Verkeersbordenoverzicht

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Verkeersbordenoverzicht

Bericht door Attietattie » wo 10 nov 2021, 23:41

Omdat https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ eruit ligt of niet meer bestaat, bij dezen de vraag welke website jij gebruikt om verkeersborden op te zoeken. Ik zoek een site die volledig is ('alle' borden dus), de juiste omschrijving van het verkeersbord er direct onder geeft en er een acceptabele afbeelding aan hangt. Voor mijn rapporten is zo'n site essentieel, maar ik kan er nog geen vinden die voor mij prettig werkt. Ik ben benieuwd of iemand hier met het ei van Columbus komt. ;)

NB: ik kan vast uit de doeken doen dat ik het officiële RVV er niet uit vind zien. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden

Bericht door EtienneM » wo 10 nov 2021, 23:57

De website werkt in ieder geval bij mij wel. Ik maak vaak gebruik van Verkeersbordenoverzicht, maar als deze niet werkt deze letterlijke kopie van de website als PDF: https://www.rapidline.nl/wp-content/upl ... erland.pdf

Voor internationale vergelijking maak ik gebruik van het volgende Wikipedia-artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... comparison
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden

Bericht door Attietattie » do 11 nov 2021, 1:08

EtienneM schreef: wo 10 nov 2021, 23:57letterlijke kopie van de website als PDF: https://www.rapidline.nl/wp-content/upl ... erland.pdf
:worship: :worship:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Rene » do 11 nov 2021, 11:02

Ik kende deze site niet. (Gebruik meestal nog altijd het VNVF-boekje als ik een bord met code op wil zoeken).

Wat ik hier wel zie is dat onder "L-serie: informatie" een L04-set is opgenomen "combineer uw eigen bord".
Ik wil graag aantekenen dat ingevolge de vaststelling van het CROW "Kader Verkeersborden Autosnelwegen" in 2020 het niet meer is toegestaan om borden te plaatsen die de L05-functie (eindigende rijstrook) en L06-functie (voorsorteren) combineren. Immers dan valt de L05-functie niet meer op, dergelijke combinatieborden worden doorgaans als L06 (voorsorteren) geïnterpreteerd en vervolgend komt de afstreping links voor de meeste weggebruikers als een donderslag bij heldere hemel.

Dit soort borden mag dus NIET meer worden samengesteld en geplaatst langs autosnelwegen:
https://www.google.nl/maps/@52.3352981, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@52.2878617, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@52.1286979, ... 384!8i8192

Ook als er rechts rijstroken afvallen of bijkomen, moet een gewone L5 worden geplaatst bij een afstreping.
Zo dus: https://www.google.nl/maps/@52.324557,4 ... 384!8i8192
Laatst gewijzigd door Rene op do 11 nov 2021, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden

Bericht door Chris » do 11 nov 2021, 11:19

Attietattie schreef: wo 10 nov 2021, 23:41NB: ik kan vast uit de doeken doen dat ik het officiële RVV er niet uit vind zien. ;)
Ik heb het altijd maar vreemd gevonden dat er geen volledige officiële catalogus van alle verkeersborden is in Nederland. Kennelijk zijn er best veel borden / onderborden die niet in het RVV voorkomen? En wie is dan de autoriteit over alle bordcodes? Toch niet de fabrikanten hoop ik?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Rene » do 11 nov 2021, 11:25

Volgens mij worden de bordcodes door de VNVF afgestemd. Vandaar dat ik doorgaans hun Bordenwijzer gebruik.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden

Bericht door Attietattie » do 11 nov 2021, 11:57

Rene schreef: do 11 nov 2021, 11:02Gebruik meestal nog altijd het VNVF-boekje als ik een bord met code op wil zoeken.
Codes opzoeken hoef ik eigenlijk vrijwel nooit. Het gaat me echt om het digitale gebruik kunnen maken van de afbeeldingen, met een omschrijving erbij. Daar is die site perfect voor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Rene » do 11 nov 2021, 12:42

Overigens zie ik dat deze site behoorlijk wat slordigheden/fouten bevat:

Algemeen: er wordt vaak Arial gebruikt i.p.v. het RWS-lettertype, alfabet Cc, Dd of Ee.

