt over zijn gehele lengte in tunnels, tunnelbakken of over viaducten. Die verbreden zodat er ruimte is voor aftakkingen en stations is gewoon lastig en dus duur, zeker als je de bestaande treindienst gewoon door wil laten gaan.

2. De Schipholspoortunnel zit aan z'n maximale capaciteit. Voor Corona zaten de HSL treinen tussen Rotterdam en Amsterdam in de spits al overvol. De NS zou dus graag extra treinen laten rijden, maar dat kan niet omdat er in de Schipholspoortunnel geen plek is voor die treinen.
Extra stations en aftakkingen op de HSL kunnen dus pas besproken worden als station Schiphol wordt verbreed. En daar zijn de miljarden nog niet voor gevonden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 okt 2021, 21:54

^^ De Noord-Zuid-Lijn-Zuid was toch bedoeld om de Schipholtunnel te ontlasten? Of staat dat plan inmiddels in de ijskast?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 11 okt 2021, 14:27

^^ Als de Noord-Zuidlijn naar Schiphol is doorgetrokken komt die functie pas uit de verf.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 11 okt 2021, 14:29

^^ Dat bedoelt Wouter ook met de Noord-Zuid-Lijn-Zuid ;)

Zover ik weet is dat plan nog steeds actueel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 okt 2021, 14:39

^^ Maar gaat een paar stoptreinen per uur weghalen uit de huidige tunnel (omdat je een metro krijgt) dan genoeg ruimte creëren voor dat IC-programma? Klinkt mij nogal als wensdenken, eerlijk gezegd.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 11 okt 2021, 14:48

Volgens mij zijn het er 10 per uur per richting. Is aardig wat als dat vrij komt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 okt 2021, 15:11

^^ Krijg je ze allemaal weg dan? Je wilt Amsterdam Zuid ook niet als keerstation, dus alles wat vanuit het oosten komt, moet hetzij de Schipholtunnel in, hetzij richting Sloterdijk. Wat nou ook geen route is met zeeën van capaciteit.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 11 okt 2021, 15:12

^^ Zuid kan met 6 sporen straks natuurlijk wel iets makkelijker functioneren als keerpunt

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 okt 2021, 15:18

Zuid gaat toch al als keerpunt dienen? Maar dan voor treinen uit het westen die nu naar CS doorrijden (waaronder internationale treinen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 okt 2021, 15:26

^^ Het feit dat daar nu wat meer ruimte voor ontstaat, betekent nog niet X keer per uur. Je zou toch geen miljarden willen investeren daar voor extra capaciteit om een heel significant deel daarvan dan weer weg te gooien voor keermogelijkheid.

Kijk je naar de 10 treinen per uur per richting: je zou de twee stoptreinen Amsterdam Centraal-Hoofddorp natuurlijk zo opofferen. De twee Almere-Hoofddorp laten zich wellicht combineren met Hoorn-Leiden tot een nieuwe route die niet langer via de Schipholtunnel gaat. Maar je moet denk ik wel op kwartierdiensten blijven zitten naar plaatsen als Nieuw Vennep en door naar Den Haag. Maar goed, dan win je er dus zes.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 11 okt 2021, 15:58

Als ik het goed begrepen heb verdwijnen in het plan voor na de verlenging van de NZ-lijn alle sprinters van de Zuidtak. Op de Westtak blijven alleen de sprinters richting Purmerend/Hoorn over, ik neem aan dat die Nieuw-Vennep moeten gaan bedienen. Station RAI zou gesloten worden. Van Diemen-Zuid weet ik het zo net niet, maar ik vermoed ook sluiting. Dan zou je denk ik inderdaad op een winst van zes uitkomen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 okt 2021, 16:51

Amsterdam RAI is geen groot verlies. Die functie kan prima worden overgenomen door de metrostations RAI en Europaplein. Misschien kan er een perron blijven liggen voor grote evenementen à la Heerenveen IJsstadion? ;)

Voor Diemen Zuid geldt min of meer hetzelfde. Al ontbreekt hier straks de bediening in noordelijke/oostelijke richting. Nog een reden erbij vóór een toekomstige doortrekking van de metro richting Weesp en/of IJburg/Zeeburg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 okt 2021, 17:00

Amsterdam RAI en Diemen-Zuid worden niet opgeheven. De plannen om deze stations enkel met metro's te bedienen zijn niet meer actueel.

