Als we nou toch eens allemaal wat kalmer reageren...

Moderator: Moderatoren
Robonus schreef: ↑wo 27 okt 2021, 12:00 Niet in NL, maar toch wel vermakelijk. Om de snelheid eruit te krijgen een wegversmalling van 2.1m in de paaltjes.
Link
https://www.google.nl/maps/@51.6755146, ... 384!8i8192
Ik vind dievan 2 kanten ook wel opmerkelijk. Dat klopt toch niet bij zo'n sluis?
Ik zie geen camera's op Streetview voor die versmalling. Op 0:10 rijdt er een bouwbusje vrolijk middendoor over de busbaan. Ik ben een hele brave jongen, maar als ik daar per se langsmoet zou ik hetzelfde doen. De kans op een boete is minimaal en het 'schadebedrag' is een stuk kleiner dan wanneer je door dat dwangpaadje gaat.mvalkenburg schreef: ↑do 28 okt 2021, 9:32 En het is UK dus ongetwijfeld automatische beboeting via camera's.
Komend vanaf de A79 zie ik nergens een bordjeEgbert schreef: ↑do 28 okt 2021, 21:21 In Nederland doen we de fietsstraat gewoon zo: https://www.google.nl/maps/@50.8711206, ... 312!8i6656
En dan mag je 60 (ik meen tenminste dat dit in eenis)
Compleet ondenkbaar in BE, als iemand me dit in BE kan tonen, doe gerust, want dat zou ingaan tegen meer dan 1 reglementering. Adviesborden van snelheid kennen we - volgens mij - in BE zelfs niet eens.Egbert schreef: ↑do 28 okt 2021, 21:21 In Nederland doen we de fietsstraat gewoon zo: https://www.google.nl/maps/@50.8711206, ... 312!8i6656
En dan mag je 60 (ik meen tenminste dat dit in eenis)
Vadvies = hier 90 km/h maar de bocht kun je makkelijk met 130 pakken. Denk misschien nog wel meer.
In dat rijtje past deze ook wel: https://goo.gl/maps/3Z4D31dGzMSLnkBH8
Een scenario om een penale boete te kunnen krijgen op een openbare weg met adviessnelheid (maar dus rijdend minder dan de absolute Vmax) zou kunnen zijn als je een ongeval veroorzaakt. Dan nog kan je beroep aantekenen natuurlijk, maar het is een scenario die me plausibel lijkt.Snelwegfreak schreef: ↑do 28 okt 2021, 21:58 Ik reken meestal V = Vadvies + 20 km/h.
Lijkt me overigens stug dat je beboet kunt worden voor een adviessnelheid.
Fietsstraten en Fietszones zijn een relatief nieuw begrip in België en zijn gebaseerd op het gegeven dat in Nederland al veel langer bestaat. Het grote verschil is dat dit bij jullie een indicatief iets is en geen apart wegtype. Bij ons is het geheel dus uitgebreid omkaderd en maakt het inderdaad zoals hier eerder gezegd is, niet uit of het binnen of buiten de bebouwde kom ligt. Wetgeving verschilt al eens tussen landen, dat kan je hier niemand kwalijk nemen.Attietattie schreef: ↑do 28 okt 2021, 19:51
Dit ligt in Nederland en in Nederland kennen we juridisch geen fietsstraat. Waar deze situatie ligt bepaalt dus alles ten aanzien van de maximumsnelheid.
Nah... kán niet, maar gebeurt wel.
Een met bord A4 aan te geven adviessnelheid is tenminste 20 km/h lager dan de snelheidslimiet op het direct daaraan voorafgaande weggedeelte.
Een Vadvies is toch altijd beter dan een Vmax van 70 in een bocht die met 140 ook lukt: https://goo.gl/maps/BoLsS9RuHj4P1suN6sven_engelen schreef: ↑do 28 okt 2021, 22:07Vadvies = hier 90 km/h maar de bocht kun je makkelijk met 130 pakken. Denk misschien nog wel meer.
Wat is de V85? De ontwerpsnelheid van een drempel mag maximaal (ik meen) 25km/h lager liggen dan de V85 voordat de drempel er lag.Wouter N14 schreef: ↑do 28 okt 2021, 22:06 Mag je eigenlijk een drempel aanleggen in een 50-weg, gedimensioneerd op 30 km/u, en dan aangeduid met adviessnelheid 30 in plaats van maximum van 30? Qua aansprakelijkheid e.d.?
Ik zie dit op de snelwegen ook wel af en toe, weggebruikers die denken dat er een uitvoeger begint terwijl het de invoeger is en dan vrolijk uitvoegen om enkele meters later weer terug te schuiven.‘Waarom is de invoegstrook op de snelweg zo onduidelijk?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom zit er aan de linkerkant van een invoegstrook geen doorgetrokken streep?’, vraagt lezer Ilona Hansink. ‘Ik zie weleens automobilisten die denken dat het ook een afslag is, waardoor ze er af willen en dan het stuur moeten omgooien omdat ze er niet af kunnen. Dus beter: links een doorgetrokken streep en rechts daarnaast de blokken die er nu al staan.’
bron: AD.nl
Deze?Wouter N14 schreef: ↑ma 15 nov 2021, 9:10 Zou inderdaad beter zijn. Aan de andere kant hef je dan wel een legale inhaalmogelijkheid op![]()
De rechter zegt dat je je er al moet bevinden en je je er niet naartoe moet begeven om in te kunnen halen.Artikel 11
1Inhalen geschiedt links.
4Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
Bron: https://jure.nl/bq4451Uit de door de verbalisant gemaakte situatieschets en uit openbaar te raadplegen topografisch materiaal (Google Maps) volgt dat de doorgaande rijbaan en de oprit van elkaar zijn gescheiden door middel van een blokmarkering.
Artikel 11, vierde lid, van het RVV 1990 bepaalt het volgende:
“Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.”
Hoewel de inhaalmanoeuvre heeft plaatsgevonden met gebruikmaking van de invoegstrook is het vierde lid van artikel 11 RVV 1990 op het onderhavige geval niet van toepassing, aangezien de betrokkene zich niet rechts van de blokmarkering bevond als bedoeld in dit artikellid, nu hij niet bezig was om met gebruikmaking van de invoegstrook in te voegen op de doorgaande rijbaan.
Ja, dat is de grootste valkuil. Een bord voor een uitvoegstrook een stukje verderop dat naast de voorgaande invoegstrook staat. Als je de afstandsaanduiding even mist zit je zomaar op de invoegstrook in plaats van de uitvoegstrook.Sibren schreef: ↑ma 15 nov 2021, 10:06 Tijdens mijn eerste rijles op een snelweg heb ik die fout ook eens gemaakt. Ook hier stond er langs een invoegstrook een wegwijzer voor de volgende afrit. Old School, en omdat het nog wel spannend was de eerste keer op de snelweg, had ik het vakje "1200m" even niet geregistreerd.![]()
Oh dat is heel jammer, goed om te weten. Ik doe het wel eens bij hoge uitzondering als bv. twee vrachtwagens elkaar "inhalen" bij een reguliere invoegstrook.Attietattie schreef: ↑ma 15 nov 2021, 10:47 Mja, dat schijnt toch niet helemaal op te gaan. Gaat om dit artikel:De rechter zegt dat je je er al moet bevinden en je je er niet naartoe moet begeven om in te kunnen halen.Artikel 11
1Inhalen geschiedt links.
4Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.