De elektrische step

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » zo 17 okt 2021, 23:52

Km357 schreef: zo 17 okt 2021, 19:21 ^^ Totaal niet.

Hoe je een elektrische step qua letselkans kan vergelijken met een auto...wel nee, totaal niet.
Je mist het punt blijkbaar. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: De elektrische step

Bericht door jdb2 » ma 18 okt 2021, 7:22

duikgek89 schreef: zo 17 okt 2021, 20:14
Palance schreef: zo 17 okt 2021, 18:02 Oh, dat overal doorheen crossen is langzamerhand schering en inslag.
Maar dat is niet de schuld van het apparaat, maar van de piloten die het op die manier gebruiken. Als die op een fiets klimmen doen ze net zo...
Mijn indruk is dat fietsers zich toch een stuk voorspelbaarder op de weg gedragen. Omdat fietsen een actieve bezigheid is ben je ook meer bezig met wat er om je heen gebeurt.
Het apparaat lijkt toch op uit te nodigen tot het soort tunnelvisie rijgedrag dat je zo vaak ziet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De elektrische step

Bericht door duikgek89 » ma 18 okt 2021, 7:28

^^ Zou kunnen dat mijn beeld vertekend is.

Ik vergelijk in gedachten waarschijnlijk steprijders buiten NL met fietsers in NL. Fietsers in andere landen vallen wellicht minder op in negatieve zin.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De elektrische step

Bericht door Egbert » ma 18 okt 2021, 8:08

jdb2 schreef: ma 18 okt 2021, 7:22
Omdat fietsen een actieve bezigheid is ben je ook meer bezig met wat er om je heen gebeurt.
Ik heb eigenlijk bijna nooit de indruk dat jeugd op de fiets bezig is met wat er om hun heen gebeurt. Ze zijn of bezig met hun mobieltje of bezig met degene waar ze mee samenrijden. Het verkeer komt op zijn best op de 3e plek en dan nog zie ik vaak genoeg een houding van "als jij mij aanrijdt ben jij toch schuldig dus ik doe maar".

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Palance » ma 18 okt 2021, 8:22

Ik woon aan een school-fietsroute en als ik op schooldagen naar buiten kijk zie ik inderdaad niet anders. Bij voorkeur ook nog eens over de stoep of de muziek via de luidspreker ook nog keihard aan. Als die al niet keihard op de oortjes staat zodat je je nog minder kunt concentreren op het verkeer om je heen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De elektrische step

Bericht door duikgek89 » ma 18 okt 2021, 19:06

^^ Ik heb wel het idee dat dat in andere landen minder hinderlijk is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » ma 18 okt 2021, 19:30

Is dat dan toevallig in landen waar de simpele mentaliteitswijziging richting duurzaam transport niet zo vergevorderd staan dan in onze contreien?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De elektrische step

Bericht door Egbert » ma 18 okt 2021, 21:14

duikgek89 schreef: ma 18 okt 2021, 19:06 ^^ Ik heb wel het idee dat dat in andere landen minder hinderlijk is.
Dat wat minder hinderlijk is? Fietsende scholieren? Ja, want die zijn er minder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De elektrische step

Bericht door duikgek89 » ma 18 okt 2021, 21:43

Minder egoïstisch aso gedrag. Mensen letten meer op en houden meer rekening met elkaar.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De elektrische step

Bericht door Alfa » di 02 nov 2021, 1:46

Een belangrijke reden waarom steps gevaarlijker zijn dan fietsen zijn de kleine wieltjes, het lagehoge zwaartepunt, gecombineerd met de relatief hoge toegelaten snelheid van 25 km/u. Elk putje in de weg kan dan fataal zijn. Dat is toch een conceptueel nadeel dat niet kan genegeerd worden. Het is niet omdat het uitgevonden wordt of bestaat dat het daarom maar overal toegelaten moeten worden. In België wordt nu al gepleit voor een verbod voor die steps onder de 16 jaar, dat zal de groei van het vervoersmiddel wellicht volledig wegnemen. Geef het nog een paar dodelijke ongevallen en de perceptie rond dit vervoersmiddel zal volledig omslaan, van hype naar paria.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 15 nov 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 02 nov 2021, 2:11

^^ 25 is geen hoge snelheid en een laag zwaartepunt is juist een positief punt. :dontknow:

