Bellen op de fiets wordt strafbaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Durashift »

Chris schreef: vr 08 okt 2021, 19:52 In 2019: 8.369.480 verkeersovertredingen. Dat zijn er 160.952 per week. Die fietsboetes zijn dus 0,5% van het totaal.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-in-2019
Ik denk dat het reëler is om te vergelijken met het aantal staande houdingen. Immers, om een beller op de fiets te kunnen bekeuren is een heterdaadje voorafgaand aan de staandehouding noodzakelijk.

Uit het rapport blijken in 2019

Beschikking na staande houding of Kenteken
Kenteken beschikking | Staande houding beschikking | % staande houding
Totaal 2019 : 7.838.782 | 530.698 | 6,3 %
Totaal 2018 : 8.778.938 | 403.635 | 4,4 %

Het aantal staande houdingen is dus gestegen met meer dan 100 duizend stuks. :top: Gevolg van meer blauw op straat :?:

Inzake het % staande houdingen van bellende fietsers (m/v/o): 850 x 52 weken = 44.200 stuks.

% om in perspectief te plaatsen (tov 2019) wordt dan: 8,33 procent.

Tja, is dat veel of (te) weinig?
Ik denk dat het wel een bemoedigend resultaat is.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

LennyKravitz schreef: za 09 okt 2021, 1:12
mavas schreef: vr 08 okt 2021, 19:41
En zou het helpen is vooral de vraag?
Als dat het argument is om dan het niet strafbaar te stellen, dan kun je alles afschaffen.

...Maar geen prioriteit, geen capaciteit... betekent nog niet dat dit potentieel geen boete op zou mogen leveren. Al doet volgens mij ondertussen ca 25% het niet meer.
Ik mag hopen dat er enige vorm van cynisme in je reactie zit. Iets gaan afstraffen wat vooral irritant is, begint op een politiestaat te lijken.
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

Totaal geen cynisme.

Er zijn verkeersregels, en die hebben doelen waarvoor ze zijn opgesteld. Je leert met rijles hoe de regels zijn.

Maar half zo niet driekwart van de automobilisten 'vergeet' na het examen bepaalde regels - erger - ze gaan hun eigen mening laten voorgaan.

En daar zit een glijdende schaal in qua wat erg of gevaarlijk is tot wat niet erg of gevaarlijk is:

Hieronder een willekeurige lijst - dit zijn allemaal dingen die niet horen, die niet mogen, en waarvoor je een boete kan krijgen [en er is vast wel een smart-ass hier die gaat ziften als ik wat fouts noem, daar gaat het niet om].

- door rood rijden auto
- door rood rijden fietser
- door rood lopen voetganger
- tegen de richting in rijden auto
- tegen de richting in rijden fietser
- geen richting aangeven auto op kruispunt zonder verkeerslichten
- geen richting aangeven auto op kruispunt met verkeerslichten
- geen richting aangeven fietser (waar dan ook)
- geen verlichting voeren in het donker auto
- geen verlichting voeren in het donker fietser
- geen gordel dragen
- kinderen achterin geen gordel dragen
- geen knipperlicht gebruiken bij gaan inhalen op snelweg (naar links)
- geen knipperlicht gebruiken bij terug gaan naar rechts op snelweg (na inhalen)
- geen knipperlicht gebruiken bij invoegen snelweg
- geen knipperlicht gebruiken bij uitvoegen snelweg
- met mobiel in de hand rijden auto
- met mobiel in de hand rijden fietser

Het een is gevaarlijker dan het ander, natuurlijk, maar wat mij betreft mag je voor alles een boete uitdelen, omdat het gewoon tegen de verkeersregels is.
Het is juist het gebrek aan capaciteit en mankracht dat enkele zaken bijna nooit bestraft worden. En dat is ook het probleem. Steeds meer mensen die inhalen zonder richting aan te geven. Mensen die niet meer knipperen bij een stoplicht. Allemaal uit luiheid, laksheid, of "ik weet het beter". Of in Amsterdam waar de halve fietsbrigade door rood rijdt op bepaalde punten.
Ik snap overigens dus echt wel dat er door de politie onderscheid tussen het een of ander wordt gemaakt.

Als de politie nou eens de mankracht had om mensen ook hierop aan te spreken... zodat mensen gewoon doen wat ze geleerd is.

Dat een politiestaat noemen, is een zwakke vergelijking. Als gewoon de normale wet wordt gehandhaafd heeft dat niks, maar dan ook niks met politiestaat te maken. Politiestaat, dan moet je aan de DDR denken (Stasi) of Noord-Korea... Het is als coronamaatregelen vergelijken met WOII, slaat als tang op varken.

Een regel of wet niet invoeren omdat deze geen prioriteit zou (mogen) hebben is wat mij betreft onzin. Als samenleving (via de regering) is besloten dat je als fietser geen mobiel zou mogen gebruiken. Dus stel je dat vast in de wet - of dat nou prioriteit heeft of niet, en of dat nou capaciteitswijs kan worden gehandhaafd of niet.
Maar reken maar dat als iemand bellend fietst en daarbij een ongeluk veroorzaakt, dat die boete uitgedeeld kan worden.
It aint over 'till it's over...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft bekeurt men naar de mate van gevaarzetting. Je kunt niet voor elke overtreding sanctioneren. Dan zou een gemiddelde burger voor tienduizenden euro's per jaar aan boetes scoren en alleen jouw dogmatisch ego wordt gestreeld, maar er ontstaat geen veiligere wereld :nothanks:
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

Het probleem is dat 17 miljoen mensen 17 miljoen meningen hebben.