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » ma 11 okt 2021, 17:26

sanderl schreef: ma 11 okt 2021, 15:58 Als ik het goed begrepen heb verdwijnen in het plan voor na de verlenging van de NZ-lijn alle sprinters van de Zuidtak. Op de Westtak blijven alleen de sprinters richting Purmerend/Hoorn over, ik neem aan dat die Nieuw-Vennep moeten gaan bedienen. Station RAI zou gesloten worden. Van Diemen-Zuid weet ik het zo net niet, maar ik vermoed ook sluiting. Dan zou je denk ik inderdaad op een winst van zes uitkomen.
Dat zou dan wel een zeer magere treindienst zijn voor Lelylaan, en de bereikbaarheid van Schiphol en Hoofddorp zou dan ook echt hard achteruitgaan voor alles vanaf de Zaanlijn. Of gaat men dan van de beloofde 6 IC's + 6 sprinters per uur over de Zaanlijn er 2 via de westtak sturen richting Hoofddorp/Leiden?

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 11 okt 2021, 17:52

Ik denk dat Lelylaan in dat plan 4 sprinters uit Hoorn krijgt en 4 Intercity’s uit Centraal. Die details weet ik niet meer. Weet wel dat ik het ergens op een forum heb gelezen en dat is niet deze ;) .

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 okt 2021, 19:11

Vinny schreef: ma 11 okt 2021, 17:00 Amsterdam RAI en Diemen-Zuid worden niet opgeheven. De plannen om deze stations enkel met metro's te bedienen zijn niet meer actueel.
Het zou ook funest zijn voor wie forenst vanuit het Gooi of Almere naar de gebieden rondom deze stations. Of naar evenementen in de RAI. Allemaal heel leuk dat je er via Centraal en een metro ook kunt komen, maar da’s dan wel een leuke omweg geworden. Ook een verbinding richting Zuidas vanuit forensenstations als Naarden/Bussum of alles in Almere gaat er dan flink op achteruit. Moet je alles eerst naar Weesp brengen om daar te wachten op een IC naar Zuid?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 okt 2021, 19:17

20 jaar geleden zou de ingang van de RAI nog op loopafstand van Amsterdam Zuid-WTC zijn gesitueerd, met naar oost opgeschoven perrons. Dat was in de tijd dat de hele spoorlijn ook ondergronds gestopt zou worden, en de RAI dus ook aan de zuidwestzijde een nieuwe ingang zou krijgen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 11 okt 2021, 19:26

Pino schreef: ma 11 okt 2021, 19:11
Vinny schreef: ma 11 okt 2021, 17:00 Amsterdam RAI en Diemen-Zuid worden niet opgeheven. De plannen om deze stations enkel met metro's te bedienen zijn niet meer actueel.
Het zou ook funest zijn voor wie forenst vanuit het Gooi of Almere naar de gebieden rondom deze stations. Of naar evenementen in de RAI. Allemaal heel leuk dat je er via Centraal en een metro ook kunt komen, maar da’s dan wel een leuke omweg geworden. Ook een verbinding richting Zuidas vanuit forensenstations als Naarden/Bussum of alles in Almere gaat er dan flink op achteruit. Moet je alles eerst naar Weesp brengen om daar te wachten op een IC naar Zuid?
Met een beetje creativiteit zou verkeer van het Gooi en Almere met een sprinter tot Diemen-Zuid kunnen komen en daar overstappen op een rechtstreekse metro naar Station RAI en Station Zuid. De betreffende (stop)treinen zouden met een lusje bij Duivendrecht het spoor naar Utrecht op kunnen en vervolgens bijvoorbeeld richting Breukelen / Woerden en verder kunnen rijden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 okt 2021, 19:31

Dit soort milimetergeneuzel heeft natuurlijk niet zoveel meer te maken met internationaal spoorvervoer, maar goed; door versoberingen aan het tracé is de zuidtak op een iets onhandige plek komen te liggen. Oorspronkelijk was het idee om station Duivendrecht ook bereikbaar te laten zijn voor metro's richting Gaasperplas en er was een idee om één station Diemen te hebben op de hoek vlak naast de studentenflats in Diemen.