Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 15 jun 2021, 20:32

^^ Ja, dat had ik moeten weten. :facepalm: Verkeerd overgenomen van de post boven mij. Dom dom dom... :wall:

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 23 jun 2021, 12:03

De provincie Zeeland heeft een plan om het OV niet meer in de dorpen en kernen te laten stoppen maar op maximaal 2,5km van het dorp bij een zogenaamde "hub".
Het idee is dat je op zo'n plek bijvoorbeeld overstapt van de bus op een haltetaxi die je naar huis brengt of andersom. Dat betekent dat bussen niet meer door het dorp rijden en dat scheelt in tijd en kosten, zegt de gedeputeerde. (...) "We willen kleiner materieel inzetten en dat flexibeler aanbieden. Dus geen vaste dienstregeling meer, maar rijden op basis van de behoefte van de reizigers."
Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/128 ... -de-dorpen

En zo willen ze het OV in Zeeland nog verder uitkleden... Die haltetaxi zal voor veel mensen een drempel zijn om met het OV te reizen.
Ik weet niet of ze dat in de toekomst gaan aanpassen, maar nu moet je een speciale gebruikerspas aanvragen voor de haltetaxi. OV-chipkaart of abonnement zijn niet geldig. Je moet contant betalen, alleen in Zeeuws-Vlaanderen kan je ook met de bankpas betalen.
De haltetaxi dien je ook minimaal 2 uur van te voren aan te vragen, dit gaat wat mij betreft ten koste van de spontaniteit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 jun 2021, 18:27

^^ Dit soort concepten hebben ze over heel Nederland op meer plekken uitgeprobeerd en dat werkt eigenlijk nooit. Het is een ontmoedigingsbeleid voor het OV. Voor degenen die het wel gebruiken wordt het een zwaar door de provincie gesubsidieerde taxirit, om vervolgens in een bus te stappen waar bijna niemand meer mee reist omdat hij niet stopt waar mensen moeten zijn.

Jaren geleden, voor ik mijn auto had, ging ik wel eens naar familie in Friesland. Op de heenweg kon ik dan de belbus vanaf Drachten naar het kleine dorp waar ik moest zijn reserveren, dat ging toen bij Arriva heel makkelijk via de website, en dan was ik ruim op tijd. Immers, ik kon de hele reis plannen: trein naar Heerenveen, bus naar Drachten, en aansluitend de belbus.

Voor de terugreis deed ik dat nooit, ik moest immers 1 of 2 uur vooraf reserveren. Dan liep ik wel 20 minuten naar de bushalte buiten het dorp, of mijn familie bracht me even met de auto naar die bushalte.

Maar ik was altijd de enige reiziger in de taxi, van Drachten naar een dorp een kleine 10 km verderop. En in die "belbus", gewoon een taxi dus, was destijds mijn OV-kaart gewoon geldig, dus ik betaalde er niks voor. Ik ben benieuwd wat het taxibedrijf er voor kreeg, maar ze zijn geen filantropische instelling dus het zal wel een commercieel tarief zijn geweest.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 jun 2021, 22:23

Ze hebben nog steeds de opstapper in Friesland. De organisatie erachter is volkomen hopeloos: een goedkoop call-center waar mensen worden opgeleid om je af te poeieren. De ritten zelf worden gereden door de grotere taxi-ondernemingen. Ik maak er tegenwoordig geen gebruik meer van; of ik rijd met de auto naar station Heerenveen of ik fiets gewoon naar Sneek en zet daar mijn fiets in de stalling. Toen ik nog geen auto had ook nog wel met de reguliere taxi gereisd, maar daar werd ik ook vaak erg unhappy van. Dieptepunt was wel een taxirit naar Bolsward, dat bijna 50 euro kostte en de chauffeur was de hele rit aan het klagen dat hij geen geld kon verdienen omdat het allemaal tientjeswerk is. Ja, ga dan in het bankwezen werken ofzo :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 24 jun 2021, 13:03

De taxi is in Nederland dan ook een hopeloos duur vervoermiddel voor Jan Modaal als je alleen reist en/of je de kosten niet kunt delen. :shutup:

