Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)
Vandaag, 1 november 2021, is bekend gemaakt dat er vanaf april 2022 een veerverbinding komt tussen de Eemshaven en Kristiansand in Noorwegen.
In eerste instantie zullen de prijzen €225 p.p. zijn voor een retourtje inclusief slaaphut. Een auto meenemen kost €25 extra.
De overtocht duurt ongeveer 18 uur, dus tijd zat om lekker uitgerust een rondreis door Noorwegen te beginnen.
Dit lijkt mij een goede aanvulling om richting (Zuid-) Noorwegen te reizen. Daarnaast maakt de veerdienst de reis voor Noren richting West Europa ook makkelijker. Wel ben ik benieuwd of deze dienst een lang leven beschoren is.
Link naar het nieuwsbericht op nu.nl https://www.nu.nl/economie/6165336/nede ... wegen.html
In eerste instantie zullen de prijzen €225 p.p. zijn voor een retourtje inclusief slaaphut. Een auto meenemen kost €25 extra.
De overtocht duurt ongeveer 18 uur, dus tijd zat om lekker uitgerust een rondreis door Noorwegen te beginnen.
Dit lijkt mij een goede aanvulling om richting (Zuid-) Noorwegen te reizen. Daarnaast maakt de veerdienst de reis voor Noren richting West Europa ook makkelijker. Wel ben ik benieuwd of deze dienst een lang leven beschoren is.
Link naar het nieuwsbericht op nu.nl https://www.nu.nl/economie/6165336/nede ... wegen.html
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- Moderator
Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)
Deze veerdienst is wel eerder geëxploiteerd en kennelijk één of meermaals weer gestaakt. Dat suggereert dat dit toch geen makkelijk te exploiteren route is.
Het is wel makkelijk, in 18 uur (inclusief overnachting) van Eemshaven naar Kristiansand. Maar het is ook wel prijzig, je praat snel over 400 euro retour of meer. Aan de andere kant is Hirtshals - Kristiansand ook niet echt goedkoop en dan heb je snel een extra overnachting nodig (Hirtshals is al 900+ kilometer rijden vanuit Nederland).
Het is wel een route die over de open Noordzee gaat. Met ruig weer is dat niet echt comfortabel...
Het is wel makkelijk, in 18 uur (inclusief overnachting) van Eemshaven naar Kristiansand. Maar het is ook wel prijzig, je praat snel over 400 euro retour of meer. Aan de andere kant is Hirtshals - Kristiansand ook niet echt goedkoop en dan heb je snel een extra overnachting nodig (Hirtshals is al 900+ kilometer rijden vanuit Nederland).
Het is wel een route die over de open Noordzee gaat. Met ruig weer is dat niet echt comfortabel...
-
- 4x5 autosnelweg
Nou, ik zou er post-corona wel degelijk interesse in hebben. Een mooi land en je hoeft er niet zover voor te rijden om er te komen. Dat geeft ook wel rust. Ik ben voor!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Wij zijn een motor trip van plan in Noorwegen, daar is dit een ideale optie voor want het scheelt je gewoon 2 dagen rijden.
Zonder Corona had ik deze vandaag nog geboekt. Met de restricties aldaar kijk ik het nog even aan.
Zonder Corona had ik deze vandaag nog geboekt. Met de restricties aldaar kijk ik het nog even aan.
-
- 2x2 autosnelweg
Het zou mooi zijn als de ferry ook Esbjerg (DK) aan doet. Sla je twee vliegen in één klap.
Hoe is het trouwens met die Ferry naar Schotland? Lijkt me een stille dood gestorven te zijn.
Hoe is het trouwens met die Ferry naar Schotland? Lijkt me een stille dood gestorven te zijn.
Laatst gewijzigd door mhkamp op ma 01 nov 2021, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg
Die is inderdaad een stille dood gestorven: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/721420/p ... an-de-baan
-
- 2x4 autosnelweg
De prijs van de overzicht is, gezien de duur van de overtocht, is erg laag. Wellicht is dat een speciaal tarief voor de eerste jaren om de nieuwe verbinding te laten "inburgeren".
Met dit tarief is het concurrend met de auto. Ook qua reistijd aangezien je 's nachts gewoon kunt slapen (uitgezonderd degenen onder ons met zeeziekte dan
).
Zouden op de N46 in de toekomst wegwijzers naar Kristiansand verschijnen?