Bordspecifiek een korte bloemlezing (waarbij ik niet pretendeer volledig te zijn):

B01, B02: Zwarte streep tussen wit en geel ontbreekt
B06-F: Dit is intrinsiek fout. In besneeuwde toestand of van achteren kun je niet de 3-hoekige neerwaartse vorm herkennen die essentieel is aan deze unieke bordvorm
B07-F: Dit is intrinsiek fout. In besneeuwde toestand of van achteren kun je niet de 8-hoekige vorm herkennen die essentieel is aan deze unieke bordvorm
C02: Witte balk is te kort
C23-04: Is geen officieel bord en zelfs ongewenst.
E08: De diverse varianten kennen letters a t/m r
BW101-B+SP03B/C: Dit zijn onzinborden. Gebruik gewone pictogrammen. Er zijn gewone pictogrammen beschikbaar voor P+R en parkeergarage.
E1050/E1051: idem
G07/G11: Geen RVV-bord, kan dus niet worden gehandhaafd
J38: Vorm drempelsymbool klopt niet
BW206../207..: U-routes hebben de VNVF-bordcodeseries BW501/502
BW501: Riviernaamborden zijn bruin en zijn in Dd-alfabet. Nummer is niet conform VNVF-nummering
BW502: idem
BW503: Dit soort knooppuntborden komt niet meer voor. Nummer is niet conform VNVF-nummering
BW504: Objectnamen worden aangeduid met witte borden. Nummer is niet conform VNVF-nummering
L04-cominaties: Ongewenst om hiermee L05, L06, L101 functies te combineren op één bord
L101: Ontbreekt (taperbord)
L402: Worden niet meer nieuw geplaatst
BB01: Fout. Pijl hoort horizontaal naar rechts te wijzen
BB07: Fout. Lettertpe Uu is niet meer toe te passen
BB09-varianten: Bij gebrek aan praatpalen zijn deze niet meer relevant
TB02: Dit is geen toeristisch bord maar utilitaire bewegwijzering (servicebord) en hier is dus geen standaard bordcode voor
TB03, 04, 05: Geen standaard bordcode
TB06: Weer zo'n zelfbedachte code. Dit is de huidige vorm van een Riviernaambord.
BW101-LH-SI101: Verouderd pictogram
BW101-RB-SK05: Verouderd pictogram

Symbolen.
Bij symbolen draait alles om herkenning. Symbolen die bijna nooit voorkomen, moeten dus bij voorkeur ook helemaal niet gebruikt worden. In deze lijst staan diverse symbolen die in de CROW richtlijn bewegwijzering NIET voorkomen. De pictogrammenordening en -nummering lijkt willekeurig te zijn gekozen wanneer deze met de meest recente versie van de Richtlijn Bewegwijzering wordt vergeleken. Nieuwe pictogrammen m.b.t. de aanduiding van elektrische laadpunten/waterstof tankstations ontbreken.

Een paar opvallende (opnieuw: dit is niet uitputtend)
SA09: Verkeerde vorm. Officiële pictogram met auto van voren (zoals gebruikt in bord G3) ontbreekt
SB19B, SV02B: Bootsymbool (veer)haven is vernieuwd en geüniformeerd
SE01: Dit moet een wit kruis op groene achtergrond zijn
SH13: Lettertype is belangrijk voor een pictogram dat slechts uit een letter bestaat. Alfabet en stokdiktes zijn hier een probleem

Kortom: er valt dus wel het nodige op- en aan te merken bij deze website.
Mijn advies: wees voorzichtig met het gebruik van deze website !

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden

Bericht door Attietattie » do 11 nov 2021, 13:22

^^ Ik denk dat je precies de strekking van deze site aangeeft en sluit naadloos aan op wat Chris benoemt: ik ben niet in de veronderstelling dat deze site probeert 'officieel' te zijn, maar juist enorm praktisch. Zij dichten het gat tussen officieel (daarvoor hebben we het RVV) en officieus, dus de borden die we daadwerkelijk op straat zien, maar wél met de officiële tekst erbij, indien het een officieel bord betreft. Ideaal dus! Precies wat ik in een site zoek.

Ik bedoel, heel leuk dat een achthoek achthoekig moet blijven (zoals je weet ben ik de eerste in Nederland die op zijn achterste poten gaat staan als ik er één zie), maar feit is dat Nederland er vol mee staat en dan is het wel handig om hem te kunnen benoemen.

Dus je kunt heel hard op zoek gaan naar zaken die niet kloppen, maar zolang het geen site is die pretendeert officieel te zijn, is er volgens mij niets loos en heeft het juridisch dezelfde waarde als sommige andere sites met afbeeldingen.

