Algemene tunneldraad

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Hajo » vr 28 mei 2021, 18:47

^^ Vijftien maanden dicht dus. Gaat dat niet een verkeersinfarct veroorzaken? :|
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 28 mei 2021, 18:55

De gemeente zegt dat er 30.000 voertuigen per dag doorheen gaan en dan zegt mijn gezonde verstand dat dit inderdaad tot files gaat leiden op omliggende doorgaande routes (s112, s113, Amsterdamse brug). Maar wellicht dat er na enige tijd veel uitwijk is naar de IJtunnel (s116) waardoor het elders weer wat lucht geeft. De IJtunnel heeft denk ik voorlopig capaciteit genoeg.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 28 mei 2021, 20:11

De IJtunnel op zichzelf wel, maar de afrit van de A10 naar de S116 lijkt mij de flessenhals. Idem de verkeerslichten ten zuiden van de IJtunnel en de omliggende wegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 29 mei 2021, 0:30

Vroeger lag die tunnel er niet en toen vond het verkeer zijn weg toch ook ;) :dyn_hyp:

Het zal in september misschien wat drukte gaan geven.. maar op een gegeven moment is men de omleiding wel gewend en heeft het meeste, dagelijkse, verkeer wel zijn alternatieve route gevonden..

Bovendien.. dan komt het 'corona seizoen' al weer op gang.. dus dat thuiswerken moet dan weer structureler.. zal iets kunnen helpen, denk ik.

Tram blijft wel rijden, toch?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 08 jul 2021, 17:46

Rein schreef: wo 04 nov 2020, 11:35 Update over de Amsterdamse tunnels:

De werkzaamheden aan de Michiel de Ruijtertunnel starten op 30 november a.s. Tot en met 31 augustus 2021 is de tunnel elke nacht van 22:00 tot 6:00 afgesloten.
Vandaag wederom een update.

De werkzaamheden aan de Michiel de Ruijtertunnel zijn medio juni reeds afgerond. Dat is ruim twee maanden eerder dan eerder verwacht.
Gemeente Amsterdam schreef:Autotunnel achter CS sneller dan verwacht helemaal open

Op zaterdag 19 juni om 6.00 uur gaat de Michiel de Ruijtertunnel achter het Centraal Station weer helemaal open. Dat is eerder dan verwacht. De nachtelijke werkzaamheden om de tunnel extra te beschermen tegen brand, zijn namelijk nu al klaar. U kunt dus ’s nachts weer met de auto van oost naar west, en andersom.

De Michiel de Ruijtertunnel zou eerst pas eind augustus weer helemaal opengaan. Maar samen met aannemer ENGIE zijn we erin geslaagd om het werk 2 maanden eerder af te ronden. Dat is belangrijk omdat de tunnel voor autoverkeer een snelle verbinding tussen oost en west is. Voor de bereikbaarheid is het ook mooi dat deze tunnel open zal zijn als de Piet Heintunnel vanaf 25 juni dichtgaat voor een flinke opknapbeurt.

Extra brandveilig
De tunnel was al veilig. Maar afgelopen maanden hebben we onder andere het beton nog extra brandwerend gemaakt. Zo blijft de tunnel ook bij een extreem grote brand goed beschermd. Dit is belangrijk omdat hij letterlijk boven de Noord/Zuidlijn loopt en onder het Centraal Station door gaat. Voor de bewaking en beveiliging hebben we bijvoorbeeld ook de camera’s in de tunnel vervangen.

5 tunnels
In Amsterdam zijn 5 grote tunnels voor autoverkeer. Die zijn heel belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad. Terwijl Amsterdam groeit en steeds drukker wordt, willen we de stad voor u zo bereikbaar mogelijk houden. Daarom blijven we komende jaren werken aan de tunnels. We renoveren bijvoorbeeld ook de Amsterdam Arenatunnel nog, en de verkeerscentrale van waaruit we de wegtunnels bedienen en bewaken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 okt 2021, 14:36

De Wijkertunnel gaat dicht voor vrachtverkeer en bussen vanwege defecte ventilatie:
Rijkswaterstaat schreef:Wijkertunnel (A9) tijdelijk dicht voor vrachtverkeer en touringcars; 8 oktober 2021

Vanaf vrijdagochtend 8 oktober 2021 05.00 uur mogen er tijdelijk in beide richtingen geen vrachtverkeer en touringcars door de Wijkertunnel (A9). Autoverkeer kan wel gewoon gebruik blijven maken van de tunnel.