Met dit tarief is het concurrend met de auto. Ook qua reistijd aangezien je 's nachts gewoon kunt slapen (uitgezonderd degenen onder ons met zeeziekte dan

Zouden op de N46 in de toekomst wegwijzers naar Kristiansand verschijnen?
-
- Secretaris
Heb eens op de spreekwoordelijke achterkant van een bierviltje uitgerekend wat het verschil in kosten is. Uitgangspunten auto: rijdt E5 RON98; gemiddelde literprijs NL/D/DK €1,80, alleen NL € 2,00; verbruik snelweg met vakantiebepakking 1:12,5 bij goed weer)
Hoogeveen - Kristiansand via Hirtshals: 800 km auto, filevrij 8:39, dus reken 9:30 uur onderweg met auto
Brandstof: € 115
Overtocht: € 65
Overnachting: € 100
Totaal (excl. eten): € 280 enkele reis (€ 560 retour)
Hoogeveen - Kristiansand via Eemshaven: 100 km auto, filevrij 1:04, dus reken 1:15 uur onderweg met auto
Brandstof: € 15
Overtocht+overnachting: € 350
Totaal (excl. eten): € 365 enkele reis (€ 730 retour)
Is de besparing van 16 uur geconcentreerd rijden € 170 waard... in de wetenschap dat je met de auto onderweg overal kunt stoppen voor eten en boodschappen voor concurrerende prijzen, terwijl je op een veerboot aangewezen bent op beperkt aanbod tegen veerbootprijzen (adviesprijs + 21% veerboottoeslag - 21% BTW = adviesprijs).
Check hier wat het voor jou kost: https://booking.hollandnorwaylines.com/
Hoogeveen - Kristiansand via Hirtshals: 800 km auto, filevrij 8:39, dus reken 9:30 uur onderweg met auto
Brandstof: € 115
Overtocht: € 65
Overnachting: € 100
Totaal (excl. eten): € 280 enkele reis (€ 560 retour)
Hoogeveen - Kristiansand via Eemshaven: 100 km auto, filevrij 1:04, dus reken 1:15 uur onderweg met auto
Brandstof: € 15
Overtocht+overnachting: € 350
Totaal (excl. eten): € 365 enkele reis (€ 730 retour)
Is de besparing van 16 uur geconcentreerd rijden € 170 waard... in de wetenschap dat je met de auto onderweg overal kunt stoppen voor eten en boodschappen voor concurrerende prijzen, terwijl je op een veerboot aangewezen bent op beperkt aanbod tegen veerbootprijzen (adviesprijs + 21% veerboottoeslag - 21% BTW = adviesprijs).
Check hier wat het voor jou kost: https://booking.hollandnorwaylines.com/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
Met een wat zuiniger auto die op Euro 95/E10 rijdt liggen de brandstofkosten wel wat lager. Ik zou zo 30 euro minder kwijt zijn aan benzine op zo'n afstand enkele reis (1 op 17 gemiddeld, 800 km, € 1,80 = € 85).
Ik zie overigens wel hogere prijzen voor de ferry Hirtshals - Kristiansand. Bij Colorline en Fjordline vanaf circa € 100 / 130 weekend enkele reis.
Ik zie overigens wel hogere prijzen voor de ferry Hirtshals - Kristiansand. Bij Colorline en Fjordline vanaf circa € 100 / 130 weekend enkele reis.
-
- Secretaris
Ik had erbij moeten vermelden dat ik afvaart in het weekend 1/2 juli 20222 had gepland voor 2 volwassenen en 3 (jonge) kinderen.
Verklaart de vroegboekkorting (en gezinssamenstelling) dan misschien het verschil?

Met onze vorige auto, Seat Ibiza ST diesel konden we makkelijk 100 km omrijden voor weinig geld. Dat ding reed 1:19, nou vooruit 1:18,5 met vakantiebepakking. En toen kostte diesel nog € 1,30...
Verklaart de vroegboekkorting (en gezinssamenstelling) dan misschien het verschil?
Dat is maar de vraag. Zuiniger bespaart uiteraard wel, maar een auto rijdt per definitie zuiniger op E5 (of E0 ethanolvrij) dan op E10 en bij een prijsverschil per liter van tussen de 10 en 12 cent kan E5 vaak wel uit, als in: het kost je aan geld uiteindelijk weinig tot niets extra maar het rijdt wel fijner en scheelt ook nog wat motoronderhoud. Maar dat is meer iets voor het Brandstoftopic.

