Autodelen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Floriss
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 apr 2019, 16:30

Autodelen

Bericht door Floriss » wo 10 apr 2019, 10:05

Beste leden,

Ik zit in het 4de jaar van de opleiding Mobiliteit op Windesheim Zwolle. Vanuit het vak Toegepast onderzoek is er een onderzoek gestart naar autodelen bij ontwikkelingslocaties, opdrachtgever Witteveen en Bos. Dit onderzoek gaat over het gebruik van een deelauto (‘’Auto waarvan meerdere mensen om beurten tegen betaling gebruikmaken; Auto die gedeeld wordt door meerdere mensen’’.)

Om de huidige trend van het gebruik van een deelauto te stimuleren wordt er gekeken naar mogelijkheden om succesvol te zijn in (ontwerp)keuzes voor nieuwe ontwikkellocaties. We willen graag leren van mensen die een deelauto gebruiken of in het verleden gebruikt hebben. Ook ervaringen van mensen die bijna nooit een auto gebruiken zijn welkom.
Om dit te onderzoeken wordt er een online enquête uitgezet. Bent u een actieve deelauto gebruiker of heeft u vroeger gebruikt gemaakt van een deelauto dan hoop ik dat u de enquête in wilt vullen, zie de onderstaande link. De gegevens zullen anoniem en vertrouwelijk behandeld worden. Het invullen duurt ongeveer 5 minuten.

Link enquête Autodelen:

https://forms.office.com/Pages/Response ... hDNk5WTi4u

Om tot een goed onderzoek en resultaat te komen is uw ervaring en input belangrijk. Mocht u vrienden of kennissen hebben die ook actieve deel autogebruikers zijn of zijn geweest dan wordt het delen van de link van deze enquête gewaardeerd.
Wij stellen uw medewerking zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,

Floris

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Pino » wo 10 apr 2019, 10:49

Ik werk graag mee, maar bij het invullen kwam ik er al snel achter dat de vraagstelling niet echt aansluit bij de manier waarop ik een deelauto gebruik. Ik heb een eigen auto, maar val af en toe terug op Car2Go. Dus alle vraagstelling van het slag "hoe doe je dat zonder eigen auto?" is voor mij niet relevant. Ik gebruik Car2Go om me te verplaatsen tussen Amsterdam en Schiphol, omdat het minder bewerkelijk is dan OV en goedkoper dan een taxi of parkeren op Schiphol. En ik gebruik het ook wel eens voor enkele reis-verplaatsingen binnen de stad. Voorbeelden daarvan zijn dat ik met de fiets naar mijn werk ben gegaan en het baggerweer is wanneer ik terug wil of ik ben afgezet op kantoor en terug naar huis wil. OV is dan ook een optie, maar Car2Go is sneller. Ik zie het tenslotte als optie om bij het winkelen in de binnenstad niet vast te zitten aan OV of de hoge parkeertarieven, maar dat heb ik in de praktijk nog nooit gedaan.

Ik realiseer me dat deze antwoorden niet echt behulpzaam zijn, wanneer van jou een onderzoeksuitkomst is gevraagd dat ontwikkellokaties wel met minder parkeerplaatsen uit kunnen omdat bewoners in toenemende mate met deelauto's zullen werken. :shutup: In de tussentijd zie ik het wel als een oplossingsrichting voor centrumlokaties en bedrijven, in de zin dat mensen daar met deelauto naartoe zouden kunnen komen in plaats van het (zo vurig gewenste, maar nooit echt succesvol gebleken) OV. Maar wat minder druk geeft dan iedereen met eigen auto, omdat een deelauto er nu eenmaal korter staat, en ruim goedkoper dan een taxi.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Autodelen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 apr 2019, 13:05

Ik had naast die vraag ook een paar problemen met de volgende vragen:

"Hoe is de openbaar vervoer - verbinding in uw wijk / omgeving?" en "Hoe vaak reist u met het openbaar vervoer?" is voor mij tegenstrijdig want ik reis vrijwel nooit met het OV in mijn eigen omgeving, maar wel enkele keren per maand of vaker in de plaats van bestemming (auto in een buitenwijk of P+R en verder met het OV). Het kwalificeren van de verbinding is wat moeilijk, want er zijn goede busverbindingen in mijn woonplaats en de naastliggende plaatsen, maar om de trein te bereiken vind ik de auto veel praktischer. Is de verbinding dan goed of slecht?

En ik gebruik incidenteel zowel Car2Go als Snappcar terwijl ik niet beiden kan kiezen.

"Waarom gebruikt u een deelauto? (Meerdere antwoorden zijn mogelijk)" hier mist een Anders, nl: want ik heb ze zelf gebruikt voor grote ladingen en de periode toen ik geen auto had, beiden staan er niet bij. Eigenlijk zou ik het ook kunnen noemen 'alternatieven zijn te duur' want anders had ik wel een taxi of huurauto genomen.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Tarzan » wo 10 apr 2019, 14:16

Ik loop vast bij vraag 11 "Ik maak gebruik van autodelen via:", ik heb wel gebruik gemaakt van een deel auto, maar dan via mijn werkgever, maar dus niet via een van de genoemde opties in de enquête.
...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Pino » wo 10 apr 2019, 14:18

Lekkere Kwal schreef: wo 10 apr 2019, 13:05En ik gebruik incidenteel zowel Car2Go als Snappcar terwijl ik niet beiden kan kiezen.
Car2Go zat in de keuzes (eerste optie van vraag 11). Andere leuke: hoe lang gebruikt u dit systeem al, met aan de onderkant de opties >1 jaar en <6 maanden. Laat ik nu net in mijn tweede halfjaar zitten. ;)

En inderdaad, jouw antwoord op de waarom-vraag is gelijk aan het mijne. Het is ergens een variant op "eigen auto is te duur", want je praat over scenario's waarin je je meestal blauw betaalt aan parkeerkosten. Maar het is daar niet de auto die het probleem is, maar de gemeente. Of Schiphol.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Autodelen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 apr 2019, 15:11

Pino schreef: wo 10 apr 2019, 14:18
Lekkere Kwal schreef: wo 10 apr 2019, 13:05En ik gebruik incidenteel zowel Car2Go als Snappcar terwijl ik niet beiden kan kiezen.
Car2Go zat in de keuzes (eerste optie van vraag 11). Andere leuke: hoe lang gebruikt u dit systeem al, met aan de onderkant de opties >1 jaar en <6 maanden. Laat ik nu net in mijn tweede halfjaar zitten. ;)
Ik was een beetje onhandig in m'n grammatica: ik bedoelde allebei tegelijk aanvinken. Snappcar is ideaal om goedkoop een grote auto of busje te huren, Car2go om zonder planning een rit van A naar B in Amsterdam te maken, vandaar dat ik allebei gebruik en mekaar ook niet uit vindt sluiten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Pino » wo 10 apr 2019, 16:14

Ah - met die uitleg heb ik gewoon jouw post verkeerd gelezen. Ik las "beide niet" waar je terecht "niet beide" zei. De onjuiste n aan het einde daarvan is je vergeven ;)

Floriss
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 apr 2019, 16:30

Re: Autodelen

Bericht door Floriss » ma 15 apr 2019, 13:16

Tarzan schreef: wo 10 apr 2019, 14:16 Ik loop vast bij vraag 11 "Ik maak gebruik van autodelen via:", ik heb wel gebruik gemaakt van een deel auto, maar dan via mijn werkgever, maar dus niet via een van de genoemde opties in de enquête.
Ik heb het aangepast en er een antwoord bijgevoegd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autodelen

Bericht door Chris » do 03 okt 2019, 17:35

Een interessante studie bij A.T. Kearney over autodelen: https://www.atkearney.de/automotive/art ... ing-mythos

Het persbericht is in het Duits maar het rapport is in het Engels.

Het rapport is vooral vanuit Duitse optiek bekeken, maar men stelt dat dit voor een groot deel van Europa representatief is.

Uit het onderzoek blijkt dat deelauto's vooral ten koste van het OV gaan: het autobezit blijft nagenoeg onveranderd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Pino » do 03 okt 2019, 20:40

Kan ik uit eigen ervaring wel onderschrijven. Ik gebruik Car2Go en op zijn best fungeert dat als motief om voorlopig één auto te hebben (het is fallback wanneer mijn vrouw en ik allebei met de auto zouden willen). Daarom geloof ik ook niet in gedachten dat woonwijken wel zouden kunnen worden ontworpen met minder parkeerplaatsen per huishouden vanwege de gouden toekomst van autodelen.

Overigens haalt Car2Go bij ons wel wat af van dingen die we anders met onze eigen auto zouden doen. Geen parkeerkosten, en niet terug hoeven naar waar je de auto had geparkeerd dragen daaraan bij. Maar op die manier neemt het ook wat aandeel weg van fiets en OV.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Autodelen

Bericht door Durashift » vr 11 jun 2021, 22:23

Even een schop omdat deze titel het beste de lading dekt.

Ik kwam vanmiddag in Ede een uitgiftepunt van Hely tegen. Ik kende het niet, maar dat blijkt een samenwerking tussen PON en NS te zijn.

https://www.hely.com/?lng=nl

Je kan er een elektrische auto of fiets huren in de woonwijk. Kost wél 3 parkeerplaatsen (2 auto, 1 fietsenstalling). :dyn_hyp:

Het ziet er wel robuust uit. Niet al te ver van het station af (ENKA terrein), zeker met de toekomstige stationsvernieuwing.
Alleen, in de betreffende woonwijk 'stikt' het al van de auto's die bij de woningen horen..

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 8:43

Nou, de deelauto is niet bepaald een succes geworden.
Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven
Deelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.

Uit onderzoek van kennisplatform voor mobiliteit Crow, dat vandaag wordt gepubliceerd, blijkt dat er op papier inmiddels 971.000 autodelers zijn. Dat lijkt heel wat, maar het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) kwam eerder deze maand met heel andere cijfers: 200.000 mensen hebben afgelopen drie jaar minimaal één keer een deelauto gebruikt, oftewel 2 procent van de mensen met een rijbewijs.

https://www.ad.nl/auto/deelauto-s-worde ... ~a11b929a/
Ik heb er zelf ook nooit gebruik van gemaakt (en ook niet op ingeschreven trouwens).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autodelen

Bericht door Chris » ma 01 nov 2021, 9:04

Weer een voorbeeld van realiteit die totaal niet overeenkomt met de verwachtingen van 'experts'. Zoals zo vaak: mobiliteitsbeleid is heel veel wensdenken en veel te weinig realiteit.

Het is ook een typisch voorbeeld van hoe onderzoeken en enquêtes volstrekt onbetrouwbaar zijn. Het gaat er helemaal niet om wat mensen denken of zeggen wat ze gaan doen, maar wat ze daadwerkelijk doen. En dat kan je alleen achteraf meten. Net zoals al die voorspellingen dat er minder groei van autoverkeer zou gaan komen, die zijn keer op keer niet uitgekomen en nog steeds heb je 'experts' en politici die dat beweren (zoals onlangs dat rapport van het PBL dat investeringen in infrastructuur minder noodzakelijk zouden zijn).

Van alle autoritten wordt slechts 0,02 procent met een deelauto uitgevoerd en dat aandeel is volgens het KiM sinds 2014 niet gegroeid. Van de actieve autodelers gebruikt meer dan de helft de deelauto hooguit een paar keer per jaar en dan nog vaak ten koste van het openbaar vervoer. De beoogde daling van het autobezit door de deelauto is verwaarloosbaar.

De voorspellingen waren heel anders. In 2015 werd nog gedacht dat deelauto’s voor 20 procent van de automobilisten interessant zouden zijn. In de Green Deal Autodelen II uit 2018 streefden overheid en bedrijfsleven nog naar 100.000 deelauto’s en 700.000 gebruikers. Het bleken luchtkastelen. Wat er wél is gebeurd: sinds 2015 zijn er 915.000 personenauto’s bijgekomen in Nederland.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Autodelen

Bericht door Rein » ma 01 nov 2021, 9:04

Jammer, weer een mislukt speeltje waar vast vele bureaus, consultants en ambtenaren hun tijd in hebben gestoken en dus geld mee hebben verdiend en waar talloze politici goede sier hebben proberen te maken.

En ondertussen is in bijvoorbeeld Amsterdam een groot deel van de publieke parkeerplaatsen voor dat soort voertuigen gereserveerd en kunnen naar een parkeerplek zoekende automobilisten rondjes blijven rijden op zoek naar een plekje.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 01 nov 2021, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autodelen

Bericht door Attietattie » ma 01 nov 2021, 9:05

En als er rekeningrijden komt, waardoor het bezit van een auto niet meer zou worden belast (MRB), wordt het nog erger. Dan kunnen ze wel stoppen met dat hele autodelen. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 9:07

Ik zie inderdaad vaker van dat soort parkeerplaatsen, ook in Rotterdam. Ik weet niet of al die deelauto's herkenbaar zijn, maar de herkenbare zie ik in ieder geval amper rijden. Eerder stilstaan :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Autodelen

Bericht door R-R-L » ma 01 nov 2021, 11:36

Na het lezen van het bericht heb ik eens nagedacht wanneer ik voor het laatst een deelauto heb gezien. Toevallig zag ik laatst weer een Snappcar, maar Greenwheels? De enige die ik kan bedenken staat een paar straten verderop, middenin een wijk met niet de minste huizen, dat ding heb ik nog nooit van de plek gezien.