Mijn advies: dit is één van de betere sites als het gaat om verkeersborden, dus gebruik deze zoveel mogelijk. ;) Maar als je het officieel wil maken, moet je er altijd een officiële bron naast hanteren. Vergelijkbaar dus met Wikipedia.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Rene » za 13 nov 2021, 0:25

Heeft niks met officieel te maken. Veel afbeeldingen deugen niet en de codering van de borden wijkt af van die van de VNVF, waarbij het sterk lijkt te neigen naar zelfverzonnen codes. Tezelfdertijd pretendeert de site heel veel...

"Het doel van dit overzicht is om de uniformiteit en eenduidigheid van verkeersborden in Nederland te bevorderen. Het is toegestaan om vanuit een website, bestek of document te verwijzen naar www.verkeersbordenoverzicht.nl"

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Kaaiman » za 13 nov 2021, 7:32

Ik vind het wel een enorme misser dat de VNVF hun overzichten alleen maar tegen betaling aanbiedt. Waarom hebben zij niet gewoon een gratis website met het complete overzicht?

Want door het allemaal achter betaalmuren en inloggegevens te plaatsen bevorder je natúúrlijk het aantal bestellingen... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden

Bericht door Attietattie » za 13 nov 2021, 12:28

^^ Niet iedereen kan leven van de lucht. :roll:

Gezien het feit dat de boel toch nog steeds massaal besteld wordt, zullen ze blijkbaar iets goed doen en is er blijkbaar niet iemand die het gratis, kwalitatief even goed aan kan bieden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door Kaaiman » za 13 nov 2021, 20:55

^^ Ik bedoel vooral: het product is het bord, de catalogus is het bordenoverzicht. Waarom zou je voor een catalogus, waarin je je product aanprijst, nog apart geld moeten vragen?

Maar misschien is het een mooie uitdaging voor het Wegenforum om het hele VNVF-bordenoverzicht zelf na te maken en gratis online aan te bieden op borden.wegenforum.nl ofzo. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » za 13 nov 2021, 21:26

Het digitale RVV zou gewoon de borden beschikbaar moeten stellen, en ook daarom zouden wat meer verkeersborden als ook het gros van de onderborden officieel verklaard moeten worden. Tevens een van de redenen m.i. waarom de verkeersregelgeving flink op de schop mag.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden

Bericht door Attietattie » za 13 nov 2021, 21:45

Kaaiman schreef: za 13 nov 2021, 20:55 ^^ Ik bedoel vooral: het product is het bord, de catalogus is het bordenoverzicht. Waarom zou je voor een catalogus, waarin je je product aanprijst, nog apart geld moeten vragen?
Ok, daar heb je wel een punt.

Maar even voor mij, dat boekje is toch gewoon een leesbare versie van RVV en BABW gecombineerd?? Ik heb dat boekje nooit (nodig) gehad, dus ik weet het niet precies.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersbordenoverzicht

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 nov 2021, 12:37

De website informatiebord.nl geeft sinds kort ook wel een goed overzicht aan. Vergelijkbaar met het vroegere verkeersbordenoverzicht.nl
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersbordenoverzicht

Bericht door Attietattie » ma 15 nov 2021, 12:53

Snelwegfreak schreef: ma 15 nov 2021, 12:37 De website informatiebord.nl geeft sinds kort ook wel een goed overzicht aan.
Het eerste bord dat ik daar opzocht, gaf direct zeer verwarrende en foutieve informatie. Zoek de C01 maar eens op. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door harry » ma 15 nov 2021, 13:44

Rene schreef: do 11 nov 2021, 12:42 BW503: Dit soort knooppuntborden komt niet meer voor.
Toch staan er nog steeds (veel te) veel langs de weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersbordenoverzicht

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 nov 2021, 13:59

Attietattie schreef: ma 15 nov 2021, 12:53
Snelwegfreak schreef: ma 15 nov 2021, 12:37 De website informatiebord.nl geeft sinds kort ook wel een goed overzicht aan.
Het eerste bord dat ik daar opzocht, gaf direct zeer verwarrende en foutieve informatie. Zoek de C01 maar eens op. ;)
Tja, zoals gezegd was verkeersbordenoverzicht.nl ook niet heilig. Het staat je altijd vrij om zélf een compleet én correct overzicht te maken ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie