harry schreef: ↑di 17 aug 2021, 12:55
IIVQ schreef: ↑di 17 aug 2021, 0:12
Is dat "De IJzeren Klap"?
Dat is inderdaad de naam van het café dat er in de buurt staat.
Een paar generaties geleden heette de brug "Hamdraai" (omdat het de draaibrug was in de Hamweg).
Sommige mensen noemden het na de vervanging "Hamklap", maar dat is volgens mij niet echt blijven hangen.
De brug ligt trouwens formeel op de grens tussen de woonplaatsen Harkstede en Lageland. Café De IJzeren Klap ligt in de bebouwde kom van Lageland, maar in de "woonplaats" Harkstede.
Leuk! De brug zelf heet
IJzerenklap getuige het bordje via streetview, en dat ziet er al zo oud uit, komt vrijwel zeker uit jaren '50 of ouder.
En voor ik iets verkeerds schrijf: Was dat de brug in de Hoofdstraat in Scharmer? Heb je enig idee wanneer de brug verplaatst is?
Het grappige is dat als ik op Topotijdreis kijk, het Rijpmakanaal pas verlengd is ten zuiden van de Hoofdweg toen het Woldjerspoor is aangelegd.
Maar Topotijdreis is zeker niet betrouwbaar wat dat betreft, aangezien het in 1953 nog een nieuw getekende kaart laat zien met het (in 1942 gesloten en daarna door de bezetter opgebroke) met het spoor en de ophaalbrug er nog op. In 1962 is er weer een nieuwe kaart, waarbij het spoor weg is en de ophaalbrug ook, terwijl in Lageland dan "Oph. Br" verschijnt. (
Deze vijver in Harkstede/Scharmer is dus eigenlijk de oude havenkom - aan het andere eind staat een school die "De Zwaaikom" heet.)
De brug moet dus welhaast ergens tussen 1942 en 1962 verplaatst zijn.
In
wensvisie Harkstede op P24 dat Harkstede een nieuwe haven wil, helaas niet op de historische plek...