Met onze vorige auto, Seat Ibiza ST diesel konden we makkelijk 100 km omrijden voor weinig geld. Dat ding reed 1:19, nou vooruit 1:18,5 met vakantiebepakking. En toen kostte diesel nog € 1,30...

-
- Moderator
Ik hoor dat Euro 98 aficionado's vaker zeggen, maar volgens mij is het verschil bij de meeste auto's verwaarloosbaar en valt het weg tussen de variabelen van een rit (druk/rustig verkeer, 120 of 130, wind tegen of mee, hoeveelheid verkeerslichten/rotondes, aantal personen / bagage, etc.)
-
- Secretaris
Het verschil zit 'm niet in het octaangetal, dus vóór de invoering van E10 was er niet echt verschil. Het verschil zit 'm echter in de ethanol, dat een wat lagere calorische waarde heeft dan benzine. E5 ethanolvrij (in feite E0), E5 tot 5% ethanol of E10 tot 10% ethanol zou moeten uitmaken.
Maar het hangt mede van motor af of het verschil in de praktijk noemenswaardig is.
Mijn auto heeft een 2.0l-blok zonder turbo. Met name bij het optrekken merk ik duidelijk verschil tussen E0 en E10 door dat verschil in pit, maar bij een auto met turbo en 1.2l-blokje zal het verschil waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Ik vermoed dat daar ook het grootste verschil in verbruik zit, door die turbo die het verbruik bij het optrekken afvlakt.
En een turbo met een klein motorblok, dat zal onderhand wel het gros van het wagenpark zijn tegenwoordig.
Maar goed, het hangt al met al dus best wel van de brandstofkosten af of deze nachtveerdienst een aantrekkelijk alternatief is voor de auto.
Voor een camper is het in ieder geval niet aantrekkelijk. Vanwege het grote formaat betaal je de hoofdprijs, terwijl je met slaapgelegenheid in je camper ook nog een hut moet betalen. Als je onderweg ergens in Denemarken zou overnachten in je eigen camper is het tientjeswerk.
Maar het hangt mede van motor af of het verschil in de praktijk noemenswaardig is.
Mijn auto heeft een 2.0l-blok zonder turbo. Met name bij het optrekken merk ik duidelijk verschil tussen E0 en E10 door dat verschil in pit, maar bij een auto met turbo en 1.2l-blokje zal het verschil waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Ik vermoed dat daar ook het grootste verschil in verbruik zit, door die turbo die het verbruik bij het optrekken afvlakt.
En een turbo met een klein motorblok, dat zal onderhand wel het gros van het wagenpark zijn tegenwoordig.
Maar goed, het hangt al met al dus best wel van de brandstofkosten af of deze nachtveerdienst een aantrekkelijk alternatief is voor de auto.
Voor een camper is het in ieder geval niet aantrekkelijk. Vanwege het grote formaat betaal je de hoofdprijs, terwijl je met slaapgelegenheid in je camper ook nog een hut moet betalen. Als je onderweg ergens in Denemarken zou overnachten in je eigen camper is het tientjeswerk.
-
- Voorzitter
Esbjerg is vanaf Groningen minder dan 600 km over de weg. Dat rij je in zo'n zes uur. Ik denk dat vrijwel iedereen met de auto zal reizen en de markt zal daarvoor niet zo groot zijn. Bovendien vergroot dat de reistijd naar Kristiansand, die nu met 18 uur al fors is: dat zal wel vertrek rond 17:00 uur en aankomst rond 11:00 uur betekenen.
-
- dorpsstraat
Ik was enthousiast toen ik het nieuws zag. Maar nu ik de prijzen zie, neemt dat enthousiasme al hard af. Met een camper van 7,5 meter word dat een hele dure, dan kan ik net zo goed zelf gaan rijden. Het argument dat je ontspannen aan de overkant aan komt is wel waar, maar ik heb geen hekel aan rijden. In 2019 zijn we naar noord Zweden geweest, al met al een goeie 6.000 km gereden in 3 weken. Dat is makkelijk te doen.
