Google Earth & Maps
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Google Earth & Maps
De politie mag daar rustig staan, hoor. Laseren kan ook, de onzichtbare laserstraal is immers vrij dun en wordt gericht op het midden van een naderend voertuig. De motorrijder is ook een agent, die bij een grove snelheidsovertreding achter de overtreder aan kan gaan. Er is dus niets vreemds aan dit plaatje. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x2 autosnelweg

In Frankrijk zijn deze controles schering en inslag. Bij ons zie je het eigenlijk erg weinig, vooral de douane houdt bemande controles met een vliegende brigade.
-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vraag me af of die toestemming hebben gegeven om op de foto te worden gezet door die twee mensen. 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
De meeste Street View-beelden in Luxemburg zijn nog altijd de originele opnames uit 2009, maar vandaag viel mij voor het eerst op dat er ook recentere beelden te vinden zijn.
Op een aantal hoofdwegen zijn beelden van eind 2015 te vinden. Opvallend is dat veel kruisende wegen toen ook zijn opgenomen, maar slechts binnen een straal van een (paar) kilometer van de hoofdweg, daarna houdt het nieuwe beeld opeens op. Ik heb op de volgende wegen nieuwe beelden kunnen vinden: A3, A4, N5, A6, N6, B7, N7 (tussen Wemperhardt en de B7), N8, A13 (ten westen van Hellange), N15.
Hier en daar kom je ook losse flarden tegen van beelden uit 2018 of 2021, vooral in de buurt van de grens met België en Frankrijk.
Op een aantal hoofdwegen zijn beelden van eind 2015 te vinden. Opvallend is dat veel kruisende wegen toen ook zijn opgenomen, maar slechts binnen een straal van een (paar) kilometer van de hoofdweg, daarna houdt het nieuwe beeld opeens op. Ik heb op de volgende wegen nieuwe beelden kunnen vinden: A3, A4, N5, A6, N6, B7, N7 (tussen Wemperhardt en de B7), N8, A13 (ten westen van Hellange), N15.
Hier en daar kom je ook losse flarden tegen van beelden uit 2018 of 2021, vooral in de buurt van de grens met België en Frankrijk.
-
- 4x5 autosnelweg
In Google Earth heeft Google trouwens ook de lagen met eigen gemarkeerde plaatsen gewist.

-
- Moderator
ik heb best wel vaak dat als ik een routebeschrijving tussen bekende steden plan in Google, dat hij een bedrijf of gehucht in of bij Nederland pakt. Ik typte nu Madrid en Barcelona en dan pakt hij een Barcelona bij Brasschaat...
Er lijkt iets in het algoritme te zitten dat hij op basis van zoekopdracht een bedrijf bij je in de buurt hogere prioriteit geeft dan een bekende stad verder weg. Ik heb het ook vaak met China, een routebeschrijving tussen twee Chinese steden komt dan nogal eens uit bij een Chinees restaurant in Nederland...

Er lijkt iets in het algoritme te zitten dat hij op basis van zoekopdracht een bedrijf bij je in de buurt hogere prioriteit geeft dan een bekende stad verder weg. Ik heb het ook vaak met China, een routebeschrijving tussen twee Chinese steden komt dan nogal eens uit bij een Chinees restaurant in Nederland...

-
- Moderator
De nationale wegnummers zijn grotendeels verdwenen van de autosnelwegen in Finland. Google Maps heeft toch wel erg vaak dit soort fouten, het is niet zo betrouwbaar meer als het vroeger was.

-
- autoweg
Dat is ergens toch ook wel logisch? Lijkt me dat de kans 100x groter is dat iemand in Nederland een route plant naar een Chinees restaurant hier dan een route in/naar China. Want wat moet de gemiddelde Nederlander nou met een route in China? Helemaal niets.Chris schreef: ↑zo 31 okt 2021, 14:00 Er lijkt iets in het algoritme te zitten dat hij op basis van zoekopdracht een bedrijf bij je in de buurt hogere prioriteit geeft dan een bekende stad verder weg. Ik heb het ook vaak met China, een routebeschrijving tussen twee Chinese steden komt dan nogal eens uit bij een Chinees restaurant in Nederland...
-
- Moderator
Het komt juist veel voor dat maar één van de bestemmingen in Nederland wordt geselecteerd, vaak de tweede. Reken je een route van Beijing naar een andere stad, en dan rekent hij een route van Beijing naar een Chinees restaurant in Nederland. Dat is ook niet bepaald logisch. Ik heb het ook nogal eens met Spaanse of Italiaanse plaatsen. En soms ook routebeschrijvingen naar een obscure VOF in Nederland met een naam die lijkt op een plaatsnaam in een ver buitenland.
-
- 2x2 autosnelweg
Ze zijn wel te zien als je ver inzoomt. Volgens mij is dat een paar jaar geleden veranderd, toen in Nederland de E nummers juist lagere prioriteit kregen - andersom dan in Finland, je ziet ze alleen als je ver inzoomt.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat is inderdaad een goed punt, maar start en eindpunt worden onafhankelijk van elkaar gezocht. Ik denk dat voor Beijing de stad in China een heel hoge rank heeft waardoor dat wel goed werkt.Chris schreef: ↑ma 01 nov 2021, 11:53 Het komt juist veel voor dat maar één van de bestemmingen in Nederland wordt geselecteerd, vaak de tweede. Reken je een route van Beijing naar een andere stad, en dan rekent hij een route van Beijing naar een Chinees restaurant in Nederland. Dat is ook niet bepaald logisch. Ik heb het ook nogal eens met Spaanse of Italiaanse plaatsen. En soms ook routebeschrijvingen naar een obscure VOF in Nederland met een naam die lijkt op een plaatsnaam in een ver buitenland.
-
- 4x5 autosnelweg
E-nummers zouden standaard de laagste prioriteit moeten hebben. Met uitzondering van België, Denemarken, Noorwegen en Zweden.
Alle andere landen hebben nationale nummering die primair op de bewegwijzering wordt weergegeven.
-
- expressweg
Dit kruispunt is inmiddels al een tijdje een rotonde, maar dit staat nog niet op de kaart.
I'm average height... in Thailand.
-
- verkeersader
In het kader van opmerkelijkheden:
Ik had het laatst nog even met iemand over de Turkish airline crash nabij Schiphol in 2009. Toen vroeg ik me af of er nog luchtfoto's van rond die tijd waren. Toevallig is op de beeldbank van PNH (die foto's tot 2000 heeft) de jaaropname van 2009 vlak daarna opgenomen. De contouren van het vliegtuig zijn zelfs nog zichtbaar. Niet heel spectaculair maar ik vond het opmerkelijk genoeg om hier de delen:

https://geoapps.noord-holland.nl/app/nh_door_de_tijd/
Ik had het laatst nog even met iemand over de Turkish airline crash nabij Schiphol in 2009. Toen vroeg ik me af of er nog luchtfoto's van rond die tijd waren. Toevallig is op de beeldbank van PNH (die foto's tot 2000 heeft) de jaaropname van 2009 vlak daarna opgenomen. De contouren van het vliegtuig zijn zelfs nog zichtbaar. Niet heel spectaculair maar ik vond het opmerkelijk genoeg om hier de delen:

https://geoapps.noord-holland.nl/app/nh_door_de_tijd/
-
- autoweg
Geinig. Ik zie nu in de huidige satellietbeelden op GoogleMaps dat op die locatie nog steeds een andere textuur in die akker op die locatie te zien is. Maar dat is wellicht toeval, wel een heel groot toeval dan...
-
- verkeersader
Dikke kans dat het afgegraven is geweest als gevolg van verontreiniging. Dan ligt er nu dus een "versere" laag grond bovenop.
-
- Moderator
Zou die grond hierheen verplaatst zijn? https://www.google.com/maps/@52.2829876 ... a=!3m1!1e3
Alhoewel dit depot wel een stuk later dan die crash is aangelegd.
Alhoewel dit depot wel een stuk later dan die crash is aangelegd.
-
- autoweg
Dat is denk ik PFAS-grond. Dat spul zit op Schiphol overal in de grond en bewaren ze ‘tijdelijk’ op zulke plekken onder zeil, tot er een betere oplossing is. Langs Tweeduizend El ligt er bijvoorbeeld ook een hoop van.
-
- Moderator
Als we toch aan het raden zijn rond Schiphol, wat zou dit zijn? https://www.google.com/maps/@52.32891,4 ... a=!3m1!1e3
Oogt als een soort parkeerterrein, wellicht voor containers?
Oogt als een soort parkeerterrein, wellicht voor containers?
-
- autoweg
De strepenlayout lijkt wel wat op langdurige stalling voor auto's, waarschijnlijk huurauto's of misschien taxiwachtplaats.
Bij CDG heb je ook zo'n taxiwachtplaats wat op een parkeerplaats lijkt: https://www.google.nl/maps/@49.0061028, ... a=!3m1!1e3
Bij CDG heb je ook zo'n taxiwachtplaats wat op een parkeerplaats lijkt: https://www.google.nl/maps/@49.0061028, ... a=!3m1!1e3
-
- expressweg
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg
Vorige week hebben we de data in China vervangen door data van een andere provider. Dit is ook de reden waarom ik in China geweest ben.
We hebben er maar liefst drie jaar over gedaan, weliswaar niet full-time, maar dit geeft toch een indruk van de complexiteit van zo'n project.
De data is alweer wat verouderd en binnenkort zal ik wel weer aan een update moeten werken.
We hebben er maar liefst drie jaar over gedaan, weliswaar niet full-time, maar dit geeft toch een indruk van de complexiteit van zo'n project.
De data is alweer wat verouderd en binnenkort zal ik wel weer aan een update moeten werken.
-
- 4x5 autosnelweg
China en Google Maps: Ik zag deze gisteren op FB voorbijkomen.
Zoek de verschillen

Zoek de verschillen

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Dit soort verschillen schijnen heel veel voor te komen met Google.
Er zit wel een nadeel aan: door onze afhankelijkheid van Google en de eigen waarheid die voorgeschoteld wordt, loop je het risico in een soort nep-wereld terecht te komen.
Zou wel interessant zijn als Google in 1943 bestond en wat ze dan als de grens van Nazi-Duitsland zouden weergeven....
Er zit wel een nadeel aan: door onze afhankelijkheid van Google en de eigen waarheid die voorgeschoteld wordt, loop je het risico in een soort nep-wereld terecht te komen.
Zou wel interessant zijn als Google in 1943 bestond en wat ze dan als de grens van Nazi-Duitsland zouden weergeven....
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- expressweg

De meeste westelijke grote stad was Metz, de meest zuidelijke Marburg (Laibach viel onder Italië), de meest oostelijke Sudauen (Suwałki) en de meest noordelijke Memel (Klaipeda)
-
- 4x5 autosnelweg
Los van Google is dat altijd een probleem met kaarten. In de Bosatlas staan soms ook stippellijnen weergegeven met een disclaimer dat de grenzen niet officiëel zijn vastgesteld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.