Trajectcontrole in België
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Op deze trajecten wordt op korte termijn de tolerantiemarge afgeschaft en gaat men enkel nog de technische marge hanteren. In sommige Waalse arrondissementen wordt je in de praktijk pas beboet van 147 km/u. Dit wordt nu teruggebracht naar 129 km/u. Omdat de problemen met marges in Wallonië veel hoger waren en er relatief gezien meer dodelijke ongevallen gebeuren. Gaat me nu daar eerst de marges terugbrengen tot redelijke normen. In Vlaanderen zijn er twee locaties uitgekozen waar limieten voor de trajecten lagen en er vaak problemen zijn met plots vertragend verkeer.

-
- autoweg

Eigenlijk verandert er niet veel hoor:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/20 ... efproject/De technische foutenmarge van de snelheidscamera's blijft wel bestaan. Dat is een kleine marge om technische fouten van meettoestellen op te vangen, aangezien die soms een afwijking hebben. Die marge bedraagt zes kilometer per uur voor alle zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag rijden. Zodra de snelheidsdrempel daarboven gaat, 120 bijvoorbeeld, is de marge zes procent op die toegelaten snelheid. Op een plaats waar de toegelaten snelheid 120km/u is, kan je dus een snelheidsboete verwachten wanneer je 129 km/u rijdt of meer.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg

In Vlaanderen verandert er weinig, maar in Wallonië zijn er dus zones waar de tolerantiemarge veel hoger lag. Die wordt nu afgeschaft om te kijken wat dit geeft qua administratieve overlast.
-
- dorpsstraat
Geldt het in geheel BE dat je pas vanaf 129 kmu nat gaat? Dan stond de cruise met 125 op de teller wel erg conservatief ingesteld.
Enige referentie die ik nog had was een mobiele flitser in 2012, daar bleef van de 134 kmu nog 125 over, fijne marge. En daarna ontdekken dat alles tot 10 kmu €50 is/was, had het nog iets harder gekund, als het dan toch al op de bon gaat dan ook maar wat meer waar voor je geld.
Enige referentie die ik nog had was een mobiele flitser in 2012, daar bleef van de 134 kmu nog 125 over, fijne marge. En daarna ontdekken dat alles tot 10 kmu €50 is/was, had het nog iets harder gekund, als het dan toch al op de bon gaat dan ook maar wat meer waar voor je geld.
-
- 2x2 autosnelweg

Daar kan je nog eens de marge bijtellen op jouw eigen wagen en je komt het feit dat in België eigen een defacto vmax op autosnelwegen van 130 km/u geldt. Wat men met deze actie bereikt, is dat dit feit nog eens extra bevestigd wordt want het was eigenlijk al gemeten. Het feit dat in je nu in Wallonië bij normale omstandigheden nog altijd boven de 140 kan gaan, dacht ik zelfs van dat dit al jaren geleden rechtgezet was.
-
- dorpsstraat
Mijn teller wijkt een kilometer of 4 af. Kan de cruise met de - en + in stappen van 10 kmu instellen, dus fijne wetenschap al dat hij op 130 kan en ik nog ruim binnen de marges rij.
Ondanks dat ik de vaste flitsers op de E19/E42 nog nooit heb zien flitsen zak ik zekerheidshalve toch altijd even terug. Ook blijven doen nadat een collega vroeg waarom ik remde, ze waren immers allemaal stuk. Toch, zonde als ze het net eens wél doen.
Ondanks dat ik de vaste flitsers op de E19/E42 nog nooit heb zien flitsen zak ik zekerheidshalve toch altijd even terug. Ook blijven doen nadat een collega vroeg waarom ik remde, ze waren immers allemaal stuk. Toch, zonde als ze het net eens wél doen.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat zijn wel grote intervallen. Met een druk op de +/- gaat er 2 km/h bij of af qua gereden snelheid.Kan de cruise met de - en + in stappen van 10 kmu instellen
-
- 2x2 autosnelweg
Ik stel de mijne meestal in op 133 of 135. Nog nooit geflitst geweest op die snelheid. Al wel eens op 138, met de correctie al af dus zat ik toen al wel een stuk boven de 140.
Voor de rest zijn vrijwel al de flitsboetes die ik in mijn leven al in de bus heb gehad in Zone 50 opgemaakt. 1 keer eentje in Zone 30 zelfs.
Voor de rest zijn vrijwel al de flitsboetes die ik in mijn leven al in de bus heb gehad in Zone 50 opgemaakt. 1 keer eentje in Zone 30 zelfs.
-
- 2x2 autosnelweg
M'n snelheidsboetes...
91 waar ik 90 mocht op de N10 in FR, telt niet mee voor dit topic, gewoon lullig.
56 waar ik 50 mocht op de R40 Gent. En dat was nog met m'n Smartje, zo rond 2007 denk ik.
...en dat is het zowat.
91 waar ik 90 mocht op de N10 in FR, telt niet mee voor dit topic, gewoon lullig.
56 waar ik 50 mocht op de R40 Gent. En dat was nog met m'n Smartje, zo rond 2007 denk ik.
...en dat is het zowat.
-
- 2x3 autosnelweg
De meeste mobiele controles gebeuren inderdaad in zone 50's. Zone 30 worden vaak niet gehandhaafd omdat de politie die vaak ook onredelijk traag vindt (enkel in schoolomgevingen flitst men frequenter).
Maar daar kan wel verandering inkomen als de gemeenten verantwoordelijk worden voor boete-incassering. Sowieso zijn er genoeg buurtcomités die klagen dat de zone 30 in hun straat niet gerespecteerd wordt (en dat dan steevast overdreven illustreren dat er wel 60 of meer gereden wordt). Als het om de eigen straat gaat zijn alle Vlamingen immers een soort 'NIMFY's'.
Ik zie die technische marge trouwens ook nog wel eens teruggebracht worden naar 3% ofzo.
-
- 2x4 autosnelweg
Na flitscontroles op vraag van de buurt is meestal ook de halve straat zelf geflitst

-
- 2x2 autosnelweg

Inderdaad, je begint toch wel meer en meer te merken dat er vooral nog mobiele controles plaatsvinden buiten de woonwijken

-
- 2x3 autosnelweg
De waanzin gaat verder, trajectcontroles worden blijkbaar een verdienmodel:
Gemeente Bonheiden wil maar liefst 22 trajectcontroles uitrollen en betaalt hiervoor 0 (!) euro: “Anders zou ons dit ruim 4 miljoen euro kosten”
Bonheiden - De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien.
https://www.hln.be/bonheiden/gemeente-b ... ~a2cc05cd/
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is een punt waarop ik als Vlaamse overheid toch zou beginnen in te grijpen. Het heeft nog weinig met verkeersveiligheid te maken ...
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 28 okt 2021, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Hm, ik zie een gat in de markt ontstaan 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Dit soort praktijken zijn bij ons toch echt ondenkbaar. In Nederland hebben gemeenten niet eens de bevoegdheid om flitspalen of trajectcontroles te plaatsen. Die bevoegdheid ligt uitsluitend bij het Openbaar Ministerie. Boetes gaan rechtstreeks richting het Rijk, daar zien gemeenten niets van terug.Alfa schreef: ↑wo 27 okt 2021, 23:51 De waanzin gaat verder, trajectcontroles worden blijkbaar een verdienmodel:
Gemeente Bonheiden wil maar liefst 22 trajectcontroles uitrollen en betaalt hiervoor 0 (!) euro: “Anders zou ons dit ruim 4 miljoen euro kosten”
Bonheiden - De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien.
Dat particulieren gaan verdienen aan verkeersboetes is in mijn ogen ronduit verwerpelijk.
-
- expressweg
Het doet me denken aan Amerikaanse private gevangenissen. Die lobbyen actief voor hogere straffen zodat ze er meer aan kunnen verdienen. Zo iets zou nu ook in Bonheiden kunnen. Dat er in die trajectcontroles een onrealistisch lage limiet gaat gelden om meer geld binnen te halen.
-
- stadsweg
Kun je als niet-ingezetene van Belgie ook investeren in traject-controles?
Uitgaande van een vast percentage zou ik eerder kunnen stoppen met werken...
Dit is natuurlijk bizar en verwerpenlijk, maar dat terzijde.
Uitgaande van een vast percentage zou ik eerder kunnen stoppen met werken...
Dit is natuurlijk bizar en verwerpenlijk, maar dat terzijde.
-
- 2x2 autosnelweg
Bonheiden is sowieso al een halve politiestaat. Met verkeerslichten in het midden van nergens die op rood springen als je iets te hard rijdt, tot flitspalen achter elke bocht. Het het feit dat je door hun slecht afgestelde VRI's steevast in hun gemeente in de file staat, zeggen ze er dan niet bij.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar het helpt allemaal wel tegen verkeersdoden, want het kerkhof telt maar 38 plaatsen 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Muizen centrum? Een feestzaal voor muizen als de kat van huis is? 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Forumbeheerder
Precies wat ik dacht toen ik dit voor het eerst las. Corruptie ligt in de constructie in Bonheiden erg op de loer zo. Zowel de gemeente als die private partij die de TC uitvoert (en dus ook een deel van de opbrengst ontvangt) hebben baat bij meer boetes. Dat maakt deze samenwerking extra riskant. Meer boetes is meer inkomsten. Het lijkt mij niet onmogelijk zo dat er bepaalde reconstructies worden uitgevoerd van wegen waarbij hard rijden wordt uitgelokt.verfmeer95 schreef: ↑do 28 okt 2021, 9:06 Het doet me denken aan Amerikaanse private gevangenissen. Die lobbyen actief voor hogere straffen zodat ze er meer aan kunnen verdienen. Zo iets zou nu ook in Bonheiden kunnen. Dat er in die trajectcontroles een onrealistisch lage limiet gaat gelden om meer geld binnen te halen.
Dit zou toch niet moeten kunnen in een westerse samenleving... En dan hebben we het nog niet eens gehad over de politiestaat achtige proporties die dit met zich meebrengt (en wederom ook weer ondergebracht bij een private firma...)

-
- 2x2 autosnelweg
Dit was vroeger bij ons niet anders, controles konden enkel uitgevoerd worden door de Federale of de Lokale Politie en vloeiden via het ministerie van Binnenlandse Zaken terug naar de verschillende overheden in ons land. Hetzij mobiele of vaste controles.paolie schreef: ↑do 28 okt 2021, 9:00
Dit soort praktijken zijn bij ons toch echt ondenkbaar. In Nederland hebben gemeenten niet eens de bevoegdheid om flitspalen of trajectcontroles te plaatsen. Die bevoegdheid ligt uitsluitend bij het Openbaar Ministerie. Boetes gaan rechtstreeks richting het Rijk, daar zien gemeenten niets van terug.
Dat particulieren gaan verdienen aan verkeersboetes is in mijn ogen ronduit verwerpelijk.
Vanaf een bepaald moment konden de gewesten ook controles in eigen bevoegdheid uitvoeren onder de titel van de regionale agentschappen die instaan voor het Verkeerswezen en de infrastructuur. In Vlaanderen het AWV, waar zeer snel voor een grootschalige toepassing van trajectcontrole werd gekozen. Snelheidscontroles uitgevoerd door een burgeroverheid die vroeger enkel bevoegd was voor de infrastructuur en die vandaag een gemakkelijkere optie heeft om de verkeersveiligheid te verhogen dan effectief de infrastructuur te verbeteren. Gelukkig is er destijds nog beslist geweest om deze steeds aan te kondigen met duidelijke signalisatie want vandaag zie ik zelfs dat niet meer gebeuren.
Maar we zijn nog niet aan het einde van het verhaal. Dan is er in Vlaanderen de absurde keuze gemaakt om snelheidscontroles ook onder het mom van GAS te plaatsen. Verkeersovertredingen kunnen nu ook als GAS-boetes uitgeschreven worden en blijkbaar is dat geen probleem als er installaties van miljoenen euro's door privéfirmas worden geleased die zelf met een deel van de opbrengst gaan lopen.
Geen haan die ernaar kraait blijkbaar. Ondertussen ziet de kaart van Vlaanderen er zoals onderstaande uit, en daar kunnen nog eens honderden gemeentelijke trajectcontroles bijkomen. Ondertussen neemt het aantal verkeersslachtoffers terug toe. Geen enkel belletje gaat rinkelen dat de oplossing misschien elders ligt.
http://wegenenverkeer.be/controles/snel ... tcontroles
-
- 2x2 autosnelweg

Cynisch? Nee, gewoon niet naïef.
-
- zandpaadje
Hoe groot is de kans op controle aan de NL/Be grens dit weekend zodat je bewijs van testen of vaccinatie moet overleggen?
We willen met 2 slechts binnen enkele uren heen en weer.
We willen met 2 slechts binnen enkele uren heen en weer.
-
- autoweg
Kunnen die TCs dat ook al ja?
Ik vraag me nog altijd af of de TC Nederland in op de E19 werkt. Heb daar geen camera's gezien bij de afritten.
Ik vraag me nog altijd af of de TC Nederland in op de E19 werkt. Heb daar geen camera's gezien bij de afritten.