En als we onze vrienden in Lulea willen bezoeken, dan ga ik wel met de personenwagen. Dan rij ik er normaal gezien in 2 dagen naar toe. Aan 1 stuk zou gekkenwerk zijn. Dan heeft die veer-verbinding voor mij geen voordeel, in 18 uur ben ik al een heel eind onderweg naar midden Zweden.
Met de boot moet je dan nog beginnen ergens aan de Noorse kust.
Niet te min, voor Noorwegen-gangers is het op zich wel een mooie verbinding. Ik denk alleen niet dat het lang stand zal houden, te meer omdat de nu bekende prijzen meer opstart-aanbiedingen zijn, zo ik vernomen heb. En de huidige "voordelige aanbieding" vind ik al niet echt goedkoop.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen. Voor de Noorwegen liefhebbers met een wat dikkere portemonnee is het wellicht mooi.
En als we onze vrienden in Lulea willen bezoeken, dan ga ik wel met de personenwagen. Dan rij ik er normaal gezien in 2 dagen naar toe. Aan 1 stuk zou gekkenwerk zijn. Dan heeft die veer-verbinding voor mij geen voordeel, in 18 uur ben ik al een heel eind onderweg naar midden Zweden.
Met de boot moet je dan nog beginnen ergens aan de Noorse kust.
Niet te min, voor Noorwegen-gangers is het op zich wel een mooie verbinding. Ik denk alleen niet dat het lang stand zal houden, te meer omdat de nu bekende prijzen meer opstart-aanbiedingen zijn, zo ik vernomen heb. En de huidige "voordelige aanbieding" vind ik al niet echt goedkoop.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen. Voor de Noorwegen liefhebbers met een wat dikkere portemonnee is het wellicht mooi.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.
-
- Secretaris
Die MS Romantika schijnt ook een soort cruiseschip te zijn, dus die 18 uur op de boot is dan meteen een mini-cruise. Oftewel: het heeft waarschijnlijk een wat hogere comfortstandaard dan een doorsnee veerboot en je kunt je geld aan boord vast prima kwijt aan eten en vermaak. Maar het is natuurlijk ook al onderdeel van je vakantie. En je kunt al veel eerder ontspannen dan rijdend op de Duitse en Deense snelweg. 

-
- autoweg
Géén Hamburg is mij ook wel wat (geld) waard.
-
- expressweg
Ik zie ineens geweldige mogelijkheden om te gaan skiën in Scandinavië. De lange autotocht weerhield mij daar altijd van, maar dit biedt echt kansen. En duur is het zeker niet, ik zou anders namelijk een tussenovernachting nemen.
-
- Secretaris
Ook aardig: je kunt met de trein naar de Eemshaven tegenwoordig, dus met een mini-cruise van 18 uur, kun je in Kristiansand verder met de trein.
Overigens: buiten het hoogseizoen zijn de tarieven wel lager en dan wordt het wel interessanter.
Voor mij zijn de tarieven dan enkele reis:
apr: € 215
mei/jun: € 265
jul/aug: € 350
Overigens: buiten het hoogseizoen zijn de tarieven wel lager en dan wordt het wel interessanter.
Voor mij zijn de tarieven dan enkele reis:
apr: € 215
mei/jun: € 265
jul/aug: € 350
-
- expressweg
Ben benieuwd of ze hier ook korting gaan geven voor interrailers. Tallink doet dat wel al op hun bestaande routes.
-
- Secretaris
Nadeel: je gaat heel veel straalbezopen Noren treffen aan boord. En dat 18 uur lang...
Niet voor niets kwam de marktvraag vooral uit Noorwegen: bootje varen om betaalbaar te zuipen.
Niet voor niets kwam de marktvraag vooral uit Noorwegen: bootje varen om betaalbaar te zuipen.
-
- 4x5 autosnelweg
Mwach, ik heb ook nooit last gehad van dronken Engelsen op de nachtboten van/naar Nederland. En die kunnen er ook wat van.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Je hoeft natuurlijk niet per se een retour met die boot te doen. Je kunt er bijvoorbeeld bij een rondreis mee eindigen of beginnen.
Je zou er voor kunnen kiezen om Nederland > Duitsland > Denemarken > Zweden via de bruggen te doen en dan je reis te eindigen bij de boot.
Mij lijkt die boot wel wat. Vanuit Amsterdam en de westelijke randstad waarschijnlijk wel filevrij te bereiken met de auto.
