Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 11:52

paolie schreef: wo 27 okt 2021, 9:57 Amsterdam had destijds op de N2 er makkelijk bijgepast
Op het paneel wel; je was wel klem komen te zitten met aantal doelen per richting.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » wo 27 okt 2021, 12:44

Ik zie maar 3 echte doelen in die situatie, daar kan er nog wel één bij ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 27 okt 2021, 21:20

Ik heb me ook afgevraagd waarom Utrecht niet vermeld wordt bij Eindhoven. Hoezo netwerk?
Kennelijk vindt men 's-Hertogenbosch belangrijker en is er verder geen ruimte meer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 23:34

^^ Zegt de richtlijn daar eigenlijk iets over? Je had de aloude combinatie hoofddoel/einddoel, waar dan nu van is gemaakt dat een einddoel in lijn wordt vervangen door een netwerkdoel in lijn als dat er is, maar er was nooit zoveel duidelijkheid over wat je doet als niet beide kunnen worden bewegwijzerd. Laat staan als je zit op een punt waar ook een supernetwerkdoel in beeld is en je een beperkt aantal bordregels beschikbaar hebt voor eerste hoofddoel, eerste netwerkdoel en supernetwerkdoel.

Historisch is dit altijd een beetje een mix geweest: bij Rotterdam staat bijvoorbeeld hoofddoel Dordrecht naast einddoelen Utrecht en Nijmegen (die nu beide ook netwerkdoel zijn). Bij Amsterdam had je Amersfoort, wat terugging op oude rijkswegennummering en ooit einddoel was - maar op de A1 eigenlijk noch eerste hoofddoel noch einddoel. Met de invoering van netwerkdoelen heeft RWS Noord-Holland de vlucht naar voren genomen door netwerkdoelen Hengelo en Rotterdam de plek in te laten nemen van Amersfoort en Den Haag, waar elders veel meer het mantra geldt “wijzigingen niet groter maken dan nodig.” In het Rotterdamse is het nog steeds Dordrecht wat de klok slaat in plaats van Breda. Rond Utrecht schiet dat ook bepaald nog niet op, en bij Eindhoven dus ook nog de oude doelen Tilburg, Maastricht, ‘s Hertogenbosch, Venlo en Antwerpen. Deels zijn die netwerkdoel of staan ze niet in concurrentie met netwerkdoelen, maar Tilburg en Den Bosch blijven de pijnpunten waarvan ik vermoed dat de richtlijn weinig richting geeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 28 okt 2021, 12:50

harry schreef: wo 27 okt 2021, 21:20 Ik heb me ook afgevraagd waarom Utrecht niet vermeld wordt bij Eindhoven. Hoezo netwerk?
Kennelijk vindt men 's-Hertogenbosch belangrijker en is er verder geen ruimte meer.
Omdat in Eindhoven nog altijd de oude wijze van aanduiden heeft. Alleen de pijlen zijn destijds omhoog geplaatst, maar dat is het dan ook.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » do 28 okt 2021, 16:24

Utrecht is natuurlijk afgedekt door Amsterdam op dit punt. Logisch dat je dan voor het hoofddoel ipv een tweede netwerkdoel kiest. Zeker omdat Utrecht en Amsterdam praktisch tegen elkaar aan liggen. Ik had eerder voor Utrecht gekozen vanwege de knooppuntfunctie, maar beiden is natuurlijk nergens voor nodig. Breda en Rotterdam is wat dat betreft lastiger. Breda is veel richtinggevender voor de A58 (puur oost-west georiënteerd) en is ook richtinggevend voor Tilburg. Wat mij betreft niet meer dan logisch om dus Breda ipv Tilburg te kiezen (en ook de enige juiste gezien Tilburg geen netwerkdoel is). Maar van Eindhoven naar Rotterdam zijn meerdere nagenoeg gelijkwaardige routes mogelijk.

Misschien zou de beste benadering dan ook zijn om op een apart dynamisch bord "Rotterdam volg (Breda/'s Hertogenbosch)" en bij Den Bosch zelf "volg (Waalwijk/Utrecht). Daarmee kan je afhankelijk van de verkeerssituatie of afsluitingen de routes A58/A16, A2/A59/A16 en A2/A15 bewegwijzeren voor Rotterdam.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 28 okt 2021, 17:14

^^ Van Batadorp naar Ridderkerk heb je drie redelijk gelijkwaardige routes inderdaad. Maar er staat er maar eentje vrijwel continu bewegwijzerd, en dat is die over de A58. Die ook het kortste in kilometers is. Dat is nou juist een hoek-om-verbinding die in de afgelopen tien jaar steeds beter bewegwijzerd is. Dan is het zonde om niet ook die laatste stap rond Batadorp te zetten. Uiteraard kun je met boodschappen op de DRIPs aangeven wanneer de specifieke verkeerssituatie er aanleiding toe geeft om verkeer toch over Deil of over de A59 te sturen.

Op zich is Batadorp een punt waar Rotterdam altijd vergezeld zal moeten gaan van Tilburg of Breda. Vraag is of je verkeer op Leenderheide en De Hogt tekort doet wanneer je daar alleen Rotterdam bewegwijzert zónder dat daar Tilburg of Breda bij staat. Ik denk dat dat meevalt, maar als geboren en getogen Rotterdammer ben ik misschien niet 100% objectief.
Rene schreef: do 28 okt 2021, 12:50
harry schreef: wo 27 okt 2021, 21:20 Ik heb me ook afgevraagd waarom Utrecht niet vermeld wordt bij Eindhoven. Hoezo netwerk?
Kennelijk vindt men 's-Hertogenbosch belangrijker en is er verder geen ruimte meer.
Omdat in Eindhoven nog altijd de oude wijze van aanduiden heeft. Alleen de pijlen zijn destijds omhoog geplaatst, maar dat is het dan ook.
Nieuwe stijl, maar oude doelen gekopieerd - bedoel je hier vermoedelijk te zeggen. Maar mijn vraag blijft op wat voor manier huidige richtlijnen nu specifiek voorschrijven dat hier hoofddoelen Den Bosch en Tilburg worden vervangen door netwerkdoelen Utrecht en Breda. Als gezegd, de keuze van doelen van uitvalswegen op ringwegen heeft altijd alle kanten uitbewogen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » do 28 okt 2021, 20:01

Pino schreef:Bij Amsterdam had je Amersfoort, wat terugging op oude rijkswegennummering en ooit einddoel was - maar op de A1 eigenlijk noch eerste hoofddoel noch einddoel. Met de invoering van netwerkdoelen heeft RWS Noord-Holland de vlucht naar voren genomen door netwerkdoelen Hengelo en Rotterdam de plek in te laten nemen van Amersfoort en Den Haag,
Mijn vader zou dat Piemkes met Siemkes verwisselen noemen. Rotterdam is niet noemenswaardig een verbetering van Den Haag, en Hengelo vind ik zelf een verslechtering: het ligt helemaal niet op een netwerkknoop (de A 35 is gewoon weinig meer dan een autobahnzubringer), is een kleinere stad en ten opzichte van Amersfoort nauwelijks richtinggevender. Het is natuurlijk wel een klassiek einddoel, want daar gaat de A 1 bijna de grens over. Het is het Maastricht van het oosten, en wat moest op de A 2 ook al weer sneuvelen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » do 28 okt 2021, 20:08

Nieuw en vernieuwd spul op de A67 in de spoiler (Heb hierbij niet alle borden mee kunnen pakken wegens vrachtwagens)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » do 28 okt 2021, 20:18

AfbeeldingDSCN2814 by DutchRoadMovies, on Flickr


Ik had deze in het old school topic gepost als reactie op het grapje van poetsen van borden. Of vuil de levensduur van het folie doet verkorten weet ik niet maar de reflecterende werking en de leesbaarheid in het donker gaat natuurlijk wel achteruit wanneer er vuiligheid op komt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » do 28 okt 2021, 20:20

De wegwijzer staat naast een aantal bomen. Dan moet er volgens mij vaker gepoetst worden. Zal wel veel geld kosten omdat er een rijstrookafzetting nodig is 's nachts.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » do 28 okt 2021, 22:01

Waarom hebben ze afrit Helmond (N279) nou weer Asten genoemd? Onbegrijpelijk dat elke keer die kleine plaatsen komen bovendrijven in plaats van stad+windrichting. Helmond(-oost) is dan toch veel logischer? Een beetje vergelijkbaar met de afritten bij Uden waar om onbegrijpelijke redenen Zeeland en Volkel bovenaan staan ipv Uden-noord en Uden-zuid.
Meijel is wat mij betreft al helemaal een aanfluiting. Zet dan Veghel op de borden of eventueel Deurne, dat veel groter is en dichterbij ligt dan Meijel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 28 okt 2021, 22:41

^^ Dit gaat uiteindelijk over een structureel fenomeen bij plaatsen die door meerdere afritten bediend worden. Het is altijd zo dat daar afritten bij zitten op een plek die, in de ene rijrichting, vóór de stad ligt en daarmee een handige invalsroute is voor een groot deel van de stad; terwijl diezelfde afrit in de tegengestelde rijrichting dus ná de stad komt en op zijn best maar een klein deel daarvan logisch bedient.

Gevolg: de plaats staat van oudsher verschillend bewegwijzerd in de twee rijrichtingen. Op weg van west naar oost is, op weg naar X, een afrit aan de westkant van X de hoofdtoegang; waar op weg van oost naar west juist een afrit aan de oostkant van X die rol vervult. Dan kun je de bewuste afritten vrolijk X-West en X-Oost gaan noemen, maar daarmee doe je eigenlijk maar heel matig aan geleiding. Veel sneller zou je in oostelijke richting het doel X willen bewegwijzeren op de westelijke afrit (en op de oostelijke afrit dan nog eventueel het doel X-Oost opnemen); en dan in westelijke richting het omgekeerde. Gevolg daarvan is weer dat plaats X niet meer kan dienen als afritnaam, want je hebt niet hetzelfde doel in beide richtingen. Het dorpje aan de andere kant van de snelweg kreeg die eer: ziedaar Asten, Zoeterwoude-Rijndijk, Volkel/Zeeland, de oude Tilburgse afritnamen.

Maar goed, in de loop der tijd zijn afritdoelen toch wel zo'n beetje gelijk getrokken. Bij Leiden bijvoorbeeld loopt het doel Leiden vanaf de A4 nu over de N206, en hebben de andere twee A4-afritten dezelfde windrichtingen: -Oost respectievelijk -Noord. Bij Tilburg hebben ze het met de bewegwijzering van de Ring en de stadsuitbreiding Reeshof ook geharmoniseerd. Hierdoor is het weer makkelijker geworden om X in de afritnaam terug te laten komen, met bijbehorende windrichting. Het NBA-idee dat de volgende afrit als rechtdoordoel mede aangeeft dat lokaal verkeer later ook nog toegang tot dezelfde stad dwingt je feitelijk ook tot dit soort afritnamen, terwijl naastgelegend dorpjes dan eerder averechts werken.

Dit maakt de afritnaam misschien wat herkenbaarder voor een ter plaatse onbekende. In de tussentijd kun je erover discussiëren of je ter plaatse onbekend bestemmingsverkeer zo nu echt beter helpt. Je komt met een wat herkenbaardere afritnaam, maar geeft nu eigenlijk minder goed aan dan voorheen hoe in jouw rijrichting de routes stad-in nu feitelijk lopen. Moet je nou echt blij zijn met Tilburg-Centrum West? En moet lokale geleiding wel over de volgende afritnaam? Frankrijk heeft de afritnamen afgeschaft en heeft daardoor meer vrijheid om het lokale rechtdoordoel aan te passen aan de situatie. De afritdoelen naar delen van de stad verschillen er regelmatig per rijrichting, wat hand in hand gaat met het feit dat je de stad vanuit twee rijrichtingen doorgaans verschillende benadert. Dat Franse systeem vind ik eigenlijk beter.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 29 okt 2021, 17:22

Het is ook een valkuil van het systeem binnen NBA om op vorkborden de naam van de volgende afrit te noemen. Dan kun je de Zwitserse ziekte van krijgen; met een afrit 'Schwyz' maar omdat de volgende afrit ook Schwyz is, staat de stad zowel als enige bestemming op het rechtdoorbord als op het afritbord. Dat moet je dus niet willen.. :facepalm:

In Parijs hebben de afritten de naam van de voormalige stadspoort. Ik vind daar wel wat voor te zeggen; of bijvoorbeeld afritten naar straatnamen noemen of desnoods naar markante objecten zoals het Olympisch Stadion, Thialf of Blijdorp.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » vr 29 okt 2021, 17:28

Voor Rotterdam weet ik er wel een paar: Kralingseplein, Schieplein, IJsselmondseplein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 okt 2021, 18:01

Steyn_E schreef: do 28 okt 2021, 22:01 Waarom hebben ze afrit Helmond (N279) nou weer Asten genoemd?
En aanvullend: waarom Helmond-West in Someren veranderen, zodat je bij de afrit Asten geen idee meer hebt dat er nóg een afrit volgt voor Helmond? :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 29 okt 2021, 18:59

Vinny schreef: vr 29 okt 2021, 17:22 Het is ook een valkuil van het systeem binnen NBA om op vorkborden de naam van de volgende afrit te noemen. Dan kun je de Zwitserse ziekte van krijgen; met een afrit 'Schwyz' maar omdat de volgende afrit ook Schwyz is, staat de stad zowel als enige bestemming op het rechtdoorbord als op het afritbord. Dat moet je dus niet willen.. :facepalm:
Zwitserse ziekte: man, volgens mij praat je hier over één afrit in één rijrichting. In het huidige Nederlandse systeem hadden die twee afritten Schwyz-Nord en Schwyz-Süd geheten. Wat die duplicatie voorkomt, maar een schoolvoorbeeld is van wat ik in algemene zin omschreef. Namelijk dat Süd weinig waarde heeft voor wie uit het noorden komt en dat Nord voor wie uit het zuiden komt misschien nog het uiterste noordwesten van Schwyz bedient. Neemt niet weg dat ik het met je eens bent: het rechtdoor geleiden van lokaal verkeer dat op de snelweg moet blijven doe je beter met tailored rechtdoordoelen dan met de volgende afritnaam.
In Parijs hebben de afritten de naam van de voormalige stadspoort. Ik vind daar wel wat voor te zeggen; of bijvoorbeeld afritten naar straatnamen noemen of desnoods naar markante objecten zoals het Olympisch Stadion, Thialf of Blijdorp.
Ik ben groot fan van naastgelegen objecten over straatnamen. Het is uiterst specifiek en voorkomt afritnamen als Centrum-West of één Rotterdam-Kralingen waar dat stadsdeel eigenlijk wordt bediend door drie afritten. Maar dat is iets waar je alleen aan moet beginnen bij steden die echt een groter aantal afritten hebben, windrichtingen niet meer werken en stadsdeelnamen ook tegen grenzen aanlopen. Oftewel waar het eigenlijk moeilijk wordt één doel te vinden dat naar twee richtingen toe werkt: doe dan iets neutraals als de straatnaam.

Kun je wat mij betreft trouwens ook een beetje creatief in zijn. De A16-aansluiting op het Kralingseplein zou van mij ook wel Rotterdam-Maasboulevard mogen heten. Ook al moet je vanaf het Kralingseplein eerst nog de Van Rijckevorselweg op voordat de Maasboulevard begint (zodat iemand die richting Capelle rijdt dus ook nooit op de Maasboulevard zal komen). Maar de naam Maasboulevard is wel bekender dan Abraham van Rijckevorselweg.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 29 okt 2021, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » vr 29 okt 2021, 19:03

Rotterdam-Hoofdweg kan dan best wat verwarring opleveren :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 29 okt 2021, 19:06

^^ Evenals de Gordelweg. A16 afrit 27 zou je dan Bosdreef kunnen noemen; A20 afrit 16 Capelseweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » vr 29 okt 2021, 19:24

Ik bedoelde hem meer als dat er nog mensen zijn die de doorgaande weg “hoofdweg” noemen (zoals rijksweg, snelweg, etc)

Op Zuid heb je dan nog de (IJsselmondse) Randweg. Dan krijg je dat mensen die de Eindhovense randweg gewend zijn de afrit zouden kunnen nemen met het idee om juist de doorgaande weg te volgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » vr 29 okt 2021, 19:36

Ik voorzie in Amsterdam nog wel wat verwarring bij de afritten IJburglaan en IJdoornlaan

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 29 okt 2021, 19:41

^^ Moet je die eerste maar Piet Heintunnel noemen en de laatste Zuiderzeeweg. Of Schellingwoude, een vlekje zo groot als een object als de RAI (al kom ik bepaald liever in Schellingwoude).

Andere variant: de Amstelveenseweg in Amsterdam waarvan men liever niet heeft dat mensen hem gebruiken om van de A10 Amstelveen te benaderen (liever buitenom via A4-A9). Maar goed, dat je bij gelegenheid tegen een moeilijker straatnaam aanloopt, wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal geen straatnamen moet gebruiken. Ook omdat voor die gevallen ook altijd wel andere opties bestaan: voor Amstelveenseweg ligt Olympisch Stadion voor de hand.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 29 okt 2021, 20:04

^^ In Amsterdam zijn ze net begonnen aan de uitrol van een nieuwe filosofie over stadsdelen en windrichtingen. Maar ja, we zijn pas 8 jaar onderweg met Nba dus niet gek dat er nog wat losse eindjes zijn :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » vr 29 okt 2021, 20:24

^^ 9 jaar nog maar...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 29 okt 2021, 20:37

Zwitserse ziekte: man, volgens mij praat je hier over één afrit in één rijrichting.
Het gaat me meer om de zuivere toepassing van het systeem. In Nederland kun je ook nog hebben dat knooppunten en afritten dezelfde naam dragen ookal stond in de richtlijn bewegwijzering van 2005 dat dat niet wenselijk was. Joure, Heerenveen, Diemen, Badhoevedorp.

Hier trouwens het oude Franse systeem met afritnamen in cursief lettertype:
https://goo.gl/maps/kCzQUaLm5sUYJmCU8

In Nederland is dit in principe ook wel toepasbaar.

Ter Idzard
Wolvega

Thialf
Heerenveen-Zuid

Skoatterwâld
Heerenveen

Abe Lenstrastadion
Heerenveen

Station Heerenveen
Heerenveen-Centrum

Knooppunt Heerenveen
A 7
Groningen
Drachten
A 7
Heerenveen-West
Joure
Sneek

Akkrum

Grou
Jirnsum

Reduzum
Sneek

Wirdum
Wergea
Wytgaard

Knooppunt Werpsterhoek

Goutum
Leeuwarden-Zuid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 29 okt 2021, 21:08

Vinny schreef: do 28 okt 2021, 20:20 De wegwijzer staat naast een aantal bomen. Dan moet er volgens mij vaker gepoetst worden. Zal wel veel geld kosten omdat er een rijstrookafzetting nodig is 's nachts.
De meeste districten doen ongeveer 1x per jaar een schoonmaakbeurt voor alle vieze borden. Een bord wordt zo gemiddeld 2x gewassen tijdens de levensduur (15-18 jaar). Dat is echter een gemiddelde, per district wordt dit (vaak om budgettaire redenen) anders ingevuld.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 29 okt 2021, 21:47

Wouter N14 schreef: vr 29 okt 2021, 20:04 Maar ja, we zijn pas 8 jaar onderweg met Nba
Kaaiman schreef: vr 29 okt 2021, 20:24 9 jaar nog maar...
Hoe tellen jullie? De oudste NBA-borden (en mijn oudste NBA-foto) stammen uit 2006.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » vr 29 okt 2021, 21:51

De richtlijn dateert van 2012. De eerste experimenten waren volgens mij in het kader van het 'Fileproof' project in 2006.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 29 okt 2021, 21:56

^^ Ik telde vanaf de eerste pagina van deze draad :lol:
Maar inderdaad, we zijn al 15 jaar onderweg :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 29 okt 2021, 22:35

Vinny schreef: vr 29 okt 2021, 20:37 Hier trouwens het oude Franse systeem met afritnamen in cursief lettertype:
https://goo.gl/maps/kCzQUaLm5sUYJmCU8

In Nederland is dit in principe ook wel toepasbaar.
Ik moet er niet aan denken; de Fransen hebben het niet voor niets afgeschaft. Want die zaten dus met afritnamen als X-Sud die nul waarde toevoegden, of met afritnamen als Portes-lès-Valence als stoplap omdat gewone windrichtingen niet werkten. Veel van de oude afritnamen zijn trouwens nu nog wel bewegwijzerd, als een van de doelen van de afrit - maar de borden zijn rustiger geworden door het weghalen van het cursief. Afritnamen in de serie Abe Lenstrastadion zijn gewoon verspilling van materiaal.

Plaats reactie