Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 10 okt 2021, 22:49


Chris schreef: SGM zie ik af en toe nog passeren in Zwolle, die worden kennelijk gebruikt voor zandstrooien of zo.
Sanditestellen inderdaad. Op de Zeeuwse lijn rijdt ook iedere dag zo'n stel leeg rond.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » zo 10 okt 2021, 22:59

^^ Blijkens een bericht op Spoorforum, https://www.spoorforum.nl/spoorforum/ph ... =9&t=10055, worden de sandite ritten juist gereden met DDZ het materieel type waarvan er 49 zes wagenstellen aan de kant staan met problemen met de remmen/assen/draaistellen.

Wat het SGMm in Zwolle doet, zoals Chris die ziet, weet ik niet. Is nog best wat SGMm in omloop en staat deels op reserve waardoor het materieel op veel willekeurige plekken in het land kan opduiken.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » ma 11 okt 2021, 7:30

Er rijdt nog SGM in de stoptreindienst tussen Apeldoorn en Almelo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 11 okt 2021, 9:40

Sondermaut schreef: zo 10 okt 2021, 21:39 maar vanaf morgen rijdt daarbovenop de helft van de omlopen op de intercity tussen Roosendaal, 's-Hertogenbosch, Arnhem en Zwolle ook met Sprinters, en wel met SNG. Dat materieel is onder treinliefhebbers berucht vanwege het matige comfort van de stoelen. :shutup:
Ik zag er net eentje voorbij komen. Een SNG met 3 rijtuigen als intercity? :facepalm:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 okt 2021, 18:53

Zwolle-Roosendaal was altijd al zo'n lijn waar je van alles aan materieel kon tegenkomen. Maar dit is toch wel behoorlijk magertjes voor zo'n lange rit. Goed, het aantal reizigers dat vanaf bv. Zwolle verder dan Nijmegen reist zal vrij klein zijn (al heb ik het wel een paar keer gedaan), maar dan nog zou dit materieel daar niet moeten rijden. Als je niet veel capaciteit nodig hebt, zet dan ICM in...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » ma 11 okt 2021, 19:09

Ach als je in België Desiro's gewoon bent in een IC Oostende Antwerpen of een Charleroi Essen dan is zo'n SNG nog vrij luxe...

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » ma 11 okt 2021, 20:00

^^ Zoals te doen gebruikelijk bij de Nederlandse Spoorwegen is het traject Zwolle Roosendaal erg stiefmoederlijk bedeeld met materieel. In het verleden reed hier altijd het oudste nog, min of meer, dienstvaardige materieel wat men had dus SNG is eigenlijk "luxe" voor deze in de volksmond spottend "schrootlijn" spoorverbinding.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » di 12 okt 2021, 16:49

Van de Sprinters zijn FLIRT en SNG de meest luxe, wat ook deels vanzelfsprekend is doordat deze treinen krap vijf jaar oud zijn. SLT is vergeleken met deze twee types ook spartaans te noemen. Die dingen zijn ooit zonder toiletten besteld, wat indertijd al zeer omstreden was. Die toiletten hebben ze pas de afgelopen drie jaar ingebouwd gekregen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » di 12 okt 2021, 20:13

PeterSchoeber schreef: ma 11 okt 2021, 20:00 ^^ Zoals te doen gebruikelijk bij de Nederlandse Spoorwegen is het traject Zwolle Roosendaal erg stiefmoederlijk bedeeld met materieel. In het verleden reed hier altijd het oudste nog, min of meer, dienstvaardige materieel wat men had dus SNG is eigenlijk "luxe" voor deze in de volksmond spottend "schrootlijn" spoorverbinding.
Volgens mij reden de K4-rijtuigen toch echt tussen Den Haag en Breda :lol:

Verder is het IC-materiaal in Nederland natuurlijk al lange tijd karig door de primaire inzet van VIRM, dat merkbaar niet als IC is ontworpen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 12 okt 2021, 21:27

Comfortabel reizen is een ondergeschoven kindje.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » di 02 nov 2021, 18:55

Morgen ligt de spoorverbinding tussen Arnhem en Utrecht/Rhenen eruit door een personeelstekort bij Prorail. Reizigers worden geadviseerd om via 's-Hertogenbosch te reizen. Dat zal ben ik bang vooral problemen opleveren tussen Arnhem en Nijmegen omdat de intercity's dan vol zitten en de sprinters normaliter ook, zal de drukte op dat traject morgen extreem zijn...
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 02 nov 2021, 18:57

En dat op de dag dat er geëxperimenteerd wordt met een 10-minutendienst tussen Amsterdam en Rotterdam en Den Haag en Dordrecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » di 02 nov 2021, 20:19

ProRail heeft een gigantisch tekort aan treindienstleiders. Er staan volgens NOS 60 vacatures open op acht van de twaalf standplaatsen van ProRail. Voor een gegarandeerde bezetting heeft ProRail zo'n 750 verkeersleiders nodig. Als er met een dermate hoog aantal vacatures ook maar één persoon teveel niet beschikbaar is leidt dat tot een gat in de bezetting. Voor vanochtend heeft ProRail nog iemand op kunnen trommelen die extra wilde werken, maar pas vanaf 9 uur kon (normale ploegendienst bij ProRail is van 7-15, 15-23 en 23-7). Dat is voor morgen klaarblijkelijk niet gelukt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » do 04 nov 2021, 21:01

SGM zie ik nu elke dag leeg door Zwolle rollen. En Roosendaal - Zwolle is nog steeds voor een groot deel uitgevoerd met SNG, alhoewel ICM geleidelijk wat vaker te zien is. Wel bizar materieel voor zo'n lange route.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » do 04 nov 2021, 23:18

Chris schreef: do 04 nov 2021, 21:01 SGM zie ik nu elke dag leeg door Zwolle rollen.
Sandite-ritten om het spoor wat stroever te maken (vanwege de bekende blaadjes).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Jeff » vr 05 nov 2021, 11:31

De Gemeente Utrecht heeft een lobby opgestart om de tramlijn Nieuwegein/Ijsselstein - Utrecht CS te ondertunnelen tot metrolijn.
Daarnaast wil de gemeente nog een extra metrolijn ("waterlinielijn") aanleggen, zodat er een noord-zuid en een west-oost lijn ontstaat

De vorige lobby ronde was niet succesvol, omdat de gemeente al de nodige miljoenen had gehad voor de tramlijn (uithoflijn). De meeste op dit forum weten wel hoe dat afgelopen is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 nov 2021, 12:28

Chris schreef: do 04 nov 2021, 21:01 SGM zie ik nu elke dag leeg door Zwolle rollen. En Roosendaal - Zwolle is nog steeds voor een groot deel uitgevoerd met SNG, alhoewel ICM geleidelijk wat vaker te zien is. Wel bizar materieel voor zo'n lange route.
Het aantal reizigers dat echt een lang stuk met die trein reist is beperkt. Vanaf Zwolle bijvoorbeeld zullen er nauwelijks reizigers naar bestemmingen verder dan Nijmegen reizen. Maar alsnog is het natuurlijk idioot dat SNG op die verbinding wordt ingezet, maar door de uitval van DDZ (inmiddels al bijna een jaar) is het helaas niet anders.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » vr 05 nov 2021, 13:18

De verbinding tussen Zwolle en Roosendaal heeft naam gemaakt met met allerlei oud en ongeschikt materiaal dat op de verbinding wordt ingezet.
Het is de meest ondergewaarde langeafstandsverbinding.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » vr 05 nov 2021, 13:40

Vanuit mijn woonplaats heb ik de keuze uit 2 routes naar Zwolle. Normaal prefereert de directe route alhoewel de route via Utrecht sneller is ondanks een overstap. Maar 1:47 uur in SNG is teveel van het goede.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 nov 2021, 14:03

^^ Datzelfde voor mij. Mijn laatste treinreis in Nederland (behalve naar/van Schiphol) was tussen Den Bosch en Zwolle en onlangs dat via Utrecht sneller is, is de rechstreekse verbinding fijner. Maar ook ik ga niet zo lang in een SNG zitten.
Willem schreef: vr 05 nov 2021, 13:18 De verbinding tussen Zwolle en Roosendaal heeft naam gemaakt met met allerlei oud en ongeschikt materiaal dat op de verbinding wordt ingezet.
Het is de meest ondergewaarde langeafstandsverbinding.
Ja, het is echt van alles geweest wat daar heeft gereden. De eerste keer dat ik die trein nam was ergens in de jaren '90 en toen zat ik in een Belgisch M2-rijtuig. Tussen 2000 en 2010 heb ik deze verbinding vaak genomen en zo rond 2005/2006 was het eigenlijk prima, want er was een mix van ICR/ICRm (erg comfortabel) en VIRM op die verbinding. Ergens rond 2007 werd de verbinding tijdelijk opgeknipt in twee treinen; Zwolle-Nijmegen en Arnhem-Roosendaal, en werd Zwolle-Nijmegen vrijwel altijd met 3 x Plan V uitgevoerd. Niet Intercity-waardig, maar het zat nog wel vrij comfortabel. Plan T en ICM kwamen sporadisch ook wel voorbij, ICM is tegenwoordig weer wat gangbaarder.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 05 nov 2021, 14:45

Willem schreef: vr 05 nov 2021, 13:18 De verbinding tussen Zwolle en Roosendaal heeft naam gemaakt met met allerlei oud en ongeschikt materiaal dat op de verbinding wordt ingezet.
Het is de meest ondergewaarde langeafstandsverbinding.
Ik heb die lijn vaak gedaan vanwege stage in Hengelooooo. Heerlijk zeg, twee keer plan U afgewisseld met M2. Pas in de nadagen van M2 toen het meeste tweede klas rijtuigen niet meer gebruikt werden en de stammen voornamelijk bestonden uit (gedeklasseerd) 1e klas materieel was dat fijn.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » vr 05 nov 2021, 15:22

Afgelopen weekend eens die SNG gedaan tussen Arnhem en Zwolle. Qua comfort inderdaad ondermaats, het is bijna net zo erg als een Desiro bij de NMBS.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » vr 05 nov 2021, 16:58

Als je niet onderuit zit en niet langer dan een half uur onderweg bent voldoet een SNG redelijk. Voor de langere afstanden met Sprinters zijn FLIRT zelfs de planken van SGMm beter. SLT is vooral oncomfortabel door ondermaatse beenruimte ter hoogte van de draaistellen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » zo 21 nov 2021, 14:51

Ik zag vanmorgen op Teletekst het kopje: "trein ramt expres gedumpte scooter".
Het is maar net waar je de pauze legt in die zin, voor of na expres...

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » zo 21 nov 2021, 19:22

Ergens vind ik expres in dit zinsverband ook een tautologie in zich hebben. Het feit dat die scooter gedumpt is insinueert al dat er opzet achter zit.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » ma 22 nov 2021, 8:17

Misselijke actie. Inmiddels al 20 - 30 jaar geleden hadden sommige knuppels bij Nunspeet zo'n keetwagen op het spoor gezet net na een flauwe bocht. Het ging gelukkig goed toen (koploper reed de keetwagen aan), maar schade was groot.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 nov 2021, 11:41

Er vanuit gaande dat het zo'n leenscooter is: ik snap niet waarom overheden die toestaan. Handig als je er gebruik van maakt maar verder geven ze alleen maar overlast. Ze staan continu in de weg in het straatbeeld en met de rellen afgelopen weekend zag je ook dat ze werden gebruikt om brandende blokkades op te werpen tegen de politie.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 25 nov 2021, 20:34

boe! schreef: do 09 jul 2020, 17:58 DDZ heeft een remprobleem en zal daardoor minder vaak op Sprinterdiensten worden ingezet.
:arrow: https://nieuws.ns.nl/ns-neemt-maatregel ... ntsporing/
DDZ komt vanaf 6 december weer terug op het spoor. De treinen hebben een nieuw remsysteem gekregen.
:arrow: https://nieuws.ns.nl/ddz-treinen-vanaf- ... het-spoor/

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door kees » zo 28 nov 2021, 14:34

Op deze manier begeeft het openbaar vervoer zich op een hellend vlak.
https://www.nu.nl/290296/video/bus-bela ... recht.html

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » zo 28 nov 2021, 19:06

boe! schreef: do 25 nov 2021, 20:34
boe! schreef: do 09 jul 2020, 17:58 DDZ heeft een remprobleem en zal daardoor minder vaak op Sprinterdiensten worden ingezet.
:arrow: https://nieuws.ns.nl/ns-neemt-maatregel ... ntsporing/
DDZ komt vanaf 6 december weer terug op het spoor. De treinen hebben een nieuw remsysteem gekregen.
:arrow: https://nieuws.ns.nl/ddz-treinen-vanaf- ... het-spoor/
NS heeft de intentie om de DDZ vanaf dan weer in te zetten in de dienst Zwolle-Roosendaal. Wat mij betreft is dat meer dan welkom. Toen ik twee weken geleden op doorreis vanuit Zeeland naar kantoor ging trof ik een SNG. Die heeft mij de rest van de dag nog pijn in mijn onderrug bezorgd. :shutup:
kees schreef: zo 28 nov 2021, 14:34 Op deze manier begeeft het openbaar vervoer zich op een hellend vlak.
https://www.nu.nl/290296/video/bus-bela ... recht.html
De chauffeur bleek onwel geworden en is ook gereanimeerd volgens RTV Utrecht. Verder zijn er drie passagiers door de ambulancebroeders nagekeken.

Plaats reactie