Van de mensen die geen eigen auto hadden hoor ik vooral dat ze de auto van vrienden of familie leenden, zo deed ik het ook toen ik nog geen auto had. Die ene keer dat er dan niets voorhanden was huurde ik een auto, geen gedoe met uitzoeken hoe die deelauto's werken. Intussen heeft iedereen een eigen auto en hoor ik stuk voor stuk dat het als veel prettiger wordt ervaren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autodelen

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 nov 2021, 11:55

Die deelauto's zijn ook bijna altijd van die kleine koekblikken waardoor het nut ervan voor veel mensen beperkt is. Het is lang niet altijd een goede vervanger voor een eigen auto.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Autodelen

Bericht door Km357 » ma 01 nov 2021, 11:57

Attietattie schreef: ma 01 nov 2021, 9:05 En als er rekeningrijden komt, waardoor het bezit van een auto niet meer zou worden belast (MRB), wordt het nog erger. Dan kunnen ze wel stoppen met dat hele autodelen. :doei:
Misschien draait dat zo uit in NL, maar ik zie in BE eerder het geval rekeningrijden én verkeersbelasting opduiken.

Nu goed, die experts die altijd maar hameren op meer delen, minder privébezit lijken me wat vol van communistische idealen, een hele manier van leven opgelegd door een paar experts waar zij dan gewoon zich niks van aantrekken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autodelen

Bericht door waldo79 » ma 01 nov 2021, 12:28

Coen Tunnel schreef: ma 01 nov 2021, 11:55 Die deelauto's zijn ook bijna altijd van die kleine koekblikken waardoor het nut ervan voor veel mensen beperkt is. Het is lang niet altijd een goede vervanger voor een eigen auto.
Inderdaad, dat zijn auto's uit het A-segment. Leuk voor ritjes in en om de stad, maar onpraktisch als je met een gezin op pad wilt of grote spullen wilt vervoeren.

Via mijn werk maak ik gebruik van de diensten van Amber. Dat is ook meer een huurauto dan een deelauto, want ik kan niet zomaar een auto pakken op het moment dat ik een auto nodig heb. Zit een minimale wachttijd op van 3 uur.

Zelf rijden is makkelijker en voor als je even een andere auto nodig hebt, dan huur je er ééntje (net zoals met aanhangwagens: >99% van de particulieren heeft er geen eentje elke dag nodig).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autodelen

Bericht door Chris » ma 01 nov 2021, 12:44

Beleidsmatig wordt er heel erg ingezet op 'smart mobility' en 'mobility as a service'. Deze termen vindt je in ongeveer elke beleidsrapportage en verkenning terug tegenwoordig.

De vraag is echter, zit de gebruiker hier wel op te wachten? Deze data over autodelen suggereren dat het een zeer beperkte niche-markt is waar bovendien blijkbaar al 7 jaar geen groei in zit. En op dit punt zeker niet iets waar je hele woonwijken op in zou moeten richten.

Wellicht werkt het beter voor micromobiliteit (de huurscooters/steps in steden) dan reguliere mobiliteit.

De echte groei zit de afgelopen 10 jaar toch vooral in particulier bezit, numeriek gezien is dit sterk toegenomen. Private lease is in opkomst maar is vooralsnog klein, bovendien is dit ook een vorm van een bezit en geen MaaS.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autodelen

Bericht door waldo79 » ma 01 nov 2021, 13:17

Huurauto's rijden er genoeg rond, maar die deelauto's is het net niet. Wanneer je een auto zo vaak gebruikt dat je er één op afroep nodig hebt, dan kun je er net zo goed eentje bezitten.

Heb je slechts zelden een auto nodig, dat je er geen eentje hoeft te bezitten volstaat een huurauto m.i. ook.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Autodelen

Bericht door R-R-L » ma 01 nov 2021, 13:21

Chris schreef: ma 01 nov 2021, 12:44 Wellicht werkt het beter voor micromobiliteit (de huurscooters/steps in steden) dan reguliere mobiliteit.
Dat vind ik dan wel weer ideaal. Wanneer ik in Amsterdam op een locatie moest zijn die niet direct aan de noord-zuid lijn lag pakte ik vaak even een OV-fiets. In Parijs laatst ook weer even een Uberbike meegepakt omdat ik geen zin had in de metro, dure dingen maar wel erg fijn om zelf de route te pakken en dan bij een drop-off punt de fiets weer neer te zetten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 13:26

De OV-fiets gebruik ik dan weer wel vaak. Maar daarbij ben je in een stad als Amsterdam dan ook stukken mobieler dan een auto.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Autodelen

Bericht door Chrysa » ma 01 nov 2021, 13:29

Coen Tunnel schreef: ma 01 nov 2021, 11:55 Die deelauto's zijn ook bijna altijd van die kleine koekblikken waardoor het nut ervan voor veel mensen beperkt is. Het is lang niet altijd een goede vervanger voor een eigen auto.
Ik zie wel eens Greenwheels-Caddy's en Golf Stations rijden. Prima autos opzich. Helaas achterlijk duur.


Ik had er graag gebruik van willen maken in Zwitserland om wat meubels te kopen bij de Ikea, maar ik moest een verplicht abonnement afnemen van 170 franc per jaar, of een veel hoger tarief betalen. Dan niet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autodelen

Bericht door waldo79 » ma 01 nov 2021, 13:56

R-R-L schreef: ma 01 nov 2021, 13:21
Chris schreef: ma 01 nov 2021, 12:44 Wellicht werkt het beter voor micromobiliteit (de huurscooters/steps in steden) dan reguliere mobiliteit.
Dat vind ik dan wel weer ideaal. Wanneer ik in Amsterdam op een locatie moest zijn die niet direct aan de noord-zuid lijn lag pakte ik vaak even een OV-fiets. In Parijs laatst ook weer even een Uberbike meegepakt omdat ik geen zin had in de metro, dure dingen maar wel erg fijn om zelf de route te pakken en dan bij een drop-off punt de fiets weer neer te zetten.
Het is wel handig voor de last mile waar het OV tekortschiet.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Autodelen

Bericht door sanderl » ma 01 nov 2021, 14:03

Ik was vorige week in Rome, daar hebben ze allemaal van die e-steps. Echt ideaal. Je kan ze zo met je Uber-app activeren en binnen 15 seconden scheur je met dat ding door de stad. En als je er bent kun je hem achterlaten waar je wil en sluit je hem weer af met de app.

Voor stedelijk vervoer zijn zulke oplossingen ideaal. Maar dan heb je het niet over auto's. Maar in de provincie kun je er sowieso nooit wat mee denk ik.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Autodelen

Bericht door R-R-L » ma 01 nov 2021, 14:06

Chrysa schreef: ma 01 nov 2021, 13:29 Ik zie wel eens Greenwheels-Caddy's en Golf Stations rijden. Prima autos opzich. Helaas achterlijk duur.

Ik had er graag gebruik van willen maken in Zwitserland om wat meubels te kopen bij de Ikea, maar ik moest een verplicht abonnement afnemen van 170 franc per jaar, of een veel hoger tarief betalen. Dan niet.
Zijn er geen Bo-Rent achtigen? Dat vind ik de ideale oplossing als je echt eens de ruimte nodig hebt, tijdens mijn verhuizing al het grote spul er in één keer in. Bij de verhuizing daarvoor was het dermate weinig dat een Boedelbak volstond, ook al ideale dingen. Dat gaat echter meer naar het echte huur- dan deelprincipe, waardoor ook geen abonnementen of iets nodig zijn. En zo zie ik het toch het liefst, als ik iets incidenteel heb niet eerst allerlei gedoe met abonnementen maar contractje krabbelen en het van de creditcard afboeken.

Hoe Bo-rent de prijzen laag houdt merkte ik later pas, flink meurende bus. Kreeg al even de vrees dat het met meerdere keren milieuzone in en uit rijden een dure sessie zou worden. Bleek gelukkig een Euro 4 te zijn, maar volgens het kenteken met verwijderd roetfilter.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Autodelen

Bericht door Chrysa » ma 01 nov 2021, 14:17

Als 22-jarige is een normale auto huren absurd duur, ook al heb ik al meer dan 5 jaar mijn rijbewijs.

Wat ik heb gedaan was voor mijn vader een bo-rent autootje betaald in Nederland, en met zijn auto naar Zwitserland op en neer gereden. Scheelde veel geld. :lol:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autodelen

Bericht door Wesso » ma 01 nov 2021, 15:34

Laatst las ik in de bekendmakingen dat er elektrische deelauto's beschikbaar komen in de buurt. Maar alleen voor de bewoners van een duur appartementengebouw...

Dat krijg je dus, particuliere deelauto's zijn duur en elektrische zijn hier nauwelijks te vinden want daar moet weer een laadpaal bij. Of je moet een abonnement afsluiten om überhaupt een deelauto te kunnen gebruiken. Mij krijg je niet zo ver dat ik mijn auto (met trekhaak, dat hebben verreweg de meeste deelauto's niet) wegdoe om me kapot te ergeren aan dat deelongemak.

Plaats reactie