Maar dat plan van Zeeland om de bus buiten het dorp te houden is misschien nog wel hopelozer dan de Nederlandse taxi's. Een OV-verbinding is aantrekkelijk als die stopt waar de mensen wonen en vaak genoeg rijdt zonder dat je ver van tevoren moet reserveren via een of ander vaag callcenter. Ik snap dat de provincie Zeeland als krimpregio niet bepaald een dikke portemonnee heeft, maar zo sterk bezuinigen op het OV werkt mijns inziens averechts voor het gebruik van het resterende openbaar vervoer.
In het geval dat vervoer op aanvraag de enige optie is, werkt zo'n systeem het beste als reserveren kort van tevoren en op een laagdrempelige manier kan. Dat hebben ze in het Britse Sevenoaks goed begrepen, waardoor vervoer op afroep daar wél een succes is gebleken. In Nederland is er ook een mogelijkheid tot het opzetten van een laagdrempelige manier van reserveren, namelijk de TURNN-app, ontwikkeld door adviesbureau InTraffic. Connexxion, Keolis en Qbuzz gebruiken die app al.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 jun 2021, 13:12

Nu moet je toch al goed plannen wil je in dunbevolkte gebieden het OV gebruiken.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 24 jun 2021, 13:45

Je ziet wel dat in regio's waar normaal niet veel activiteit is, maar tijdens hoogseizoenen wel, dat de dienstregeling met name in de hoogseizoenen uitgebreider is. Een dorpje zoals Gargellen, dat buiten de hoogseizoenen in winter en zomer niet bepaald levendig is, heeft alleen tijdens de vakantieseizoenen openbaar vervoer. 's winters rijdt de bus tien keer per dag, 's zomers zeven slagen. Dit is wel gelijk een extreem voorbeeld. Bezuinigen komt namelijk niet bepaald voor in het woordenboek van het Verkehrsverbund Vorarlberg, de koepelorganisatie van de vervoerders die in de deelstaat het openbaar vervoer verzorgen. In vergelijking met veel Nederlandse regio's hebben de dorpen in Vorarlberg veel frequentere verbindingen. De meeste streekbussen in het Rijndal rijden minimaal elk uur.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 jun 2021, 20:44

Hier in Brabant is het in de Oostelijke Langstraat nog behoorlijk bediend, maar dat is meer te danken aan de stedelijkheid. Langs een N277 bijvoorbeeld heb je amper OV.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 06 jul 2021, 20:57

En weer ging het eens mis bij ProRail. Ditmaal op zondagavond 27 juni toen een trein letterlijk en figuurlijk door/tussen het spoor zakte.
https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningen voor het verslag ervan van ProRail. https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporin ... -groningen voor het eerste bericht erover.

Slechte zaak dat een trein letterlijk en figuurlijk tussen het spoor terecht komt. Gelukkig gebeurde dit met lage snelheid.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 07 jul 2021, 21:47

^^ Als lightrail al door je spoor zakt :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 16 sep 2021, 18:29

Opnieuw is er een landelijke storing in het GSM-R netwerk. Uit veiligheidsoverwegingen is per direct al het Nederlandse treinverkeer gestaakt.
https://nos.nl/artikel/2398039-treinver ... ersleiding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 sep 2021, 18:38

“Het OV is okee!” :top: :emo:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 17 sep 2021, 13:51

In Rotterdam heeft de RET metrolijn A voor onbepaalde tijd voor een groot deel uit de dienstregeling gehaald. Tussen Binnenhof en Graskruid rijdt lijn A nu om het kwartier als een pendelmetro. Tussen Graskruid en Vlaardingen-West zijn de reizigers nu aangewezen op lijn B (Nesselande - HvH-Haven)

De reden voor dit drastische besluit is een te kort aan metro’s. Capaciteitstekort (te weinig monteurs vanwege pensioen en corona) en leveringsproblemen tijdens corona hebben gezorgd voor een achterstand in onderhoud.

Link: https://www.ad.nl/rotterdam/reizigers-s ... ~aee3a7e2/
(Premium)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 sep 2021, 4:12

^^ Dat men pensioen van monteurs als reden aanvoert is toch wel erg triest. Je weet toch al jaren van tevoren dat die werknemers ooit met pensioen zullen gaan?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 sep 2021, 9:50

^^ Dat je het weet, betekent niet dat je het ook voorkomt. Als er ondanks allerlei inspanningen geen nieuwe aanwas is, gaan de mensen nog steeds met pensioen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 sep 2021, 10:19

Het valt niet mee om goede technisch geschoolde medewerkers te vinden die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken en vies te maken. Daar hebben we bij mijn werkgever ook last van.

Woordvoerders, "customer relation managers", excel-lijstjes-makers en andere figuren (soms haaien) met vlotte babbel vind je genoeg.
Klaplopers en idioten kun je ook genoeg vinden. Bijvoorbeeld het type dat op de eerste dag bij binnenkomst drie vragen stelt:
"- Waar is de koffie, moet ik dan echt helemaal terug lopen?
- Hoe laat mag ik naar huis?
- Waar kan ik gaan roken?"
:facepalm:
Maar daar heb je geen zak aan, want tussen het koffie zuipen, roken en uren aftellen door doen ze niet veel; wat op zich niet zo erg is want hoe minder ze doen, hoe minder je moet corrigeren.
En nee, ik overdrijf helaas niet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 sep 2021, 10:23

^^ Dat klinkt meer als een brugklasser :nahzeg:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 18 sep 2021, 12:17

duikgek89 schreef: za 18 sep 2021, 10:19
Vind ik op zich niet eens zo'n vreemde vraag, overal waar ik heb gewerkt werd dat me meteen verteld, van "we werken door tot het klaar is" in de horeca, "Normaal werken we van 9 tot 17:30 met een half uur pauze" bij een adviesbureau tot "Het kantoor is van 7 tot 19 open, zorg dat je er 36 uur per week bent" bij de gemeente. Het antwoord maakt niet zo uit, maar als diegene echt geen idee had is er toch ergens iets fout gegaan qua communicatie.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 sep 2021, 12:20

^^ Hoe laat je naar huis mag is toch echt een heel andere vraag dan wat de reguliere werktijden zijn en/of wanneer het gebouw is geopend.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 sep 2021, 12:51

duikgek89 schreef: za 18 sep 2021, 10:19Bijvoorbeeld het type dat op de eerste dag bij binnenkomst drie vragen stelt:
"- Waar is de koffie, moet ik dan echt helemaal terug lopen?
- Waar kan ik gaan roken?"
Je vergeet “Wat is de Wifi-code?” :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 18 sep 2021, 15:09

Het valt niet mee om goede technisch geschoolde medewerkers te vinden die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken en vies te maken. Daar hebben we bij mijn werkgever ook last van.
Dat gaat in het onderwijs al mis. Op de basis- en middelbare scholen van Nederland worden vooral Rutte-klonen gekweekt. Mensen met een vlotte babbel die zo'n beetje met iedereen vriendjes kunnen worden, maar echt iets doen: daar hebben we de lager-opgeleiden voor in dit land. En dan wel huilie-huilie doen over de maatschappelijke tweedeling. Hoe hypocriet wil je het hebben?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » vr 01 okt 2021, 11:41

In Duitsland is er in zes maanden tot drie keer toe brand geweest op busdepots in drie verschillende steden. In April gingen bijna veertig bussen in vlammen op bij de Rheinbahn, stadsvervoerder in Düsseldorf. Aan het begin van de zomer raakten 10 bussen ernstig beschadigd bij een brand op een depot van stadsvervoerder Üstra in Hannover en gisteravond verwoestte een brand ongeveer 20 bussen op een remise van de Stuttgarter Straßenbahnen in Stuttgart. Bij de laatste brand zijn ook twee museumbussen total loss geraakt. Alle bedrijven hebben kleine series elektrische bussen van twee tot tien stuks, welke bij de eerste twee branden ook op het depot aanwezig waren. Of er bij de brand in Stuttgart ook elektrische bussen op het depot aanwezig waren en of die dan ook de brand veroorzaakt hebben is nog in onderzoek.
https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-100.html

Deze berichten staan toch wel enigszins in contrast met het wel en wee van elektrische bussen in Nederland. De laatste grote brand met elektrische bussen was al in december 2020, toen er vier hagelnieuwe Ebusco's van Connexxion uitbrandden, terwijl we in Nederland op veel grotere schaal elektrisch rijden. Gebruiken de fabrikanten van de getroffen elektrische bussen inferieure batterijen of zijn elektrische bussen alleen maar een katalysator en ontstaat de brand juist elders? Even voor de goede orde: In Düsseldorf waren de elektrische bussen van Irizar. In Hannover en Stuttgart rijden enkele eCitaro's van Mercedes-Benz. In Stuttgart rijden ook nog twee elektrische Volvo's.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 01 okt 2021, 13:48

Zowel bij de Rheinbahn als bij Üstra wordt vooralsnog niet meer losgelaten dan "technisch defect". Bij de Rheinbahn gaat het zelfs zover dat men geen oorzaak kan aanwijzen, alleen dat het geen brandstichting is en het (volgens Sherlock dus automatisch) een technisch defect moet zijn.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » zo 03 okt 2021, 6:50

In België waren van de week ook in verschillende busdepots de banden, of beter gezegd ventielen, van veel bussen lek gestoken. Ik dit geval dus wel vandalisme.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 03 okt 2021, 13:46

^^ Hoe kun je ventielen lek steken? Dat zijn toch metalen dingen... Ventielen draai je los, banden steek je lek. In mijn beleving.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 10 okt 2021, 21:39

NS kampt sinds eind vorig jaar met een klein materieeltekort. Ze missen een hele materieelserie à 49 treinstellen wegens een onrustige loop. Dat leidt al het hele jaar tot de inzet van Sprintermaterieel (eerst SNG, later SLT) tussen Leiden en Utrecht. Daar is sinds september ook al de aanvullende Intercity tussen Rotterdam en Utrecht bijgekomen waar SLT wordt ingezet, maar vanaf morgen rijdt daarbovenop de helft van de omlopen op de intercity tussen Roosendaal, 's-Hertogenbosch, Arnhem en Zwolle ook met Sprinters, en wel met SNG. Dat materieel is onder treinliefhebbers berucht vanwege het matige comfort van de stoelen. :shutup:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 10 okt 2021, 21:48

En wat te denken van het langer in dienst houden van het aloude Stads Gewestelijk Materieel, de enige echte sprinters in mijn optiek, waarvan de laatste stellen eigenlijk al terzijde hadden gemoeten.

De oerversie vooral bedoeld voor de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn.

Afbeelding08445013-367 Berkel en Rodenrijs 18 februari 1985
by peter_schoeber, on Flickr

En de gemoderniseerde versie zoals die nu nog rondrijdt.

Afbeelding08445853-IMGP0971 De Haar aansluiting 26 april 2008
by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 okt 2021, 21:49

Ik reisde pre-corona bijna dagelijks met de SLT en soms met de SNG. Die hebben inderdaad geen fijne stoelen.

Sinds maart 2020 heb ik niet meer in een trein gezeten. Nu ik maar 1 of 2 keer per week naar kantoor ga is dat per auto. Dat is bijna een uur enkele reis maar voor 1/2 keer per week is dat nog wel een soort van uitje. Elke dag vind ik het wat teveel van het goede (ook qua kosten). Wellicht dat ik na corona wel weer eens met de trein ga. Ik had het geluk tegenspits te kunnen reizen, dus de trein was meestal niet zo druk.

SGM zie ik af en toe nog passeren in Zwolle, die worden kennelijk gebruikt voor zandstrooien of zo.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 okt 2021, 21:53

Sondermaut schreef: zo 10 okt 2021, 21:39 NS kampt sinds eind vorig jaar met een klein materieeltekort.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Dan mogen we/ze nog blij zijn dat het aantal reizigers zo ver is teruggelopen :?

Ik heb volgens mij nu twee jaar geen trein meer van binnen gezien.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 10 okt 2021, 22:21

Voor de zomer begon waren er weekenden bij waarin slechts twee stellen SGMm per dag actief waren. Nu net na de start van het academiejaar is dat iets meer, maar er zijn nu ook stellen die buiten de reguliere dienst Sandite op de rails smeren. Sandite is een soort gel waardoor de trein op gladde sporen minder snel slipt.
NS zegt zelf dat ongeveer drie kwart van de reizigers terug is. Mijn ervaring is dat het juist weer bijna op het oude niveau is qua drukte.