Marcel's roadtrip

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » vr 22 okt 2021, 21:03

Ik begin ook maar eens een topic over mijn reis. Ik kwam er eerder niet aan toe.
Ik ben gisteren naar Fontainebleau gereden en ben nu op de veer van Cherbourg naar Rosslare.

Ik begrijp nu wel waarom F1 hotels zo goedkoop zijn ...
Grappig was dat er in het Frans 20h stond en in het Engels 7 pm. Even dacht ik dat dat misschien aan Google translate lag: zou 20 h in een Franse tekst 7 om worden omdat het in Engeland een uur eerder is? Maar 17 h was wel correct met 5 pm vertaald dus daar zal het wel niet aan liggen.

Ik had verwacht in Frankrijk niet al te veel werkzaamheden tegen te komen maar dat viel tegen. Het is wel niet zo erg als in Duitsland, maar ook niet al te veel beter. Op zo'n 900 km had ik toch wel 30 tot 40 km werkzaamheden. Het ergst was de noordelijke ring Caen, waar maar een rijstrook was. Dus het verkeer van de twee rijstroken van de A13 plus de twee van de oostelijke ring en nog wat lokaal verkeer moesten allemaal over die ene strook. Dat leidde natuurlijk tot een enorme file ook buiten de spits.

Ik was ondanks files toch bijna twee uur te vroeg voor de veer (je moet er om 7 uur zijn, voor vertrek om 9 uur, ik was er dus om 5 uur). Maar het inchecken begon twee uur later pas en was nogal ingewikkeld: eerst de check in (met COVID certificaat en PLF check), dan een bagagecontrole, dan paspoortcontrole, dan douanecontrole en ook nog een keer ticketcontrole. Het duurde allemaal wat langer dan ik dacht.

Morgenavond hoop ik in Galway aan te komen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » ma 25 okt 2021, 21:59

Ik had wel met rechts stuur links en rechts gereden, en natuurlijk met links stuur rechts, maar ik ben nu voor het eerst met mijn auto met links stuur in Ierland.
Omdat ik hier lang gewoond heb, ben ik er helemaal aan gewend hier links te rijden, en het is geen enkel probleem. Het enige is dat ik zaterdagavond op een parkeerterrein even geneigd was rechts te gaan rijden.
Inhalen is wel lastig omdat je moeilijk kunt zien of er verkeer aankomt als je achter een vrachtwagen rijdt.

Vandaag in Cork geweest. Ik heb alle J-nummers gefotografeerd op deze route:
https://www.sabre-roads.org.uk/wiki/ind ... ital_Route
Deze site heb ik trouwens gisteravond pas gevonden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Palance » di 26 okt 2021, 7:18

marcel schreef: ma 25 okt 2021, 21:59 Inhalen is wel lastig omdat je moeilijk kunt zien of er verkeer aankomt als je achter een vrachtwagen rijdt.
Ik heb nu 2 keer met mijn eigen auto de oversteek gemaakt naar het VK. Gelukkig waren we met z’n tweeën, dan kan degene op de passagiersstoel ‘op de uitkijk’ zitten bij het inhalen. En bij het wegrijden na fileparkeren. En die persoon kan de tol betalen of een parkeerkaartje trekken bij het inrijden van een garage.

Ofwel, voor het gemak is een passagier wel handig :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door harry » di 26 okt 2021, 12:40

^^ Ik had geen passagier toen ik een paar jaar geleden in Engeland reed met een huurauto (dus stuur rechts).
Ik had moeite met rechtsafslaan (automatische neiging rechts te gaan rijden).
En bij het fileparkeren heeft het me een rechteruitkijkspiegel gekost, wat me dan weer de borg kostte bij de huurauto.

Trouwens, Marcel: mijn reisgenoot Martin en ik hadden het vorige week nog over jou. Terugdenkend aan toen wij in Zürich bij je op bezoek waren.
Ongeveer op dat moment kruiste jouw route de onze, wij reden van Luxemburg naar Andorra en terug. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Wesso » di 26 okt 2021, 20:16

^^ Ergens tussen Zwitserland en Andorra was er niet zo lang geleden een bijna-ontmoeting tussen Hajo en Chrysa. Ik moet ook maar eens die kant op, het landschap schijnt er best mooi te zijn ;)
Laatst gewijzigd door Wesso op di 26 okt 2021, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » di 26 okt 2021, 20:16

Palance schreef: di 26 okt 2021, 7:18 En die persoon kan de tol betalen of een parkeerkaartje trekken bij het inrijden van een garage.
Ik was inderdaad blij dat ik gisteren iemand naast mij had om de tol te betalen voor de N18 bij Limerick. Op weg van Rosslare naar Galway was ik alleen en heb de tolwegen maar vermeden.
Bij het inchecken voor de veer ben ik gewoon uitgestapt, zoals sommige andere mensen ook, maar bij de tol gaat dat wat moeilijker, hoewel het eigenlijk ook wel zou kunnen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » vr 29 okt 2021, 10:25

Een paar impressies uit Galway:
https://photos.app.goo.gl/YKnZsoLsrqgifL5T8

De laatste foto is in Ballygar. Ook als je mij niet kent, kun je waarschijnlijk raden welke ik ben.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door harry » vr 29 okt 2021, 12:27

Ik kan geen foto's zien...
Google moet verifiëren dat jij het bent om je account te beveiligen. Log opnieuw in om door te gaan naar Google Foto's.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Wesso » vr 29 okt 2021, 12:29

^^ Heb je geen Google-account? Tssssss... :duck:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » zo 31 okt 2021, 12:44

Vreemd, het zou eigenlijk voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Km357 » zo 31 okt 2021, 15:54

Wesso schreef: vr 29 okt 2021, 12:29 ^^ Heb je geen Google-account? Tssssss... :duck:
Google weet m'n geboortedatum en nochtans vraagt ie nog vaak naar m'n leeftijd, Google hangt niet altijd zo goed aan elkaar heb ik zo de indruk.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » di 02 nov 2021, 23:06

Vandaag ben ik met de veer van Dublin naar Holyhead gegaan en daarna naar Wolverhampton.
Omdat ik lang genoeg in Ierland geweest ben had ik geen test nodig, maar er is niets gecontroleerd. Het was veel eenvoudiger dan de veer Cherbourg-Rosslare, alleen een check in.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Willem » wo 03 nov 2021, 16:56

Jij bent met je heenreis via Cherbourg de spreekwoordelijke uitzondering.

De Britten zullen wel denken dat de meeste reizigers die met de boot uit Ierland komen al eerder op hun heenreis door het VK gekomen zijn. Uiteraard zijn inwoners van Ierland een uitzondering op die regel. Alleen liften zij door hun geografische positie toch wel mee met de virologische ontwikkelingen in het VK, eventueel iets later.

Daarom is het logisch dat de Britten controles rondom de maatregelen vanwege corona vooral uitvoeren op inkomende reizigers vanaf het continent en aan reizigers uit Ierland, of de Kanaaleilanden, minder aandacht geven.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » wo 03 nov 2021, 21:16

Behalve in de buurt van de veren heb ik in anderhalve weken in Ierland één Duitser gezien, verder niemand van buiten de Britse eilanden.

Vergelijking Ierland - GB:
Rijden in Ierland is enigszins vergelijkbaar met Polen. De snelwegen zijn bijna allemaal vrij nieuw en heel goed, en er is nauwelijks verkeer, maar als je geen snelweg hebt zijn de wegen vaak slecht, smal en bochtig en in de buurt van grotere plaatsen overbelast.

In GB is het veel drukker op de snelwegen maar alles is wel meestal goed aangegeven (ook op andere wegen).
In Dublin heb ik steeds weer vervelende verrassingen, bijv. rij ik links op een strook die plotseling linksaf blijkt te gaan waardoor ik met moeite naar de rechterstrook moet. Of ik rij rechts en de strook slaat rechtsaf. Of de strook wordt opeens een busbaan, maar alleen maandag t/m vrijdag, of maandag t/m zaterdag, of alle dagen, en dan nog op bepaalde uren, en dat allemaal ook nog op dezelfde weg.
Hier in Engeland heb je zulke dingen ook wel, maar meestal weet je het dan lang genoeg van te voren. Er zijn meestal borden die de voorsorteervakken aangeven, en prettig vind ik dat de wegnummers vaak ook op de weg staan, veelal met richting, bijv. A4123(S).

Vanmorgen werkten de verkeerslichten niet op een grote drukke kruising. Dat leidde tot een enorme chaos die me deed denken aan India. Er zijn erg veel werkzaamheden, maar die zijn wel veel comfortabeler dan in Duitsland, rijstroken worden nauwelijks versmald.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » do 04 nov 2021, 21:33

Ik heb op deze reis al 67 kaarten en 5 atlassen gekocht, waarvan 66 kaarten en twee atlassen in Engeland in drie dagen. De meeste bij Oxfam boekhandels. Ik kende er maar één en wist niet of de andere wel de moeite waard zouden zijn, zo niet dan had ik mijn verdere plannen wat aangepast. Maar tot nu toe hadden ze zelfs meer dan ik had gehoopt.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Chrysa » do 04 nov 2021, 21:37

marcel schreef: wo 03 nov 2021, 21:16 In Dublin heb ik steeds weer vervelende verrassingen, bijv. rij ik links op een strook die plotseling linksaf blijkt te gaan waardoor ik met moeite naar de rechterstrook moet. Of ik rij rechts en de strook slaat rechtsaf.
Met zoveel kaarten zou je toch denken dat dat geen probleem zou zijn. :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Chris » do 04 nov 2021, 21:46

Koop je dan kaarten en atlassen van de UK/Ierland of van exotische landen waar dat soort materiaal minder makkelijk van te verkrijgen is?