Vanwege een aantal defecte ventilatoren in de tunnel kan er bij een calamiteit met veel rookontwikkeling onvoldoende rook uit de tunnel worden geblazen.

Minder kans op een ongeluk
Door vrachtwagens en touringcars tijdelijk om te laten rijden, neemt de kans op een ongeluk met veel rookontwikkeling dusdanig af dat de tunnel blijft voldoen aan de gestelde veiligheidsmarges. Hierdoor blijft de tunnel veilig te gebruiken. Bij een incident waarbij brand ontstaat, wordt de tunnel altijd afgesloten voor verkeer. Hierover zijn afspraken gemaakt met de brandweer.

Omleidingen en extra reistijd
Vrachtverkeer en touringcars worden omgeleid via de naastgelegen Velsertunnel, de Coentunnel en Zeeburgertunnel (A10). Ook moeten ze rekening houden met extra reistijd.

Hoe lang de tunnel gesloten blijft voor vrachtverkeer is nu nog niet bekend. Rijkswaterstaat doet er alles aan om de tunnel zo snel mogelijk weer open te kunnen stellen voor al het verkeer. Regionale partners, zoals de gemeente Velsen en de logistieke sector zijn betrokken en geïnformeerd en worden nauw betrokken bij eventuele maatregelen aan de tunnel.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 07 okt 2021, 15:48

Ik neem aan dat de concessiehouder dit mag gaan laten herstellen (en er wellicht belang bij heeft om dit snel te doen)?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 07 okt 2021, 15:58

Rijkswaterstaat schreef:Door vrachtwagens en touringcars tijdelijk om te laten rijden, neemt de kans op een ongeluk met veel rookontwikkeling dusdanig af dat de tunnel blijft voldoen aan de gestelde veiligheidsmarges.
Doorgeslagen veiligheidsbeleid in Nederland. Die kans lijkt mij sowieso al heel klein. En je kan mij niet vertellen dat de totale veiligheid verbetert nu vrachtverkeer meer kilometers moet maken door het omrijden, en ook over het OWN wordt gestuurd. Bovendien neemt ook de kans toe dat vrachtverkeer tegen de lage Velsertunnel rijdt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 07 okt 2021, 19:04

Gaan we ook zwaar verkeer weren van wegen als de N34 en N50, omdat vrachtwagens een te groot risico vormen bij een frontale botsing? :ongeduldig:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 07 okt 2021, 20:00

^^ En wellicht ook van wegen als bv. de A2, A4 en A12 omdat vrachtwagens tijdens de drukke spits een risico vormen.

Was er niet, vanuit Groot-Brittannie, iets met bevoorrading ofzo? De achtergrond is natuurlijk totaal anders, maar het resultaat is hetzelfde.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 07 okt 2021, 20:25

^^ Die vergelijking slaat kant noch wal.

Ik denk dat in het geval van de Wijkertunnel het zekere voor het onzekere wordt genomen, inderdaad uit overdreven veiligheidsmanie. Wat wel zal meespelen is dat de Velsertunnel er zo'n beetje naast ligt en omrijden via die tunnel twee of drie minuten extra zal kosten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 07 okt 2021, 20:58

En verkeer dat hoger is als 4,10 meter?
En verkeer met een groter gevaar? Die mogen allemaal niet door de Velsertunnel.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 07 okt 2021, 21:54

Vrachtwagens mogen sowieso niet hoger zijn dan 4 meter, dus dat zou geen probleem hoeven zijn. De tunnel categorie wellicht wel, daar had ik even niet aan gedacht. De Wijkertunnel behoort tot categorie C, de Velsertunnel tot D. Dat zou voor bepaalde vervoerders van gevaarlijke stoffen wel lastig kunnen worden. Die moeten dan via de Coentunnel of Zeeburgertunnel het water over dan wel via een pont of de Schellingwouderbrug. Dat kan toch even vervelend zijn.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 08 okt 2021, 8:07