Je zou er voor kunnen kiezen om Nederland > Duitsland > Denemarken > Zweden via de bruggen te doen en dan je reis te eindigen bij de boot.
Mij lijkt die boot wel wat. Vanuit Amsterdam en de westelijke randstad waarschijnlijk wel filevrij te bereiken met de auto.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Gewoon gezellig meezuipen, dan zijn die 18 uur zo voorbij.
-
- expressweg
Dit schip is eigendom van Tallink, welke verschillende routes aanbiedt rondom Estland. Momenteel is het voor Tallink meer lucratief om schepen te verhuren dan zelf in te zetten voor 1 van de routes.Kaaiman schreef: ↑di 02 nov 2021, 9:29 Die MS Romantika schijnt ook een soort cruiseschip te zijn, dus die 18 uur op de boot is dan meteen een mini-cruise. Oftewel: het heeft waarschijnlijk een wat hogere comfortstandaard dan een doorsnee veerboot en je kunt je geld aan boord vast prima kwijt aan eten en vermaak. Maar het is natuurlijk ook al onderdeel van je vakantie. En je kunt al veel eerder ontspannen dan rijdend op de Duitse en Deense snelweg.![]()
Oorspronkelijk heeft dit schip de routes Tallinn - Stockholm via Åland gevaren in een Mini-cruise setting of als zomerversterking Tallinn - Helsinki.
Klein is het schip in ieder geval niet (helaas wel een van de langzamere schepen, waardoor dit schip altijd doorging voor een reguliere vaart tussen Tallinn - Helsinki )
-
- verkeersader
Die prijsberekeningen zijn natuurlijk allemaal vanuit het perspectief van Nederland. Vanuit Noorwegen doet dit er allemaal wat minder toe (voor hun is alles goedkoop...) en gaat het meer om gemak, zeker als je bedenkt dat het voor Noren een overnachting scheelt als ze naar zuid-Frankrijk willen. Bovendien zal het redelijk wal alcoholtoerisme trekken. Momenteel is de enige ferry vanuit Noorwegen naar goedkoop alcohol die van Oslo naar Kiel en daar zie je dit fenomeen ook heel sterk. Groot verschil is wel dat de boot daar middenin de stad aankomt. Overigens zijn die langeafstand ferry's vanuit Kiel echt nog een stuk prijziger dan de prijzen die ik nu zie voor Eemshaven - Kristiansand. Ook zullen Nederlandse pakketreis aanbieders gretig gebruik maken van de ferry, die hebben nu contracten met ferry's naar Noorwegen/Zweden vanuit Duitsland.
Al met al vind ik het een super logische route met aan beide kanten goede verbindingen over de weg en met het OV. Boot komt in Kristiansand om 09:00 aan en 50 minuten later vertrekt de trein naar Oslo, dat lijkt mij perfect. Ik ben wel benieuwd of er nog wat investeringen gaan komen aan de landzijde van Eemshaven, er zitten nog wat vervelende bochten voordat je op de N46 bent. Vervelend in combinatie met grote hoeveelheden vrachtverkeer.
Al met al vind ik het een super logische route met aan beide kanten goede verbindingen over de weg en met het OV. Boot komt in Kristiansand om 09:00 aan en 50 minuten later vertrekt de trein naar Oslo, dat lijkt mij perfect. Ik ben wel benieuwd of er nog wat investeringen gaan komen aan de landzijde van Eemshaven, er zitten nog wat vervelende bochten voordat je op de N46 bent. Vervelend in combinatie met grote hoeveelheden vrachtverkeer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben benieuwd of die veerverbinding rendabel wordt. Voor vrachtvervoer is het misschien een uitkomst, maar of er genoeg toeristen gebruik van gaan maken is nog maar de vraag.
Ik heb een hekel aan varen. Een kort tripje Calais - Dover gaat nog wel, maar alles wat langer duurt is een beproeving. Laat staan 18 uur op zo'n schuit.
Om naar Noorwegen te rijden ben je minstens twee, misschien zelfs drie dagen kwijt. Het is comfortabeler om het vliegtuig te pakken en ter plaatse een auto te huren. Scheelt een hoop tijd.
Ik heb een hekel aan varen. Een kort tripje Calais - Dover gaat nog wel, maar alles wat langer duurt is een beproeving. Laat staan 18 uur op zo'n schuit.

