Het hangt van veel factoren af. De totale reistijd, eventuele overstaprisico's, de tijd die je doorbrengt in het vervoermiddel, persoonlijke voorkeur, en begin- en eindpunt - want vrijwel niemand woont pal naast een station en vliegveld, en de locatie waar men moet zijn is ook niet altijd pal naast een station of vliegveld.
En daar gaat het in de vergelijking ook wel eens mis. Mensen die zeggen dat de trein zo geweldig is, want "dan kom je gelijk in het centrum aan". Maar veel zakenreizigers hoeven daar niet te zijn.
Ik moest voor het werk een tijdlang regelmatig naar Hamburg. Trein en vliegtuig waren ongeveer even duur, maar zelfs onder de streep was vanaf Zwolle de reis deur-tot-deur met het vliegtuig nog een tikje sneller. Intercity naar Schiphol, aakomst ruim een uurtje voor vertrek van de vlucht, bagage inchecken, rustig aan naar de gate, vliegtuig naar Hamburg, uurtje vliegen, en dan met de S-Bahn verder.
Met de trein had ik eerst met de stoptrein naar Almelo moeten gaan, dan met de Intercity naar Osnabrück, de Intercity naar Hamburg (Hbf of Altona) en de S-Bahn. Op zich zou dat voor de heenreis nog te doen zijn, maar als ik op vrijdag terug zou reizen en nog een normale werkdag zou willen maken, dan was ik afhankelijk geweest van een aansluiting van zo'n 20 minuten in Osnabrück, en ik heb iets te vaak in Duitsland gereisd om daar niet blind op te vertrouwen. Als ik die zou missen, dan had ik met een RegionalExpress tot aan Hengelo moeten reizen en dan met een stoptrein verder. Dan zit je ook niet in de meest comfortabele treinen.
Met het vliegtuig ging ik na het werk gewoon weer met de S-Bahn naar het vliegveld, inchecken en na de security even lekker gaan eten. Daarna de vlucht, weer een uurtje vliegen, en vanaf Schiphol weer met de Intercity naar huis. Voor mij was dat comfortabeler, praktischer, haalde ik meer uit mijn werkweek en het was makkelijker te boeken via het reisbureau van mijn werk. Een beetje zoals Ds79m het ook al uitlegt: je hebt verder vrij weinig aan je hoofd.
Palance schreef: ↑ma 18 okt 2021, 14:27
Met de trein hoef ik me in ieder geval niet druk te maken om flesjes water die ik mee wil nemen.
Tja, dat weet ik nu wel. Ik hou er rekening mee dat ik na de security een flesje water koop.
IIVQ schreef: ↑ma 18 okt 2021, 13:32Prijs: Ik zie hier een vals concurrentievoordeel van het luchtverkeer (geen belasting op brandstof, luchthavenkosten worden niet doorberekend, externaliteiten helemaal niet) t.o.v. het railvervoer (waarbij de vervoerders in NL in principe de reguliere spooronderhoudkosten en energie betalen). Ook denk ik dat de spoorwegen soms wel wat efficiënter kunnen werken.
Het is heel lastig vergelijken. Veel (hogesnelheids)spoorlijnen zijn met flinke subsidies of overheidsgelden gebouwd, en er komt ook heel wat staal en beton bij de bouw van zulke spoorlijnen kijken. Als je van Amsterdam naar Barcelona met de trein wil heb je 1500 km dubbelspoor nodig, als je van Amsterdam naar Barcelona wil vliegen heb je twee stukken asfalt van 3500x50 meter nodig. Luchthavenbelastingen worden bij de meeste luchthavens gewoon berekend, al zitten ze vaak in de ticketprijs verwerkt. Bij sommige kleine luchthavens komt het nog wel voor dat de gebruiksvergoedingen laag of nul zijn, om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren om op die luchthaven te vliegen.
Korte vluchten aanpakken is symboolpolitiek, een druppel op de gloeiende plaat: om de uitstoot van de luchtvaart naar beneden te brengen is het veel zinvoller om in te zetten om de lange-afstandsvluchten zuiniger en schoner te maken, want juist naar New York of Tokio is de trein geen alternatief:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... 2-uitstoot
Dit weekend ben ik naar Marchienne-au-Pont geweest, en ik ben drie kwartier bezig geweest met boeken en zoeken van de goedkoopste verbinding (waarbij ik losse kaartjes Amsterdam-Noorderkempen en Noorderkempen-M-a-P koop), op 2 verschillende websites. Dat moet beter kunnen. Bovendien heb je bij vertraging op een "contract" geen rechten op compensatie of treinvervanging in het volgende "contract".
In principe is dat sinds 2017 afgedekt door de
AJC (Agreement on Journey Continuation) en
HOTNAT (Hop On The Next Available Train)
In werkelijkheid doet de trein er (vanaf Almere Parkwijk) 6:53 over, terwijl je met het vliegtuig idd 1:30 aan vliegtijd nodig hebt, plus in Nederland 38 minuten trein, minimaal 90 minuten inchecken, minimaal 30 minuten uitstappen en bagagegezeur en 38 minuten naar Lyon Part Dieu (de afspraak die ze heeft zit echt op 150m lopen van het hoofdstation), samen minstens 4 uur en 3 kwartier maar het kan maar zo tegen de 6 uur lopen. Nog steeds een klein verschil, maar veel minder dan het 7 en een half uur verschil dat zij in haar hoofd heeft terwijl dat meer is dan de treinreis is.
Ook hier zitten wat aannames in waar wel wat op aan te merken valt. Als ik in de ochtend een Europese vlucht neem ben ik vaak ongeveer een uur of iets meer voor vertrek op de luchthaven. Uit ervaring kan ik zeggen dat je het zonder te stressen kan halen als je rond de 60-75 minuten voor vertrek aanwezig bent. En als je alleen handbagage hebt, of niet lang hoeft te wachten bij de bagageband, is "30 minuten uitstappen en bagagegezeur" ook aan de hoge kant, zeker als de vlucht niet helemaal vol is. Hangt ook een beetje van de luchthaven af. Ik ken Lyon wat dat betreft niet, maar er zijn luchthavens waar dat ruim binnen die 30 minuten gaat, en je met alleen handbagage eigenlijk zo naar buiten loopt. Hangt ook van het aankomsttijdstip af en hoe druk het op de luchthaven is, en hoe groot de luchthaven zelf is. Hoe kleiner de luchthaven, hoe sneller het vaak gaat. Tel daarbij op dat veel vluchten op de korte afstand ruim in de dienstregeling zitten en vaak eerder landen dan de op het ticket vermelde aankomsttijd, en die "minstens 4 uur en 3 kwartier" die jij noemt kan op dezelfde reis zo ook gauw rond de 4 uur uitvallen. Dat is niet altijd reëel, maar in sommige scenario's zeker wel.