Ik heb ook stapels kaarten en atlassen maar de laatste 10 jaar is die collectie niet veel gegroeid. Vaak kijk ik er één keer in na aankoop en dan niet meer...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » do 04 nov 2021, 21:51

marcel schreef: wo 03 nov 2021, 21:16 Of de strook wordt opeens een busbaan
Vandaag had ik in Engeland toch ook zo'n situatie. Er waren drie rijstroken en alleen omdat ik verderop rechtsaf moest nam ik de middelste. En 50 tot 100 meter na de kruising werd de linkerrijstrook een busbaan zonder dat daarvoor gewaarschuwd werd. Maar over het algemeen is het toch wel een stuk duidelijker hier.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » do 04 nov 2021, 21:58

Chris schreef: do 04 nov 2021, 21:46 Koop je dan kaarten en atlassen van de UK/Ierland of van exotische landen waar dat soort materiaal minder makkelijk van te verkrijgen is?
Ik koop hier vooral topografische kaarten 1:50000, soms ook 1:25000, en oude wegenkaarten (jaren 30 tot 70).
Ik heb ook stapels kaarten en atlassen maar de laatste 10 jaar is die collectie niet veel gegroeid. Vaak kijk ik er één keer in na aankoop en dan niet meer...
Nu ik ca. 3500 kaarten heb zijn er natuurlijk ook vele waar ik nooit naar kijk. Maar ik zoek wel bijna iedere dag ergens iets op of bekijk zomaar een kaart.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » vr 05 nov 2021, 19:35

Vandaag heb ik gewerkt, maar ben vanmorgen ook nog even in de stad geweest en heb alweer 6 kaarten gekocht.

Ik had net een videoconferentie met een collega uit New York, blijkt dat ze net in Amsterdam is aangekomen ... ze is via Turkije gekomen en is ook al in Zwitserland, Italië en Duitsland geweest. Ze vond dat het allemaal heel gemakkelijk ging.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » za 06 nov 2021, 23:44

Vandaag ben ik met iemand van SABRE in Thetford en Cambridge geweest.
In Cambridge heb ik voor het eerst een klimaatdemonstratie gezien.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » do 11 nov 2021, 17:07

Ik ben nu in Nederland. Het is even wennen weer een mondkapje op te moeten ...
In totaal heb ik 145 kaarten en atlassen gekocht. Ik ga ook nog naar Amsterdam, maar verwacht daar geen kaarten te kopen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » vr 12 nov 2021, 20:55

Dit zijn de kaarten:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door waldo79 » vr 12 nov 2021, 22:39

Omvangrijke collectie :yes:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » za 13 nov 2021, 10:04

Ik heb nog nooit op één reis zoveel gekocht. In Rusland heb ik ook wel veel gekocht maar op twee reizen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ion/russia

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » za 13 nov 2021, 21:11

Vandaag ben ik in Amsterdam en Eindhoven geweest, met de trein.
Eigenlijk was ik van plan in Utrecht of Alphen wat te eten, maar bij een snackbar op het station Eindhoven hing een papier dat ze vroeg sluiten wegens corona. Toen heb ik daar maar wat genomen, en kreeg gratis een hele hoop extra frites omdat ze veel hadden en het niet zo lang meer tot sluitingstijd was. Daardoor kon ik tot een paar minuten voor 's-Hertogenbosch zonder mondkapje omdat ik er zo lang over deed alles op te eten.

In Alphen waren de meeste restaurants en cafes na acht uur wel dicht, maar ik heb er ook een aantal gezien die gewoon nog open waren.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » ma 15 nov 2021, 19:50

Ik ben weer thuis in Zürich.

Het was nogal een reis:
7 landen
26 dagen (door af en toe wat te werken heeft het maar 12 vakantiedagen gekost)
11 nachten in hotels
6562 km gereden, daarvan ca. 1500 met passagiers
Veren: F-IRL, IRL-GB / kanaaltunnel
Met de trein: Oranmore-Galway, Streatham Hill-Balham, Streatham Hill-London Victoria en terug, plus een aantal ritten met de London underground. In NL: Amsterdam - Eindhoven - Utrecht - Alphen.
4625 foto's genomen
129 kaarten en 16 atlassen gekocht

Totale kosten ruim 2000 euro, relatief weinig omdat ik (i.t.t. Hajo) alleen in goedkope hotels heb overnacht, en ook niet al te vaak.

Ik heb maar twee keer mijn COVID-certificaat moeten laten zien (hotel in Frankrijk en voor de veer naar Ierland).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door Hajo » wo 17 nov 2021, 17:40

Waar heb je dan overnacht als je niet in een hotel overnachtte? Campings? B&B's?

Het was in ieder geval een stevige roadtrip! :top:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » wo 17 nov 2021, 20:45

Hajo schreef: wo 17 nov 2021, 17:40 Waar heb je dan overnacht als je niet in een hotel overnachtte? Campings? B&B's?
Bij vrienden en een collega, en in Nederland in mijn ouderlijk huis (dat ik geërfd heb).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Marcel's roadtrip

Bericht door marcel » zo 23 jan 2022, 20:15

Maar weer in dit topic omdat het niets met wegen te maken heeft, nog wat 'toeristische' foto's.

De Frankfurter kerstmarkt in Birmingham

Afbeelding

Afbeelding

Oxford
Afbeelding

Afbeelding


Pensford viaduct - hier liep ooit een spoorlijn overheen

Afbeelding

Plaats reactie