- Ik ken mensen die zonder gordel rijden, omdat ze dat niet gevaarlijk vinden (verhaal over op de kop in de sloot belanden en dan verdrinken - men vindt gordel gevaarlijker).
- Er zijn mensen die het normaal vinden om door rood te rijden onder bepaalde omstandigheden/bij bepaalde kruispunten.
- Er zijn mensen die verbod op bellend fietsen onzin vinden, omdat zij het niet gevaarlijk vinden.

En daarom krijg je dit soort discussies. Soms denken mensen het beter te weten dan een ander, of dan de wet/verkeersregels. En die zijn gewoon duidelijk. Jammer als iemands mening anders is dan die regel/wet waarover de grote groep (indirecht) heeft besloten.

Ik snap echt wel dat men naar gevaarzetting kijkt.

Maar een regel/wet niet invoeren omdat het capaciteitswijs of prioritair niet uitkomt: dát vind ik onzin.
It aint over 'till it's over...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dan zou je 8,5 miljoen agenten moeten hebben die de andere 8,5 miljoen inwoners controleren. Dat is toch absoluut niet haalbaar en mijns inziens maakt dat het er niet beter op. Een foutloze wereld bestaat niet :yes:

En ik neig ook nog wel eens naar schoolmeestergedrag, maar dat kan vaak niet op begrip van anderen rekenen. Als ik wat meer vergevingsgezind ben is het beter voor mezelf en waarschijnlijk ook voor anderen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Denk dat het aspect ook wel meespeelt dat mensen sommige zaken in het verkeer wel gevaarlijk vinden als een ander dat doet.. maar zelf datzelfde gedrag ook weleens vertonen en het dan opeens een stuk minder gevaarlijk vinden.

Daarnaast.. afgelopen week 2 vrouwen gezien die onbevreesd gewoon met de telefoon in de hand voor het portierraam aan het autorijden waren. Denk dat ze dan de speaker aan hebben staan ofzo.. je ziet het ook aan hun blik in de ogen.. ze kijken wel op de weg maar of ze alles waarnemen? Hun brein zit meer bij dat telefoongesprek, is mijn idee.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Het begint al dat sommige regels wat te complex zijn en dat men bij rij-les vooral leert om tussen de lijntjes te kleuren op basis van wat de instructeur denkt dat het CBR wil zien. Dat is niet per definitie overal exact RVV.

Maar los daarvan, ik denk dat meer handhaving nodig is. Maar het kan niet de bedoeling zijn voor elke futuliteit een bon te schrijven, zeker niet met de huidige bedragen.
Iemand die één keer een knipperlicht vergeet maar hem daarvoor en daarna wel gebruikt, verdient die dezelfde boete als een figuur dat constant geen richting aangeeft? Ik denk van niet.
En de fietser, die laat ziet dat er blad of zand in de bocht ligt en moet kiezen tussen een poot uitsteken en op z'n smoel gaan of een keertje geen poot uitsteken en de fiets onder controle houden?

Ik signaleer naast de laksheid die je noemt ook veel egoïsme en gebrek aan rijvaardigheid. Daar moet m.M.n. iets aan gedaan worden. Maar voor elke futuliteit een bon schrijven? :nothanks:
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

duikgek89 schreef: zo 10 okt 2021, 8:34 m.M.n.
Meiner Meinung nach... Ga je ook Duits en Nederlands door elkaar verhaspelen net als Frans? :mrgreen:
Maar voor elke futuliteit een bon schrijven?
Dat hoop ik niet, maar elke futiliteit verdient een reactie. ;)
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Wesso schreef: zo 10 okt 2021, 12:30 elke futiliteit verdient een reactie. ;)
Nu dat ik het quoot, wordt het nog leuker, met die [ u ] en [ /u ] erbij :)
Maar "elke futiliteit verdient een reactie"... ik ben bang dat niet iedereen daarop zit te wachten :|
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dat laatste zal wel, maar het is van oudsher de mores in dit land en een gesprekje met oom Agent is harder nodig dan ooit...
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Ik bedoelde alleen maar het verbeteren van tik-, schrijf- en taalfouten. Daar zit niet iedereen op te wachten op een forum :)
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Op dit forum heb ik daar nog niets van gemerkt. De taalpuristen worden gedoogd. Behalve als het om exoniemen en endoniemen gaat. ;)
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Wesso schreef: zo 10 okt 2021, 12:30
duikgek89 schreef: zo 10 okt 2021, 8:34 m.M.n.
Meiner Meinung nach... Ga je ook Duits en Nederlands door elkaar verhaspelen net als Frans? :mrgreen:
Maar voor elke futuliteit een bon schrijven?
Dat hoop ik niet, maar elke futiliteit verdient een reactie. ;)
Valt bij Frans toch best mee?
Ik ben dan wel terug in Nederland nu, in het dagelijks leven schrijf ik niet veel in het Nederlands. Op mijn werk gaat bijna alles in het Engels omdat we ook collega's hebben die geen Nederlands kunnen, inclusief een locatie in Azië. Soms gaat communicatie ook in het Duits, sommige klanten daar zijn niet zo sterk met Engels en anderen dwingen je zelfs zowat om in het Duits te communiceren.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Wesso schreef: zo 10 okt 2021, 16:19 ^^ Op dit forum heb ik daar nog niets van gemerkt. De taalpuristen worden gedoogd.
Daag me niet uit... als ik op elke d/t fout ga reageren, hebben jullie er snel genoeg van ;)
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Is het een probleem als ik op gebrek aan interpunctie ga controleren? ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Als je het over mijn bijdragen hebt, kom maar op. Ik beweer niet foutloos te zijn, vind ook niet alles even belangrijk... ieder zijn ding.