Een verbod onder de 16 lijkt me niet meer dan logisch.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De elektrische step

Bericht door duikgek89 » di 02 nov 2021, 7:28

Het zwaartepunt inclusief berijder ligt ook vrij hoog lijkt me. Heuphoogte zo'n beetje schat ik. Dat is ver boven de assen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De elektrische step

Bericht door Alfa » ma 15 nov 2021, 23:16

Attietattie schreef: di 02 nov 2021, 2:11 ^^ 25 is geen hoge snelheid en een laag zwaartepunt is juist een positief punt. :dontknow:
Je hebt gelijk, ik had het omgedraaid: ik bedoelde eigenlijk dat het zwaartepunt van de step hoger is dan dat van de step en de fiets daarom stabieler en veiliger is.

Overigens is 25 wel een hoge snelheid als je met je kaak of hoofd tegen de grond kwakt. Bij een step zal je dat eerder hebben dan met een fiets.

In Parijs gaan ze de snelheid van de step beperken tot 10 per uur, ik zie dat hier ook nog wel eens gebeuren, al zou ik 15 per uur schappelijker vinden:
Snelheid van elektrische steps in Parijs beperkt tot 10 kilometer per uur

In verschillende delen van Parijs wordt de snelheid van de elektrische step voortaan automatisch beperkt tot tien kilometer per uur. De drie belangrijkste verhuurmaatschappijen hebben die maatregel maandag ingevoerd.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211115_96536409
Vandaag was er in België ook nieuws over de verkeersveiligheid van de step. De cijfers worden sinds 2019 bijgehouden, er is sprake van 2 doden. Al weet ik niet of je dat nu al veel of weinig moet beschouwen. Ook 206 ongevallen, waarvan 130 in combinatie met een auto. Er wordt ook voorgesteld om de steps te bannen van het voetpad en verplicht op het fietspad te laten rijden.

Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde

(...)
"Zo'n step is veel minder stabiel dan bijvoorbeeld een fiets", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "Je hebt kleine wielen, dus voor elke oneffenheid in het wegdek moet je oppassen, want daar kan je over vallen. Onderzoek van cijfers van de ziekenhuizen wijzen uit dat de letsels bij ongevallen met die elektrische steps vaak vrij ernstig zijn omdat je meteen op je hoofd terechtkomt, met vaak hele lelijke breuken in het aangezicht."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/15 ... -regelgev/

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: De elektrische step

Bericht door Jeff » ma 15 nov 2021, 23:50

Stepjes horen niet op de stoep, maar op het fietspad. Die mening deel ik (en is ook de huidige regelgeving in LT en EST)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 0:26

Alfa schreef: ma 15 nov 2021, 23:16Je hebt gelijk, ik had het omgedraaid: ik bedoelde eigenlijk dat het zwaartepunt van de step hoger is dan dat van de step
Weetjewat? Ik vul het zelf wel in. :lol: De strekking is in ieder geval duidelijk. ;)

Maar ik ben het er niet mee eens. Er spelen veel meer factoren een rol. Ik ken motorfietsen waarbij het zwaartepunt hoger ligt, maar die toch een stuk stabieler zijn dan fietsen of steps.
Alfa schreef: ma 15 nov 2021, 23:16Overigens is 25 wel een hoge snelheid als je met je kaak of hoofd tegen de grond kwakt. Bij een step zal je dat eerder hebben dan met een fiets.
Met 10km/h doet dat ook pijn hoor. :roll: En ja, dat zal je eerder hebben ja. Met skeeleren ook eerder dan met fietsen. Ook maar beperken dan?
Alfa schreef: ma 15 nov 2021, 23:16In Parijs gaan ze de snelheid van de step beperken tot 10 per uur, ik zie dat hier ook nog wel eens gebeuren, al zou ik 15 per uur schappelijker vinden:
Een maximumsnelheid is uiteraard altijd een factor, maar de grootste factor is het feit dat die dingen verhuurd worden op iedere hoek van de straat: men kent ze niet, men heeft geen ervaring, men draagt geen helm, ze worden vaak met meerdere mensen tegelijk gebruikt, ze worden vaak door dronken bestuurders gebruikt. Zo bezien moet de fiets het ook maar ontgelden denk ik...

Alles valt of staat met de manier waarop ze gebruikt worden. Dus ja, er moet snel wetgeving voor komen. Maar 10km/h?? Dat is hetzelfde als een langzame dood laten sterven. Het gebruik ervan zou gestimuleerd moeten worden, want iedereen wordt de auto uitgejaagd terwijl de verkoop van tweedehands auto's explosief is gestegen en het OV nog steeds massaal wordt gemeden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Jackbauer1350 » di 16 nov 2021, 8:38

Jeff schreef: ma 15 nov 2021, 23:50 Stepjes horen niet op de stoep, maar op het fietspad. Die mening deel ik (en is ook de huidige regelgeving in LT en EST)
Alle voertuigen met motorische aandrijving horen eigenlijk niet op de stoep, behoudens elektrische rolstoelen en scootmobiel.

Maar eigenlijk zouden skateboards, rolschaatsers en skeelers beter ook niet op de stoep moeten rijden. Het is niet zo zeer de aandrijving maar de snelheid. Met motorische aandrijving bereik je die natuurlijk makkelijker en langduriger dan aandrijving met de benen of armen.
Alleen het hoeft niet eens een botsing tussen een lichaam en een vervoersmiddel of wegdek te zijn, de impact van twee lichamen die met elkaar in botsing komen met een snelheid van 15 km/u kan al naar letsel geven. Een fietspad of rijbaan hebben wat meer ruimte om te corrigeren dan de gemiddelde stoep.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 8:56

Jackbauer1350 schreef: di 16 nov 2021, 8:38Het is niet zo zeer de aandrijving maar de snelheid.
Het gaat meer om de kinetische energie. Dus iets met een licht gewicht dat heel hard gaat, moet niet op het trottoir (en misschien ook niet op het fietspad), maar iets wat heel zwaar is maar niet zo hard gaat, liever ook niet. Zo wil je bijvoorbeeld een MMBS met een maximumsnelheid van 25km/h toch echt niet op het fietspad hebben, ook al past dat qua snelheid perfect.

Plaats op de weg moet (voornamelijk) op basis van die kinetische energie bepaald worden. En dan met uitzondering van scootmobiels omdat het geen zin heeft een scootmobiel buiten een winkelcentrum te parkeren en daarna lekker aan de wandel te gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De elektrische step

Bericht door Egbert » di 16 nov 2021, 11:19

Jackbauer1350 schreef: di 16 nov 2021, 8:38
Alle voertuigen met motorische aandrijving horen eigenlijk niet op de stoep, behoudens elektrische rolstoelen en scootmobiel.
De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).
Geldt ook voor fietsen, als die ergens over de stoep moeten. Geldt ook voor voetgangersgebieden waar fietsers doorheen mogen. Als daar geen gescheiden weg voor fietsers is dan moet je je als fietser heel hard aanpassen aan de snelheid van de voetgangers.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De elektrische step

Bericht door waldo79 » di 16 nov 2021, 12:06

Met een snelheid van 6 km/h kun je met een fiets amper in balans blijven.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De elektrische step

Bericht door Egbert » di 16 nov 2021, 14:20

Dan moet je beter je best doen. Punt is dat als je (veel) sneller dan voetgangers gaat op een plek waar voetgangers thuis horen, er makkelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en dat is onafhankelijk van de modus van aandrijving. Als je als voetganger in een winkelstraat al 6 km/h probeert aan te houden kom je vaak in de problemen want winkelend publiek loopt niet zo hard.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De elektrische step

Bericht door waldo79 » di 16 nov 2021, 14:23

Lekkere dooddoener, die eerste zin. Zo is het gezellig converseren. Met 6 km/h voortbewegen kan ik net zo goed afstappen - overigens is dat voor een wandelaar een vrij hoge snelheid.
Ik kom genoeg per fiets in de winkelstraten hier. JA, de snelheid ligt niet veel hoger dan 10 km/h - maar het is nog zodanig dat het enigszins comfortabel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 15:40

Egbert schreef: di 16 nov 2021, 11:19De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).
Geldt ook voor fietsen, als die ergens over de stoep moeten. Geldt ook voor voetgangersgebieden waar fietsers doorheen mogen. Als daar geen gescheiden weg voor fietsers is dan moet je je als fietser heel hard aanpassen aan de snelheid van de voetgangers.
Waar kan ik dat vinden?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » di 16 nov 2021, 15:47

:denk: ^^ Nergens, de snelheden op het trottoir of stapvoets zijn wettelijk - in BE - niet vastgelegd. Echter volgens voertuigbepaling hoort een step op het trottoir. Maar dat is op zich vragen om ongelukken imo.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 15:52

^^ In Nederland bij mijn weten alleen voor scootmobielen. Hoe dat voor fietsers geregeld zou zijn is mij een raadsel. :dontknow:

Überhaupt zou ik niet weten wat die op een trottoir zouden moeten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » di 16 nov 2021, 16:27

Simpelweg omwille van de bepaling van het toestel.
Een step (elektrisch) of niet is een voortbewegingstoestel waarvan de gebruiker als voetganger wordt bezien. En voetgangers horen op het trottoir. Zelfde voor oxboards, segways, hoverboards, scootmobielen,... Op het fietspad horen de rijwielen, maar dan ook weer niet alle, want een go-kart mag er niet op. Fietsers mogen in BE tot de leeftijd van 10 op het trottoir trouwens.

Een andere leuke is de elektrische step die aan volle snelheid het zebrapad overketst...blijft een voetganger.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De elektrische step

Bericht door Wouter N14 » di 16 nov 2021, 16:43

Attietattie schreef: di 16 nov 2021, 15:40
Egbert schreef: di 16 nov 2021, 11:19De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).
Geldt ook voor fietsen, als die ergens over de stoep moeten. Geldt ook voor voetgangersgebieden waar fietsers doorheen mogen. Als daar geen gescheiden weg voor fietsers is dan moet je je als fietser heel hard aanpassen aan de snelheid van de voetgangers.
Waar kan ik dat vinden?
Nergens. En daarom is er voor fietsers, of welke voertuigen dan ook, geen maximumsnelheid bepaald voor op het trottoir. Want het is al een algemene verkeersregel dat die daar geen gebruik van mogen maken. Scootmobielen zijn voor de wet volgens mij een voetganger en daarom is daar wel een snelheid voor vastgelegd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » di 16 nov 2021, 17:07

^^ Mag wel nog eens benadrukt worden dat een scootmobiel niets te zoeken heeft op het fietspad of de rijbaan...want het is een voetganger.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 21:16

Km357 schreef: di 16 nov 2021, 16:27Simpelweg omwille van de bepaling van het toestel.
Een step (elektrisch) of niet is een voortbewegingstoestel waarvan de gebruiker als voetganger wordt bezien.
Km357 schreef: di 16 nov 2021, 16:27En voetgangers horen op het trottoir. Zelfde voor oxboards, segways, hoverboards, scootmobielen,...
Km357 schreef: di 16 nov 2021, 16:27Een andere leuke is de elektrische step die aan volle snelheid het zebrapad overketst...blijft een voetganger.
Ik zei bewust 'in Nederland'. Klopt dus allemaal niet.
Wouter N14 schreef: di 16 nov 2021, 16:43En daarom is er voor fietsers, of welke voertuigen dan ook, geen maximumsnelheid bepaald voor op het trottoir. Want het is al een algemene verkeersregel dat die daar geen gebruik van mogen maken. Scootmobielen zijn voor de wet volgens mij een voetganger en daarom is daar wel een snelheid voor vastgelegd.
Nee, scootmobielen moeten zich aan de regels van voetgangers houden, maar zijn geen voetganger. Staat expliciet benoemd in artikel 1 van het RVV. Dus voor het voertuig 'scootmobiel' is een maximumsnelheid bepaald op het trottoir en voor geen enkel ander voertuig, in tegenstelling tot wat Egbert beweert. Tenminste, voor zover mijn informatie reikt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 21:18

Km357 schreef: di 16 nov 2021, 17:07 ^^ Mag wel nog eens benadrukt worden dat een scootmobiel niets te zoeken heeft op het fietspad of de rijbaan...want het is een voetganger.
Oh ja, deze vergeten. Gaat ook niet op voor de Nederlandse wetgeving.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » di 16 nov 2021, 21:37

Tja, dit topic staat dan ook niet onder een nationale heading, dus de Belgische wetgeving hoort hier even goed thuis als de Nederlandse.

Plaats reactie