Om naar Noorwegen te rijden ben je minstens twee, misschien zelfs drie dagen kwijt. Het is comfortabeler om het vliegtuig te pakken en ter plaatse een auto te huren. Scheelt een hoop tijd.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- verkeersader
Ik denk dat een groot deel van de Scandinaviëgangers wel gewend is om met de ferry te reizen, dus voor hun zou het bovengenoemde argument minder gelden.
In mijn jeugd ben ik vaak op vakantie naar Zweden en Noorwegen op vakantie geweest en ik denk dat ik ook wel veel veerdiensten gehad heb. Ik vond het altijd wel indrukwekkend, zo'n enorm schip en ik vermaakte mij er altijd wel. Slechts één keer zeeziek geworden, op een veerboot van Grens- Varberg. Die waren ook wat ouder en klei er dan die van Stena.
Ik zou graag nog eens met de auto naar Scandinavië op vakantie gaan, maar de trip naar Gdansk of evt Liepaja is net wat ver.
In mijn jeugd ben ik vaak op vakantie naar Zweden en Noorwegen op vakantie geweest en ik denk dat ik ook wel veel veerdiensten gehad heb. Ik vond het altijd wel indrukwekkend, zo'n enorm schip en ik vermaakte mij er altijd wel. Slechts één keer zeeziek geworden, op een veerboot van Grens- Varberg. Die waren ook wat ouder en klei er dan die van Stena.
Ik zou graag nog eens met de auto naar Scandinavië op vakantie gaan, maar de trip naar Gdansk of evt Liepaja is net wat ver.
-
- expressweg
Ik zie een nachtboot nooit als reizen, maar als een hotelovernachting. Zo wordt een reisje naar bijvoorbeeld Trysil (skigebied in Noorwegen) in plaats van 18 uur rijden met hotelovernachting nog maar 8 uur rijden met hotelovernachting. 10 uur reistijdwinst!
-
- 4x3 autosnelweg
Staat of valt met hoe goed je slaapt. En wat noordelijker op de Noordzee is de kans op veel deining toch wel groter dan op het Kanaal en de Oostzee.
De tijdswinst is ook niet per se tien uur. Laten we zeggen dat deze boot een beetje gaat varen op een dienstregeling 16.00 vertrek - 10.00 aankomst. Dan moet je dus ergens rond 15.00 uur in Eemshaven zijn. Nou stel je eens voor dat je om 14.30 uur bij Knooppunt Zuidbroek bent en de rijrichting Bremen pakt. Moet je met een eetstop onderweg en een beetje rijden door de avond makkelijk ergens tussen Helsingborg en Göteborg kunnen komen. Laten we zeggen tot Halmstad. Dan is de volgende ochtend de reistijd Halmstad-Oslo niet heel veel langer dan Kristiansand-Oslo. En je kunt vanuit Halmstad makkelijk om 9 uur weg, waar je in Kristiansand makkelijk nog tot 10.30 uur bezig bent met uitschepen.
Nog even los van de kostenkant, vind ik die laatste optie leuker om te doen. Terwijl ik de avond op dit soort boten nou bepaald niet supergezellig, lekker eten etc vind. Maar goed, hier loopt veel over in wat je persoonlijk leuker vind.
De tijdswinst is ook niet per se tien uur. Laten we zeggen dat deze boot een beetje gaat varen op een dienstregeling 16.00 vertrek - 10.00 aankomst. Dan moet je dus ergens rond 15.00 uur in Eemshaven zijn. Nou stel je eens voor dat je om 14.30 uur bij Knooppunt Zuidbroek bent en de rijrichting Bremen pakt. Moet je met een eetstop onderweg en een beetje rijden door de avond makkelijk ergens tussen Helsingborg en Göteborg kunnen komen. Laten we zeggen tot Halmstad. Dan is de volgende ochtend de reistijd Halmstad-Oslo niet heel veel langer dan Kristiansand-Oslo. En je kunt vanuit Halmstad makkelijk om 9 uur weg, waar je in Kristiansand makkelijk nog tot 10.30 uur bezig bent met uitschepen.
Nog even los van de kostenkant, vind ik die laatste optie leuker om te doen. Terwijl ik de avond op dit soort boten nou bepaald niet supergezellig, lekker eten etc vind. Maar goed, hier loopt veel over in wat je persoonlijk leuker vind.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 nov 2021, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg