paolie schreef: ↑do 04 nov 2021, 12:14
nee, dat lijkt mij niet. Bewegwijzering verwijst naar plaatsnamen, niet naar bestuurlijke regio’s.
Waarom zou dat niet anders kunnen?
Je hebt in Nederland nu eenmaal véél bestemmingen dicht op elkaar, die soms moeten vechten op een plek op een bord, om de simpele reden dat niet alles erop past. En dus is het moeilijk om een systeem te bedenken wat consequent en zónder beperkingen/uitzonderingen/ja-maar-wat-doe-we-hier-dan kan worden uitgerold. Die conclusie hebben we op dit forum vaak genoeg getrokken.
Je zou daarom dus kunnen overwegen om af te stappen van op zichzelf staande plaatsnamen alléén. Want wat is tegenwoordig de functie van bewegwijzering? Het leiden van verkeer over voorkeursroutes en het bieden van ondersteuning aan gebruikers van hun nav-systeem.
Dubbelsteden, een regio, een bekend knooppunt, een toeristisch gebied, het zou allemaal kunnen helpen om over langere afstand verkeer te sturen en te leiden. Als Vlissingen-Middelburg als combinatie te voor de hand liggend zou zijn, te zeer in een uithoek ligt, maar we desondanks een Zeeuws doel op de borden willen vanuit bepaalde richtingen, waarom dan niet ‘Zeeland’ als provincie/regio? Wit op bruin? (Heeft ook nadelen, b.v. m.b.t. het geven van een afstand)
Er is vaker gediscussieerd hier over windstreken op de bewegwijzering zoals b.v. de USA en de UK kennen. Het is vanuit die gedachte dat je ook iets anders zou kunnen proberen, met name in de gevallen waar een enkele plaatsnaam niet richtinggevend genoeg is.
En de invulling die ik er nu aan geef is maar om het idee met een voorbeeld te illustreren, het gaat mij om de denkwijze.