mavas schreef: do 07 okt 2021, 15:58
Rijkswaterstaat schreef:Door vrachtwagens en touringcars tijdelijk om te laten rijden, neemt de kans op een ongeluk met veel rookontwikkeling dusdanig af dat de tunnel blijft voldoen aan de gestelde veiligheidsmarges.
Doorgeslagen veiligheidsbeleid in Nederland. Die kans lijkt mij sowieso al heel klein. En je kan mij niet vertellen dat de totale veiligheid verbetert nu vrachtverkeer meer kilometers moet maken door het omrijden, en ook over het OWN wordt gestuurd. Bovendien neemt ook de kans toe dat vrachtverkeer tegen de lage Velsertunnel rijdt.
Door dat veiligheidsextremisme zijn Nederlandse tunnels vele malen duurder. In Noorwegen is de Boknafjordtunnel in aanleg met complete diamantaansluiting halverwege, terwijl we hier nog blij mogen zijn dat er in tunnels van rijstrook gewisseld mag worden om in te halen.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op za 09 okt 2021, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 08 okt 2021, 8:35

Rein schreef: do 07 okt 2021, 20:25 Wat wel zal meespelen is dat de Velsertunnel er zo'n beetje naast ligt en omrijden via die tunnel twee of drie minuten extra zal kosten.
Totdat de Velsertunnel een keer gestremd raakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 08 okt 2021, 8:47

Ja dat kan gebeuren, maar dat is natuurlijk niet veel anders dan dat er een ander stuk essentiële infrastructuur (Afsluitdijk, Martinus Nijhofbrug etc.) gestremd is. Ook dan moet (vracht)verkeer flink omrijden. Bovendien zou het als ik de berichtgeving goed begrijp ook heel goed kunnen dat het probleem met de ventilatoren op vrij korte termijn verholpen kan zijn.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 08 okt 2021, 22:30

RTVNH heeft ook de website een artikel geplaatst over de afsluiting van de Wijkertunnel voor vrachtverkeer, inclusief een stukje nadere duiding.

Hierin wordt onder meer het volgende aangegeven:
RTVNH schreef:Ventilatoren worden volgens De Korte tweemaal per jaar gecontroleerd. "Een half jaar geleden bleek tijdens de controle dat de geluiddempende beplating om de ventilatoren los zat. We hebben dit toen gerepareerd. Tijdens de laatste onderhoudsronde (vorig weekend) bleek dat de gerepareerde onderdelen niet meer optimaal functioneren. De beplating zit toch weer los en was niet meer ter plaatse te repareren. De ventilatoren moeten voor reparatie uit de tunnel worden gehaald. De ventilatiecapaciteit voldoet daarmee niet meer aan de norm die Rijkswaterstaat heeft gesteld en daarop is het besluit genomen om vrachtwagens en touringcars tijdelijk om te laten rijden."
Het is blijkbaar niet zo dat de ventilatoren zelf hun werk niet meer goed doen, maar dat er een probleem is met de beplating die erop zit. Men kiest er duidelijk niet voor ze één voor één eruit te halen, (tijdelijk) te vervangen door een ander, te repareren en weer terug te hangen, maar kiest voor een andere oplossing (welke wellicht mede gekozen is vanwege de nabijheid van de Velsertunnel als omleidingsroute).

Overigens wordt vrachtverkeer op de DRIPS rond knooppunt Badhoevedorp (en wellicht ook wel elders in de regio) gewaarschuwd voor de (voor hen) afgesloten Wijkertunnel. Bijzonder is dat vrachtverkeer niet als alternatief de Velsertunnel wordt aangereikt, maar wordt gedirigeerd via de A5 en de Coentunnel te gaan. Vind ik toch wel bijzonder.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 09 okt 2021, 13:02

Ik denk dat het meeste vrachtverkeer, op een dag, al door de Velsertunnel gaat. Met bestemming industrie is dat toch het snelst.

Doorgaand vrachtverkeer heeft er wel last van plus de buitenmaatse ladingen natuurlijk. (hoogte).

Snel vervangen zal er wel niet inzitten.. want eerst onderzoek naar oorzaak van loskomende beplating etc.. dan wellicht een verbeterde, beproefde, montage goedkeuren.. en nog eens een weekendafsluiting vinden om de zaak weer te monteren. Wellicht is het volgende onderhoudsmoment over 6 maanden nog te halen?

jef
polderweggetje

Bericht door jef » zo 10 okt 2021, 3:21

Rein schreef: vr 08 okt 2021, 22:30 Overigens wordt vrachtverkeer op de DRIPS rond knooppunt Badhoevedorp (en wellicht ook wel elders in de regio) gewaarschuwd voor de (voor hen) afgesloten Wijkertunnel. Bijzonder is dat vrachtverkeer niet als alternatief de Velsertunnel wordt aangereikt, maar wordt gedirigeerd via de A5 en de Coentunnel te gaan. Vind ik toch wel bijzonder.
Voor zover ik vandaag kon zien staan er vooralsnog geen verbodsborden C7b langs/boven de A9.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 11 okt 2021, 15:32

Vrachtverkeer hoeft voorlopig niet bang te zijn voor boetes:
Chauffeurs die het verbod negeren riskeren een boete. Er is echter geen actieve controle of handhaving van Rijkswaterstaat te verwachten. Ook de politie laat aan NH Nieuws weten daar geen capaciteit voor te hebben.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/292885/w ... schandalig

Er blijkt nu toch vrachtverkeer door de tunnel te rijden. Maar RWS vindt het niet verontrustend: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/292990/v ... jkertunnel

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 14 okt 2021, 9:38

Uit betrouwbare bron kan ik melden dat vanavond en morgennacht de Westbuis van de Wijkertunnel wordt afgesloten, om ventilatoren van een andere tunnel in te plaatsen. Na die 2 nachten gaat alleen de westbuis weer voor vrachtverkeer open.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 okt 2021, 16:45

Morgenochtend, vrijdag 29 oktober 2021 om 06:00 uur gaat de Wijkertunnel weer in zijn geheel open voor al het verkeer!

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 28 okt 2021, 22:44

^^ Mooi, dat is dan toch wel rap geregeld, volgens mij. Had ik niet gedacht. :top:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Over tunnels gesproken: ik kan in de zoekfunctie niks terugvinden over de nieuwe 'tunnel' in Elst (gld) onder het spoor door in de Rijksstraatweg.
Afgelopen jaar is die tunnel / onderdoorgang gebouwd en daarmee de spoorwegovergang verdwenen.

Einde middag vandaag hield men voor de omwonenden een informatie/schouw ronde omdat de tunnel zo goed als klaar is.
Moet ook wel.. want vanaf december a.s. gaan over het spoor meer treinen rijden (project hoogfrequent spoorgebruik van de NS, oftewel iedere tien minuten een trein tussen Nijmegen/Arnhem en Utrecht. :woop:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 28 okt 2021, 22:59

Eigenlijk is het niet veel meer dan een onderdoorgang onder een tweesporige spoorlijn, dus een echte tunnel is het natuurlijk niet. :yes:

Desalniettemin lijkt het me een fraai project waarvoor best aandacht op dit forum mag zijn. Maar uiteindelijk zijn wij het als gebruikers die dit forum moeten vullen en als niemand aandacht geeft aan zo’n project is er ook niks over terug te vinden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 okt 2021, 23:04

En @Durashift: feitelijk verandert er in het spoorgebruik niet veel tussen Nijmegen en Arnhem. Het aantal intercity's blijft gelijk (de treinen uit Rotterdam via Schiphol blijven eindigen; de trein Zwolle - Roosendaal combineert met de overige treinen uit Noord-Holland tot 6 snelle treinen per uur). Het aantal sprinters zit ook al hoog (sprinters Zutphen - Wijchen, Arnhem - Dordrecht + de stoptrein Arnhem - Tiel).

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 28 okt 2021, 23:48

Rein schreef: do 28 okt 2021, 22:59 Eigenlijk is het niet veel meer dan een onderdoorgang onder een tweesporige spoorlijn, dus een echte tunnel is het natuurlijk niet. :yes:
Klopt, het zal niet onder de tunnelwet vallen. Alhoewel het draadje over de tunnel in Maarsbergen wel zo genoemd is, terwijl er daar eenzelfde systematiek gaat plaatsvinden.

Max. doorrijhoogte is overigens 4,6 meter, zag ik op het bord. Is fors, al is het minimum voor nieuwbouw op een doorgaande weg 4,5 meter bij nieuwbouw, dacht ik?
Rein schreef: do 28 okt 2021, 22:59 (..)
Desalniettemin lijkt het me een fraai project waarvoor best aandacht op dit forum mag zijn. Maar uiteindelijk zijn wij het als gebruikers die dit forum moeten vullen en als niemand aandacht geeft aan zo’n project is er ook niks over terug te vinden.
Wederom gelijk. Ik meende juist dat er al wel wat over geschreven was, in voorgaande jaren, maar de zoekfunctie gaf met Elst vooral resultaten op de doortrekking van de A15..

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 28 okt 2021, 23:58

^^ M.u.v. de nog aan te leggen tunnel onder het spoor, in de N226, in Maarsbergen wordt er inderdaad weinig over tunnels onder het spoor geschreven. Dit soort onderdoorgangen liggen veelal in het onderliggende wegennet en daar worden er jaarlijks zoveel van gebouwd dat het ondoenlijk is om ze bij te houden. Iedere tunnel kent, zo is mijn ervaring als projectfotograaf, zijn eigen uitdagingen maar als je er een handvol gebouwd hebt zien worden dan geloof ik het wel.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » zo 31 okt 2021, 11:58

Durashift schreef: do 28 okt 2021, 22:44 ^^ Mooi, dat is dan toch wel rap geregeld, volgens mij. Had ik niet gedacht. :top:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Over tunnels gesproken: ik kan in de zoekfunctie niks terugvinden over de nieuwe 'tunnel' in Elst (gld) onder het spoor door in de Rijksstraatweg.
Afgelopen jaar is die tunnel / onderdoorgang gebouwd en daarmee de spoorwegovergang verdwenen.

Einde middag vandaag hield men voor de omwonenden een informatie/schouw ronde omdat de tunnel zo goed als klaar is.
Moet ook wel.. want vanaf december a.s. gaan over het spoor meer treinen rijden (project hoogfrequent spoorgebruik van de NS, oftewel iedere tien minuten een trein tussen Nijmegen/Arnhem en Utrecht. :woop:
De overweg zelf is al zeker een jaar afgesloten (ook voor hulpdiensten) dus daarvoor maakt de frequentieverhoging niet uit. Lokaal (bus) verkeer wordt omgeleid via de Weteringsewal. De overweg die daar lag is eerder vervangen door een viaduct
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 31 okt 2021, 22:16

^^ Is mij bekend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 19:14

mavas schreef: do 14 okt 2021, 9:38 Uit betrouwbare bron kan ik melden dat vanavond en morgennacht de Westbuis van de Wijkertunnel wordt afgesloten, om ventilatoren van een andere tunnel in te plaatsen. Na die 2 nachten gaat alleen de westbuis weer voor vrachtverkeer open.
Wat achtergrondinformatie:

Op 30 september en 1 oktober jl. zijn in de tunnelbuis (oostbuis) richting Alkmaar en in de tunnelbuis (westbuis) richting Amsterdam tijdens een reguliere inspectie gebreken aan ventilatoren geconstateerd. Het gaat om loszittende geluiddempende beplating en versleten lagers van motoren. Het ventilatiesysteem (langsventilatie) heeft een veiligheidsfunctie en is bedoeld om bij brand in de tunnel de rook met de verkeersrichting mee de tunnel uit te blazen en om te voorkomen dat de rook langs onder andere het plafond weer terug de tunnel in stroomt.

Om brand in de tunnel en daarmee veiligheidsrisico’s tot een minimum te beperken is besloten om tijdelijk geen vrachtwagens en touringcars toe te staan in de Wijkertunnel.

Nader onderzoek moest uitwijzen of de ventilatoren dan wel de defecte onderdelen gerepareerd, gereviseerd of vervangen konden worden. De bewuste ventilatoren zijn niet meer in die maatvoering verkrijgbaar en toepasbaar. Ook betreft het geen standaard onderdelen en zijn deze onderdelen niet voorradig. Hierdoor was het bepalen van een hersteltermijn niet mogelijk.

Voor de tunnel is in beide richtingen inmiddels een oplossing gevonden. Richting Amsterdam zijn de oude ventilatoren van de Schipholtunnel hergebruikt, waardoor sinds 16 oktober de tunnel weer open is voor vrachtverkeer en touringcars. Richting Alkmaar is het gelukt om de ventilatoren te repareren waardoor vanaf 29 oktober de tunnelbuis weer opengesteld voor het vrachtverkeer en touringcars.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... chtverkeer